Gå til innhold
Fiskersiden

GULP ENDELIG.


Bymanen
 Share

Recommended Posts

litt avsporing:

hadde det gått an til å bruk elastisk tråd til å surre duggmarken bedre fast?

bruker denne tråden til reke og alt av agn i sjøen...

Tror ikke det funker, likevel om duggmarken har gått av seg safta og er hard. Tråden ville nok

ha tatt knekken på feitmarken og det ville blitt bare "salamiskiver" igjen. Og surre marken som en klump

tror jeg også blir mindre effektivt. At marken er stoooor og at den tyter i flere retninger er det som skal

til for å trigge laksen. Som jeg nevner på mine hjemmesider: Markklysa skal ligne en sprellende akkar

som kommer rett i fleisen på laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke siter trøndelagselvene hele tiden da, Sølvreven. er ikke samme reglene her i Namsen(eller er ikke den en trøndelagselv kanskje?). Og Gaula er vel ikke så suverent mye bedre enn Namsen, eller sitter jeg her med skyggelapper(i 2005 ble det tatt over 100laks over 14,5kg)? Uansett er ikke Gulp forbudt i Namsen, det brukes heller ikke så mye. Flere har dog gått over til å bruke gulp i kombinasjon med vanlig mark istedet for rød ulltråd. Uansett er ikke dette et spørsmål som går hardt innpå meg fordi jeg sjeldent fisker med mark sjøl. Om jeg bruker det, går det som regel i ekte mark og ikke gulp,men har ikke problemer med at andre fisker med gulp fordi.

Slik du ordlegger deg i visse situasjoner her, virker det som du ikke unner nybegynnere laks, fordi de fisker med gulp. Det må jo være fisk der for at den skal ta og, og kan du beviselig vise at fisken tar på gulp og ikke på mark, så er jeg fornøyd.

Om forbudet er nedlagt fordi den tar livet av laksesmolt, syns jeg den er midt i blinken, men å forby noe fordi det er for effektivt, blir feil.

Beklager Namsen, men ikke vær så bokstavelig. Jeg får korrigere til Sør-Trøndelag da så blir det kanskje litt rettere. Evt. Orkla,Gaula, Stjørdalselva. Har ikke sagt at Gaula er SUVERENT MYE bedre enn Namsen.

Var ikke meningen å støte deg ang. dette.

Hvis du står i Namsen og fisker med laks, så kommer det 10 rekefiskere og fisker med søkke !

Hadde du syntes det var greit, fordi de var såkalte nybegynnere?

Problemstillingen er helt sammenlignbar. Men husk, når det gjelder akkurat dette tema (med gulp)

så er det akkurat vi som fisker i Gaula som har opplevd det i meget stor skala på nært hold. Så vi har da litt peiling på akkurat dette tema, lell om enkelte ikke tror det enda.

Når det gjelder å unne andre laks så tror jeg det er ingen som har hjulpet så mange til å fange laks i Gaulas beste vald de seneste år: Borten/Losen. Jeg hjelper folk nesten daglig jeg, men det er nå veldig mange laksefiskere som tror jeg lurer dem. Laksefiskere er jo en meget pussig rase, med stolthet langt inni ørene

og veldig sære. Neste år har jeg faktisk spurt grunneier om å få være guide, så hjertelig velkommen alle, åkke som er.

kan du muligens ha litt forståelse for at noen som leier noen få døgn og betaler dyrt, syns at det skal være litt "enklere" å få laks ? Her ønsker jeg et JA eller NEI svar.

Hvis det viser seg at Gulp'en ikke er skadelig for fisken og dette blir lovlig igjen, vil du da syns det er greit at folk fisker med gulp og dermed får laks lettere enn deg ? ja/nei

du som "bor" i elva og betaler heller sikkert ikke så mye for sesongkortet ditt, har muligheten til å fiske hver dag hadde sikkert syns det ble kjedelig hvis det var enklere

Spørsmål 1: Ja, jeg har stor medfølelse for laksefiskere som ikke får fisk. Jeg vet hva det koster, forventninger etc. Du får komme innom i neste sommer, så skal jeg vise deg hvor effektivt det er å fiske med duggmark, sluk og fluer/tuber også !

Spørsmål 2: Ja selvsagt, jeg forholder meg alltid til reglene. Men det kan nå være at jeg også hadde fisket med gulp da ??

Spørsmål 3: For meg så har de gjerne kunnet kuttet ut markfisket 2 siste mnd. f.eks.

Det hadde da blitt en større utfordring å lure laksen. Men det blir også da ens egen dyktighet som blir

avgjørende. Og slik skal det alltid være. Akkurat som når man er på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer Espen jeg : ikke rart det er krig i verden :)

For å ta mine ringe erfaringer med gulp: jeg bruker gulp når småfisken spiser opp marken min (ekte meitemark ja). Det hender ofte at jeg får parr på denne!

men en ting har jeg tilgode : å få parr på gulp :P

Ergo . hva er mest skadelig? Å få parr på meitemark, som ofte er livtruende skadet/kroket, eller å slippe at parren stadig stjeler agnet(meitemarken). Må få nevne at at det er duggmark-gulp jeg har erfaringer med :angry:

Jeg fisker i Numedalslågen og til Deetuben : vi har fått laks på rein gulp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi?

...at gulpen smaker dritt, du spiser ikke alt som er ufarlig uansett hvordan det smaker

:angry:

Jeg prøver igjen...

Er det andre elver i landet enn Skauga, Orkla, Gaula, Verdalselva og Stjørdalselva som har innført forbud mot Gulp?

det er ikke alltid behov for å ha et eget forbud mot gulp, ofte så er det regulert i forskriftene ( fiskeregler) hva du har lov å fiske med.

f.eks: flue, sluk og mark da er gulp ulovlig, så det trengs ikke innføres forbud.

hvis jeg forstår dette riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

what :) forstår jeg deg riktig nå Remy ?

Fordi om noen ikke fisker laks eller ikke har noe med laksefiske å gjøre så kan de vel ha meninger om bruk av Gulp ?

Selvfølgelig kan man ha meninger om Gulp, poenget er alt annet oppgulp som kommer i kjølevannet. Hvis du leser igjennom tråden så skjønner du nok hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til "rogna" fra 15/10:

Beklager, men jeg så ikke innlegget før nå !

Du påstår at gulp var tillatt i 2005. Hva stod det i fiskereglene dette året ang. agn kombinert med søkke.

Stod det GULP ?? Jeg tror det stod MARK jeg. Er GULP en MARK ?

Grunnen til at det ble spesifisert klarere i 2006 er at mange "grønnskollinger" som fisker med laks

må ha fiskereglene matet med teskje ! Så det ikke skulle være noen tvil, tross at en god del tviler enda.

Men fiskereglene kunne godt ha vært "teskje-skrevet" på 7-8 sider så kanskje folk forstod alle reglene.

Det er ikke så veldig avansert, bare viljen er tilstede !

Jeg overdriver ikke om jeg påstår at over hundre laksefiskere de 2 siste år sa at GULP er en MARK.

Det viser jo bare hvor hjernen ligger.

Nå ble det så vidt jeg vet i 2005 ikke gitt et spesifikt forbud til bruk av Gulp. Akkurat det kom så vidt jeg vet for sesongen 2006. Men jeg åpner for at jeg her tar feil. Når du stiller spørsmål om GULP er en mark, så er svaret at ja, for en del personer er GULP en mark. Riktig nok betegner de fleste av disse GULP som kunstig mark, hvilket det vel også er? At man har forskjellig oppfatning om ting innbærer vel neppe at disse personene er dumme, selv om du åpenbart stiller en slik diagnose. Og ja, det er nok kanskje en del av de du betegner som "grønnskollinger" har eller har hatt litt problemer med og forstå regelverket, kanskje på grunn av definisjonsspørsmålet? Og da ville det sikkert hjulpet disse om du og andre "spesiallister" heller på en hyggelig måte hadde forsøkt med litt rettledning. Og dessuten, du glemmer åpenbart en ganske viktig ting: selv ikke du var født laksefisker. Også du har vel måtte gå gradene med læring, feiling og misforståelser? Det har i allefall jeg gjennom mine 30 år som laksefisker og jeg tror flere med meg har mått gjøre. Tross alt, vi ble alle født like nakne. Også innen vår hobby. Jeg synes du kanskje burde dempe deg en smule og heller akseptere at andre har oppfatninger som ikke alltid stemmer overens med dine, samt innser at det er lov og gjøre feil også i en lakseelv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står i Namsen og fisker med laks, så kommer det 10 rekefiskere og fisker med søkke !

Hadde du syntes det var greit, fordi de var såkalte nybegynnere?

Fatter ikke helt detta jeg. Hvorfor ville dette være så ille egentlig? Hvis det er lov å fiske med reke, hvorfor er dette noe værre en fiske med flue eller mark?

I Klosterfossen i Skiensvassdraget er det lov med reke, var iallefall det i forfjor når jeg var der. Og mange fisket med dette, gjerne i kombinasjon med mark. Hvorfor er dette så ille? Er disse MINDRE laksefiskere enn de som fisker med kun mark? Fatter ikke detta helt jeg.

Reke er forbudt i mange elver, er dette pga att det er for effektivt? Eller er det noe annen bakgrunn? Hvis reke er forbudt pga effektiviteten, så er vel ikke forbudet mot gulp noe værre egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det så vidt jeg vet i 2005 ikke gitt et spesifikt forbud til bruk av Gulp. Akkurat det kom så vidt jeg vet for sesongen 2006. Men jeg åpner for at jeg her tar feil. Når du stiller spørsmål om GULP er en mark, så er svaret at ja, for en del personer er GULP en mark. Riktig nok betegner de fleste av disse GULP som kunstig mark, hvilket det vel også er? At man har forskjellig oppfatning om ting innbærer vel neppe at disse personene er dumme, selv om du åpenbart stiller en slik diagnose. Og ja, det er nok kanskje en del av de du betegner som "grønnskollinger" har eller har hatt litt problemer med og forstå regelverket, kanskje på grunn av definisjonsspørsmålet? Og da ville det sikkert hjulpet disse om du og andre "spesiallister" heller på en hyggelig måte hadde forsøkt med litt rettledning. Og dessuten, du glemmer åpenbart en ganske viktig ting: selv ikke du var født laksefisker. Også du har vel måtte gå gradene med læring, feiling og misforståelser? Det har i allefall jeg gjennom mine 30 år som laksefisker og jeg tror flere med meg har mått gjøre. Tross alt, vi ble alle født like nakne. Også innen vår hobby. Jeg synes du kanskje burde dempe deg en smule og heller akseptere at andre har oppfatninger som ikke alltid stemmer overens med dine, samt innser at det er lov og gjøre feil også i en lakseelv.

Riktig, forbudet ble ikke spesifisert. Det var heller ikke spesifisert at man kunne fiske med mus, frosk, krabbe, sild etc. for å sette det på spissen. Men regelen om at kun MARK var tillatt kombinert med søkke

begynner å bli urgammel nå. Fiske med gulp tok av fullstendig i Gaula i 2005 (kun fakta). Hvorfor i all verden fisket mange (enormt mange) med gulp når det ikke var så veldig effektivt i forhold til mark ??

Det synes veldig tydelig for meg at mange også i dette forum er veldig lei seg for gulp-regelen som nå er spesifisert. Synes de at mark er et dårlig agn ?? Og argumenter om at folk er fersk i elva og vet ikke bedre

holder ikke for meg. Jeg var fersk engang jeg også, men jeg viste alltid reglene. Men det var andre ting jeg ikke viste, nemlig riktig framtreden ved elva (køordning, hensyn til fiskere på andre side etc.)

Men gjorde jeg feil fikk jeg nok høre det, og innrettet meg straks etter det.

Jeg sammenligner laksefiske på samme måte som jakt etter vilt. Kanskje hadde det vært et behov for

et eget laksesertifikat (som i Tyskland) slik at laksefiskeren er litt mere forberedt før de starter i elva.

Iallefall nå da trykket på elva er mye høyere og flere vil fiske laks.

Du må tenke på det at det er mange andre enn deg som fisker på samme valdet. Også de har betalt skjorta og brukt mange ressurser for å komme seg til elva. Litt system må det jo være

i galskapen (ja jeg mener at vi laksefiskere er litt gal, også jeg, som bruker så mye tid ei lakseelv).

Selvsagt er det lov å gjøre feil i ei lakseelv, som alle andre plasser. Men mine erfaringer, spesielt de siste årene er at unntaket blir regelen. Og jeg ser mange "desperate" laksefiskere prøve seg på både det ene og det andre ! Jeg har enormt mange eksempler, så bare spør hvis du vil vite alle.

Men jeg er nok ganske sikker på at jeg har opplevd det mest ekstreme innen laksefiske (og reagerer deretter). Grunnen til det er at jeg fisker på et åpent vald (kanskje det mest populære i Trøndelag )

og der selges veldig mange døgnkort, derav mange nybegynnere i tillegg til mange garvede fiskere med all mulige tjuvtriks. Kanskje burde grunneiere være flinkere til å opplyse om fiskereglene.

Jeg vil absolutt ikke støte noen personlig med mine innlegg. dere må ikke ta det så personlig.

Jeg snakker ut fra det jeg opplever i Gaula, nedre deler. Og det var jo der gulphysteriet begynte.

Men jeg hører meget lite om dette tema fra andre elver. Er det ingen som har synspunkter fra andre elver.

Eller er det bare i Gaula "problematikken" oppstod ?

Nå vil jeg ikke ha noe mere kritikk for at jeg hele tiden nevner Gaula, enhver må få uttale seg ut ifra den elva man fisker i. Temaet er GULP, og Gaula er den elva det ble fisket mest med gulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker ikke med Gulp men en kompis av meg som er markfisker prøvde det en del i sommer på skikkelig markelv. Resultatet var ikke bra.Han måtte kombinere gulpen med vanlig mark for at han skulle få fisk. Dette gjaldt sjøørretfiske bare så det er sagt.

Han får utrolig mye fisk når foholdene ligger til rette for det så jeg (og han )kan med stor sikkerhet si at Gulp ikke funker så bra som vanlig mark i "min " elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og mine kompiser har også prøvt gulp etter laksen, og har samme erfaring som mange andre. Det er IKKE mer effektivt enn vanlig mark. Vi bruker IKKE gulp i steden for vanlig mark, men heller som ett "nødagn" hvis vi ikke skulle ha mark.

Utfra dei testene vi har hatt på det så er ett forbud av Gulp begrunnet med att det er for effekttivt rett og slett latterlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Sølvreven;

Jammen godt å høre at forbudet mot GULP ikke ble spesifisert før i 2006. Da fikk jeg rett i noe jeg også. Og du nevner, for å sette det på spissen at det var heller ikke var spesifisert at man kunne fiske med mus, frosk, krabbe, sild etc. Nå er det ikke det som er tillatt vi diskuterer, men tvert i mot det som er forbudt. Du stiller spørsmål om hvorfor så mange brukte GULP når det ikke var så veldig effektivi i forhold til mark. Du har sikkert hørt om rykter og reklamens makt? Og det er det jo gjerne slik da, at om et par mann har fått en laks eller tre på et agn, ja da er det sikkert så bra at også alle andre skal bruke det. Slik er det også om en bestemt sluk, flue eller wobbler funker et sted. Alle bare "må ha det." Når det gjelder regler, så er disse til for og følges. Derom er ingen tvil. Og reglene gjelder alle. Jeg opplevde selv i august i år på Borten Losen et typisk eksempel på både regelbrudd og total mangel på oppdragelse: Det var som kjent lav vannføring 14 - 19 kb/sek. og redskapsbegrensning. Jeg fisket i stryket vis á vis campen i svingen nedenfor flyplassen. På den andre siden sto det en danske og fisket med mark og dupp. Jeg forsøkte å følge med på hvor duppen var, men etter at den hadde tatt vannet var den borte. Og det var ikke så rart. Duppen var fylt med bly og gikk til bunns. Fordekt fiske med mark og søkke? Jeg var så heldig å få på en svel og hva tro du dansken gjorde? Beinfløy opp der jeg sto og kjørte fisk, kastet redskapen sin over mitt fluesnøre, som det altså hang en fisk i andre enden på. Selvfølgelig gikk det som det måtte gå. Snørene gikk i hverandre. Heldigvis ga han etter, slik at jeg fikk inn fisken og hans blydupp. Ja, det ble en dansk dupp i avgang! Skal man få bukt med ulovlighetene, det være seg redskapsbruk eller fremferd i elva bør nok oppsynet være mer på allerten. Sjøl er jeg oppatt av regelverk. (Jeg er oppsynsmann og innehar politimyndighet i 6 politidistrikt, så det er kanskje ikke så merkelig.) For meg er fiskereglene en "bruksanvisning" for den enkelte elv. Men likevel har jeg forståelse for at enkelte alltid vil prøve seg. Men da er jeg også i stand til å si i fra. Avslutningsvis har jeg en kommentar til din bønn om å slippe mer kritikk for at du hele tiden nevner Gaula. Det faktiske forhold er jo at det er nettopp du som startet denne diskusjonen om GULP. Og det var jo nettopp du som dro frem bruk av GULP i Gaula. Så da er det vel kanskje ikke så merkelig? Har du lyst kan vi godt diskutere andre elver. Men når det gjelder GULP så er det vel ikke så mange andre steder, om noen i det hele tatt, der dette er forbudt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder GULP så er det vel ikke så mange andre steder, om noen i det hele tatt, der dette er forbudt. :blink:

Elvene Skauga, Orkla, Gaula, Verdalselva og Stjørdalselva har felles regler og forbud mot GULP.

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor det ble forbudt?

Allerede tidlig i 2005 sesongen gikk det rykter i Verdalselva om at GULP kom til å bli forbudt i Gaula pga det var for effektivt, det har jeg til gode å se enda. Har fisket mye med GULP-produkter både i elv og sjø, at det skal være mer effektivt enn naturlig agn er bare vissvass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bit klarer du vel :)

Dette skal jo være helt ufarlig ifølge deg.

Gjør du det så er jeg overbevist. :D

POTEMKIN !

Du er helt konge, stå på krava ! Æ syns du e stooor æ.

Svar til Sølvreven;

Men når det gjelder GULP så er det vel ikke så mange andre steder, om noen i det hele tatt, der dette er forbudt. :P

Det er også forbudt i Orkla, Stjørdalselva, Verdalselva bl.a.

Men det var artig å høre at du hadde vært på Borten/Losen. Hørtes ut som det var på "ruletten" du hadde

en hyggelig opplevelse med en danske. Du skulle varslet meg, jeg har Mauser`n klar i bila !

Vet du hva, nå begynner jeg å bli lei gulp-prat og sikkert flere med meg.

Kjære moderator, steng slusene !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvene Skauga, Orkla, Gaula, Verdalselva og Stjørdalselva har felles regler og forbud mot GULP.

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor det ble forbudt?

Allerede tidlig i 2005 sesongen gikk det rykter i Verdalselva om at GULP kom til å bli forbudt i Gaula pga det var for effektivt, det har jeg til gode å se enda. Har fisket mye med GULP-produkter både i elv og sjø, at det skal være mer effektivt enn naturlig agn er bare vissvass.

Elvene du ramser opp ligger i trøndelag der det i stor utstrekning er felles forbud og regler. Nå tenkte jeg elver utenom trøndelagselvene.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.