Gå til innhold
Fiskersiden

Levende Agnfisk


Lak
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

[brSynes vel det er litt rart at så mange tydeligvis ønsker å fiske med levende agn.

hehe, dette er jo ikke så rart da KiS, dette fungerer jo... Men som sportsfiskere bør alle og en vær ta seg selv i dette å la være,respektere loven som den er.... For min del får jeg heller se på den døde morten som en utfordring [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe joda det finnes ingen lov som sier at dyresex ikke er ulovlig. Var nettopp om det i media.

Like skremmende at du vet at det er riktig ;)

Men det er jo fra en gammel vits/gag jeg erindrer fra min barndom..

Gun... Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Fatter ikke forskjellen i å fiske med levende meitemark kontra levende agnfisk!? Fisker gjerne med begge, i tilleg til død angfisk!

Man kan dra det hele ganske langt..

Abortmotstanderne sier at abort er det samme som å frarøve et menneskeliv en rettighet til å vokse opp... De sier man dreper et liv.

Selv så dreper jeg sån røffly 3000 liv per år; fluer, maur jeg tråkker på i skogen, kjøtt jeg spiser, og ikke minst bakterier jeg dreper.

Jeg skjønner selv ikke helt det etiske argumentet mot bruk av levende agnfisk, for jeg har vanskeligheter med å forstå at fisken skal være så mye mer intelligent enn en meitemark.

Allikevel så har vi tross alt de lovene vi har, og derfor blir det dumt om 80% av folka på fiskersiden sier de bruker levende agnfisk. Det sender hvertfall feil signaler ut til den gemene hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

[...] konklusjonen ble at fisk kan registrere smerte og at smerte utløser fluktreaksjon, men ikke føle den på samme måte som høyerestående dyr fordi fisk mangler smertesenteret i neocortex.

Hm, jeg leste da nettopp et eller annet sted at fisk mangler neocortex i sin helhet, men at de til gjengjeld har, ehm... luktehjerne, var det ikke noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av oslotorsken

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Fatter ikke forskjellen i å fiske med levende meitemark kontra levende agnfisk!? Fisker gjerne med begge, i tilleg til død angfisk!

Jeg skjønner selv ikke helt det etiske argumentet mot bruk av levende agnfisk, for jeg har vanskeligheter med å forstå at fisken skal være så mye mer intelligent enn en meitemark.

Allikevel så har vi tross alt de lovene vi har, og derfor blir det dumt om 80% av folka på fiskersiden sier de bruker levende agnfisk. Det sender hvertfall feil signaler ut til den gemene hop.

Mitt poeng er om lover og regler er at tidene forandre seg, og lover bør også tilpasses etter dette! Hvis loven om levende agnfisk bassere seg på smittefaren fra å flytte fisk fra et vann til det andre, burde det vært en lov spesefikt om dette og ikke generell bruk av levende agnfisk!

Dessuten burde alle sportsfisker sloss for sportsfiskere og ikke "dyreværnere" Hvis vi skal jenke oss etter de som har alle verdens dyr som sine personlige venner, hvor skal dette ende?

Da må vil vel snart fiske med krok som har polstret krokspiss også!

Som Jeger og Sportfisker er jeg opptatt av human jakt osv, men jeg har ingen betenkligheter med å tre kroken i en levende fisk for så å bruke den som agn!

Det jeg synes er helt sykt er derimot når "naturværnere" som Natur og Ungdom setter i med siene aksjoner og slipper løs 1000 vis av mink og rev som er avlet i bur ut i naturen. Dette er virkelig miljøkatstrofer.

Litt avsporing her, men levende agnfisk blir bare peanutts i forhold[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av oslotorsken

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Fatter ikke forskjellen i å fiske med levende meitemark kontra levende agnfisk!? Fisker gjerne med begge, i tilleg til død angfisk!

Jeg skjønner selv ikke helt det etiske argumentet mot bruk av levende agnfisk, for jeg har vanskeligheter med å forstå at fisken skal være så mye mer intelligent enn en meitemark.

Allikevel så har vi tross alt de lovene vi har, og derfor blir det dumt om 80% av folka på fiskersiden sier de bruker levende agnfisk. Det sender hvertfall feil signaler ut til den gemene hop.

Mitt poeng er om lover og regler er at tidene forandre seg, og lover bør også tilpasses etter dette! Hvis loven om levende agnfisk bassere seg på smittefaren fra å flytte fisk fra et vann til det andre, burde det vært en lov spesefikt om dette og ikke generell bruk av levende agnfisk!

Dessuten burde alle sportsfisker sloss for sportsfiskere og ikke "dyreværnere" Hvis vi skal jenke oss etter de som har alle verdens dyr som sine personlige venner, hvor skal dette ende?

Da må vil vel snart fiske med krok som har polstret krokspiss også!

Som Jeger og Sportfisker er jeg opptatt av human jakt osv, men jeg har ingen betenkligheter med å tre kroken i en levende fisk for så å bruke den som agn!

Det jeg synes er helt sykt er derimot når "naturværnere" som Natur og Ungdom setter i med siene aksjoner og slipper løs 1000 vis av mink og rev som er avlet i bur ut i naturen. Dette er virkelig miljøkatstrofer.

Litt avsporing her, men levende agnfisk blir bare peanutts i forhold[ ;) ]

Kanskje vi som sportsfiskere burde gå foran når det gjaldt behandling av fisk? Vi er ihvertfall veldig kjappt ute når noen gjør noe vi ikke liker som har med fisk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Kanskje vi som sportsfiskere burde gå foran når det gjaldt behandling av fisk? Vi er ihvertfall veldig kjappt ute når noen gjør noe vi ikke liker som har med fisk å gjøre.

Er forsåvidt enig i det, men det er stor forskjell på å bruke en liten levende murt til gjeddefiske nå og da enn å utrydde fiske arter, ødelegge bunnforhold(korallrev), dumpe tonnevis av fisk grunnet dårlig pris, forsøple og sperre av elvemunninger med garn osv!

Tross alt blir det skadet, misshandlet og spist millioner av levende fisk hver dag av andre rovfisker! Så om vi buker levende agn nå og da, ser jeg ikke som noe uetisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for et par år siden hadde svenske Fiskejournalen et forum der debatten gikk høyt om mye rart. Tonen var ikke så jovial som på Fiskersiden og hele dritten ble stengt etter hvert. Men mens de holdt på var det flere som alvorlig ment ble kalt mordere av sine petri brødre. Ikke fordi de hadde fisket med levende agn, for det gjorde også anklagerne, men fordi de i all sin uskyld hadde sendt inn skrytebilder av seg selv med død gjedde. Da har alt gått av skaftet, og dette viser hvor blinde vi selv kan være i all vår fortreffelighet. For oss sportsfiskere er det viktig å se at en fisk er en fisk uansett art. Fisk vi skal spise dreper vi kjapt, fisk vi ikke skal spise returnerer vi kjapt og levende fisk brukes ikke til agn. De første 2 punktene handler om moral og etikk og det siste handler om jus i tillegg. Jeg gjentar, vår mening om dette er egentlig uinterssant så lenge loven er som den er og som den kommer til å forbli. Så får vi heller bli litt mere oppfinnsomme i våre meiteteknikker. "Sink and draw" er vel kjent som en helt grei og aktiv meiteteknikk med dødt agn. Noen med erfaring her?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner dere som sier at vi som sportsfiskere bør ligge lavt når det gjelder levende agnfisk. Som LHO også nevned fra et eksempel i Tyskland der sportfisker tapte denne debatten og resultatet ble enda mere restriksjone på sportsfikse. Jeg forstår skepsissen! Men når slikt skjer da har det gått for lang....way too langt!!!

Hvis de sinnsyke "Natur og Undom" folka får det som de vill her i landet ja, da er jeg redd det er kroken på døra for sportsfiske overhode! Når Trender(fjollete folk med makt som synes det er galt å drepe en stakkars fisk) skal føre til stopp på høsting av villt og fisk, ja da går det til H E L V E T E med allt!!!

Dette mener jeg seriøst!!! Vi må ikke la oss kue av IDIOTER som ikke vet hva det dreier seg om!

Dessuten er jeg sikker på at 100% av alle på tråden her før eller siden har brukt levede agnfisk! Akkuratt som ingen kjøre i 90Kmt på E6 heller!

Uansette brukes kansje levende agnfisk 1% av tilfellene man bruker agn til fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo visst, man kan tycka att många regler och lover är felaktiga. Men saken är att just lagen om fiske med levande agn är en lag som vi garanterat inte får gjort något med, och en döfödd debatt runt just denna lag kommer bara att sätta fokus på andra aspekter runt sportfisket exempelvis C/R. Det sista jag vill ha är ett heltäckande förbud mot C/R. Det är bättre att vi sportfiskare försöker sätta fokus på andra saker som påverkar vårt fiske, exempelvis, utbygnad av vattenkraft, miljöförstöring etc.. Här har vi oxå chansen att aliera oss med andra grupperingar och på så sätt nå fram med konkreta resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Så får vi heller bli litt mere oppfinnsomme i våre meiteteknikker. "Sink and draw" er vel kjent som en helt grei og aktiv meiteteknikk med dødt agn. Noen med erfaring her?

Dr.Fish

Tror det var AAB som i en tråd var inne på gjeddefiske i England, og hvor enormt mye lenger de har kommet der mtp på utstyr og metoder til gjedde. Har selv dessverre aldri prøvd med med wobbled dead bait, men det blir det forandring på til sommeren. John Wilson og John Bailey har skrevet bøker både om specimentmeite og om fiske generelt, hvor det er mange gode tips som jeg dessverre ikke har fått prøvd ut ennå.

Korrekt fisket wobbled dead bait burde vel neppe være så mye dårligere enn levende agnfisk? Potensial til å avfiske langt større områder på kort tid, og å unngå dyp kroking burde metoden også ha. Så en tråd om drifterfiske for få dager siden også.

Istedenfor å klage over at det ikke er lov med levende agnfisk i Norge selv om det er det i andre land, burde vi heller lære av disse andre landene om alternative metoder. Synes det er på tide å avslutte hele tråden om levende agnfisk, dette kommer det 100% garantert ikke noe godt ut av! Følg norsk lov, og snakk nå i hvert fall ikke høyt om det om du ikke gjør det!

Foreslår at en tråd om "nye meitemetoder etter gjedde" opprettes av noen som har erfaring med dette. Garantert mer konstruktivt enn å klage over forbud mot bruk av levende agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord fra både LHO og SMS. Enig i at man må søke alternative metoder for sitt fiske. Tråden om drifterfiske som jeg startet beviser vel egentlig at forslaget til SMS nok er fornuftig. Jeg spurte om noen hadde erfaring med metoden, hvor det bare var Arnt Aage som svarte. Uansett er fiske med levende agn forbudt i norge og det burde falle naturlig for alle å prøve alternative metoder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Kloke ord fra både LHO og SMS. Enig i at man må søke alternative metoder for sitt fiske. Tråden om drifterfiske som jeg startet beviser vel egentlig at forslaget til SMS nok er fornuftig. Jeg spurte om noen hadde erfaring med metoden, hvor det bare var Arnt Aage som svarte. Uansett er fiske med dødt agn forbudt i norge og det burde falle naturlig for alle å prøve alternative metoder:)

Slutter meg til dette! Regner forøvrig med at fiske med dødt agn fortsatt er lov[ ;) ][ :D ] (Skirveleif??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som nevnes her om alternative fiske metoder/forbedring(wobbled dead bait) osv. Dette er bra og fint at det kommer fram!

Nå har vel denne debatten også dratt i forskejllige retninger! Tror ikke det er så viktig dette med død eller levende agn, egentlig!

Vil tro de fleste bruker død agng og filèr av fisk uansett!

Men til bake til dette med at det skal være umoralsk fordi fisken plages i smerter....det er TULL!

Dessuten vil jeg si at diverse C&R entustiaster, har klart å få igang en offentlig debatt som ikke kom oss sportsfiskere serlig til gode heller!!! Skjønner at folk reagere på dette og at de tror fisken nærmest blir brukt som leketøy for vellutstyrte "sportsfiskere"! For å se objektivt på det!

Det blir jo nesten som å fly rundt i skauen å skyte på Elg med gummikuler, bare for å skyte[ :D ]

Dette er selvfølgelig satt på spissen, men jeg mener det er på sin plass når enkelte her inne kan blånekte for levendeagn men samtidig forgude C&R. Dette blir litt dobbelmoral for meg, er jo ikke noe verre om kroken sitter i kjeften eller i ryggen!!?? Men loven sier jo noe annet da!

Selv er jeg for både C&R og bruk av levende agn, og nye metodet som "wobbled dead bait"..osv!!!

PS! Håper noen skjønner hva jeg mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var jeg som startet denne tråden gjentar jeg det jeg sa om at intensjonene ikke var at de forskjellige skulle si om de fisket med levende eller ikke. Heller litt bakgrunn for loven og om folk synes den er korrekt eller ikke. Har også merket meg at en del av de mest ivrige debattørene ikke har vært så ivrige i denne diskusjonen, og det tolker jeg som jeg vil. Støtter forøvrig Flemms i en del av hans synspunkter og tar vel også en del av argumentene til at for mye debatt sikkert kan gjøre vondt verre.

Så for meg er det helt greit hvis denne tråden slettes.

Til sist vil jeg bare si at å si: "at sportsfiske i seg selv er umoralsk" hadde jeg hatt denne meningen hadde jeg sluttet å fiske selv.

"Jeg gjentar, vår mening om dette er egentlig uinteressant så lenge loven er som den er og som den kommer til å forbli." Å komme med dette utsagnet synes jeg vel også virker litt veikt. (Dette er ikke personlig ment i det hele tatt).

Men skal jeg tolke det dithen at alles meninger er uinteressant ? Tross alt har vi jo loven, slå opp i lovboka og sjekk hva du skal gjøre. Det er vel like interessant med meninger og synspunkter uavhengig av hva loven sier. Jeg mener tvertimot at meninger og synspunkter er mer interessante hvis de går på tvers av menigmann. Smak på ordene mening, jeg tolker det dithen at det er noen som mener noe, synspunkt, det er vel synet folk har på en sak fra forskjellige ståsteder/punkter.

Dette kaller jeg kadaverdisiplin og det er i hvertfall ikke jeg tilhenger av. [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Sjekk forresten leserinnlegget av en eller annen figur med navn Bredo i siste AoF, hvor han prøver og henge oss (i fremste rekke Cato Bækkevold) for å ha fisket med levende ål etter malle i Spania!!

Samme individ kritiserte meg for å selg dupper beregnet for levende agnfisk, såkalt Livebait Slider.

Nå skal det sies at jeg kjenner vedkommende ganske godt og han har en del særegne meninger, men det får da være måte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsen for forbudet mot levende agn var opprinnelig for å hindre spredning av arter. Dyrevern-aspektet har blitt lagt på siden. Loven fungerer dels mot sin opprinnelige hensikt:

- Dersom du skal fiske med levende agn, er det ikke da i særklasse enklest å fiske agnet der og da, i det samme vannet som du fisker rovfisken? Levende agn er nesten en garanti for at agnet kommer fra det lokale vassdraget (med unntak av enkelte fjellvann...)

- Dersom du skal fiske med død agnfisk kan du like gjerne fiske agnet der det er lettest å få. For eksempel fisker du småmort full av giftige alger og alskens parasitter i Årungen, som du deretter tar med deg til drikkevansskilden Gjersjøen 5 minutters biltur unna, og slenger uti. Fullt lovlig, og ekstremt skummelt. "Arter" er ikke bare "fiskearter"...

Når det gjelder etikken: Hvor stor er forskjellen på å kroke en mort under ryggfinna kontra en abbor i munnen/svelget? Det etiske argumentet er en trojansk hest som lett feier hele sportsfisket av banen.

Når det gjelder ytringer om at saken ikke bør debatteres fordi loven ikke kan forandres: Argumentet hører ikke hjemme i et demokrati. Lover skal debatteres, og forandres stadig. Det er lov å mene at en fartsgrense skal heves uten at man av den grunn er skyldig i å kjøre for fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.