Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye store bildetråden


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Fordi jeg slo hjul bare halvparten av eksponeringstiden og selvsagt ikke stod stille. Det bildet er tatt over 1 eller 2 minutter, mens jeg slo hjul ca 30 sekunder, men pass på - du blir enormt svimmel... Det er altså bittelitt bilde av meg litt her og litt der, men det synes ikke.hadde man stått stille hadde det syntes selvsagt... Pass på å ikke slå hjul på ukurante steder også - var rett før jeg forsvant utenfor kanten der...

Helt mørke klær kan forøvrig anbefales... ;-)

;) Si ifra neste gang du skal slå hjul. Jeg reiser opp bare for å se dette og dokumentere det på bilde med blitz. Slå hjul du liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdagens lys. Bylysene og Melkøya er kraftig overeksponert, men det er ikke til å unngå på helt sort måne.

Poenget var uansett å dokumentere det eksplosive utbruddet.

Panorama av fire bilder på høykant.

Ble bare med disse og et par til. Vi holdt på å blåse ned av fjellknausen vi var på...

5159672576_402d2a6544_o.jpg

Feil versjon.. byttet

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå snakker vi!!!

Hahahahaha - din søring!

Fototeknisk ikke all verden, men hadde noen minutter der med bra aktivitet før omtrent blåste ned fra fjellet igjen. Norlyset var et flott skue noen minutter der, men både Lars og til og med jeg har sett vesentlig heftigere nordlys enn det der, så det er bare å sette av tid til norlysjaging nordpå, Remy - bildene kan uansett ikke sammenlignes med følelsen av å sitte ute i mørket og iaktta det med egne øyne.

Vi føler oss riktignok som "StormChasers" der vi tøffer rundt i bilen, kledd som to michelinmenn, men lommene fulle av ekstra batterier, lykter osv stadig stirrende opp i himmelen mens vi kjører for å finne en bra vinkel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahaha - din søring!

Fototeknisk ikke all verden, men hadde noen minutter der med bra aktivitet før omtrent blåste ned fra fjellet igjen. Norlyset var et flott skue noen minutter der, men både Lars og til og med jeg har sett vesentlig heftigere nordlys enn det der, så det er bare å sette av tid til norlysjaging nordpå, Remy - bildene kan uansett ikke sammenlignes med følelsen av å sitte ute i mørket og iaktta det med egne øyne.

Vi føler oss riktignok som "StormChasers" der vi tøffer rundt i bilen, kledd som to michelinmenn, men lommene fulle av ekstra batterier, lykter osv stadig stirrende opp i himmelen mens vi kjører for å finne en bra vinkel ;-)

Så fjernstyrte at liketil Utrykningspolitiet stopper oss for å sjekke om alt er vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bor i Tromsø er jo nordlys en flott ting å ta bilder av.

Her er det første bilde som jeg er en smule fornøyd med. Er ikke de beste forholdene her opp på

øya,er mye lysforurensning men la gå.

Dette er et vann med Karuss.

5190316742_2585ddcb06_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nordlysdeut det her, Truls!

,Fin innramming med treet og skarpe fine stjerner som vitner om ikke alt for lang lukkertid.

Dersom du synes det gule lyset er sjenerende kan du f.eks dempe saturation ned mot eller til null i dette området. Det vil enten fjerne fargen eller gjøre den mindre fremtredende.

(Advarsel! Nordlysfotografering er sterkt vanedannende....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exif forsvinner vel ikke om du laster det ned igjen og velger Egenskaper for fila? Men det funker ikke å høyreklikke og velge Egenskaper på en som ligger på nett - tipper du kan klikke Actions og velge Exif-data på flickr og hele listen kommer opp - om ikke har du trolig savet for Web eller lignende i et bildebehandlngsprogram - da slankes unødig data som f.eks exif bort...

Forøvrig skarpt og fint av månen! Hvilken brennvidde?

Ellers er en normaleksponering av månen ofte Lukkertid = 1/ISO på forholdsvis åpen blender... Dvs dersom du kjører iso 400 er lukkertid omtrent 1/400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flickr kan jeg lese exif, men ikke om jeg høyreklikker på det. Irriterende! Bruker FxIF addon til firefox for å lese exif fra høyreklikkmenyen, men det funker altså ikke på mine egne bilder. Funker fint på de fleste andre her. Grr. Får vel gå gjennom hele arbeidsflyten og finne ut hvor det er info forsvinner.

Er 300 + 1.7 converter på et 1.5 crop, så det skulle vel tilsvare 765mm. Pluss crop i etterbehandlingen.

f10, 1/320 på iso 200. Noe raskere enn hva du skrev, men det var tilsiktet. Ble for lyst med "normal" eksponering. Er ytterligere undereksponert litt i raw-converteren for å få fram flere detaljer. Hva vil forholdsvis åpen blender si? Jeg prøvde alt fra 6,7 og opp til 16, dette på f10 var det skarpeste, så jeg gikk for det:)

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.