Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Diskusjonen går på om røya i Skogseid skal utelukkes fra konkurranser på grunn fordi størrelsen kommer som følge av at den spiser pellets. Skal det skje, må man samtidig utelukke sjøørretter som Audun sin, fordi den er tatt et sted hvor det er oppdrettsanlegg. Diskusjonen går ikke utelukkende på om røya spiser spillfor, men om den skal utelukkes fra konkurranser og rekordlister pga dette. I forbindelse med dette synes jeg spørsmålet Aasmund stiller er på sin plass.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen går vel på skogseidrøye i kontekst av å være specimenfisk. I så måte vil selvsagt diskusjonen også favne om specimenfisker - eller potensielle specimenfisker - som oppholder seg i og under noenlunde like betingelser, gjelde. Eksempelvis saltvannsarter som er tatt i nærheten av oppdrettsanlegg. Samt selvsagt direkte fôring av fisk, som eksempelvis i karpevann.

Finnes bare en konklusjon på dette, såvidt jeg kan forstå. Så lenge en fisk er tatt i "frie" vannmasser, vil den gjelde som en specimenfisk. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen uenighet om at røye i Skogseid spiser spillfor. Problemstillingen er i hvilken grad-og om den evt skal diskavlifiseres av denne grunn. Slik tolker jeg problemstillingen(e).

Jeg forstår derfor Asmund sitt spørsmål, samtidig som jeg er enig i at det er en av de mest imponerende specimenfiskene i Norge noensinne.

EDIT: gss sitt innlegg imellomtiden her er jeg hjertens enig i [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av gss

Diskusjonen går vel på skogseidrøye i kontekst av å være specimenfisk. I så måte vil selvsagt diskusjonen også favne om specimenfisker - eller potensielle specimenfisker - som oppholder seg i og under noenlunde like betingelser, gjelde. Eksempelvis saltvannsarter som er tatt i nærheten av oppdrettsanlegg. Samt selvsagt direkte fôring av fisk, som eksempelvis i karpevann.

Finnes bare en konklusjon på dette, såvidt jeg kan forstå. Så lenge en fisk er tatt i "frie" vannmasser, vil den gjelde som en specimenfisk. Punktum.

100% enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Et spørsmål kun til Flemming...

Er dette en verdig specimen fisk?

Orret130kgSognefjordenslukAudunSkjolberg2003.jpg

Dette mener jeg sjøl er en av de mest ultimate specimen fiskene som er tatt i Norge, hva synes du?

Specimen betyr jo målretta fiske etter de største av en art.

Skal du ha av de største røyene i Norge kommer du ikke utenom Skogseidvannet..

Har jeg noen gang sakt at ikke Skogseidrøye går inn under specimenfisk??? Noe av det første jeg poengterte i denne tråden var nettopp at de gjør deg!

Les hele tåden her før dere hiver dere ut på med alle mulige påstander om det ene og det andre.

Mitt budskap burde være krystall klart nå. Om Skogseid røye virkelig er påvirket/ødelagt av o-næringen så bør den helt klart holdes utenfor nevnte konkurranse. Det er det jeg stiller spr.mål ved og henvender meg til noen som kan bekrefte dette, avkrefte dette med saklige og relevante bevis! Jeg påstår ingenting, men jeg har mine misstanker tror at det kan være en sammenheng her. Så langt er det ingen med sikkerhet som kan si hverken det ene eller det andre.

Og så var det tolkningen av specimenfiske som du spør meg om. Synes dette blir litt offtopic, men kan svare.

"Specimen betyr jo målretta fiske etter de største av en art." - Ja, men specimenfiske betyr også målrettet fiske etter en "spesiell" fisk. Det kan være en spessiellt og kjennt stor fisk i et vann(ikke nødvendigvis Norges største) Det kan være målrettet fiske etter en spessiellt skjelden og vanskelig fisk....osv. Specimen fiske betyr ikke bare størst fisk av en art! Diskutere ikke det noe vidre her, men det er mitt syn på den saken siden du spurte[ :D ]!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Flemms vil gjerne at det KUN skal gjelde røya i Skogseid, men poenget til ALLE (nesten) andre er at skal en regel gjelde for ett vann, så må jo den regelen gjelde for andre vann/sjø med like eller tilsvarende forhold ??

Fint om du med flere kan holde dere til å snakk for dere selv og ikke på mine veine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det allikevel jeg...

sitat:Hold deg til Skogseid røyene i Norge nå da Thor...

sitat:Karpe kan du ta med karpefiskere i en anne tråd, her snakker vi om røye fra Skogseid! Remember....

sitat:Nå spora du av litt igjen ja! Er vel vesentlig forskjell på sei i havet og røye i et lukket vann. Tror neppe seien rundt Røst er stinn av pellets da det er få eller ingen oppdrtett i fler mils omkrets Sef all fisk som lusker under merene spiser pellets(de som er store nok i kjeften) men i sjøen/havet blir det noe annet! Mye større forhold og mange muligheter hva gjeller føde.

Poenget mitt er jo at Skogseidrøya er full av "veksthormoner" ++ annet små snækks som finnes i pellets foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Har jeg noen gang sakt at ikke Skogseidrøye går inn under specimenfisk??? Noe av det første jeg poengterte i denne tråden var nettopp at de gjør deg!

Les hele tåden her før dere hiver dere ut på med alle mulige påstander om det ene og det andre.

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Jeg har ingen erfaring fra dette vannet, men mener vel at med min oppfatining av specimenfiske så går desverre disse "purkene" inn under denne kategorien(specimenfisk) Er det riktig?

Jeg vet ikke helt, men jeg har lest hele tråden, og synes da du ganske klart gir uttrykk for at du ikke mener røya i Skogseid går inn under kategorien specimenfisk. Kan ikke se noe annet sted at du har sagt det klart at du mener de er det... Jeg ser du stiller spørsmålstegn etter det, men du har tydeligvis gjort deg opp din mening.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av gss

Diskusjonen går vel på skogseidrøye i kontekst av å være specimenfisk. I så måte vil selvsagt diskusjonen også favne om specimenfisker - eller potensielle specimenfisker - som oppholder seg i og under noenlunde like betingelser, gjelde. Eksempelvis saltvannsarter som er tatt i nærheten av oppdrettsanlegg. Samt selvsagt direkte fôring av fisk, som eksempelvis i karpevann.

Finnes bare en konklusjon på dette, såvidt jeg kan forstå. Så lenge en fisk er tatt i "frie" vannmasser, vil den gjelde som en specimenfisk. Punktum.

Ja, forsåvidt enig i første del av innlegget ditt. Det finnes helt klart andre scenario også, men la oss i denne tråden ta de allt for mange og unormalt fete røyene i Skogseid først. Lag gjerne en egen tråd for alle andre fisker og tvilsomme scenario.

Ikke enig i at fisk i sjøen blir utsatt for samme forhold som i et lukket vann med flere o-annlegg. Fisker f.eks etter div flyndrer selv, noen av de trekker inn ved fiskerimotak osv på en viss tid av året for å meske seg i lett tiljengelig føde. Så trekker de ut igjen i havet for å spise annen føde. Kart det fins fisk som ligger under o-annlegg i sjøen og snapper i seg pellet osv, men de har på lik linje med de flyndrene jeg beskriver her nå muligheten til å trekke andre steder spise annen føde også. Det har jo også tildels røyen i Skogseid, men om hele økosystemet i det vannet + røye er preget av o-næringen så er røya der å betrakte som en tilnermet oppdrettsfisk[ :D ](mener jeg) og oppdrettsfisk har ingenting i en seriøs fiske konk å gjøre.

Vil også nevne at det finnes flere arter i den nevnet konken jeg ikke fisker etter og som jeg derfor ikke vil kunne ta poeng med, uten at det bryr meg nevneverdig[ ;) ] Men ordentlig røye vil jeg gjerne fiske etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av gss

Diskusjonen går vel på skogseidrøye i kontekst av å være specimenfisk. I så måte vil selvsagt diskusjonen også favne om specimenfisker - eller potensielle specimenfisker - som oppholder seg i og under noenlunde like betingelser, gjelde. Eksempelvis saltvannsarter som er tatt i nærheten av oppdrettsanlegg. Samt selvsagt direkte fôring av fisk, som eksempelvis i karpevann.

Finnes bare en konklusjon på dette, såvidt jeg kan forstå. Så lenge en fisk er tatt i "frie" vannmasser, vil den gjelde som en specimenfisk. Punktum.

Ja, forsåvidt enig i første del av innlegget ditt. Det finnes helt klart andre scenario også, men la oss i denne tråden ta de allt for mange og unormalt fete røyene i Skogseid først. Lag gjerne en egen tråd for alle andre fisker og tvilsomme scenario.

Ikke enig i at fisk i sjøen blir utsatt for samme forhold som i et lukket vann med flere o-annlegg. Fisker f.eks etter div flyndrer selv, noen av de trekker inn ved fiskerimotak osv på en viss tid av året for å meske seg i lett tiljengelig føde. Så trekker de ut igjen i havet for å spise annen føde. Kart det fins fisk som ligger under o-annlegg i sjøen og snapper i seg pellet osv, men de har på lik linje med de flyndrene jeg beskriver her nå muligheten til å trekke andre steder spise annen føde også. Det har jo også tildels røyen i Skogseid, men om hele økosystemet i det vannet + røye er preget av o-næringen så er røya der å betrakte som en tilnermet oppdrettsfisk[ :D ](mener jeg) og oppdrettsfisk har ingenting i en seriøs fiske konk å gjøre.

Vil også nevne at det finnes flere arter i den nevnet konken jeg ikke fisker etter og som jeg derfor ikke vil kunne ta poeng med, uten at det bryr meg nevneverdig[ ;) ] Men ordentlig røye vil jeg gjerne fiske etter.

Leser du ikke alt ? Eller bar ehopper du over...

Dette (merket med rødt) vil jo være tilfellet med røyene i Skogseid også. Røyer er kaldtvannsfisk, og vil dermed ikke befinne seg på grunt vann (hvor anleggene er) når det er varmere i vannet... Da suser de nemlig rundt på dypt vann (kanskje så dypt som 50-100 meter) og mesker seg i andre ting, som f,eks småfisk.

På samme måte som flyndrene dine, og seien i havet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte, Flemming - du kan ikke ta diskusjonen bare for Skogseidrøyene alene pga konsekvenssammenhengen.... (men les gjerne bare de delene av hvert innlegg du liker), De fleste andre her ser ut til å mene at det er sammenlignbart, mens du vel er den eneste som mener at det ikke er sammenlignbart med andre arter andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Oz

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Har jeg noen gang sakt at ikke Skogseidrøye går inn under specimenfisk??? Noe av det første jeg poengterte i denne tråden var nettopp at de gjør deg!

Les hele tåden her før dere hiver dere ut på med alle mulige påstander om det ene og det andre.

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Jeg har ingen erfaring fra dette vannet, men mener vel at med min oppfatining av specimenfiske så går desverre disse "purkene" inn under denne kategorien(specimenfisk) Er det riktig?

Jeg vet ikke helt, men jeg har lest hele tråden, og synes da du ganske klart gir uttrykk for at du ikke mener røya i Skogseid går inn under kategorien specimenfisk. Kan ikke se noe annet sted at du har sagt det klart at du mener de er det... Jeg ser du stiller spørsmålstegn etter det, men du har tydeligvis gjort deg opp din mening.

Mvh Oz

Jeg har sakt at de feite Skogseid røyene er specimenfisk. Inntill vi vet noe mer om den er å annse for en tilnermet oppdrettsfiske, så må jeg og alle forholde oss til det. Hva jeg mener/tror er noe annet[ ;) ]

Og nå venter jeg bare på konkrete bevis som veier for eller i mot dette spr.målet!

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du skal ta en tur bort jeg, Flemming - det ser ut til at du tror nesten hver kvadratmeter av vannet er dekket av anlegg - en oppklaringsekspedisjon til vannet tror jeg kanskje hadde vært på sin plass for deg. Litt sært å sitte i Østfold å gjøre seg opp meninger om et vann på andre siden av landet uten å ha vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Som jeg nevnte, Flemming - du kan ikke ta diskusjonen bare for Skogseidrøyene alene pga konsekvenssammenhengen.... (men les gjerne bare de delene av hvert innlegg du liker), De fleste andre her ser ut til å mene at det er sammenlignbart, mens du vel er den eneste som mener at det ikke er sammenlignbart med andre arter andre steder.

"Det finnes helt klart andre scenario også, men la oss i denne tråden ta de allt for mange og unormalt fete røyene i Skogseid først. Lag gjerne en egen tråd for alle andre fisker og tvilsomme scenario."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det hele begynner å bli litt vel tåpelig nå.

Alle er enig i at røyen i skogseidvannet er påvirket av o-næringen. Akkurat som mange andre fisk i andre vann og enkelte lokaliteter i sjøen er.

De fleste er enig i at alle disse scenariene kan kjemmes under samme kam, mens ett fåtall vil ha det til at skogseidvannet er værre enn alt annet.

Min oppfordring. Reis til skogseidvannet.. Dra opp noen svære besist. (sikkert lett som ingenting) og kom tilbake for videre diskusjon etterpå.

Ta samtidig en grundig kikk på vannets størrelse, sjekk dybdeforhold, og kanskje også røyas vandringsmønster.

Er så mye bedre om dem med de sterkeste meningene faktisk vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Poenget er vel lett å se Atle ? Poenget er jo at også her er deler av næringen til fiskene spillfor fra ett anlegg..

Da påstår du at audun sin fisk livnærer seg med spillfor,eller?

Fisk som beviselig livnærer seg av spillfor/pellets bør ikke opptre på noen rekordliste.

En fisk(uannsett ytre eller art) som spyr ut gørr fra annlegg har jeg knapt nokk plass i "hjemmearkivet".Snakk om "nedturfisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av villlax

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Poenget er vel lett å se Atle ? Poenget er jo at også her er deler av næringen til fiskene spillfor fra ett anlegg..

Da påstår du at audun sin fisk livnærer seg med spillfor,eller?

Fisk som beviselig livnærer seg av spillfor/pellets bør ikke opptre på noen rekordliste.

En fisk(uannsett ytre eller art) som spyr ut gørr fra annlegg har jeg knapt nokk plass i "hjemmearkivet".Snakk om "nedturfisk".

Nei, jeg påstår ikke at den livnærer seg av det. MEN at den har spillfor som ett fint tilleg til alt den andre den spiser, på samme måte som røyene i Skogseid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av gss

Diskusjonen går vel på skogseidrøye i kontekst av å være specimenfisk. I så måte vil selvsagt diskusjonen også favne om specimenfisker - eller potensielle specimenfisker - som oppholder seg i og under noenlunde like betingelser, gjelde. Eksempelvis saltvannsarter som er tatt i nærheten av oppdrettsanlegg. Samt selvsagt direkte fôring av fisk, som eksempelvis i karpevann.

Finnes bare en konklusjon på dette, såvidt jeg kan forstå. Så lenge en fisk er tatt i "frie" vannmasser, vil den gjelde som en specimenfisk. Punktum.

Ja, forsåvidt enig i første del av innlegget ditt. Det finnes helt klart andre scenario også, men la oss i denne tråden ta de allt for mange og unormalt fete røyene i Skogseid først. Lag gjerne en egen tråd for alle andre fisker og tvilsomme scenario.

Ikke enig i at fisk i sjøen blir utsatt for samme forhold som i et lukket vann med flere o-annlegg. Fisker f.eks etter div flyndrer selv, noen av de trekker inn ved fiskerimotak osv på en viss tid av året for å meske seg i lett tiljengelig føde. Så trekker de ut igjen i havet for å spise annen føde. Kart det fins fisk som ligger under o-annlegg i sjøen og snapper i seg pellet osv, men de har på lik linje med de flyndrene jeg beskriver her nå muligheten til å trekke andre steder spise annen føde også. Det har jo også tildels røyen i Skogseid, men om hele økosystemet i det vannet + røye er preget av o-næringen så er røya der å betrakte som en tilnermet oppdrettsfisk[ :D ](mener jeg) og oppdrettsfisk har ingenting i en seriøs fiske konk å gjøre.

Vil også nevne at det finnes flere arter i den nevnet konken jeg ikke fisker etter og som jeg derfor ikke vil kunne ta poeng med, uten at det bryr meg nevneverdig[ ;) ] Men ordentlig røye vil jeg gjerne fiske etter.

Leser du ikke alt ? Eller bar ehopper du over...

Dette (merket med rødt) vil jo være tilfellet med røyene i Skogseid også. Røyer er kaldtvannsfisk, og vil dermed ikke befinne seg på grunt vann (hvor anleggene er) når det er varmere i vannet... Da suser de nemlig rundt på dypt vann (kanskje så dypt som 50-100 meter) og mesker seg i andre ting, som f,eks småfisk.

På samme måte som flyndrene dine, og seien i havet!

Vet om at røyen søker på dypt vann nor det blir varmere i topplagene,men kan det ikke tenkes at på grun av lett mattillgang vill noen eller fler "bli igjenn" å frotse fra annleggene.Jeg spør deg for jeg har en misstanke da jeg har fått grov røye midtsommers ikke langt fra annlegget hos tomre(4år siden).Jeg spør deg siden du er så påståelig i din forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Som jeg nevnte, Flemming - du kan ikke ta diskusjonen bare for Skogseidrøyene alene pga konsekvenssammenhengen.... (men les gjerne bare de delene av hvert innlegg du liker), De fleste andre her ser ut til å mene at det er sammenlignbart, mens du vel er den eneste som mener at det ikke er sammenlignbart med andre arter andre steder.

"Det finnes helt klart andre scenario også, men la oss i denne tråden ta de allt for mange og unormalt fete røyene i Skogseid først. Lag gjerne en egen tråd for alle andre fisker og tvilsomme scenario."

Har ikke problemer med å se hva du sier, så du trenger ikke drive å sitere deg selv - jeg forteller deg bare om konsekvensene av hva du forsøker å få noen med på, nemlig at diusse fiskene skal diskvalifiseres på noe vis og at det derfor ikke kan sees i på i en isolert diskusjon, men at man må trekke inn de andre eksemplene også. Å trekke inn de andre eksemplene er et BIDRAG til diskusjonen til om man skal diskvalifisere fisk fra Skogseid og det er derfor latterlig av deg å avfeie alle som nevner dette med det samme svadasvaret hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Vet om at røyen søker på dypt vann nor det blir varmere i topplagene,men kan det ikke tenkes at på grun av lett mattillgang vill noen eller fler "bli igjenn" å frotse fra annleggene.Jeg spør deg for jeg har en misstanke da jeg har fått grov røye midtsommers ikke langt fra annlegget hos tomre(4år siden).Jeg spør deg siden du er så påståelig i din forklaring.

Ingen regler uten unntak [ :D ]

Men det er ett velkjent fakta at røye er en kaldtvannsfisk, og dermed (som regel) vil trekke på dypere/kaldere vann om sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.