Gå til innhold
Fiskersiden

GULP ENDELIG.


Bymanen
 Share

Recommended Posts

Alle som kommer til elva vil jo helst fange laks, 2 hver dag tror jeg ingen har imot. De som nekter på det

tror jeg lyver, unntatt enkelte fanatiske fluefiskere da som driver å leker seg med laksen og kaster den uti igjen (spore til ny diskusjon tenker jeg?) Perverst, synes vi trønderfiskere. Men fine briller og caps har de, det skal de ha !

Er det så å forstå at du på vegne av innfødte, trønderske laksefiskere sier at dere synes det er perverst å sette laks ut igjen?

Kommenterer dette, da jeg som utenforstående fort kan få inntrykk av at din motstand mot GULP bygger på de samme fordommene som du har mot fiskere som setter fisk ut igjen?

Dessuten kaster man ikke laksen ut igjen, slik Rex Hunt ville gjort, man slipper den forsiktig når fisken selv er klar til å svømme avgårde for egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

He-he, skjønte det kom en reaksjon mot dette ja. Er jeg ikke flink til å provosere fram meninger

hos laksefiskere, kanskje ? Men det er jo det som er vitsen i et slikt forum, alt skal ikke bare være fryd og gammen og "snilt" !

Men jeg har ikke tenkt å utdype mine "fordommer" (som du kaller det) så veldig mye.

Først så kaller du min motstand for gulp en fordom (ref. fordommer). Jeg har alltid forholdt meg til

virkeligheten, slik reglene er, kontra det jeg opplever i elva. Så that`s reality, ikke en fordom.

Har gulp vært tillatt, ja så har jeg forholdt meg til det, basta.

Når det gjelder C&R så har jeg (og mange med meg) sett på dette som en meningsløs måte å jakte/høste

på. Men slik er vi, ikke alle er like. Men jeg skal være såpass ærlig at jeg ser på disse som noen raringer

på samme måte som man ville ha brukt munn til munn- metoden på en elg som var skadeskutt.

Men der blir nok vi aldri enig likevel. Men det var nå trivelig at det er noen som reagerer da.

Håper ikke du ble personlig støtt, du må gjerne kalle meg en snåling, åkke som er.

Du må huske på at det er ikke alle (som driver denne sporten) som vet at laksen har store problemer med

å hente seg inn etter en lang fight med fluestanga (spesielt på forholdsvis varm elv). Ja jeg vil direkte

påstå at det er meget sannsynlig at laksen dauer i elva etter en fluefight i liten og varm elv. Noe som det har vært i Gaula nå i mange år, både i juli og august. Mang en sprengt laks, som er satt ut igjen har kommet flytende nedover elva, halvdød. Men dette er egentlig en liten avsporing fra temaet om gulp.

Spore til diskusjon igjen, tenker jeg.

Hilsen provokatør Silverfox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Terrator:

Vet ikke om det var ment som en provokasjon (at du er en såkalt "ren" fluefisker) og skal terge meg)?

:)

Men hvis oppfatningen din er at du og dine fluedisipler er mere seriøse enn fiskere med annet redskap

så er det ingen provokasjon for meg, det er bare en bekreftelse på hva jeg tror om enkelte "rene"

fluefiskere. Jeg fisker mye med flue selv jeg, men jeg har ikke tatt av for det. Jeg forherliger ikke

laksefisket opp i skyene og tror jeg er noe fordi om jeg fisker med flue, det er ikke det spøtt mere

hellig enn å fiske med annet redskap. Men de kunne godt ha kuttet ut både mark og sluk for meg

et par år. Det er som du sier, da hadde det blitt mindre folk. Og jeg villet ta enda mere laks.

PS! Jeg kysser ikke laksen når den er på land ! Jeg hiver den i fryser`n.

Har du sett gulp-diskusjonen ? Jeg fikk framprovosert nok til å få bekreftet det jeg viste fra før:

De fleste er meget frustrert over at de ikke kunne bruke gulp i år, hvorfor ?

Jo de fleste vil vel ha masse laks (i fryseren). Hva er vitsen med gulpen ellers da?

Var det ikke like bra fiske på sluken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at motstanden din mot GULP nødvendigvis var en fordom, kun at synet på fiskere som praktiserer C&R var det, og spurte om det kunne være en sammenheng.

Det du kaller fakta vil jeg heller kalle mer eller mindre subjektive, kalitative observasjoner. Uansett en interessant diskusjon, som hadde blitt enda mer givende om noen hadde kontrollerte data på hvordan GULP oppfører seg i vann tilsvarende forholdene i en elv, og hvordan det påvirker smolt eller annen fisk i elva. Har man ikke dette blir det kun subjektiv synsing.

Ser for meg flere mulige forsøk for å få kvantitative data på hvordan GULP vil påvirkes av opphold i vann, kan legge ut om det mot formodning skulle være av interesse for noen som har lyst til å gjøre litt forsøk på kjøkkenet.

Uansett uenighet om regler så er det nok bred enighet om målet, en bærekraftig laksebestand. Økt kunnskap blant laksefiskere om rigger og behandling av fangst vil utvilsomt bidra positivt til dette i hardt fiskede elver.

Forøvrig er laksefiske med sportsfiskeutstyr noe man gjør utelukkende for fornøyelsens skyld, ingen kommer til å lure meg til å tro noe annet enn at høsting og matauk i høyden er hyggelige bieffekter av laksefiske. I lys av dette forstår jeg ikke undringen over gjenutsetting av laks. At overlevelsesprosent avhenger av lengden på fighten, evt tid over vann, evt skader og oksygeninnhold i vannet (indirekte temperaturen) burde være ganske logisk og velkjent for alle sportsfiskere?

Har du sett gulp-diskusjonen ? Jeg fikk framprovosert nok til å få bekreftet det jeg viste fra før:

De fleste er meget frustrert over at de ikke kunne bruke gulp i år, hvorfor ?

Jo de fleste vil vel ha masse laks (i fryseren). Hva er vitsen med gulpen ellers da?

Var det ikke like bra fiske på sluken ?

Er det virkelig dette som er motivasjonen for de fleste laksefiskere? I så fall har visst laksefiskere flest en annen motivasjon for å fiske enn andre sportsfiskere. For min egen del hadde jeg heller satt laksen ut igjen og kjøpt en oppdrettslaks på vei hjem, om dette er til det beste for bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Ovejan :

Nei, det er ikke det som i utgangspunktet var meningen. Men når jeg leste om dette GULP-gnålet

hele tiden kunne jeg ikke dy meg. Man snakker om å ekspremintere med nye greier etc. og

jeg klarte nå å få fram endel friske meninger da ang. dette tema. Det er faktisk slike ting som

provoserer meg så til de grader. Når jeg forholder meg til laksefiske, så tenker jeg på akkurat slik

det er i den elva jeg fisker i. Realiteten skal man alltid holde seg til, jeg har sett mye rart i Gaula de

siste år, det skal jeg love deg. Men argumenter for og imot her er akkurat de samme jeg møtte i elva.

Så må jeg få lov til å utdype mitt mål med å stå i elva:

Det er absolutt ikke antall laks som er det viktigste, men spenningen (usikkerheten) om når biter det !

Når laksen er på land, er den største opplevelsen over for meg. Men slik er det ikke for de "ferske". Det var det heller ikke for meg. Hugget er nr.1 og kjøringen er nr. 2.

Å spise laksen er bare ren bonus. I Norge er det faktisk tradisjon for å fange vilt og legge det i fryseren for

å spise (!) det etterpå. Men jeg spiser ikke 400kg. laks i året, jeg deler med andre også :):angry:

Så husk alle kjære laksefiskere, når det gjelder fiske med søkke har det alltid vært meget strenge krav

til hva man skal bruke, så please, ikke begynne å ekspremintere noe mere ( til neste år).

Men nå er det RBK det gjelder, så jeg tar "a break"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har fisket med GULP i 2005. Min erfaring er at jeg mista mer laks på GULP enn vanlig mark. Det hendte at laksen tok GULPen og kroken glapp. Da ville jeg tro at laksen ikke hadde det godt etterpå, med magesmerter, for det som kommer inn må ut også. Jeg fisker bare med vanlig mark nå, det er jo forbudt med GULP.

***Innlegget er språkvasket; ikke skriv med caps locken inne! -SMS***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til "Deetuben"

Her var det endel synspunkter igjen på GULP, jeg har diskutert så mye GULP nå i 2 år med fiskere

så nå er det like før jeg GULPER OPP :lol:

Først, når du nevner 87 laks, så tok jeg 89 laks, men 87 var på mark, så har vi det klart. Uhm.

Bag limit i år i Gaula var på 2 laks, men sesongen varer i 3 mnd. ikke sant. Det er meg bekjent at man

faktisk får lov å fiske hele sesongen hvis man har sesongkort. Så egentlig muligheten for å ta 192 dager

ganger 2 laks er tilstede. Så jeg holder meg til bag limit, skjønner du ! Så nevner du fare for bestanden og så videre. Nå har alltid jeg og mine kompiser på forskjellige vald i Gaula tatt mye laks, og aldri vært noen

fare for bestanden. Jeg tror nok laksen er mye mere sårbar (prosentvis) på andre områder. Oppvekstvilkår i havet, forhold i elva etter gyting, temp. i sjøen etc. etc. Det vi høster i elva er nok fremdeles ikke den

verste fienden til laksen. Så er vi jo en meget god PR for grunneiere da, som selger mere kort og flere fiskere blir interessert å fiske på "våre" vald. Så egentlig lager vi ris til egen bak, vi har rett og slett

bidratt til å reklamere litt for mye for lakseelva Gaula. Det har jeg erfart de siste årene. Nå er det jo blitt

det reneste hysteri, med priser som ikke ligner grisen (på drittvald som jeg kaller det og elendige forhold).

Alle som kommer til elva vil jo helst fange laks, 2 hver dag tror jeg ingen har imot. De som nekter på det

tror jeg lyver, unntatt enkelte fanatiske fluefiskere da som driver å leker seg med laksen og kaster den uti igjen (spore til ny diskusjon tenker jeg?) Perverst, synes vi trønderfiskere. Men fine briller og caps har de, det skal de ha !

Du brukte gulp sa du, håper ikke at det var i Trøndelag, for der er det nemlig ikke lov !

Og har aldri vært det, heller ikke i 2005. Hvorfor fisket så mange med det da, uten å undersøke ??

DER har du essensen i det jeg har pratet om hele tiden. Man skal ikke ta seg til rette, samme f... hvor

fristende det er å bruke GULP. Hysteriske laksefiskere, det var det jeg så i Gaula ifjor (og iår).

Hvorfor det ikke ble lov, kan andre diskutere seg ihjel på. Forbudet ble klart informert i media og hos grunneiere i år, så det ikke skulle være noen tvil. Men tror du ikke mange troppet opp med GULP likevel,

det var nå tydelig at det var effektivt da. Og der har du laksefiskere i et nøtteskall.

Jeg gjentar at jeg vet at det er meget effektivt (under spesielle forhold) slik som det var i 2005 i Gaula.

Med meget stor og iskald elv i hele juni og en god del storlaks. Men jeg så også at smålaksen svelget gulpene ukritisk senere i sesongen. Ofte med 2 digre gulp på kroken som havnet i magesekken på laksen.

Når det gjelder din undring over at jeg ikke kverker smolt vil jeg si:

For det første, når elva blir så varm at smolten begynner å bli aktiv kutter jeg ut marken. Da er det håpløst.

Og jeg bruker flere feitmark og store 4/0 beak-angler. Smolten klarer ikke å gape over det skjønner du.

Men en løst drivende duggmarkgulp i elva har jeg sett de er helt vill etter og hatt halve gulpen i svelget !

Små fluer (som også jeg bruker) er mye mere farlig for smolten da de sitter som støpt i kjeften på smolten, så der er dødeligheten betydelig ! Og smolten er jo meget aggresiv på små fluer, ja ofte på hvert kast.

Rettelse fra Silverfox:

Det skal selvsagt være 92 dager ganger 2 laks.

Det får nå være grenser.

Silver

Fisker ikke i Trøndelagselvene, tydeligvis det jeg skulle ha gjort... der jeg fisker skal en være glad om en får opp 5-6 lakser på sesongen. Derfor stusser jeg litt over dine fangsttall, selv om jeg ikke skal betvile de. Beak kroker bruker jeg, men aldri så store som 4/0. Bruker aldri større enn 2/0, og den størrelsen kun tidlig i sesongen. Seinere bruker jeg mindre kroker. Skjønner ikke hva du mener med kroker og gulp som havner i magesekken på laksen. Har noen hundre laks selv opp gjennom årene, men aldri fått noen som er kroket dypere enn svelget, noe som har sin naturlige årsak ??? At en laksesmolt tar sin død av å prøve å svelge en gulp i doggmarkstørrelse tror jeg rett og slett ikke noe på, det er fysisk nesten umulig!!

Ellers er jeg enig i at regler er til for å holdes, ingen diskusjon om det. Men, jeg tviholder på min rett til å mene at gulp hverken er mer effektivt eller mer farlig for laksesmolt.

Nå fisker jeg mest med flue, og der jeg fisker er vi ikke overvettes plaget med smolt som henger seg på hvert kast. Det skulle vi selvsagt ha vært, men slik er nå engang stoa.... De få smoltene som henger har jeg sjelden hatt noen problemer med å returnere uskadd ut i elva...

Fine briller og caps er nyttige hjelpemidler under fluefiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så å forstå at du på vegne av innfødte, trønderske laksefiskere sier at dere synes det er perverst å sette laks ut igjen?

Er både trønder og laksefisker, sluppet ut laks ,jeg følte hadde behov for å svømme videre har jeg og.

Men føler jeg meg pervers, neppe!!!!

Å nei, er ikke fluefisker heller..... ;)

Endret av namsenlaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har fisket med GULP i 2005. Min erfaring er at jeg mista mer laks på GULP enn vanlig mark. Det hendte at laksen tok GULPen og kroken glapp. Da ville jeg tro at laksen ikke hadde det godt etterpå, med magesmerter, for det som kommer inn må ut også. Jeg fisker bare med vanlig mark nå, det er jo forbudt med GULP.

Det er to ting jeg lurer på i så måte:

1) Vet du om laksen svelger GULPen etterpå? Funnet GULP i laksemager?

2) Viktigere: tror du ikke at GULPen løser seg opp i magen på en laks?

Kommentar til 2): vil anta at GULP løser seg opp mye, mye raskere i magen på en fisk enn i vann pga forholdene i magesekken på en fisk, svært surt og enzymer som bryter ned biologisk materiale. Skal en tur til byen i dag, kjøper en boks med GULP-mark om jeg finner, så skal jeg gjøre noen geriljaforsøk på laben med GULP i kaldt vann under røring og GULP i 1 M, 0.1 M og 0.01 M saltsyre. Blir veldig kvasivitenskapelige målinger av vekttap som funksjon av tid i vannet, men hvis noen kjenner til bedre data på dette ville det vært nyttig for diskusjonen!

Synes foreløpig det er veldig mye dårlig begrunnet synsing om GULP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstaterer at men her diskuterer to tema: Årsaken til Gulpforbudet, og det at fiskere evt. bryter forbudet.

Årsaken ser ut til å være noe på trynet, og de fleste argumenter er vikarierende. Gulp er sannsynligvis uskadelig for fisken. Gulp fisker ikke lenge etter at man evt. har slitt et takkel, ettersom mye tyder på at det består av store deler gelatin. Blir spennende å se SMS' testresultater.

Dermed ser det ut til at vi egentlig snakker om en slags proteksjonisme.

Hvermansen kan fiske effektivt etter laks med Gulp, og jeg undrer om ikke dette er den egentlige årsaken til forbudet. (Noe som insinueres tidligere i tråden hvor man faktisk reagerer på den høye omsetningen av produktet.)

Så hva er egentlig problemet med Gulp?

Er det at fiskere bryter forbudet, eller representerer agnet i seg selv et problem? I så fall hva?

Hittil har det i denne tråden vært for mange selvmotsigelser, og ikke minst gode porsoner inkoherens.

Jeg får dermed ikke helt tak i laksefiskernes egentlige motforestillinger mht. Gulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting jeg lurer på i så måte:

1) Vet du om laksen svelger GULPen etterpå? Funnet GULP i laksemager?

2) Viktigere: tror du ikke at GULPen løser seg opp i magen på en laks?

Kommentar til 2): vil anta at GULP løser seg opp mye, mye raskere i magen på en fisk enn i vann pga forholdene i magesekken på en fisk, svært surt og enzymer som bryter ned biologisk materiale. Skal en tur til byen i dag, kjøper en boks med GULP-mark om jeg finner, så skal jeg gjøre noen geriljaforsøk på laben med GULP i kaldt vann under røring og GULP i 1 M, 0.1 M og 0.01 M saltsyre. Blir veldig kvasivitenskapelige målinger av vekttap som funksjon av tid i vannet, men hvis noen kjenner til bedre data på dette ville det vært nyttig for diskusjonen!

Synes foreløpig det er veldig mye dårlig begrunnet synsing om GULP!

svar nr 1 ja jeg har fått laks med gulp i magen i 2005 og 2006.

svar nr 2 det er klart at det bryte,s ned. du kan kjøpe gulp og prøve den testen. jeg er spent på resultatet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til "Deetuben" og delvis "SMS" :

Du bruker aldri større kroker enn 2/0. Det funker sikkert bra der du fisker. Men i Gaula, som er meget

stor og tung, med laks på 8-9kg. i snitt i juni har jeg erfart at 4/0 beakangler minsker tapsprosenten

betraktelig. Altfor mange storlaks i Gaula er mistet eller "revet" pga. for små angler. Men det skal selvsagt være de gode gamle Mustad beak-anglene (med lang spiss) som ikke er å få tak i lenger.

Dagens kroker er dårligere, hvis man er interessert å få laksen på land ! Og det blir jo problematisk med 2-3 trønderske duggmarker på en 2/0. Utrolig nok funker dette meget bra også på smålaks, den sitter alltid

som støpt. Hvis du skal fiske effektivt så fisker du der laksen er til de grader presset og det er i lommer

i hard strøm eller harde brekk-kanter. Og der er laksen meget aggresiv og tar marken brutalt. Så mange storlakser vinner ikke å svelge mark/kroken før den fester seg i kjeven. Og da er det godt å ha disse anglene. Og mang en fisker på Borten har begynt å skjønt dette, etter utallige tap. Og flere bruker nå

tilnærmet samme fasong som mine kroker.

Og laksen svelger selvsagt ikke mine kroker ned i magen. Men i 2005 ble det sløyet endel laks på valdet jeg fisker og de hadde gulpene i magesekken. Så det er ikke fantasi. Laksen tar tak i gulpen, river den av, og svelger den fritt (som med marken).

Det var heller ikke fantasi at det lå og fløt gulp, jeg gjentar, GULP, i store baner både ute i Gaula og på land

allerede på åpningsnatten. Om laksen ikke tåler gulpen ? Hva vet jeg ? Jeg er ikke vitenskapsmann.

Jeg bare forholder meg til det jeg ser (nedbrytning etc.) Og hva er vitsen med å drive å forske på dette, så

lenge det ikke er lov ? Jeg vet hvor effektivt det er å fiske med duggmark, hvis man gjør det riktig !

Og at gulp dermed var meget effektivt er hevet over enhver tvil, med 2 gulp på kroken blir dette en

perfekt "akkar" for laksen og den blir helt vill ! Men når laks blir forsiktig utover sommeren tror jeg mark er det beste, da laksen sjekker agnet litt før den svelger.

Grunnen til forbudet tror jeg henger sammen med misunnelse fra "mafiaen" lenger opp i elva. Og de er fluefiskere. Har flere erfaringer fra de mektige ovenfor Støren, som har stor innflytelse på ting som foregår

nedenfor Gaulfossen ! Jeg vet det er framsatt mange klager til Gaula Natursenter og Fylkesmannen etter fiskeåret 2005. For meg kan folk fiske med hva de vil, men det skal være ut ifra reglene. Jeg fisker jo på et

åpent vald (nissevaldet) i Gaula og jeg må si at jeg har sett utrolig mye rart, spesielt de siste 2-3 årene.

Så et godt råd til alle dere: Plukk duggmark når telen går, så er dere like forberedt på sesongen som jeg er.

He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare forholder meg til det jeg ser (nedbrytning etc.) Og hva er vitsen med å drive å forske på dette, så

lenge det ikke er lov ?

fordi at det kan bevise/motbevise om gulp virkelig er som påstått? er jo teit med regler som er basert på synsing og meninger fra en gruppe fiskere som neppe har brukt dette egnet selv...

er da langt bedre å basere seg på fakta?

bryr meg forøvrig lite om hva folk fisker med i lakseelvene, og hva de ellers gjør der. men føler denne dsikusjonen ikke er spesielt oppklarende, før SMS og andre kommer med harde fakta... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som det er endel i dette forum som motsier seg selv hele tiden ang. dette

gulp-spørsmålet. Der det evt. er lov er det jo greit. Der klager sikkert ingen. Men jeg har en sterk mistanke om at der det i år ble klarere regler ang. gulp, nemlig trøndelagselvene, der fisker mange av dere og var

forferdelig skuffet over forbudet. Og må på liv og død prøve å motbevise hvor "ufarlig" gulp er.

Det virker som det er veldig viktig for enkelte å absolutt på liv og død få gjeninnført gulpen til de

trønderske elver. Dere må huske på at det er ikke sikkert gulp-forbudet kom pga. fare for sen nedbrytning

etc. I 2005 var det store mengder med fiskere fra de øvre deler av elva som "måtte" krype til korset

og fiske i "sumpområdene" i de nedre deler. Ikke en laks hadde gått opp Gaulfossen de første ukene.

Det er fiskere jeg aldri hadde sett tidligere, men endel av disse har stor innflytelse på GULP-forbudet,

tror jeg. Reaksjonene deres var ihvertfall formidable. "Dette skal vi få en slutt på", var gjennomgangskommentarene deres etter gulp-sirkuset i nedre deler av elva.

De så hvor effektivt dette var, og det er jo alltid sånn i ei lakse-elv. De som fisker lenger opp i elva

vil jo ha noen laks også.

Men lykke til med forsøkene likevel, jeg tror ikke det vil føre til noe uansett !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.