Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye store bildetråden


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Forholdsvis åpen er lav verdi....

Du er ikke avhengig av spesielt stor dybdeskarphet på månebildene som regel.... ;-)

Forøvrig er de fleste objektiver på sitt skarpeste en blender eller to under maks åpning. Objektiver med lysstyrke er gjerne på sitt skarpeste på rundt 4 f.eks

Maks skarpet for objektivet følger gjerne en slik kurve som stolpene her:

mtf.gif

De aller fleste harr også størrre senterskarphet enn ute i kantene som du ser også av diagrammet. Dermed er det ideelt på et månebilde å plassere i senter og dermed heller klippe plasseringen eterpå - ingen fare for at den fyller bilderammen uansett ;-)

"Triksene" er myntet på å tyne ut det lille ekstra i skarphet - i tillegg til fotografering med åpent speil, tråd- eller tidsutløser osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, gjorde alt det der.. Foruten åpent speil, tror ikke mitt kamera kan det.

Uffda, du må lære deg funksjonane på kamera, Martin. :rolleyes:

Du har fleire muligheter for åpent speil. Hvis du velger "self timer 2sec" åpner speilet når du trykker på utløseren og etter 2sek blir bildet tatt. Du kan også bruke fjernkontroll og velge "remote & self timer 3sec". Da åpner speilet når du trykker på fjernkontrollen og etter 3sek blir bildet tatt.

Ellers er det et veldig sparpt og fint månebilde. Spesielt når du har brukt konverter. :) Kva for konverter bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall har jeg brukt åpent speil hehe :rolleyes: Brukte 2 sec self timer. Jeg har brukt 2 sec self timer mest pga at jeg slipper å ha mine skjelvende hender i nærheten av kameraet mens det går av. At det holder speilet oppe er jo ekstra fint.

Brukte 1.7AFA og DA*300. Har nok enda mer å hente i skarphet, spesielt mtp stativ og hodet. Dette var bare en kjapp test.

Noen som kan anbefale et godt kulehode som ikke koster skjorta? Det jeg har nå kryper når jeg strammer skruen, slik at jeg mister komposisjonen litt. Og så er det enten løst eller helt fast, vanskelig å finne en mellomting.

Edit: har dette settet nå http://www.pixmania.com/no/no/5383499/art/vanguard/trfot-foto-video-alta-pro.html#pix-review Tripod virker grei og med mange muligheter, men hodet er dårlig.

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke lei av å kommentere dette bildet, Espen :)

Elegant komposisjon som løfter motivet mange hakk, selv om fokuset er langt fra prima :)

Selv har jeg lekt litt med bilder fra en av nordlysturene våre i år.

Panorama satt sammen av fire bilder tatt på høykant med 24mm og fullformat.

Svakt undereksponert for å unngå utbrente partier i nordlyset.

Er ikke helt såpeglatt (støyfritt). Vanskelig å berge skyggepartiene i et undereksponert bilde tatt på helsvart måne på ISO 1600, selv med 5D Mk II.

6 sekunders eksp.tid og blender f/1,4 på alle bildene. Det burde vitne både om hvor mørkt det var og om hvor intenst lyset var.

En flott opplevelse!

5229419005_068debc3e0_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med større print og forstørrelser? Jeg er forvirret! ;)

Når jeg skal printe i en gitt størrelse, skal jeg da oppskalere det selv i photoshop og så laste opp denne til JP, eller sende originalen og la de oppskalere?

Prøvde å laste opp en original, og da fikk jeg bare fullt ant stjerner på A4 størrelse, men om jeg oppskalerte bildet selv noe voldsomt, og så lastet opp, så kunne jeg vist printe ut svære beist med topp-kvalitet.. Det skurrer hos meg siden alt kommer fra samme originale data på 12mp.

Hvor store bilder kan jeg skrive ut i topp kvalitet fra en 12mp bildefil?

Oppløsning, trenger jeg bry meg om dette? Raw konverteren spytter ut bilder på 300dpi som default. Mens i photoshop står det 300 pixel/inch. Dette har alltid forvirret meg :x Hva skal det stå på? hva betyr det for meg? Jeg kan jo sette det på hva jeg vil, så jeg har aldri helt skjønt hva det gjør eller hvorfor jeg trenger å vite det.

Hva med oppskarping på så store print? (A3, A2, plakat)? Det er vanskelig å avgjøre på en liten dataskjerm synes jeg. Har hørt at noen oppskarper så mye at det nesten er "overdone" på skjermen. Tanker rundt dette?

Og så har jeg forstått at de printer i sRGB, slik at så lenge jeg selv jobber i sRGB og har en noenlunde kalibrert skjerm, så skal jeg få ca det samme på skjerm og print?

Velger dere slike "autofiks" alternativer? Jeg har aldri gjort det, siden det høres skummelt ut. Men så har da noen av bildene mine kommet tilbake litt mer dull enn jeg hadde tenkt.

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte mutterns kamera idag for å prøve litt med røyk. Ved hjelp av blits, lukkertider fra 3-5 sec og en mellomring ble jeg passe fornøyd med resultatet :D

Jeg vet bakgrunnen ble litt uryddig, satt i stua med en bok stående bak motivet :)

5244798042_58f7d378ca_b.jpg

Camera Canon EOS 400D Digital

Exposure 2.5

Aperture f/2.8

Focal Length 50 mm

ISO Speed 100

5244183557_9ebbd99b75_b.jpg

Camera Canon EOS 400D Digital

Exposure 2.5

Aperture f/2.2

Focal Length 50 mm

ISO Speed 100

5244183555_10fea9187a_b.jpg

Camera Canon EOS 400D Digital

Exposure 2.5

Aperture f/1.8

Focal Length 50 mm

ISO Speed 100

Kom gjerne med innspill

veg

PS: Hvordan får man bildene større når man bruker flickr? :)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

5294028474_198f4350af_b.jpg

1. Når nettene blir lange

og kulda setter inn,

så sier vesle musemor

til ungeflokken sin:

"Hvis ingen går i fella,

men passer seg for den,

skal alle sammen snart

få feire jul igjen!"

Heisan og hopsan og fallerallera!

Om julkvelden da

skal allesammen være glad!

Heisen og hopsan og fallerallera!

Om julekvelden da

skal alle sammen være glad!

2. Ja, musemor er flittig,

hun tar et stykke kull

og sverter tak og vegger

i sitt lille musehull,

mens barna feier golvet

og danser som en vind

og soper borti krokene

med halen sin.

3. Omsider kommer kvelden

som alle venter på,

og musefar, han trekker fram

en støvel uten tå.

Den pynter de med spindelvev

og småspiker og sånn,

så putter de en flaskekork

i hempa på'n.

4. Og musefaren sier:

"Nå skal vi danne ring,

la støvlen stå i midten,

så går vi rundt omkring.

Vi gir hverandre halen

som vi kan leie i,

og en og to og tre,

og så begynner vi!"

5. Og julematen deres,

det er ei lita nøtt,

og så et stykke dropspapir

for den some liker søtt.

Og musemor har stillet opp

en fleskebit på skrå,

og den får alle sammen

lov å lukte på.

6. Ja, musebestemora

er også kommet inn,

nå sitter hun og koser seg

i gyngestolen sin.

Det æ'kke or'ntli' gyngestol,

d'er no' som alle vet,

hun sitter der og gynger

på en stor potet.

7. Og bestemora gjesper

og sier slik som så:

"D'er morosamt med jula

for dessa som er små.

Hvis ingen går i fella,

men passer set for den,

skal alle om et år

få feire jul igjen!"

SMACK!

Kamera:Canon Digital EOS 5D Mark II

Objektiv:Sigma 150mm

Brennvidde:150mm

Lukkertid:1/200

Blender:f13

ISO:200

Tilleggsinfo: en blitz (580 Ex II) + 1 EV ovenfra gjennom en tynn hvit reflektor for jevnt lys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent bilde, Espen!!

Klarer i allefall ikke å sette fingern på noe :thumbsup:

Her er noen bilder fra arkivet:

Tatt i mars 2010

5297043694_c4b012313c_o.jpg

Kansje postet før, men har fått litt facelift..

4439463318_7c138454a6_o.jpg

Tatt håndholdt fra båt under dårlige lysforhold på ettermiddagen 16. mars 2010.

Exif data

CameraCanon EOS 50D

Lens Canon EF 70-200 F/4 L USM

Exposure0.003 sec (1/320)

Aperturef/4.0

Focal Length104 mm

ISO Speed640

Sølv & gull

5294663481_584eef79fd_o.jpg

Stresset egentlig innover mot repparfjordelva for å fiske laks denne junikvelden. Da jeg oppdaget dette lyset var jeg bare nødt til å foreta en "teknisk hvil" ;)

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Slett ikke dumt, Truls. Kanskje litt hard etterbehandling som har gitt støy rundt lysene. Kirken litt langt ut i kanten. Men god linje med broen som leder blikket i retning kirken.

For de som er interessert i slikt så ligger den store utgaven her: http://www.flickr.co...in/photostream/

Ble inspirert til å slenge på et nattbilde jeg også:

5303205615_d1fec79820_b.jpg

EXIF:

Exposure 1/8 - 1/2 - 2s

Aperture f/7.1

Focal Length 24 mm

ISO Speed 200

Høylysprioritering aktiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at man føler man går i riktig retning. Og de beste tipsene er, øving + søke opp massevis av inspirasjon. Og tenke over hvorfor du synes de bildene som er gode er gode. Som regel er de bygget opp ihht til vanlige grafiske regler med plassering av motiver og diagonaler osv...Det finnes flere gode nettsider som omtaler de normale oppbygningsnormene for bilder. Når det er sagt så kan det fungere like godt å bryte normene, spesielt om man er bevisst på hvorfor.

For de interesserte finnes resten av Flickrbildene mine her: http://www.flickr.com/photos/espenorud/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg de omtrent hvor som helst på nett (ikke nye Fotoknudsen dog) klikk på sett-inn-bilde-knappen og legg in url'en til bildet... Om du høyreklikker et bilde på nett og velger egenskaper så får du opp url'en til bildet dersom du ikke har den i hodet fra et nettsted eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg de omtrent hvor som helst på nett (ikke nye Fotoknudsen dog) klikk på sett-inn-bilde-knappen og legg in url'en til bildet... Om du høyreklikker et bilde på nett og velger egenskaper så får du opp url'en til bildet dersom du ikke har den i hodet fra et nettsted eller lignende...

Skjønner... var inne på tanken men trodde det var mulig å flytte bilder direkte fra hardisc'en. Er som sagt totalt nubis på området, har du et konkret tips om et sted å legge de? Hvorfor ikke knudsen(prøver å lære litt :thumbsup: ) Og av nyskerrighet, hvorfor går det ikke and å legge inn direkte fra PC'en(viss svaret er komplisert er det bare å si; derfor :dribble: )

Takk for svar...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.