Gå til innhold
Fiskersiden

Kætsjup&Melis


Blydonkern
 Share

Recommended Posts

tror c&r må aktivt motarbeides. Virker som en sykdom som truer alminnelig høsting fra naturen.

en del folk blir jo helt vridde i huet....Eller vill bli om de henger på bølgen

man kan da forstå c&r innenfor sin greie - karpefiske og slikt HVOR det har en MISJON, men det ser jo ut til å dra seg noe så inni %¤&/¤¤&!!! utenfor sin misjon at det kun skader sportfiskernes anseelse til de grader.

dette kommer garantert til å bli kraftige restriksjoner på...nemlig forbud mot C&R

For de sportsfiskernes som ønsker å beholde sporten sin blir nødt til å motarbeide C&R - hvis ikke er sportsfisket dømt til å bli strengt regulert i norge.

husk at dyrevernerne vinner terreng. Her går sportfiskerne ut og sier at de bare fisker på gøy uten at høstningsprinsippet ligger til grunn. Skal C&R overleve bør sportsfiskerenes reprentanter for C&R.. snart lære å holde truta si. Be de kikke seg over skulderen og se hvor de bor. Det er i Norge. Høstningsprinsippet er det som ligger til grunn for at ikke hele befolkningen er i mot jakt og fiske.

MAT...sier det dere noe???

denne posten er ikke ment som en krass melding....noen vill naturlig føle seg støtt :rolleyes:

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe.. Jeg synes nå det er best å bare tenke fornuftig jeg.. Jeg tar det jeg trenger til mat, og resten slipper jeg uti igjen, ingen som tar skade av det..
det kaller jeg fornuft...høsting av naturen ;) ..bare ta det du trenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen vits i å ta mer enn man har bruk for? Jeg fisker for at jeg liker det, ikke for at jeg er sulten. Men jeg syns derimot det er en bonus å kunne ta med seg en god matfisk hjem og lage et bra måltid. Men jeg har ikke behov for å fylle fryseren allerede på starten av sesongen. Om naboen spør meg om fisk, så kan jeg selvølgelig ta med det til han,men jeg tar ikke med fisk og så spør om han vil ha. Har ingen fetish som gjør at jeg absolutt må drepe fisk jeg ikke skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen vits i å ta mer enn man har bruk for? Jeg fisker for at jeg liker det, ikke for at jeg er sulten. Men jeg syns derimot det er en bonus å kunne ta med seg en god matfisk hjem og lage et bra måltid. Men jeg har ikke behov for å fylle fryseren allerede på starten av sesongen. Om naboen spør meg om fisk, så kan jeg selvølgelig ta med det til han,men jeg tar ikke med fisk og så spør om han vil ha. Har ingen fetish som gjør at jeg absolutt må drepe fisk jeg ikke skal bruke.
Nydelig holdning ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med det jeg omsetter til mat eller agn. Resten lemper jeg levende ut igjen. Det er min form for C & R. Kommer ALDRI til å ha dårlig samvittighet for det.

De som BARE bedriver C & R og kritiserer oss som liker å spise fisken vi får bør skamme seg! De bør finne seg en annen hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

Men tenk om noen hadde stått og sett på at du tok den fantastiske ørreten som nylig ble tatt. Hvorpå du setter den tilbake og forteller at denne fisken skal snart gyte og det ville vært dumt og knakke den.

Da hadde folk jammen meg fått noe og tenke på. ;)

Men den ørreten som ble tatt hadde slukt markeklysa, så den var det neppe noe håp for, siden eieren av kroken ville ha den tilbake. :)

Men sultne fiskere burde kjenne sin besøkelsestid på gyteplassene.

Men jeg er tildels enig med Bly dunkeren :D at C&R ikke skal tres nedover hodet på alle med fiskelykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener at man skal slippe ut alt man får. egosistisk å ta med fisk hjem..... og det er kun fluefiske som er fisken verdig (da snakker vi tørrfluefiske selvsagt!!). ;):)

tuller selvsagt ;):D ! har ikke tenkt på C&R før jeg fant fiskersiden, før det var det for meg naturlig å ta med det jeg trengte, og så slippe ut resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig holdning ;)

jeps. Og er ikke dette egentlig holdningen til de aller fleste? Vil si at ingen her fisker fordi de er sultne. Vi fisker fordi vi får mye igjen for det personlig, fordi det er mye god psykisk helse i det, fordi vi liker det, fordi vi brenner for det... Og slik kunne jeg egentlig fortsatt i det uendelige. Kjenner vel ingen som driver C&R som ikke i blant tar med seg en fisk hjem til middags, som Vilhelm vil jeg kalle det en velkommen bonus i hobbyen vår. At enkelte ofte hisser seg opp fordi vi mener det i det aktuelle tilfellet burde vært praktisert C&R tror jeg bunner ut i en slik kjærlighet til sportsfisket og fisken. Ofte ser jeg bilder av fiskere som stolt poserer med fisk jeg absolutt ikke ser poenget med at er kakket. Det være seg for eksempel diger gjedde eller Skogseidrøye over et visst antall kilo. Fisk som ikke har noen misjon som matfisk ente pga nivået av guff og svineri som bygger seg opp i fisk på toppen av næringskjeden, eller rett og slett fordi den i stor grad består av fett og lite velsmakende kjøtt... Når dette i tillegg er fisk som andre sportsfiskere kunne hatt glede av, eller som er i besittelse av et genmateriale som burde få lov til å vandre videre blir jeg oppgitt. Endel fiskere som har fått storgjedda sier jo selv at fisken blir kastet/gravd ned fordi den ikke er spiselig. Hvorfor i himmelens navn tok de livet av den da??

Jeg mener ikke at det nødvendigvis bør ligge noe høstningsprinsipp i bunn for sportsfiske. Å si det tror jeg vil være å lure oss selv, da vi ikke må fiske for å ha mat, og de færreste av oss drar på fisketur med den tanken i hodet at "nå skal vi få fyllt opp fryseren". Å gjemme oss bak et slikt prinsipp tror jeg ikke er spesielt heldig, da det etter min mening er for lett gjennomskuelig.

For all del, jeg tar gjerne med meg en fisk eller to hjem i blant, det er ikke ofte det skjer, men jeg er ikke fremmed for tanken. Dette kommer mye an på hva slags fisk jeg får, hvor godt jeg liker den eller hvor lett den er å sette ut igjen...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar også det jeg vil ha til mat, resten slipper jeg ut på en ordentlig måte. Kjenner jeg blir forbannet når jeg ser fiskere som bare sliter sluken ut av kjeften på småsei, og kaster de levende ut igjen. Jeg har sagt min ærlige mening til noen, ja.

Men jeg synes noen blir vel hysteriske i sin c&r-holdning, man kan selvfølgelig oppfordre, men ikke kreve at andre skal slippe ut fin fisk.

Skjønner at de reagerer når de ser fisk uten særlig matverdi blir kakket, men de må da eventuelt formidle sine synspunkter på en saklig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med det jeg omsetter til mat eller agn. Resten lemper jeg levende ut igjen. Det er min form for C & R. Kommer ALDRI til å ha dårlig samvittighet for det.

De som BARE bedriver C & R og kritiserer oss som liker å spise fisken vi får bør skamme seg! De bør finne seg en annen hobby.

Meget godt svar Svenna. Faktisk som jeg skulle sagt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått flere brune, store lakser som jeg sender inn til røking. Smaker fortreffelig.

Hvor nær gyting snakkes det her om, to - tre uker før eller når laks/ørret/røye kommer i gytedrakt? Kan få ganske brun laks i slutten av juli og det er da lenge enda til de skal gyte. Kan heller ikke tas etter den har gytt. Det er fy det oxo. Når K-faktoren begynner å bli bra har jo hun fisken fått stor rogn alt og bør vel ikke tas da heller? Tar jo livet av en hel del blivende fisk da oxo.

Nei, vi får vel begynne å spille ludo alle sammen. Eller er det "miljøkriminalitet" oxo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg hjertens enig i alle innleggene hittil.

De største ferskvanns fiskene slipper jeg stort sett ut igjen pga de inneholder gamle miljøsynder.

Jeg har også tidligere kakket det meste jeg fikk på kroken bla suter :P

Når det gjelder overbefolkede småvann,så får kun predatorene friheten igjen.Resten blir menneske og revemat.

Når det gjelder saltvann så sier det seg selv... Liten vits å slippe tilbake en fisk som har blitt pumpet kjapt opp fra dypet (gjelder ikke flatfisk).

En annen ting er de som må på død og liv ØDELEGGE flotte fangstrapporter med innlegg om at den fisken ikke burde vært kakket ;)

Dette er ikke heldig ang antall fiskere som ønsker å poste en fangstrapport med drømmefisken,jeg kommer neppe til å poste rapport med stor ørret/laks...

Stor gjedde smaker ikke godt,og hvis fiskeren har muligheten til å ta bilde så fortjener den å føre genene videre. Steinsfjorden er jo ett eksempel på at det blir lengere mellom hver store gjedde.

Om 10 stk kakker gamlegjedda så ser jeg ikke noe galt i det,men kan man slippe gamlemor tilbake så er det en gest og takk for fighten til en gammel dame som neppe smaker godt lenger.

Som Blydonkern sikkert vil frem til: Gi F A E N i å ødelegge fangstrapporter med egene meninger om c&r.

Lag deres egen tråd,så jeg slipper å lese de irriterende kommentarene i rapportene.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig jeg og, jeg har ufrivillig tatt livet av flere fisk siste tiden, uten at det betyr at jeg likte det :D

Når man fisker er det sannsynlighet for å få fisk som kroker seg for kraftig, og bør avlives :wub: Det frister ikke å legge ut rapport om slike tilfeller... Jeg slipper ut all fisk som ikke skal spises eller er for skadd...

Folk har vel drept store mengder fisk i alle år, og jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis er værre nå enn før, kanskje bare mere synlig på nettet? Regner med at det er flere faktorer enn bare oss fiskere også mtp flere eksempler som stadig tas frem...

Ser ingen grunn til å legge ut rapport, den dagen jeg eventuelt tar livet av en fisk som skal bli mitt livs trofè-fisk i utstoppet tilstand hvis det vil skape furore!

Endret av Gjeddebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

før og nå, er to helt vitt forskjellige ting, det tror jeg vi bør være enige om. Det fantes ikke digre trollingbåter, eller masse gjeddemeitestenger, eller masse meitestærs til karpefisk,jigg med lukt,gulp,jerk mm. Vi er og kommer helt sikkert til å bli mere effektive når det gjelder fiske, en det bestefar var på sin tid. Der han gikk rundt med en skålborr og en huggpilk. Han borret nok ikke så mange hull i isen som det gjøres i dag. Hvis han dorget så rodde han rundt i en båt. Ingen sideparavaner,dyprigger o.l. Ekoldd og GPS var det vel ikke så mange som hadde i gamle dager. Jeg vil ta frem et eksempel som har vært debatert her mange ganger og det er gjeddefestivalen på Steinsfjorden/Tryrifjorden, en konkurranse jeg er stor motstander av. Jo oftere jeg er der jo mere forbannet blir jeg egentlig. Det er faktsik ikke så stor vann og at man skal kunne år etter år drepe så mye gjedde fatter jeg ikke. Det er vel slik at flere og flere båter også begynner å fiske i Tyrifjorden forde det kanskje ikke er så mye gjedde i Steinsfjorden som før. Kunne vært utrolig morro om de som arrangerer konken kunne forsvare sitt uttak, fortelle at de vet hva de triver med og at de forvalter gjeddestammen i Steinsfjorden på en go måte, slik at de kan opprettholde denne måten å konkurrere på også i fremtiden. Eller finner de bare et nytt vann når fisken blir færre og mindre og antall konkurrerende går ned. Nå skal jeg ikke bare ta gjedde konken, men det setters også mengder med garn i Steinsfjorden etter gjedda, der mye gjedde på mellom 2 og 5 kg blir tatt ut. Nå vet jeg ikke om dette garnfiske er regulert, men dette er jo også en faktor som påvirker bestanden. Det jeg vil frem til er at vi alle som utøver sportfiske er i en forvaltningssituasjon. har vi lyst på å tømme innsjøene våre eller ønsker vi at våre barn,barnebarn skal få oppleve det fisket vi opplever. Jeg vil si ja til det siste, derfor slipper jeg ut det meste av den fisken jeg får, men jeg tar også en og annen fisk til middag så helt fanatiker er jeg ikke, men jeg vil være mitt ansvar bevist å slippe ut igjen fiske som har betydning for vannet. Jeg vil kunne ta med meg min unge(hvis jeg får noen) eller mitt barnebarn på fisketur og få fisk, ikke kjøre rundt i fisketomme vann forde min generasjon hadde en egoisme uten like.

Når jeg ser et ørrethode festet til en vindusvisker får jeg avsmak i munnen. Jeg fisker til tider i et vann der det blir satt ut ørret, og like etter utsetting kunne vi nok ta opp de fleste ved å fiske på dette utsetter stedet, men man gjør jo ikke slike ting, tenk på de som har lakt ned tid og arbeid i å få det opp til vannet, så skal jeg komme å nappe de opp med en gang og så stå frem som en storfisker på et eller annet forum. nei det kommer jeg alldri til å gjøre.

Jeg kommer aldri til å tre C&R nedover hue på folk, spesielt ikke i en fangsrapport på forumet, det føler jeg ikke at jeg har noe rett til, hvis jeg ønsker å debatere C&R så kan man gjøre det i egne tråder. Men jeg kan oppfordre de jeg har med på tur og kanskje utøve C&R og forklare de hvorfor................................. men sier de nei så aksepterer jeg det også :wub:

Hvis det til slutt skulle bli forbud mot C&R så får jeg håpe de innfører dyre fiskekort, slik at de kan drive oppdrett for å fylle opp innsjøene år etter år så vi kan forsette å tømme de.......................

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i ****** skal jeg gidde å drepe fisken min når den verken er god matfisk, eller er spesielt sunn siden den kommer fra rimelig råtten vannkvalitet...

En annen ting jeg driter i, er hva de hamster elskerne som kaller seg NATURvernere mener om C&R, jeg kommer til å fortsette med det uansett om det er lovlig eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen vits i å ta mer enn man har bruk for? Jeg fisker for at jeg liker det, ikke for at jeg er sulten. Men jeg syns derimot det er en bonus å kunne ta med seg en god matfisk hjem og lage et bra måltid. Men jeg har ikke behov for å fylle fryseren allerede på starten av sesongen. Om naboen spør meg om fisk, så kan jeg selvølgelig ta med det til han,men jeg tar ikke med fisk og så spør om han vil ha. Har ingen fetish som gjør at jeg absolutt må drepe fisk jeg ikke skal bruke.

Profilert laksefisker fra Etne-elva med dagsfangst :wub:

12928_s.jpg

Personen er så rå i denne elva at han fyller sin egen fryser i løpet av de første 6-7 døgna i juni... OG fortsetter å lempe laks i 2mnd til......

***Fjernet ansiktene fra bildet for ikke å henge ut identifiserbar tredjepart på forumet. -SMS, som faktisk har annet å gjøre enn å redigere bildene deres.***

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profilert laksefisker fra Etne-elva med dagsfangst :wub:

12928_s.jpg

Personen er så rå i denne elva at han fyller sin egen fryser i løpet av de første 6-7 døgna i juni... OG fortsetter å lempe laks i 2mnd til......

***Fjernet ansiktene fra bildet for ikke å henge ut identifiserbar tredjepart på forumet. -SMS, som faktisk har annet å gjøre enn å redigere bildene deres.***

det er jo helt normalt det der, alle elver har fiskere som er lokalkjente og fisker godt, de tar det de får, selger videre for å finansiere sine fiskekort og utstyr,

er dette ulovlig ? hvis ikke så kan ikke jeg se noe galt i det.

det er profilerte personer her på fs også som holder på med det uten at det kommer frem som noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profilert laksefisker fra Etne-elva med dagsfangst :wub:

12928_s.jpg

Personen er så rå i denne elva at han fyller sin egen fryser i løpet av de første 6-7 døgna i juni... OG fortsetter å lempe laks i 2mnd til......

***Fjernet ansiktene fra bildet for ikke å henge ut identifiserbar tredjepart på forumet. -SMS, som faktisk har annet å gjøre enn å redigere bildene deres.***

Litt morsomt at det dukker opp ett innlegg som er nesten likt de holdningene som blir forsøkt satt på plass i første plassen her. Jeg sier som jeg sa tidligere i tråden som fikk begeret i donkers til å flyte over.

Noen fisk dør, deal with it.

Jeg vil forøvrig gratulere fiskeren med en fin fangst. Hvis problemet er at regelverket er for slepphendt så får en heller prøve å få på baglimit gjennom god gammeldags lobbyering. Ikke uthenging av en utrolig flink fisker i et fiskeforum (det høres jo litt fjernt ut når en snakker om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før debatten igjen tar av i usaklig retning og skytergravkrig vil jeg på det sterkeste anbefale debatantene å sette seg ned og lese en del av de rapportene og utvalgsarbeidene som kan danne grunnlaget for det som til slutt blir etablert forvaltningspraksis. Blydunkern, jeg tror ikke at du behøver å være redd for at C&R blir forbudt i Norge. Det som derimot kan bli en økende tendens er C&R påbud innenfor gitte segment av gitte fiskepopulasjoner i gitte tidsrom. Flere og flere norske lakseelver ser ut til å adoptere tankene. I Sverige, USA, Storbrittania, Frankrike, Russland etc etc er dette etablert praksis. Det skal vel mye til om vi i Norge skal klare å være anderledesland innenfor dette også.

dere kan jo starte med dette faktaarket fra NINA så ser der hvor det kanskje bærer.

NINA faktaark fra 1997

Norske lakseelver har svart hva de mener om saken. Et meget bra innlegg som jeg er overbevist om vill bli hørt på.

Norske lakseelvers høringssvar 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.