Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyk røye!


CIder
 Share

Recommended Posts

Dra nå ikke inn en uskyldig 10-åring inn i dette her!!! Men hva f... dere vil men skriv det på en annen måte :)

Det er greit nok at dere hakker løs på hverandre (og til en viss grad så kan jeg "godta" å trekke inn andre voksne), men en 10 åring som helt sikker har hatt en kjempeopplevelse med den fisken - hold dere unna! For alt dere vet så kan han ligget i timesvis på isen og fisket røye!

Og da tenker jeg ikke på dere som skryter av fisken!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 404
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men altså å fiske ei skikkelig storrøye med sporsfiskeutstyr er noe av det aller vanskeligste og mest uforutsigbare sporstfisket somm finnes... derfor blir det helt galt å sammenligne skogseidrøye (som er lett å få tak i) mot røye fra alle andre vann. så noe helt grusomt i AOF at ei skogseidrøye havnet lengre opp på lista enn ei røye fra indre troms som veide over 5 kg tatt på isen av en 10 åring! det aller verste var imidlertid at ufisk som stam osv havnet mye lengre opp på lista enn røya! helt grusomt og forkastelig at ufisk skal havne lengre opp på lista enn edel laksefisk med fettfinne! storrøya på 5 kg tatt av en 10 åring er jo en sensasjon og burde helt klart slå ut all annen fisk fra open klasse ferskvann! det burde imidlertid vært en egen røyeklasse i alt om fiske som diskvalifiserte skogseidfisk...

Håper virkelig denne posten var en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en 10 åring som helt sikker har hatt en kjempeopplevelse med den fisken - hold dere unna! For alt dere vet så kan han ligget i timesvis på isen og fisket røye!

Selvsagt kan han det... men hva er sannsynligheten for at han var noe annet med onkel på tur, og traff rett hull ? Liiiiiiten !

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis var en større prestasjon enn stamen, bare fordi han er 10. Mitt andre poeng om at det nok ligger maaange flere fisketimer bak den stamen enn bak røya til 10-åringen er og fremdeles korrekt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen og enhver må gå litt i seg selv her.

Når folk kaller en fisk for u-fisk, er det fordi denne fisken er totalt uinteressant for de fleste.

Jeg kaller mange arter for u-fisk, det aller meste i saltvann. Å dra opp en torsk på 3.4kg. f.eks. synes jeg personlig er en gørr kjedelig affære. Mulig jeg er bortskjemt. Men utrolig mye god matfisk fra havet, faktisk bedre enn laks (synes jeg). Men det er en helt annen sak. I tillegg de som driver dette fisket må jo få lov til det. Dem om det. Kanske litt mindreverdighetskompleks inn i bildet her :unsure:

Hvis folk sier til meg at laksefiske er noe dritt, u-fisk, vi er toillat. Helt OK for meg, reagerer ikke i det hele tatt. Å dra opp en feitklump av en fisk synes også jeg er noe dritt. Problemet er at altfor mange tar dette så innmari personlig. Er det så viktig dette med den største, lister etc.

Vi fisker da for at det er moro. En steikfisk (ørret) på 500gr. er mye mere interessant for de fleste enn å dra opp en mort, samme f... hvor stor den er.

Slik er det bare. Er det ikke fint at mange synes at flere arter er u-fisk da ?

Så blir det lettere for de som virkelig er interessert å fange disse artene. Død eller levende.

Drømmen min er at laksen blir en U-FISK ! Men det får jeg nok aldri oppleve.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missinglink, hva er din definisjon på ufisk?

Mener du at en fisks verdi som sportsfisk er uløselig knyttet til dens matverdi?

Helt konkret, hvordan mener du juryen i AoF skal trekke skillet mellom vann som er "for påvirket" av mennesker, og de som "ikke er nok påvirket" av mennesker til at fisken derfra godkjennes i konkurransen? Absolutt vært bidige vann i Norge er i større eller mindre grad, direkte eller indirekte, påvirket av mennesker. Hvor skal skillet gå? En skjønnsvurdering for hver fisk? Offisielle lister med vann som ikke godkjennes? På hvilket objektive grunnlag skal slike lister fastsettes? Tror du en slik ordning vil være positiv og inkluderende for det norske sportsfiskemiljøet?

Mange spørsmål, venter spent på konstruktive svar.

Min definisjon på ufisk er i ferskvann definert ved at kvitfisk er ufisk.

I saltvann er den mer komplisert og den orker jeg ikke å gå innom nå.

Min definisjon gjenspeiler sannsynligvis de fleste nordlendingers definisjon... Vi har som kjent de aller beste fiskeforholdene i landet i Nord Norge med sinnsyke røye- og ørretvann. Derfor styrer de fleste nordlendinger unna kvitfisken... som dessuten ikke er like sprek å kjøre på stang som laksefisk. Men det er klart at har man ikke tilgang til edelfisken er det vel mange som slår i hjel tid med å fiske etter alskens ufisk, hvis jeg var i den situasjonen ville jeg imidlertid ikke nedverdige meg til å bruke tid på den slags fiske og ville funnet meg noe annet å slå i hjel tida med... Feks å skaffe me ferskt haill...

Som svar på det andre spørsmålet ditt så mener jeg at skillet burde gå ved skogseidvannet og eventuelt også diskvalifisere fisk fra andre vann som har oppdrettsanlegg, hvis det er noen...?

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missinglink, jeg tror du nok du, som de fleste andre nordlendinger, grovt undervurderer fiskemulighetene etter ørret, røye og laks (og evt andre arter som faller utenfor din definisjon av ufisk) i den siviliserte delen av landet. Inntil du har fisket karpe eller suter tar jeg ikke betraktningene dine om hvor hardt hvitfisk kjemper ift "edelfisk" det minste alvorlig.

Jeg ser absolutt ingenting galt i at flertallet setter matverdien av en fisk tilnærmet lik sportsfiskeverdien. Det hadde imidlertid vært hyggelig om disse ikke anså andres fiske for nedverdigende. Holdningene du gir uttrykk for er et stort problem for forvaltning av innlandsfiskebestander i Norge. Disse holdningene har resultert bl.a. i meningsløse utsettinger av ørret i småtjern (skadelig for salamandere f.eks.) eller vann hvor andre arter hadde trivdes bedre og gitt et ypperlig sportsfisketilbud for de som nedverdiger seg til å fiske f.eks. karpe og suter.

Kanskje er det nordlendinger, eller nordmenn flest, som har forstått meningen med sportsfiske, kanskje er det de som har alle svarene? Kanskje er fisket mange nordmenn, og veldig mange flere svensker, dansker og andre europeere nedverdigende? Kanskje disse faktisk heller burde ha gjort noe annet enn å fiske etter ufisk? Det kan også hende at man kunne ha lært noe om fiske av utlendinger? Jeg håper at du skriver mot bedre vitende og kun ønsker å provosere, men i motsatt fall innser jeg bare at nordmenn faktisk er noe helt, helt for seg selv.

Mange spørsmål ja, men denne gangen kun retoriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min definisjon på ufisk er i ferskvann definert ved at kvitfisk er ufisk.

I saltvann er den mer komplisert og den orker jeg ikke å gå innom nå.

Min definisjon gjenspeiler sannsynligvis de fleste nordlendingers definisjon... Vi har som kjent de aller beste fiskeforholdene i landet i Nord Norge med sinnsyke røye- og ørretvann. Derfor styrer de fleste nordlendinger unna kvitfisken... som dessuten ikke er like sprek å kjøre på stang som laksefisk. Men det er klart at har man ikke tilgang til edelfisken er det vel mange som slår i hjel tid med å fiske etter alskens ufisk, hvis jeg var i den situasjonen ville jeg imidlertid ikke nedverdige meg til å bruke tid på den slags fiske og ville funnet meg noe annet å slå i hjel tida med... Feks å skaffe me ferskt haill...

Som svar på det andre spørsmålet ditt så mener jeg at skillet burde gå ved skogseidvannet og eventuelt også diskvalifisere fisk fra andre vann som har oppdrettsanlegg, hvis det er noen...?

Ikke like sprek? Du har aldri fått gjedde skjønner jeg.

Forresten, vet de ansatte at du bruker PC'n alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke like sprek? Du har aldri fått gjedde skjønner jeg.

Forresten, vet de ansatte at du bruker PC'n alene...

gjedde sin kroppsform er beregnet på noen korte, lynraske angrep men lite utholdende. De andre ufiskene har en kroppform som ikke akkurat tilsier at de skal være noen orpedo akkurat...

røya, ørreten og laksen har en kroppsform som er lagd for hurtig svømming over lang tid + at de ofte lever i rennende vann og de forserer fossefall, med andre ord er de raskere og har bedre kondis enn ufiskene. Røye, ørret og laks hopper som en gal for å slippe unna hoven... Jeg mista faktisk ei tokilosrøya på fluestanga sist sommer fordi den gikk skyløus... den dro ut hele fluesnøret og backingen gang på gang og hoppet som en gal. da jeg trodde at den var klar for hoven, etter å ha kjempet med den leeeeeeeenge så dro den ut en siste gang og hoppet opp i lufta og ristet kroken ut av kjeften... jævli kjipt... og hvor mange timer jeg hadde brukt for å få den på kroken har jeg ikke tall på... alle gjedder slå den! gjedda er jo som kjent kjent for å holde seg unna hurtigstrømmende vann i elvene rett og slett fordi den har for dårlig kondis til å stå imot strømmen... så forresten ei gjedde i hølet på en isfisketur for en måned siden, men da dro jeg vekk snøret... ikke noe særlig å få opp det udyret...

Forresten, vet de ansatte at du bruker PC'n alene...

hva mener du med det?

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med det?

Det jeg mener er at holdningene dine til fisk uten fettfinne er så hinsides sunn fornuft at jeg mistenker at du er en som HVPU-reformen glemte.

(Egentlig tror jeg at du ikke mener det alvorlig og bare skrev det for å provosere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missing link: Etter de siste innleggene dine har jeg bare blitt mer overbevist om at du kødder. Du vil provosere, og vet nøyaktig hvor du skal trykke for å provosere mest mulig. Veldig bra! :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missing link: Etter de siste innleggene dine har jeg bare blitt mer overbevist om at du kødder. Du vil provosere, og vet nøyaktig hvor du skal trykke for å provosere mest mulig. Veldig bra! :o

Mvh Oz

Vel, som utflyttet nordending må jeg bare si at noe av dette missinglink tar opp, ja det kjenner jeg meg igjen i. Ørret, røye og laks er sportsfisk. Annet som stor torsk, sei og kveite, ja det drar man bare på havet og skaffer seg til mat. Kjenner f. eks. flere yrkesfiskere som står til balla i fiskeslo hver eneste dag, men piler ned i lakselva så snart de er på land - eller går til et fjellvann og slukker tørsten etter "edelfisk" der. Kveite på trolling eller stor lange på stang, nei det affiserer dem overhodet ikke. Havet bugner av fisk for den som er litt lokalkjent, og det er som regel sjelden problemer med å dra seg "kokning" på en liten tur. Dermed er ikke slikt noe "sportsfiske" for disse karene, det er matauk, selv om de fleste må innrømme at det er et utrolig koselig sådant..!

Vrang og vriden laks og fjellrøye derimot - det er langt mer utfordrende! Du kan til og med risikere å gå tomhendt hjem - ergo er dette det som regnes for sportsfiske! :D

MEN - det er også mange som nytter muligheten til å fiske stor harr, f. eks. i Målselva der harren kan bli virkelig stor. Andre går spesifikt etter abbor og gjedde i indre Troms, mikromeiter stingsild eller prøver seg etter karruss i småtjern. Det finnes til og med dem som meiter målrettet etter steinbit og flyndre i fjordene. Alle typer fiskere finnes altså nordpå også, selv om vi mangler mange av de mer varmekjære karpefiskene der oppe, - dessverre. Hadde disse vært der hadde vi jo hatt flere skikkelige utfordringer som sportsfiskere, for utfordringene hver art byr på er jo nettopp drivkraften i fisket, og da hadde kanskje ikke majoriteten av oss norlendinger vært så edelfiskfiksert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fiskemulighetene der vi bor eller er vokst opp har en tendens til å forme oss som sportsfiskere. Men det største problemet i Norge er ikke at folk har sine personlige preferanser, men at de samtidig er så fordomsfulle i forhold til andre sine valg og preferanser når disse er annerledes enn det en selv foretrekker. For hva som er en god eller verdig sportsfisk må være opp til den enkelte å avgjøre, uten at omgivelsen skal gjøre seg til dommere over dette. Men uten å ønske å dra opp igjen diskusjonen om hva sportsfiske er, så er det på sin plass å påpeke det faktum at nordmenn har tviholdt på tilknytingen mellom sport og mat mye lenger enn sportsfiskere i andre land, og at mange av de som gjør dette, ikke fremstår som særlig konsekvente i forhold til de idealer de selv forfekter. Det er sporten og utfordringen som vektlegges og betyr noe når det kommer til stykket, selv om de nærmest for syns skyld må dra frem maten som et argument...

Da vi begynte arbeidet for å få større aksept for meitefisket på 1980-tallet var ikke det for å omvende norske sportsfiskere fullstendig. Vi var jo fullstendig klar over at det kun er en liten del av Sør-Norge som har særlig gode forutsetninger for meite etter karpefisk. Vårt mål var todelt; 1) å få aksept for at meite er en like sportslig metode som andre metoder (les flue), og 2) å vise at disse metodene like gjerne kan brukes etter klassiske "norske" arter (les laksefisk) som eksotiske karpefisk. I dag har vi langt på vei lykkes med dette prosjektet, og utfordringen i dag synes mer å ha flyttet seg over til den prinsippielle diskusjonen om hva sportsfiske er eller bør være, der C&R diskusjonen er en viktig del. Og også her er det fordommene som står i veien for utviklingen. Jeg tror de fleste sportsfiskere respekterer at maten er viktig for noen, og at det er helt legitimt å la maten være en del av sportsfisket når forholdene ligger til rette for det, men den samme respekten synes ikke å være tilstede den motsatte veien.

Så uten å heller dra opp igjen C&R debatten, det ting koker ned til er altså å være inkluderende og fordomsfri. Og her har vi fortsatt en vei å gå i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil du har fisket karpe eller suter tar jeg ikke betraktningene dine om hvor hardt hvitfisk kjemper ift "edelfisk" det minste alvorlig.

Personlig vil jeg være enig i han i det, laksen fighter BRA, stort sett gang på gang pågang på gang! I åpne masser eller elv, bra fight. Karpe og suter, noen ganger, noen få ganger, her i Norge ihvertfall. Ut i fra de jeg har fått, store som små, karpe som suter, så er laksen en mye større fighter. Men det er ikke alltid fighten står i fokus lissom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg være enig i han i det, laksen fighter BRA, stort sett gang på gang pågang på gang! I åpne masser eller elv, bra fight. Karpe og suter, noen ganger, noen få ganger, her i Norge ihvertfall. Ut i fra de jeg har fått, store som små, karpe som suter, så er laksen en mye større fighter. Men det er ikke alltid fighten står i fokus lissom :)

Hvis man skal kunne komme med en kvalifisert sammenlikning av to arter bør man i det minste ha fått begge...! ;) Jeg vet du har det Remy, så dine uttalelser er det jo vel verdt å legge vekt på. Jeg har også fått både karper, suter, laks og ørret, og jeg anser meg som kvalifisert til å uttale meg i sakens anledning. Ja, laks er naturligvis en sterk fisk, men jeg synes den ikke på noen måte har fremstått som noe sterkere enn en karpe på samme størrelsen. Min lengste kamp (ca 25 minutter) var med en utrolig sterk femkiloskarpe, mens min lengste kamp med en laks har vart rundt et kvarter (pers på 8.6kg). Og husk at en laks i elva får mye "gratishjelp" av strømmen. Det er også viktig å innse at det er store individuelle variasjoner. Og ja, den daffeste karpa jeg har fått har nok vært mye daffere enn den daffeste laksen. Men det kan ha hatt noe med temperatur å gjøre også. "Vinterstøle" karper byr generelt på ganske svak motstand. Hvordan ville en laks kjempet i varmt vann? Den ville nok fort vendt buken i været på grunn av oksygenmangel... Ørreten er omtrent like sterk som laksen, og to av de råeste fightene jeg har hatt var med mine to største ørreter i Vänern. Og de var helt på høyde med laks på samme størrelsen, selv i elv. Mindre ørret derimot fremstår mer som ville enn spesielt sterke. De har en tendens til å kjempe på en fullstendig urasjonell måte, og tømmer seg selv fort for krefter. Suteren kan også framstå som rimelig irrasjonell der den forsøker å bore seg ned i mudderet, men likevel mener jeg faktisk suteren fremstår som en genuint fantastisk fighter. Jeg kan knapt huske å ha fått en stor suter som ikke fighter skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missing link: Etter de siste innleggene dine har jeg bare blitt mer overbevist om at du kødder. Du vil provosere, og vet nøyaktig hvor du skal trykke for å provosere mest mulig. Veldig bra! :)

Mvh Oz

Pøh, det tok jeg etter første ufisk-innlegget. Dette er bare tulleposting og dere biter på. Dumme som laks hele gjengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man MÅ ta høyde på er at fighten er av to karakterer. Dvs, karpe er mer seig, tunge drag etc. Laksen er eksplosiv, lange hissige drag. Begge er intense og råe. Suteren er vel kanskje litt mer mitt i mellom?! Eksplosiv og seg. Personlig foretrekker jeg type laks fight om jeg skulle gått etter det :) Og skal man gå ene og alene etter fighten på fisk, så drar man til sydligere strøk og fighter fisk der! Fiske er å komme seg ut, fisken er bonus, og jakten er det spennende.

Karpe på 14.450 - stille vann, ikke snagg, 3 lbs TC, 0.36 - 55 minutter, det er min råeste fight. Men Remy - selv om han er en liten luring - har et lite poeng, og det er at fighter kan variere - selvsagt kan de det.

Fin fight det sikkert, men det var ikke i Norge og kan vel ikke trekkes inn i sammenhengen. Husk, temperatur og sånn påvirker vettu hohohoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ørreten på New Zealand er den råeste fighteren da!!! Basta bom. Knekker stenger ,ryker av .40 fort,., retter kroker etc...

SEFF KAN MAN IKKE SAMMENLIGNE NORSK FIGHT PÅ FISK MED UTENLANDSK!!!! DJESUS!

eller kanskje du mangler storkarpe å sammenligne med i Norge, og laks, og ørret og suter? :)

edit: skylapper mot Hoffa, vad herligt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.