Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye store bildetråden


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Må være moro å komme så nære slike dyr med kamera, mange timers venting vil jeg tro. Vil du anbefale dette makroobjektivet? Blir det helt håpløst å bruke dette håndholdt? Ser at dette objektivet får veldig god omtale på div. forum...

Kan ihvertfall anbefale 105mm til Sigma (som jo jeg er blitt den helige eier av). Ulempen med 180mm er jo helt klart prisen... men trenger du mer enn 150mm f.eks ?? (eller 105 for den saks skyld )

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på jakt en stund etter et motiv som ville passe til denne teknikken, fant dette skiltet og er godt fornøyd med resultatet...

15516.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6197/15516.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Blender: f/22

Lukker: 2"

Brennvidde: ca. 18-35mm

ISO: 400

Teknisk: Justerte brennvidden i siste del av lukkertiden for å få den ønskede effekt.

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro, Jørgen. Har ventet på bildene fra i kveld. Synd det ikke var mulig å komme til så taket (er det det) kutter nederkant av skiltet. Regner med det skal forskes mer med teknikken og gleder oss til fortsettelsen. Viktig å øve litt på hver teknikk før man går videre til nye ting - da sitter det bedre i ryggmargen og man vil på sikt å få bedre bilder i flere kategorier... Det er nesten alltid ting man kan ta med seg fra en teknikkk eller situasjon til neste og uttrykket "øvelse gjør mester" skulle jo inspirere til å øve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må bare teste om følgende link virker, og dessuten sørge for å være førstemann med slikt motiv :D

Lukker på "Bulb" styrt med fjernkontroll.

5,2 sek.

Blender F 9,0

120 mm brennvidde

ISO 200

Rakett.jpg

Det hører med at jeg her nå i kveld sitter og leser en artikkel om hvordan man tar bilder av fyrverkeri.

Kamera stå på stativ ved vinduet, for jeg tok noen bilder derfra tidligere i dag.

Så begynner noen å fyre opp raketter fra en butikk på andre siden av elva. Midt i utsikten fra rommet.

Bedagelig "fotojobb" vil jeg si.

Endret av Arbiter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon! Men jeg aner en ubalanse i bildet som jeg ikke klarer sette fingeren på (personlig mening) - har du forsøkt forskjellige croppinger?'

Har ellers veldig sansen for sånne bilder. Er det lov til å spørre hvor mange ruter du har dratt av før du fikk et du var passe fornøyd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dråpesøylen" er skjev, ser jeg nå.

Men etter 60-70 eksponeringer med kun to vellykkede, blir man fort litt blind for slike detaljer. Må evt. korrigere hele bildet.

Cropping ble kanskje litt fort og gæli.

Refleksjonen tror jeg er flis over kjøkkenbenken, eller kanskje avtrekssvifta. ;)

Et tips, Thor: Bruk imsdalflaske e.l. med drikketut som "dråpeteller"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så satt teknikken gitt!

Sitter på rundt 100 bilder i fokus gitt, gjelder bare å velge ut de litt spesielle/interresant motivene nå da :(

Her er ett av de jeg er mest fornøyd med så langt, kun croppa!

347123288_e3dcccef20.jpg?v=0

Nikon d70

Sigma EX 105mm f/2.8 DG Macro

1/500

f/11

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.