Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye store bildetråden


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

måtte prøve meg på dråpebilde jeg også :lol: , ( fortsatt med "lurvelinsa" 18-55 canon)

16746_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6698/16746.jpg

1/200 sek

blender 5,6

håndholdt, manuell fokus

ikke så verst til å være første forsøket med håndholdt synes jeg sjøl, må nok lese innstruksjonsboka bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra ThorEh! Har du flere, kan det være morsomt å lage animasjon, selv om de logisk sett ikke følger hverandre.

Jeg sliter med noe som ligner bevegelsuskarphet.

Min macro fungerer kun mellom 200 til 300 mm.

Bruker 1/500 sek. så dråper skulle ikke falle lange distansen, men lell..

Den eksterne blitzen er noe gammel, og har i utgangspunktet 1/60 sek som kamerasynk, og kan være del av feilen. (men jeg mener å se samme fenomenet ved bruk av innebygget blitz)

Spekulerer litt på om det kan være Sigmas "bakfokus" men tester viser at faste punkt blir knivskarpe.

Jeg må teste mer, f. eks. med mørkt rom, bulb og manuell utløsning av blitz som "eksponeringsutløser".

..men det er da morsomt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo tørke også... samt at jeg faktisk satte opp oppsettet og tok nye bilder, med kameraet til samboeren. Og det var selvfølgelig ikke bare. bare og finne igjen overføringskabelen til hennes kamera :)

17007_s.jpg

Og her er det altså :)

Kommentar :

Som dere ser av bildet jeg har lagt til så ser dere at jeg jobber på stativ, og bildene blir tatt parrallelt med fallet på dråpene. På den måten er det naturligvis lettere å få både de fallende dråpene og de som treffer overflaten i fokus. Oppå toppen her kan dere se en papptallerken, denne har jeg laget ett hull i midten av (av varierende størrelse for å variere dråpestørrelse og intervaller). De oppmerksomme vil se tråden som går ned fra tallerkene til vannet. Dette er en synål som jeg henger fra hullet i tallerkenen, denne brukes som fokuseringspunkt før jeg heller væske på tallerkenen.

For de som lurer så er det ett Manfrotto 055PRO stativ med R332C kulehode, som begge er geniale for all slags macrofotografering

Lykke til dere andre og, jeg går ut på kjøkkenet og tester ut litt mer forskjellige væsker og bakgrunner

EDIT : forøvrig så er det vann til bristepunktet i bollen/kjelen eller hva man bruker. Jeg bruker også en bakgrunn i samme (omtrent) som kjelen/bollen

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, som du ser på bildet mitt, er skrujernshåndaket i fokus.

Det er kun dråpene som får bevegelsesuskarphet.

Jeg tror det kommer av at jeg har minimum 200 mm brennvidde på mitt macroobjektiv. Da blir 1/500 sek. litt for tregt.

1/500 sek blir ikke raskere selvom du har høyere eller lavere brennvidde...

For meg ser det ut som dråpene har bevegelsesuskarphet, og er ikke 1/500 sekund nok, får du bruke dobbelt så mye lys å teste med 1/1000 sekund.

Kikka en gang til og det kan og evt se ut som at dybdeskarpheten ikke holder, den er på senter av skrujernet, dråpen har en omkrets på 2 cm (feks) og faller da ut av fokusområdet.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/500 sek blir ikke raskere selvom du har høyere eller lavere brennvidde...

For meg ser det ut som dråpene har bevegelsesuskarphet, og er ikke 1/500 sekund nok, får du bruke dobbelt så mye lys å teste med 1/1000 sekund.

Michael

Det jeg sikter til, er at 200 mm brennvidde er mer følsomt for bevegelse, enn f. eks. en 38mm.

Men den er og mer følsom for dybdeskarphet, som du nevner.

Har nå et oppsett der jeg fanger dråper på 80% av eksponeringene, og jeg mener det er bevegelsen som gjør dette. Vet ikke om dette er rette tråden for å laste opp masse feilseksempler. (Eller hva, Espen?)

1/500 sek. er dessuten høyeste blitzsync på mitt kamera. Prøve annen lyskilde, og 1/1000sek, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.