Gå til innhold
Fiskersiden

Siste nytt: Fisk føler smerte


rug
 Share

Recommended Posts

Piscator, da fisker vi på samme vis.....men vi har to vilt forskjellige utgangspunkt:

Mitt utgangspunkt at jeg ikke kaster snøret ut hvis jeg ikke har som utgangspunkt å kakke fisken i hodet men at jeg noen ganger likevel slipper fisken ut.

Du derimot, hvis jeg tolker deg rett, fisker med utgangspunkt i å slippe fisken ut men at du noen ganger beholder fisken.

Konsekvensen er kanskje at vi to dreper/ slipper ut like mye fisk.

Det er ditt utgangspunkt for fiske jeg finner så uholdbart.

Ikke om fisken føler smerte eller ei, men at en fisker med det utgangspunkt at fisken skal slippes ut.

Fra mitt ståsted er det uvesentlig om fisken føler smerte eller ei. Jeg følger rett og slett naturens gang, og igjen, og som andre her har skrevet, det er neppe en fisks værste opplevelse i livet å få en krok i leppa.

Og meget viktig poeng for meg:

Jeg ville ikke likt/ morret meg med å fiske, hvis ikke utgangspunktet var mat. Årsaken er til dette er at jeg da leker med et annet liv for forlystelsens skyld.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De færreste fisker med det utgangspunkt at fisken skal slippes ut - men med det utgangspunktet at man skal ha det gøy, slappe av - kose seg og oppleve spenning. Fisket er primært spennende for de aller fleste - sekundært så er det kanskje mat. Fisker man primært for mat - ja da er man heller ingen sportsfisker og diskuterer kanskje på feil fora :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel?

Så karpefiskeren, med avkrokningsutstyr for uhørte summer, har ikke det utgangspunkt at fisken skal slippes ut?

Hoffa, vet du forskjell på formål og utgangspunkt?

De færreste fisker med det utgangspunkt at fisken skal slippes ut - men med det utgangspunktet at man skal ha det gøy, slappe av - kose seg og oppleve spenning. Fisket er primært spennende for de aller fleste - sekundært så er det kanskje mat. Fisker man primært for mat - ja da er man heller ingen sportsfisker og diskuterer kanskje på feil fora :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste fisker med det utgangspunkt at fisken skal slippes ut - men med det utgangspunktet at man skal ha det gøy, slappe av - kose seg og oppleve spenning. Fisket er primært spennende for de aller fleste - sekundært så er det kanskje mat. Fisker man primært for mat - ja da er man heller ingen sportsfisker og diskuterer kanskje på feil fora :-)

Jeg tror jeg ville laget 3 kategorier her.

1. De som utelukkende fisker for sportens skyld.

2. De som fisker utelukkende for matens skyld.

3. De som gjør det av begge grunner.

Jeg tror forøvrig at den siste er den med flest menighetsmedlemmer.

Definisjonen av hva en sportsfisker er har vi hatt før også dog uten å kunne samles om en felles definisjon.

Jeg for min del slipper mer og mer fisk. Det er fordi jeg fisker etter arter som ikke er å anse som matfisk. Kommer jeg over en og annen torsk (sjelden for tiden) eller lyr og sei så blir de gjerne kakket i hodet. Men det er sjeldnere og sjeldnere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ville sluttet å fiske hvis det ikke var lov å drepe fisk? Hvem ville sluttet å fiske hvis det var påbudt å drepe all fisk? Da sitter man igjen med definisjonen på en sportsfisker og en mataukfisker. Omformulert fra OZ sine tidligere velskrevne ord.

Ville vel slutta ved begge ;)

Ellers er det du skriver ikke helt riktig, men det vet du jo, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ihvertfall er helt sikkert er at hvis jeg måtte drepe fisken - så ville jeg sluttet umiddelbart. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke dreper fisk i dag - men et påbud er latterlig og viser liten innsikt i hvorfor mennersker i 2006 bedriver sportsfiske. Det er gøy å fiske karpe - men meningsløst å drepe den. Det er gøy å fiske makrell - og det kan være godt med noen til middag. Men å rettferdiggjøre sin egen forlystelse på andres bekostning med mat - blir tøvete i 2006. Det er gøy å fiske - men slettes ikke nødvendig. Er det nødvendig så er man desverre ikke fanget opp av de sosiale velferdsordningene vi har i dette landet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt fisket om det var påbudt å kakke fisken ! Jeg ville bare fisket mye mindre enn jeg gjør nå.

Hvis det var forbudt å kakke fisken ,ja så ville jeg sluttet å fiske !

Jeg har ingen store tanker ang.fiskens smertesans. Jeg er klar over at jeg utsetter fisken for en utrivelig stressituasjon men er såpass egoist at jeg fisker alikevel.

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner nå å bli litt tåpelig.

Skal vi gå tilbake til tidens morgen...før det fantes fisk kanskje?

Eller debattere om fisken som ufrivillig ble ble innestengt i innsjøer som er skapt av landheving faktisk også er ""utsatt"" der på naturens eget vis?

Kanskje du skal gå tilbake der det hele startet. Det kan til tider virke som om du er nærmere enn noen andre. :)

Ooops <_<

Den satt litt lavt. :P

Men takk for sist. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg fulgte tråden - det er tydelig at den lever sitt eget liv <_<

Uansett syn er det viktig med prinsippene her. Se på jegeres muligheter til jakt der dyrevernorganisasjoner står sterkt; i Nederland er det omtrent kun rotter som kan avlives, fordi disse ikke er ønsket selv av aktivistene. Mye av debatten i andre land går nettopp på at jegere er lystjegere uten reelt behov for å høste vilt til mat (jfr. laks i frysedisken-argumentet), så argumentene "rekreasjon", "opplevelse", osv. holder ikke når dyr tross alt påføres lidelser og opinionen er sterk nok og evner å lobbyere langt inn i beslutningtakernes rekker.

Mange barn vet ikke at fiskepinnene en gang var levende vesener. Vi lever i en stadig mer urbanisert tilværelse og fjerner oss gradvis fra høstingskulturen som nok fremdeles er sterk i Norge, men vi sliter med sviktende rekruttering i yngre rekker. Når så du f. eks. sist en ungdom under 20 i lakselva di?

Min frykt er at lett påvirkelig ungdom i bykjernene adopterer dyrevernernes radikale syn på høsting generelt, slik at all aktivitet som potensielt sett påfører fisk og vilt lidelser blir politisk ukorrekt, siden politikken gjerne tilpasses meningsmajoriteten i velgermassen. Greier disse å redusere jakt på pattedyr og fugl, slik de har gjort i en rekke europeiske land allerede, ja så står vel fisken for tur ved neste korsvei?

Vi må derfor ha bedre argumenter enn de tradisjons-, lyst- og rekreasjonsbetonte vi normalt hevder i slike debatter, enten det nå er C&R eller kakking det går i. Tusenkroners-spørsmålet er derfor: Hvorfor i all verden skal vi egentlig få lov til å fiske også i år 2050???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal vi egentlig få lov til å fiske også i år 2050???

Godt spørsmål det der,håper debatten kan ledes mot dette temaet.

Kommer rett fra en forelesning i ex-phil,så jeg burde jo gjøre ett forsøk på å svare

:lol:

Gitt at det er slik at "ekstreme" dyreværnere vil få slutt på sportsfiske(da spesielt C&R),og at de gjennom forsknings resultater begrunner dette,visker de ut grensen mellom menneske og fisk.Vidre blir synet på høsting av alt vilt,antagelig enda mere snevert :lol: Til slutt har folks oppfattning av dyrs følelser,blitt så likt oppfattningen av våre egene følelser/sanser, at det i realiteten ikke lenger er noen forskjell på mennesker og dyr. Tenk deg da åssen du behandler kona,barna eller naboen din :)

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål det der,håper debatten kan ledes mot dette temaet.

Gitt at det er slik at "ekstreme" dyreværnere vil få slutt på sportsfiske(da spesielt C&R),og at de gjennom forsknings resultater begrunner dette,visker de ut grensen mellom menneske og fisk.

Til slutt har folks oppfattning av dyrs følelser,blitt så likt oppfattningen av våre egene følelser/sanser, at det i realiteten ikke lenger er noen forskjell på mennesker og dyr.

Nettopp - i mangel på annet erfaringsgrunnlag og "Bambi-syn" på hvordan naturen egentlig fungerer, blir man nok lett forledet til å assosiere dyrs følelse av smerte og frykt med egne følelser og reaksjoner på samme stimuli. Dermed har man grunnlaget for en ekstremisme som lett sprer om seg gjennom karismatiske ledere som driver aktiv verving blant de naive massene... :D Er jo ikke terrorister vi snakker om, men parallellene innen rekrutteringsvirksomheten er der.

Har vært i clinch med hjernevaskede ungdommer før. I Tromsø gikk tenåringer så langt at de klipte hull i gjerdet til en syk moskus som sto i karantene. Heldigvis gikk det bra, for moskusen var noe svekket og ble i hegnet - men barnehagen var jo tross alt like i nærheten. Syk & sur moskus virrende rundt i mørketida med snørrunger på alle kanter, det kunne blitt harraball, det... ;)

Opplevelsen viser litt av hvilke tankeløse grep visse elementer er i stand til å utføre i all sin "godhet og omtanke for dyrenes beste". Filosofen ;) kan kanskje utlede hvorvidt slik ekstremisme er utsalg av mangel på noe meningsfylt å bruke sitt overskudd på - eller kanskje mangel på noe større, overnaturlig eller religiøst å bekjenne seg til? Eller er det rett og slett mangel på varierte naturopplevelser?

Vi får nok gjengen på nakken vi også, for vi påfører jo (kanskje) fisken smerte unødig, ergo er vi i skuddlinjen....

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel noe å bruke som rekruteringsvideo som er attskillig drøyere enn syk moskus i karantene.

Mange dyrevernorganisasjoner bruker pelsopdrett (og da gjerne de som driver det dårlig i tillegg) som innfallsport, på "akkurat" samme måte som al qaida i london bruker russiske overgrep i tjestsjenia som videomatriale (og der DRØYE overgrep).

Jeg synes personlig svært mange dyrevernere gjør en svært god jobb, selv om enkelte organisasjoner satser litt mer bambipopulistisk enn andre, og det er ikke særlig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er PETA sine NoFishing-sider. Les og lær.

http://www.nofishing.net/

Å bekjempe dette med sunn fornuft er umulig, med fakta, ja, men disse folka er allerede syke i hodet sitt. Her er det snakk om god, gammeldags hjernevasking. Veganere er de hele bunten på ideologisk grunnlag.

Vurderer å starte No Fish, Meat or Vegetables slik at de dør av sult, men iaffal med god samvittighet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er PETA sine NoFishing-sider. Les og lær.

http://www.nofishing.net/

Å bekjempe dette med sunn fornuft er umulig, med fakta, ja, men disse folka er allerede syke i hodet sitt. Her er det snakk om god, gammeldags hjernevasking. Veganere er de hele bunten på ideologisk grunnlag.

Vurderer å starte No Fish, Meat or Vegetables slik at de dør av sult, men iaffal med god samvittighet. :D

Herregud for noen fjøsnisser. Hjernevasking er farlig. Ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er PETA sine NoFishing-sider. Les og lær.

http://www.nofishing.net/

Å bekjempe dette med sunn fornuft er umulig, med fakta, ja, men disse folka er allerede syke i hodet sitt. Her er det snakk om god, gammeldags hjernevasking. Veganere er de hele bunten på ideologisk grunnlag.

Vurderer å starte No Fish, Meat or Vegetables slik at de dør av sult, men iaffal med god samvittighet. :lol:

Ja - helt enig, men jeg strever likevel med at jeg mangler holdbare argumenter å møte disse underernærte ekstremistene med, føler ikke dere andre det samme? Vi kan jo velge å gjøre som strutsen, ned i sanden med huet, og håpe at mindre blodtørstige individer dør blant gulrøttene sine :) Ingen kongestrategi, akkurat, men hva har vi egentlig å slå i bordet med..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bareMy Webpage :lol:

EllerMy Webpage

My Webpage

My Webpage

Så hva gjør vi nå?

Vi må visst slutte og spise - vår eksistens er betinget av mat, alle våre naturlige matkilder lider jo i smerte og frykt som følge av dette. Ergo er vi dyr på linje med andre gressetere og predatorer, vegetarianerne inkludert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bareMy Webpage :lol:

EllerMy Webpage

My Webpage

My Webpage

Så hva gjør vi nå?

eeeeeehhehehehehe :) hoho Jaja,kan ikke røyke marianne eller helle innpå litt chai-latte uten å få dårlig samvittighet nå :D

Synes det er helt greit å ekspedere dyr og fisk jeg,innenfor økologisk forsvarlige rammer.

Tror jeg stikker ned i boden og sliper kniven min.......samtidig som jeg tygger på en LEVENDE peanøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.