Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye store bildetråden


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Ikke direkte fra pcn fordi: Vi betaler serverleie - jo mere plass vi må leie desto dyrere er det. Dersom du skulle laste de direkte fra pcn måtte de lagres hos oss. Siden veldig mange ikke vet hvordan man minimaliserer størrelsen på bildene sine ville vi endt opp med veldig mye rett fra kamera. Et bilde rett ut av mitt kamera er 8-10 MB. Dersom 1000 slike bilder hadde lbitt lagt opp hos oss i året hadde det blitt 8-10 GB Det er omtrent den doble størrelsen av alt vi har lagret hos vår leverandør i dag... Vi kunne selvsagt sagt at maks størrelse var 1 MB pr bilde, men da hadde vi fått et renn med folk som ikke får til å minske bildene sine til den størrelsen...

Dermed foretrekker vi løsningen med at folk lagrer de andre gratis steder på nett. Fotoknudsen fungerte til dette tidligere, men deres nye løsning gjør at man ikke får ut en fornuftig url. Den url man får ut er bare tilgjengelig om man er innlogget. Dvs du ville sett bildet, men ingen andre... (Heldigvis har de lagt om formatet til på bildeurl til en type forumet ikke støtter også så sånn sett så lsipper vi problemet uansett)

Av brukbare sider å legge opp bildene sine gratis:

www.fiskevatn.no/foto - mange forumbrukere bruker denne - Hovedsaklig fordi tjenesten leveres av en ivrig sportsfisker og fordi den forminsker bildene til en størresle som passer godt på forumet og fordi du etter å ha lastet opp bilder får opp en rute med forumkode du kan kopiere, lime inn i innlegget ditt og vipps så er alle bildene der...

www.flickr.com - en sosial fototjeneste som foruten å fungere som album også er en sak der man kan konkurrere med bildene, legge de i grupper, bli kjent med andre som tar samme type bilder, kommentere og få kommentert bildene av andre, lage vennelister, følgem ed på nye bilder fra de du velger selv osv osv...

www.photobucket.com - kurant sted og lagre bildene sine - tilbyr også såvidt jeg husker en slags løsning der du kan kopiere kode som kan limes rett inn i de fleste fora...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fin fink, og flott bilde, men er det ikkje veldig hard oppskarping?, syns det nesten ser unaturlig ut.

Ellers å syns eg alt "håret" i framgunnen er ganske forstyrrande sidan det er så uklart, er det ikkje veldig liten dybdeskarphet til å vera tatt med f/8? hadde forventa litt meir dybde på dette, men brennvidda er jo 300mm så det er nok muligens der det ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt knipsing den siste tiden.

5397542953_d67a18566e_z.jpg

Camera Pentax K-x

Exposure 0.025 sec (1/40)

Aperture f/18.0

Focal Length 55 mm

ISO Speed 200

5408258516_2c4138544c_z.jpg

Camera Pentax K-x

Exposure 0.025 sec (1/40)

Aperture f/4.0

Focal Length 18 mm

Focal Length 18.0 mm

ISO Speed 1600

5410142779_635b1215ba_z.jpg

Camera Pentax K-x

Exposure 0.013 sec (1/80)

Aperture f/5.6

Focal Length 47.5 mm

ISO Speed 200

(hdr av tre eksponeringer satt sammen med kameraets egen hdr funksjon)

Så godt som ingen etterbehandling på disse såvidt jeg husker...

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fugleportrett, Helge :goodjob:

Synes den lille dybdeskarpheten kledde dette bildet, men det virker som om øyet er litt ut av fokus.

Regner med dette er rimelig close-up og ucroppet. (reagerte også på dybdeskarphet ift blendervalget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det innevær her nordpå så da fikk en leke seg litt kreativt med røyk og blitzer...:

5434517560_3cf19f281f_b.jpg

1/250 s

f14

70mm

ISO 200

En blitz bakfra fra hver side, sort bakgrunn, litt sort avskjerming og litt klipp og lim og fargepåføring i PS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det var vakkert Lars.

Takker :bbq: Har jukset litt.. Hytta er fotografert med vidvinkel mens månen er knipset med tele :)

Ørud skrøt sånn av himmelen idet han svingte innover mot hytta. Måtte en tur nedpå Skansen å knipse et bilde av Håja :thumbsup:

5439056095_eaf3759ca2_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin eksponering på nordlyset, men synes personlig at trærne ble litt rotete...

*

lekte litt med vann idag. Denne ble jeg sånn passe fornøyd med, ingen etterehandling

5448785524_06bb77fa09.jpg

Exposure 0.006 sec (1/160)

Aperture f/8.0

Focal Length 50 mm

ISO Speed 6400

veg

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner komme seg nå, Truls. Det neste er at du må ta deg en kjøretur så du kommer deg vekk fra kunstige lyskilder. Personlig synes jeg i hvertfall at nordlysbilder uten lys fra kunstige lyskilder gjør seg best. Noen unntakk finnes selvsagt, men de er vriene.

Siste nytt fra nordlysjegerfronten i Hammerfest:

5449494452_a414e66810_b.jpg

Camera: Canon EOS 5D Mark II

Exposure: 3.2

Aperture: f/4.0

Focal Length: 17 mm

ISO Speed: 1600

Exposure Bias: -1 EV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sympatistemme avgitt for lengst til Davidsen.

Var et brukandes nordlys her en kveld, men beklageligvis var det vrient å finne le for snøføyka som ville legge seg på objektivet hele tiden. Så da jeg omsider kom noe i le begynte nordlyset dabbe litt av, men rakk noen eksponeringer før det fadet ut.

kvalsund.jpg

Camera - Canon EOS 5D Mark II

Exposure - 13 sec

Aperture - f/4.0

Focal Length - 35 mm

ISO Speed - 800

Exposure Bias +1/3 EV

EDIT: OOOOOOPS korttidshukommelsen er visst ikke så bra som den burde ha vært. Godt det var en ny versjon der toppen var klippet av i det minste - hadde helt glemt at jeg hadde lagt inn denne før. Lar den stå likevel jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.