Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye store bildetråden


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Hej folkens! Fine bilder dere tar B)

Vil teste ut litt sånne røykbilder men klarer det ikke..

Bruker et Nikon D300 kamera som jeg låner fra pappa. Men bakrunnen blir bare lyst opp selv om det er en svart bok.

Bruker 100 i iso. Noen som har tips til hvordan jeg kan ta lette røykbilder? :blush:

Edit: Da har jeg prøvd litt til og får med bittelitt røyk men den blir nesten borte av blitsen som treffer den svarte bakrunnen.. Så på youTube att noen hadde en knapp som het F og hadde den på 11. Har den jeg også men vet ikke hvordan man endrer..

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele clouet er at du må ha blitzen BAK røyken pekene mot kameraet (men skjerme av så det ikke treffer rett i kameraet, bare røyken bakfra) - da lyser du ikke mot bakgrunnen og den skal bli helt svart (ta et testbilde med den lukkertiden og lblenderverdien du skal bruke UTEN å løse ut blitzen først. Dette bildet skal bli HELT svart - da får du kun med lys fra blitzen og ikke noe "strølys" - det er en fordel å ha det forholdsvis mørkt i rommet...

Ellers er det bare å klikke Actions og velge View Exif-data på mine eller andres røykbilder på flickr f.eks så får du et inntrykk av hvilke blendere, lukkertider og brennvidder som er brukt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele clouet er at du må ha blitzen BAK røyken pekene mot kameraet (men skjerme av så det ikke treffer rett i kameraet, bare røyken bakfra) - da lyser du ikke mot bakgrunnen og den skal bli helt svart (ta et testbilde med den lukkertiden og lblenderverdien du skal bruke UTEN å løse ut blitzen først. Dette bildet skal bli HELT svart - da får du kun med lys fra blitzen og ikke noe "strølys" - det er en fordel å ha det forholdsvis mørkt i rommet...

Ellers er det bare å klikke Actions og velge View Exif-data på mine eller andres røykbilder på flickr f.eks så får du et inntrykk av hvilke blendere, lukkertider og brennvidder som er brukt....

Ok.. Så du må ha en ekstra blits som er stående bak røyken.. Har ikke sånn spessiell blitz :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å velge dele over et av bildene dine på flickr. Da kan du velge Grab BB-code. Den kan du lime rett inn i et innlegg her. Du kan til og med velge hvilke størrelse du vil ha på bildet i en rullgardinvelger der før du grabber koden...

Tror du forøvrig må dele en link til profilen din med oss for søk på SigveNA på Flickr ga ikke akkurat side opp og side ned med treff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fanget bilde dette Truls :) (til tross for at jeg er litt uenig med etterbehandlingen) :thumbsup:

*

Tok dette under første turen med fluestanga i går...

5690794393_5e53e7bf3d.jpg

water- long exposure by Storlaks96(Vegar S), on Flickr

Camera Pentax K-x

Exposure 0.2 sec (1/5) (håndholdt)

Aperture f/11.0

Focal Length 50 mm

ISO Speed 100

Exposure Bias 0 EV

Tatt i raw. Små justeringer gjort i ACR 6.1

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte det var på tide å plage dere med nok ett skrekkelig bilde :D

Prøvde å bruke 100mm macroen til måkebilder og fikk ett jeg var fornøyd med. Kan godt hende jeg bommet noen milimeter med fokusen, men ellers fornøyd :D

5815122713_305a59e7cf_b.jpg

seagull by Vegar Seljestokken, on Flickr

Camera Pentax K-x

Exposure 0.001 sec (1/2000)

Aperture f/2.8

Focal Length 100 mm

ISO Speed 100

Exposure Bias 0 EV

tar gjerne imot ris og ros

veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jo forsvidt var det mye spennende her, Veg, men plasseringen ville jeg kikket på. Det er sjelden sentrering øker severdigheten av et bilde. I nær sagt ethvert tilfelle hvor det ikke dreier seg om ekstremsymmetri vil det være hensiktsmessig å følge en eller annen form for klassisk komposisjon.

Lys og bare såvidt innslag av litt gult synes jeg er bra med bakgrunnen. Ville blitt mye kjedeligere uten de gule flekkene. Ser ut til at fokus sitter som et skudd også og det oppleves skarpt og fint.

Driver selv og utforsker litt alternativ lyssetting osv om dagen når det ikke er føre for utefotografering:

6292124668_c11a55e1e9_b.jpg

Kettle (details) by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker smile.gif Har jukset litt.. Hytta er fotografert med vidvinkel mens månen er knipset med tele smile.gif

Ørud skrøt sånn av himmelen idet han svingte innover mot hytta. Måtte en tur nedpå Skansen å knipse et bilde av Håja smile.gif

5439056095_eaf3759ca2_o.jpg

Vakkert! Ser ut som om det er 15 blå eller kaldere ute på dette bildet, brrr! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Vakkert, Tor. Nå savner jeg sommer gitt :)

Prøvde meg litt på nattfoto igjen her om dagen (Strengt tatt kveld).

6660612785_ff619de45f_z.jpg

For deg som av en eller annen grunn vil se det større: http://www.flickr.com/photos/storlaks96/6660612785/sizes/l/in/photostream/

Camera Pentax K-x Exposure 30 Aperture f/8.0 Focal Length 18 mm ISO Speed 400

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.