Gå til innhold
Fiskersiden

GULP ENDELIG.


Bymanen
 Share

Recommended Posts

ingen som gidder å svare meg på spørsmålet rundt reke vs gulp?

Nei, så absolutt ikke er du en mindreverdig fisker fordi om du fisker med reke (der det er tillatt).

Er det lov så er det ingen som kan si noe på det. Fisket med reke selv i Orkla 1987. Hadde det vært tillatt

i der jeg fisker idag hadde jeg ikke fisket med reke pga. at det blir innmari kostbart og altfor mye arbeid

å binde reketackler i hundrevis. Altfor tungvint i tunge elver med hard strøm og mye steinbunn.

Grunnen til forbudet er igjen at reka selvsagt er et meget effektivt agn som "fisker" like over bunnen når man sliter av opphenget. Tror nok at ei diger blodrød reke er en helt spesiell sak når det gjelder laksens interesse for agnet. Det er et meget spesielt lokkemiddel for aggresiv laks utpå sensommeren.

Jeg brukte reke under stamfiske, min bror brukte duggmark. Reka vant ikke å nå bunnen engang før laksen smelte til ! Det ble omtrent 20-2 til meg, fordi jeg brukte reke.

Å sammenligne reke og gulp overlater jeg til andre, egentlig helt uinteressant. Argumentet for forbud mot gulp kan være det samme. Men hva de høye herrer la til grunnlag for forbudet mot gulp, det vet heller ikke jeg helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fatter ikke helt detta jeg. Hvorfor ville dette være så ille egentlig? Hvis det er lov å fiske med reke, hvorfor er dette noe værre en fiske med flue eller mark?

I Klosterfossen i Skiensvassdraget er det lov med reke, var iallefall det i forfjor når jeg var der. Og mange fisket med dette, gjerne i kombinasjon med mark. Hvorfor er dette så ille? Er disse MINDRE laksefiskere enn de som fisker med kun mark? Fatter ikke detta helt jeg.

Reke er forbudt i mange elver, er dette pga att det er for effektivt? Eller er det noe annen bakgrunn? Hvis reke er forbudt pga effektiviteten, så er vel ikke forbudet mot gulp noe værre egentlig?

Jeg er ikke helt sikker men jeg mener å huske at reke ble forbudt på grunn av det stygge reketackelet som ble brukt og ikke fordi det var effektivt. I de fleste tilfeller er ikke reke mer effektiv enn mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett de "gamle" recetacklene, med 3 trippelkroker, de var ikke akkurat pene nei. Hvis det er de du mener. Men det jeg har sett vært brukt er kun 1 diger trippelkrok bundet under hodet på reka der det er tredd et såkalt spyd inn i reka for at den skal holde seg rett ut. Surret sammen med elastisk rød tråd.

Det var nok ikke pga. at tacklet var stygt at det ble forbud, iallefall her oppe. Argumentet var nok heller at

reka ikke oppløste seg hurtig nok i vann og at den "fisket" ved bunnen etter at man hadde slitt av fortom.

Så forbudet tror jeg ikke var pga. at det var effektivt. Hvis reker hadde vært tillatt igjen f. eks. i Trøndelag

tror jeg ikke det ville vært så mye mere effektivt totalt sett gjennom sesongen i forhold til mark. Men lenger ut i sesongen når laksen er vrang til å ta på mindre vannstand er jeg overbevist om at reka er meget dødelig i visse tilfeller. Jeg har sett rekas effektivitet, men bare under spesielle forhold.

Den største effektiviteten i laksefiske kommer nok fra oss selv, hvordan vi fisker under de gitte forhold hele tiden. Det er jo meget krevende for en fisker å sørge for at agnet er på kroken hele tiden for å oppnå

100% effektivitet hele tiden, og det blir for mye søl og arbeid med reketackler. Så de som valgte det ville

bruke mye energi og problems mens laksen vandret forbi !

Marktackle har jeg faktisk aldri sett, hva er det ?? Jeg har kun sett markfiske med en vanlig markangel.

Men når vi først skal "spore" av med forskjellig agn, så er det noe annet som jeg vet laks trigger noe

fandenivoldsk på, spesielt ute i sesongen. LAKSEROGN ! Kjenner en tysker som brukte dette med en helt spesiell oppskrift/bindemåte, og makan til effektivitet har jeg aldri sett ! Vi hadde skjenket ham dritings,

og da fortalte han hele greia, men det var jo ikke helt etter boka da. Men skal man overføre dette litt i

praksis under lovlige former: Fisk med blanke spinnere etter laksen midt i sesongen og øk på med knalloransje hackle bundet rundt kroken lenger ut i sesongen. (Dette for å imitere rogn).

Mye brukt i Alaska !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reke og marktakkelet som ble brukt her, var ett vanlig paternoster takkel, med en laaang søkkefortom, gjerne 1-2m. Ingen treblekroke, kun en enkelt krok. Og siden takkelet ble fisket likt med reke og mark, kunne jeg liksom ikke se forskjellen. Nå skal det sies att det er svært liten tid jeg har ofret på laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dei gamle reketacklene med 3 treblekroker jeg mener. Dei er stygge og feilkroking av fisk var vanlig.

Reke brukes mye idag til stamfiske. Da settes reglene til side for reke er svært effektivt så seint på året. Ein sparer også SØ og ørret for det er sjelden dei tar reke.

:unsure: Årsaka til forbudet mot reka som agn var fleire, raud reke er særs vissuell og vart ofte nytta saman med fleire trippelkrokar og nål. Det gav fiskaren høve til å rykka laks ved låg vasstand, noko som heldigvis vart fanga opp av andre fiskarer og rapportert til oppsyn landet over. Då laksefangstane stupte på slutten av 80åra? vart det innført fleire nye bestemmelser i lakselova. Der kom og forbodet mot rekefisket samt fleire bestemmelser på str krok, antal krok, ståande utstyr ol. I etterkant er det vorte diskutert i mange forum om kvifor rekeforbudet kom og det kom fram at det ikkje var effektiviteten, men fiskemetoden som var problemet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: kan det ha noe med at vi som fisker laks skal bare ha laks koste hva det koste vil.

det burde vært like lover over alt alle norske lakse elver.

da det gjelder reke, gulp, og søkker, da kan vi ikke ta feil av loven.

det heter seg at vi som fisker laks skal sette oss inn i elvas lover der vi fisker

det er det ikke mange som gjør.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tar opp denne igjen, da jeg satt og så på en video, med representanter fra Berkley og GULP som satt og forklarte hvordan GULP funka. Dette var vel og merke ikke med de duggmarkene som det diskuteres her, men jeg vil vel kanskje tro at det kan være relevant for det og at det er det samme materialet.

Jeg fant og noe av dette på nett;

'Because Gulp! is made from all-natural ingredients, the bait is 100 percent biodegradable. Anglers get the shape, action and color advantages of plastic baits, with the super-intense scent of the chemicals fish desire in a bait that totally dissolves in just 9 months or less if left in the water. "But don't let the biodegradable feature be misleading," adds Prochnow. "Gulp! baits are extremely durable and last fish after fish."'

Resten av artiklen:

http://www.berkleygulpvip.com/science/gulp_v_plastic.cfm

Jeg mener han og sa i videon at GULP ikke løses opp i vann i seg selv, men trenger bakterier for å brytes ned. (Jeg har denne videon hjemme, og må dobbelsjekke akurat det)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en gulp-meitemark liggende i et begerglass med vann på kontoret i en uke nå uten særlig synlig forandring, så selv ved romtemperatur går ikke dette lynraskt i rent vann. Må tilføye at vannvolumet selvsagt er kunstig lite, men tviler på at metning av løsningen er det som begrenser hastigheten. Skal prøve å få testa i 1 M, 0,1 M og 0,01 M saltstyre snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kontormarken har ligget i destvann siden jeg skrev forrige innlegg, den har blitt synlig mindre, men har på ingen måte oppløst seg ennå. Romtemperatur skulle tilsi at det gikk raskere enn f.eks. i en elv, mens det svært lille volumet av vann å løse den i skulle tilsi at det gikk litt saktere. Har ikke somla meg til å teste med ulike saltsyrekonsentrasjoner (HCl), men er jo egentlig veldig fort gjort å sette i gang. Klarer uansett ikke å etterlikne miljøet i en fiskemage mtp enzymer og bakterier nøyaktig, så det får evt bli opp til andre. Blåsyre (HCN) tror jeg er mer egna til å drepe fiskeren enn gulpen. :) I beste Mythbusterstil kunne jeg jo testa et par litt slemmere syrer også, som svovelsyre og salpetersyre, eller hvorfor ikke kokende kongevann?

Trenger et spark i ræva for å få gjort testene jeg nevnte tidligere. Med litt mer tid og motivasjon skulle jeg alltids fått testa i rennende vann med kontrollert vanngjennomstrømning, men tviler på at det er verdt innsatsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har sikkert tilgang til litt av hvert på Høyskolen, men hold deg unna polonium etc. Det e fali` !

Ja faktisk farligere enn å sitte på linje 5 til NTH, for den kjører jeg !!!

Men du skal ha all ære for forsøket så langt, bra jobbet.

Men hvis du skal fortsette eksperimentet må du legge gulpen i is noen mnd. (for å simulere elva om vinteren). Kanskje en ide for studentene på NTH dette her.

Diplomoppgave : Gulpens liv i elva. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst så blir det nok neppe noen gang gitt en studentoppgave om akkurat dette, men det hadde nok med hånden på hjertet vært med interessant enn en god del titler på oppgaver jeg har sett ja...

Du kjører 5'ern ja, har tilbragt noen timer på den! ;)

Har noen relativt ustressa dager mellom 12. og 21. desember, så om jeg kommer på det da skal det blir gjort!

Men Polonium-210 må man nok til Russland eller USA for å få tak i, vet ikke engang om man har slikt i CERN. Tror uansett laksen ville foretrekke gulp fremfor Polonium-210... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Polonium-210 må man nok til Russland eller USA for å få tak i, vet ikke engang om man har slikt i CERN.

Pøh. Internett er din beste venn, og leverer det mest utrolige. Alt er et tastetrykk unna, og kan leveres på døren...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh. Internett er din beste venn, og leverer det mest utrolige. Alt er et tastetrykk unna, og kan leveres på døren...

Mvh Oz

Pøh!

Dessverre må du flytte for å få handla.

SORRY, NO INTERNATIONAL SALES OF RADIOACTIVE ISOTOPES -

We can only ship isotopes to addresses within the United States

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
:lol::huh::D Heisan dette har vært morro å mye å lese. Dette har tydeligvis vært et hett tema. Bra stå på alle sammen. Vi fisker med det vi trives best med. Tenk om alle skulle fisket med det samme og kjørt den samme bilen og sett den samme kjærringa ( obs, det gjør jeg da enda) og og og og og og og da hadde det vært dritt kjedelig HER. :D:D:D Så SKITT FISKE ALLE SAMMEN hva enn dere fisker med og fisker etter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha.

Har sittet her på jobben og lest alle inlegga for og mot GULP.

Og det er på slike dager som dette jeg er glad jeg ikke er en laksefisker ;)

Ja jeg tror det er mange gode arbeidsplasser (og snille sjefer) i Norge når medlemmene har tid til å lese gjennom alt som er sagt om gulp (og andre laaaaange tråder) :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.