Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye store bildetråden


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Heihei, legger inn et spørsmål her :

Har skaffet meg Canon 500D og tester litt, men når jeg tar bilder på manuell, men rundt 1/100 lukkertid og alle slags blender åpninger så blir det bare mørke bilder, sånn skikkelig mørke (vanskelig å se hva det er bilde av.)

Med blitz funker alt fint, men liker ikke å bruke blitz, og det gjør absolutt ikke læreren min heller, må man rett og slett ha blitz på i vanlig opplyst rom?

Noen som har peiling her. Har testa med høy iso, men da funker det litt bedre, men ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/100 er normalt alt for rask lukkertid til å ikke benytte blitz i et vanlig opplyst rom, ja - En rask sjekk med kameeraet mitt avslørte nå at på blender 4 (som er mye åpning) så må jeg helt ned i 1/2 sekund før jeg får en ok eksponering på kjøkenet med alt lys på. Når du kjører blitz er det faktisk ikke lukkertiden som bestemmer hvor mye lys som slipper inn, men blenderverdien. (dvs de fleste kameraer synker ikke med blitz når det kommer over 1/250) så i utgangspunktet blir bildet likt om du tar med blitz inne på 1/250 og 1/60 - forskjellen er at på 1/60 slipper den inn lys som ikke kommer fraa blitzen også slik at du får mer stemningslys f,eks samt lys utenfra.

Ellers kan jeg som aslltid anbefale å vinkle blitzen mot taket ved innendørsfotografering (dersom himlingen er hvit) da det gir mye behageligere skygger enn rett-på-blitz (noe som igjen fordrer at man har en eksternblitz da dette sejlden lar seg gjøre med kamerablitzen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Dette har ingenting med HDR å gjøre, Remy - HDR står for Høyt Dynamisk Omfang - altså stor spennvidde i kontraster, det er det ICKE her. Du har trolig brukt HDR-funksjonen i PS eller lignende, men har trolig hoppet av halvveis i prosessen og droppet tonemapping osv, som vel er den viktigste delen av prosessen. Det finnes mange gode tutorials for HDR på youtube og andre steder. HDR brukes hovedsaklig der det er for store forskjeller i lys/mørke at kameraet ikke klarer dekke det hele med en eksponering, slik at man må ta flere exponeringer for å få med detaljer i både det lyse og mørke og så slår man sammen disse bildene etterpå.

Og kan få resultater ala dette: http://www.allpics4u...ture/hdr-31.jpg

HDR egner seg ikke til alt, men med varsom hånd i tonemappingen er det ikke nødvendig å få et hardt HDR-preg selv om dette er kult på enkelte motiv. Så ta en kikk på siste halvdel av prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDR er å jo bruke flere eksponeringer (evt jukseHDR med tre forskjellig justerte utgaver av en RAW-fil) - uansett hvilket program du bruker er du uansett nødt til å tonemappe. Et program vet jo aldri hva du er ute etter. Du kan eksportere 3 eller flere bilder direkte til Photomatix fra Lightroom f.eks om du har de integrert.... Dermed får du med alle fordelene med rawformatet over... Det er ikke hvilket program du breuker som er avgjørende, det er at du gjør det riktig ;-) Dersom det bare var for effektens skyld hadde jeg nok dratt de gjennom et Topazfilter eller lignende i stedet... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for første gang testa ut panoramafunksjonen i photoshop.

synes resultatet ble ok. :thumbsup:

109148_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44050/109148.jpg

bildet er også kjørt i topazlab filter...

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykbilder er svært vanedannende. Og editeringsmuligetene er omtrent uante. Invertering til hvit bakgrunn, påføring av farge osv, justering vibranse og clarity osv vil gi forskjellige effekter. I tillegg kommer klipping, speilvending og sammenskjøting som gir fantastiske symmetriske mønstre. Velkommen til en spennende verden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Panoramaen i seg selv var meget god. Er ikke spesielt glad i Topaz rett på bildet.

Har brukt det litt selv, stort sett i form av exposure adjust smurt på et eget lag som kan dempes etterpå.

Fine "smoke art"-bilder, Remy!

Her er et bilde fra Hammerfest like før stormen var igang!

Kaldt, mørkt og rimelig vått.

5137966850_d5b8e3c45b_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.