Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyk røye!


CIder
 Share

Recommended Posts

  • Svar 404
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne tråden representerer idioter og noen som er litt mindre idiotiske. Selv er jeg steingal og har begynt å fore ørekyter i en grøft, bruker finmasket garn sånn at fisken ikke stikker av. Noen dager senere snikfisker jeg ørekytene som ikke er i fangenskap og Jøss!! de var blitt store. Jeg legger ut bilde av meg selv på alle mulige nettsteder og holder den lille karpejævelen helt opp i linsa. Men jeg sier ikke hvor det er , rykter vil allikevel føre til horder av specimen jegere med krok 28 og hemmelig agn. Det blir diskutert hvorfor ørekytene blir så enorme akkurat her, som griser velter de seg hele 10 meter nedenfor oppdrettsanlegget og mange perser. Det må være noe magisk her, noe med akkurat denne bekken.

Noen mener det ikke er like gjevt med disse ørekytene på tross av at de er ville, det er jo helt umulig for dem å komme inn i nettet sammen med de andre selv om de vil. Men for lekker ut og brødrene napper til seg det de kan av denne utømmelige kilden. Vi slipper å bevege oss like mye som før per kalori, nesten som en deppa og skilt tv tittende onanist i en 80 talls skinnsofa. De burde tappet ned skogseidvannet for å se hvor stor og jævelig fisk som lever nede i spillforslammet, men tatt vare på genene i en genbank slik at man kunne bevare den sinnsyke genpoolen. Noen som vet hvordan karper smaker sammenlignet med de røyene som lever i skogseidvannet? Ørekytene er ikke gode...............

hva du enn går på så er min vurdering at du bør snarest slutte å bruke det :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok riktig, sorry. En liten betegnelse-feil her. Beslektet art da. Det er jo det jeg egentlig mener.

Men sjørøye er det vel egne lister for, likevel om det er en beslektet art. Fjellrøya har vel ikke overlevd i saltvann.

Fjellrøye og sjørøye er samme art på akkurat samme måte som at sjøørret og fjellørret er samme art.

Vel, som utflyttet nordending må jeg bare si at noe av dette missinglink tar opp, ja det kjenner jeg meg igjen i. Ørret, røye og laks er sportsfisk. Annet som stor torsk, sei og kveite, ja det drar man bare på havet og skaffer seg til mat. Kjenner f. eks. flere yrkesfiskere som står til balla i fiskeslo hver eneste dag, men piler ned i lakselva så snart de er på land - eller går til et fjellvann og slukker tørsten etter "edelfisk" der. Kveite på trolling eller stor lange på stang, nei det affiserer dem overhodet ikke. Havet bugner av fisk for den som er litt lokalkjent, og det er som regel sjelden problemer med å dra seg "kokning" på en liten tur. Dermed er ikke slikt noe "sportsfiske" for disse karene, det er matauk, selv om de fleste må innrømme at det er et utrolig koselig sådant..!

Vrang og vriden laks og fjellrøye derimot - det er langt mer utfordrende! Du kan til og med risikere å gå tomhendt hjem - ergo er dette det som regnes for sportsfiske! :)

MEN - det er også mange som nytter muligheten til å fiske stor harr, f. eks. i Målselva der harren kan bli virkelig stor. Andre går spesifikt etter abbor og gjedde i indre Troms, mikromeiter stingsild eller prøver seg etter karruss i småtjern. Det finnes til og med dem som meiter målrettet etter steinbit og flyndre i fjordene. Alle typer fiskere finnes altså nordpå også, selv om vi mangler mange av de mer varmekjære karpefiskene der oppe, - dessverre. Hadde disse vært der hadde vi jo hatt flere skikkelige utfordringer som sportsfiskere, for utfordringene hver art byr på er jo nettopp drivkraften i fisket, og da hadde kanskje ikke majoriteten av oss norlendinger vært så edelfiskfiksert?

Som sagt ville jeg ikke gå inn på hva jeg definerer som ufisk i saltvann, fordi det blir for komplisert. stor kveite på stang er det vel få nordlendinger som sier nei til, og torsk osv som er god matfisk blir selvfølgelig ikke betraktet som ufisk, harr i målselva derimot er noe dritt! Jeg husker første gangen jeg fikk en harr, hvor skuffet jeg ble! Jeg hadde fisket i timesvis og ikke fått noe og plutselig smalt det en god en på kroken! da jeg fikk den opp så var det en ca 750 grams harr!!! kjipern... jeg som trodde at det var ei fin røye eller en fin ørret... også kom det en fa... harr som ga meg en skikkelig skuffelse...

karuss finnes bare i prestvannet på tromsøya og de som går etter den blir nok sett på som litt spesielle ja... fritidsproblemer... har heller aldri hørt om noen som går spesifikt etter gjedde i indre troms. har imidlertid hørt om folk som har fått hele fisketurer ødelagt pga at de bare har fått gjedde og ikke ei eneste røye eller ørret... abbor har jeg fisket etter på abborvatnet noen ganger for morroskyld da jeg var liten... rekorden er 140 abbor på en kveld, satt av naboen min. men de ble ikke brukt som matfisk pga den gode tilgangen til skikkelig fisk. abborene ble bare slengt på land som kråkemat... så abborinteressen i troms begrenser seg nok til noen få småunger som ikke har klart å lure ei vrien røye enda...

at de varmekjære karpefiskene mangler i nordnorge er veldig bra. makan til ufisk må man lengre sørover for å få tak i... heldigvis... karpefiskene hører heldigvis ikke naturlig hjemme i nordnorge her er det laksefisk tilpasset et arktisk klima som hører hjemme...

Hvis man skal kunne komme med en kvalifisert sammenlikning av to arter bør man i det minste ha fått begge...! :) Jeg vet du har det Remy, så dine uttalelser er det jo vel verdt å legge vekt på. Jeg har også fått både karper, suter, laks og ørret, og jeg anser meg som kvalifisert til å uttale meg i sakens anledning. Ja, laks er naturligvis en sterk fisk, men jeg synes den ikke på noen måte har fremstått som noe sterkere enn en karpe på samme størrelsen. Min lengste kamp (ca 25 minutter) var med en utrolig sterk femkiloskarpe, mens min lengste kamp med en laks har vart rundt et kvarter (pers på 8.6kg). Og husk at en laks i elva får mye "gratishjelp" av strømmen. Det er også viktig å innse at det er store individuelle variasjoner. Og ja, den daffeste karpa jeg har fått har nok vært mye daffere enn den daffeste laksen. Men det kan ha hatt noe med temperatur å gjøre også. "Vinterstøle" karper byr generelt på ganske svak motstand. Hvordan ville en laks kjempet i varmt vann? Den ville nok fort vendt buken i været på grunn av oksygenmangel... Ørreten er omtrent like sterk som laksen, og to av de råeste fightene jeg har hatt var med mine to største ørreter i Vänern. Og de var helt på høyde med laks på samme størrelsen, selv i elv. Mindre ørret derimot fremstår mer som ville enn spesielt sterke. De har en tendens til å kjempe på en fullstendig urasjonell måte, og tømmer seg selv fort for krefter. Suteren kan også framstå som rimelig irrasjonell der den forsøker å bore seg ned i mudderet, men likevel mener jeg faktisk suteren fremstår som en genuint fantastisk fighter. Jeg kan knapt huske å ha fått en stor suter som ikke fighter skikkelig.

kvalifisert sammenlikning må man ikke ha fått begge artene for å kunne uttale seg om. det er ganske enkelt bare å se på fysiologien til artene, så ser man ganske tydelig hvem som er i stand til å fighte hardest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at de varmekjære karpefiskene mangler i nordnorge er veldig bra. makan til ufisk må man lengre sørover for å få tak i... heldigvis... karpefiskene hører heldigvis ikke naturlig hjemme i nordnorge her er det laksefisk tilpasset et arktisk klima som hører hjemme...

Oisann, der bomma du litt (til). Karpefisk i form av ørekyte er i aller høgste grad naturleg i Finnmark. Den kom austfrå, via den såkalla Ancylus-sjøen (no Østersjøen). Sidan ørekyta overlever fint, er den òg tilpassa det fine arktiske klimaet. Det er visst ikkje så reint i nord likevel, haha. Andre ikkje-laksefisk som er naturlege i nord (og dermed høyrer "heime"): abbor, lake, gjedde, ferskvannsulke, nipigga stingsild og elveniøye.

Og du bomma litt i ein tidlegare tråd òg. Røye og aure har ikkje vore i Finnmark sidan tidenes morgon. Dei kom fyrst etter at isen trekte seg tilbake for rundt 10.000 år sidan.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, der bomma du litt (til). Karpefisk i form av ørekyte er i aller høgste grad naturleg i Finnmark. Den kom austfrå, via den såkalla Ancylus-sjøen (no Østersjøen). Sidan ørekyta overlever fint, er den òg tilpassa det fine arktiske klimaet. Det er visst ikkje så reint i nord likevel, haha. Andre ikkje-laksefisk som er naturlege i nord (og dermed høyrer "heime"): abbor, lake, gjedde, ferskvannsulke, nipigga stingsild og elveniøye.

Og du bomma litt i ein tidlegare tråd òg. Røye og aure har ikkje vore i Finnmark sidan tidenes morgon. Dei kom fyrst etter at isen trekte seg tilbake for rundt 10.000 år sidan.

:)

vet at ørekyte er naturlig i noen vassdrag i indre troms der jeg fisker, men der bomma du litt fordi ørekyte er ikke blant de varmekjære karpefiskene. ;) ørekyta er heldigvis så liten at den klarer jeg heldigvis ikke å få på kroken... de store feite varmekjære karpefiskene hadde vært ekstremt irriterende hvis de beit på kroken i steden for ei røye eller en ørret.

abbor, lake, gjedde, ferskvannsulke, nipigga stingsild og elveniøye har heldigvis veldig begrenset utbredelse i troms, heldigvis. i finnmark er utbredelsen desverre en god del større. jeg har fått tak i et kart over utbredelse av ferskvannsfisk i troms og finnmark. der er hvert eneste vann med og det er en prikk for hver fiskeart på hvert vann. dette kartet anbefalte en erfaren storfisker (pappaen til en kompis) meg å bruke aktivt for å styre unna kvitfisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for dumt å dvele og krangle ved hvilken fisk som er u-fisk eller ikke og hvilken landsdel som har finest fisk. Jeg tror mange fisker de forskjellige typene fisk fordi man enkelt og greit er oppvokst med de. At enkelte meiter etter karpe eller karuss i eksempelvis prestvannet i Tromsø synes jeg bare er kult. La folk få kose seg med de fiskeslagene de vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for dumt å dvele og krangle ved hvilken fisk som er u-fisk eller ikke og hvilken landsdel som har finest fisk. Jeg tror mange fisker de forskjellige typene fisk fordi man enkelt og greit er oppvokst med de. At enkelte meiter etter karpe eller karuss i eksempelvis prestvannet i Tromsø synes jeg bare er kult. La folk få kose seg med de fiskeslagene de vil. :)

det er jo fakta at nordnorge er forunt de beste fiskeressursene ;)

tviler litt på haillet til de som fisker i prestvannet for å si det sånn...

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg er helt enig med missing link. Kvitfisk er og blir u-fisk (i ferskvann vel og merke).

Jeg har personlig flere innvendinger mot u-fisken, blant annet det faktum at u-fisk spiser opp maten som ørreten og røya kunne spist. Jeg har også naturligvis erfart at vann med u-fisk, huser mindre bra fisk enn vann med bare bra fisk. Der er det vel en sammenheng. (det er vel egentlig ganske åpenbart).

Store gjedder spiser også ørret!

Har hørt at man kan lage gode gjedde kaker av gjedde, men som sportsfisk mener jeg den ikke måler seg mot ørret i kalde klare fjellvann. Dessverre.

Har blitt skuffet et par ganger på finnmarksvidda de gangene jeg har fått gjedde på kroken.

PS. jeg er selvfølgelig Nordlending .PS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tør jeg ikke rydde denne tråden, jeg klarer ikke skille de seriøse innlegge fra de ironiske lenger :blush:

Jeg tør minne enkelte på at det ikke er mange årene siden steinbit og breiflabb var fisk man ikke ville ta i engang.... :) ufisk var det de kalte det tror jeg :)

Husker selv da jeg var gutt og med på garnfiske på Voss . Røyen ble bare slengt på land ,det var kun ørreten som ble spist :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.