Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor på 2230g fra Bærum


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Jeg betviler ikke at abbor kan bli over 3 kilo Rune. Det jeg betviler er de som sier at de har fått det uten å ha et skikkelig bilde av fangsten. Dette er ikke noe spesiellt for denne saken, men generellt. Er jeg i overmåte skeptisk? Helt sikkert - men det er klok av skade ;)

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg betviler ikke at abbor kan bli over 3 kilo Rune. Det jeg betviler er de som sier at de har fått det uten å ha et skikkelig bilde av fangsten. Dette er ikke noe spesiellt for denne saken, men generellt. Er jeg i overmåte skeptisk? Helt sikkert - men det er klok av skade ;)

Som jeg har sagt gjentatte ganger, det er viktig og sunt å være kritisk, også på et helt generelt grunnlag. Og naturligvis er et godt foto viktig dokumentasjon. Men poenget mitt, som også ikke bare vedrører denne gamle abboren, men som også gjelder generelt, er at foto ALENE heller ikke er bra nok. Dette skyldes delvis at det er fullt mulig å lage gode fotomontasjer; selv Roy Taits amatørmessige gjedde-montasje lot jo verden seg lure av i nesten 15 år, før en våken svenske avslørte jukset. Og i dag er det mye enklere å lage montasjer som er nesten umulige å avsløre. Blant annet derfor advarer jeg å stole for blindt på fotografi, som om dette er så ekstremt mye mer pålitelig enn annen dokumentasjon. Dette betyr også at et dårlig fotografi kan være vel så pålitelig som et godt. Som jeg har påpekt tidligere; en fisk kan både se for stor ut og for liten ut på bilder. Dette kan slå begge veier (som et eksempel kan jeg nevne bildeserien av min nye pers på karpe fra i fjor; på noen bilder ser den ut som den veier kun 6-7 kilo, på andre kanskje nesten 15kilo, mens "fasiten" sa 11.6, dette viser hvor stort spenn det kan være i de inntrykk et foto kan gi) . Det virker på meg som mange bare tolker dette en vei; dersom en fisk SER stor ut svelges "agnet" rått, ser den for liten ut tror man uansett ikke på den. Hva med en litt mer balansert tilnærming til dette? En kritisk tenkende person ville hvertfall se det slik!

Nå er det kanskje ikke bare på grunn av bildene man aksepterer en fisk. Vi stoler naturligvis på abboren til OP. Ikke BARE fordi det er gode bilder (bilder som også kan så tvil om dens størrelse som jeg var inne på, med et spenn i estimatet på alt fra 1.7 til 2.5 kilo), men også på grunn av bevitnelse. Men nok en gang på generelt grunnlag. HVIS noen ønsker å jukse, selv med bevitnelse etc, så er ikke dette så vanskelig. Det hadde ikke vært noe problem å koke sammen en historie, og hevdet at en 1.7 kilos abbor veide 2.2, servert med gode bilder og det hele, som ville vært komplett umulig å avsløre. Vi stoler ikke på abboren til OP BARE fordi bildene er bra; vi stoler på den fordi vi KJENNER OP og vet hva han står for! Og vi går alle sammen i denne "fellen"! En jury kan ikke operere på et slik grunnlag. Den må behandle alle likt. Og en jury må se på helheten i dokumentasjonen.

Og nok en gang, for å oppsummere, når det gjelder abboren fra 1965, så har vi i korte trekk følgende dokumentasjon;

* et bilde, riktignok av nokså dårlig kvalitet i form av en delvis beskjært faksimile, men som viser at abboren MEGET VEL kan ha vært så stor som det hevdes, og som er konsistent med de opplysninger som i sin tid ble registrert.

* pålitelige opplysninger som viser at fisken ble veiet på et slakteri. Dette burde jo tilsi at opplysningene om vekt er riktige - fisken er ikke veid på en lurvete kjøkkenvekt der man kan så stor tvil om vektens riktighet. HVIS dette har vært bevisst juks, som jo vil være det eneste alternativet til at fisken er veid galt på en dårlig vekt (medmindre dette faktisk er reelt), så er vel det å henvise til at den er veiet på et slakteri en ganske så dristig strategi. For dette ville jo vært lett etterprøvbar informasjon den gangen fisken ble meldt inn, rett og slett ved å henvende seg til slakteriet. For meg er dette et sterkt indisium på at dette stemmer, særlig fordi vi faktisk har et bilde i tillegg.

* diverse tilleggsinformasjon som viser at man faktisk forsto at dette var noe ekstraordinært, for eksempel det kuriøse med å ta med abboren til fotografen, og stille i dress! naturligvis er ikke dette noe "bevis", men det er vel hevet over tvil at Berg fikk en sjeldent stor abbor den gangen i 1965. Spørsmålet er hvor stor den faktisk var. Og siden den altså er veiet på et slakteri, finner vi ut fra argumentasjonen over liten grunn til å tvile på dens riktighet.

Et strålende fotografi ville naturligvis vært flott og av stor "historisk" interesse, og det ville gjort oss enda mer sikre, men heller ikke dette ville kunne fastslått med 100% sikkerhet at abboren faktisk var så stor som det hevdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* diverse tilleggsinformasjon som viser at man faktisk forsto at dette var noe ekstraordinært, for eksempel det kuriøse med å ta med abboren til fotografen, og stille i dress!

Jeg må bare si at jeg synes det er utrolig bra å ta med fisken til fotografen, og ikke minst, stille i dress.

Vil seriøst vurdere å gjøre det samme, eventuelt begynne å ta med meg dress, slips og en sjeselong til å sitte på når jeg fisker der jeg tror det er sjanse for rekordfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg synes det er utrolig bra å ta med fisken til fotografen, og ikke minst, stille i dress.

Vil seriøst vurdere å gjøre det samme, eventuelt begynne å ta med meg dress, slips og en sjeselong til å sitte på når jeg fisker der jeg tror det er sjanse for rekordfisk.

Husk å sjekke isen ekstra nøye først da...... ;) Ellers begynner vel enkelte karpefiskere å nærme seg det komfortnivået der.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke stemme at den fisken bare veier 2390 - han har jo på seg dress!!! ;);)

he he, men det var vel ikke helt gjennomført å stille med dress og gummistøvler? :D

Fisking er jo en høytidsstund, så kanskje antrekket vårt burde reflektere dette i større grad? Har litt sansen for stilen til skotske laksefiskere, med tweeddress, skjorte, slips, sixpence, pipe og whisky....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du klarer å skrape sammen et godt bilde - så er løpet kjørt for min og veldig mange andres del ;)

Og den fisken er faktisk godt dokumentert også såvidt jeg husker. LHO på forumet kjenner til fisken - og det har ligget bilder av den her på forumet også ;)

Jag var med när den fångades, kackades i skallen, vägdes och fotograferads på en fotoatleje :D Den fisken är 110% dokumenterad. Dessutom hänger den numera på väggen i lysekilssportfiskesklubb klubblokal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

er det knustad & holen as. på hamar det er snak om

Det stemmer. Snakka med sjefen der og han hadde et par navn som jeg skulle kontakte. Har dessverre ikke vært tid til det i det siste, men gir meg ikke. Er ikke helt det med at Hoffa skal bli fornøyd lenger, men tanken på at noen faktisk har et eller annet bilde av dette er nok.. Hoffa... dokumentasjon av fisken... desverre så er fisken død og ikke lenger blandt oss, så å få kjørt opp til deg for å vise deg den er litt vanskelig.. men som sagt I will NEVER surrender... ikke på annet enn at jeg hadde satt STOR pris på om noen kunne slått denne rekken. folk sier "umulig" men ingenting er umulig.. bare litt vanskelig... tips til dere som suser rundt Mjøsa og fisker aboor... ta en liten tur rundt geiteryggen :unsure:

Til Gutta i villmarksliv: vedr den telefon samtalen vi hadde.. jo det er nok samme sønn som skriver her som dere snakka med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes fremdeles det er synd at det ikke finnes god nok dokumentasjon på en så stor abbor. Hadde vært kjempeartig å sette et bilde av en drøy og feit jævel på 3170 som feide tvil til side. Når det er sagt - jeg tror ikke på jesus heller, selv om mange mener at han lever. Hvem som er mest koko får vel bare historien vise :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes fremdeles det er synd at det ikke finnes god nok dokumentasjon på en så stor abbor. Hadde vært kjempeartig å sette et bilde av en drøy og feit jævel på 3170 som feide tvil til side. Når det er sagt - jeg tror ikke på jesus heller, selv om mange mener at han lever. Hvem som er mest koko får vel bare historien vise :unsure:

Begynner å skjønne den signaturen din hoffa, makan til kverrulant er det lenge sia je har møtt.

Er nesten så jeg har lyst til å dra til de dyype skoger i finnland for å hente opp en diger feit jævel på XXX kg. for så å ta bilde med "GODKJENT vekt for kjøp og salg" , filme den litt og la den bli tatt bilde av med "2 vitners nærvær", og etter kanskje 2 uker i sola kan du få den i posten...

Ikke ille ment Hoffa ment; er greit med attitude, men dog... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.