Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyk røye!


CIder
 Share

Recommended Posts

Det undrer meg en smule at enkelte fraksjoner her på FS har så stort behov for å forsvare størrelsen på skogseidrøyene som ikke unarturlig :lol:

Det finnes ikke noen dokumentasjon på at Skogseidrøyen er stor pga oppdrettsanlegg og spillfor.

Men det finnes dokumentasjon på at røyen var stor også før oppdrettsanleggene var på plass.

Om du har dokumentasjon så setter vi pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 404
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det finnes ikke noen dokumentasjon på at Skogseidrøyen er stor pga oppdrettsanlegg og spillfor.

Men det finnes dokumentasjon på at røyen var stor også før oppdrettsanleggene var på plass.

Om du har dokumentasjon så setter vi pris på det.

Jeg har ingen dokumentasjon på noe jeg,men jeg skjønner jo det at så snart det er mulig å dra en N-Rek. så har alt tydeligvis gått naturens gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen dokumentasjon på noe jeg,men jeg skjønner jo det at så snart det er mulig å dra en N-Rek. så har alt tydeligvis gått naturens gang.

Skjønner ICKE hvorfor du skal dra n.rek inn i bildet her ? Mener du faktisk at det skal være sånn at siden det er oppdrettsanlegg i vannet (som forøvrig er stoooooort og dyyypt) så skal rekorder derifra underkjennes ? EDIT : Dette all den tid det langt fra er bevist at fiskene blir så store utelukkende pga anleggene

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya som er på snutten her har høy rygg og like "høy/lav" buk, slik vil jeg tro forekommer naturlig i flere storrøyevann. Ellers ser fisken helt fin og normal ut her, ikke i nærheten av de jeg har sett(bilder) fra Skogseid, de eser jo i bredden også, forøvrig eser de i alle kanter og bauer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ICKE hvorfor du skal dra n.rek inn i bildet her ? Mener du faktisk at det skal være sånn at siden det er oppdrettsanlegg i vannet (som forøvrig er stoooooort og dyyypt) så skal rekorder derifra underkjennes ? EDIT : Dette all den tid det langt fra er bevist at fiskene blir så store utelukkende pga anleggene

Nei det mener jeg overhodet ikke .Jeg undres bare litt over dem som er mest opptatt av at Skogseidvannet har en naturlig røyebestand.Som hunter sa:det var storvokst røye der før oppdrettsanleggene,ok.

I mine øyne er kilosfisk ganske bra,så jeg bare er litt forundret over den massive oppslutningen fra enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var vel det endelige beviset på at skogseidrøyene ikke ser ut som de gjør pga spillfor !

Hvis dette er det "endelige beviset" på at det ikke er spillfor som er årsaken til gigafisk i Skogseid, har du sannelig ikke høye krav til bevis, Thor.

Jeg for min del er lite opptatt av hva som er årsaken til størrelsen i dette vannet. Det er garantert vannvittig kjekt å få en slik fisk på kroken uansett. Lurer likevel på om dere som er VELDIG opptatt av å forsvare at dette er naturlig vokst, ville satt like stor pris på fisken om det en gang ble bevist at det var spillforet som virket inn?. Hadde vannet da mistet sin glans, eller hadde det vært like gjevt? Bare lurer.

For min egen del er det alltid gøy å få grov ørret i Hålandsvannet i Stavanger (utsatt, halvslakk fisk), men det er nå engang kjekkere å få halve størrelsen på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også ***** i hele skogseid røya som for enhver pris må forsvares- Om den er stor pga spillfor hva så? hvorfor denne dragningen mot det eventuelt pure med den fisken, ingenting er vel helt naturlig nå disse dager. Selvsagt vokser fisken seg større om den spiser pellets fra mærene, det blir jo teit å ikke bare innse det. Gjør det noe om de er store pga spillfor noen mennesker blir jo også tjukke om de henger rundt et gatekjøkken hele dagen. En sjøørret drar jo til havs for å bli stor.......røyene i skogseid er bare heldige , de får jo proteinene slengt rett i trynet og trenger ikke å jage så mye for å bli store. De blir feite omtrent som inaktive mennesker, heldigvis er det mer sexy røye andre steder og færre usexy mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya blir stor og feit over alt - hvor genene og mattilgangen tilsier det. Det som blir tøvete er den naginga som alle kommer med hele tiden om at fisken er mindre verdt, "vil heller ha kilosfisk", "burde ikke telle" etc, etc. Fordommer er og blir frustrerende og fordummende. Den største fisken er den største fisken fordi alle fordholdene totalt sett tilsier det. At noen har problem med dette, er det som er frustrerende. Og argumentene som benyttes i denne sammenhengen (forby fisken på listene - pelletene har skylda) - holder faktisk ikke vann. Skogseidvannet var unikt før mærene - og det er fremdeles unikt etterpå. Anja var også unikt - før folk tok av med "høstingen" og fisket opp all fisken. Unikt er faktisk positivt - ikke negativt :-)

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya blir stor og feit over alt - hvor genene og mattilgangen tilsier det. Det som blir tøvete er den naginga som alle kommer med hele tiden om at fisken er mindre verdt, "vil heller ha kilosfisk", "burde ikke telle" etc, etc. Fordommer er og blir frustrerende og fordummende. Den største fisken er den største fisken fordi alle fordholdene totalt sett tilsier det. At noen har problem med dette, er det som er frustrerende. Og argumentene som benyttes i denne sammenhengen (forby fisken på listene - pelletene har skylda) - holder faktisk ikke vann. Skogseidvannet var unikt før mærene - og det er fremdeles unikt etterpå. Anja var også unikt - før folk tok av med "høstingen" og fisket opp all fisken. Unikt er faktisk positivt - ikke negativt :-)

Er enig i alt dette, Hoffa. Selv synes jeg ikke fisken der er "mindre verdt", men lurer bare på om "forsvarerne" ville synes det, hvis det engang skulle blitt bevist at spillforet er årsaken til størrelsen...

Ellers er det for min del kanskje en liten forskjell på "mindre verdt" (i rekordsammenheng) og "mindre kjekt", fordi jeg synes det er artigere med halvgrov fisk langt inne på fjellet enn grov fisk i bynære/siviliserte strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i alt dette, Hoffa. Selv synes jeg ikke fisken der er "mindre verdt", men lurer bare på om "forsvarerne" ville synes det, hvis det engang skulle blitt bevist at spillforet er årsaken til størrelsen...

Ellers er det for min del kanskje en liten forskjell på "mindre verdt" (i rekordsammenheng) og "mindre kjekt", fordi jeg synes det er artigere med halvgrov fisk langt inne på fjellet enn grov fisk i bynære/siviliserte strøk.

Som jeg prøvde å påpeke, spillforet er uansett ikke årsaken - ALENE. Som det har vært skrevet tidligere så fantes det svært store røyer i Skogseidvannet også før oppdrettsanleggenes tid. At spillforet kanskje har bidratt til at røyene vokser raskere, at de blir ekstra store, og at flere røyer blir store er nok riktig, men spillforet kan neppe forklare hvorfor mange av de store Skogeidrøyene får slik GROTESK KROPPSFORM (og det er jo DET folk reagerer på). Det skyldes heller at de har spesielle genetiske forutsetninger, som jeg var inne på. Som jeg også nevnte trenger ethvert gen et miljø for å "uttrykke seg", og slike gener for abnorm vekst kommer best til uttrykk i vann med gode næringsforhold, enten fisken spiser marflo, mygglarver, småfisk eller spillfor. HVA den spiser er knekkende likegyldig, og det fins som kjent eksempler fra flere vann på at røyer som aldri har spist en pellet, også kan få et slik grotesk utseende.

Så vi ender igjen opp med at det unike med Skogseidvannet er et en så store ANDEL av røyepopulasjonen har slike særegne vekstgener, ikke oppdrettsanlegget i seg selv. Og ut fra det samme resonnementet er jeg rimelig sikker på at man kunne plassert en stabel oppdrettsanlegg i andre røyevann MED EN ANNEN GENETISK SAMMENSETNING på røyepopulasjonen, og der hvor man IKKE ville observert slike groteske fisker som i Skogseid, ihvertfall ikke i samme grad. Man ville likefullt kunne observert økt vekst og store fisk, men de aller fleste fiskene hadde sett "normale" ut. Og selv om spillforet i Skogseidvannet nok til en viss grad kan forklare hvorfor vannet holder så mye stor røye, er dette ikke på noen måte bevist, så vidt meg bekjent. Faktisk er det slik at de fleste mageprøver av store røyer fra Skogseidvannet heller inneholder mygglarver (i store mengder!) og småfisk, ihvertfall etter det jeg har klart å bringe på det rene. Dette er naturligvis ikke noe bevis for at spillforet ikke har noen betyding, og det har uansett indirekte betydning fordi det tilfører vannet næring som røyas næringsdyr kan nyttegjøre seg av. Men det viser at bildet er mye mer nyansert enn mange hevder.

Og hvorvidt Skogseidrøyene er "fullverdige" fisk å fiske etter får bli opp til den enkelte å vurdere, uten at noen bør gjøre seg til dommer over andres valg, som vi har vært inne på tidligere. Rent personlig synes jeg det er mer stas å fiske røye på fjellet, men det har noe med totalpakka å gjøre, ikke nødvendigvis fiskens utseende. Og når det gjelder størrelse, som ALLTID betyr mye for oss sportsfiskere, så stiller naturligvis Skogseidvannet i aller fremste linje. Det fisket som bedrives i Skogseidvannet er et fullverdig sportsfiske, og fisken i Skogseidvannet er faktisk villfisk, om noen skulle forville seg til å tro noe annet. At fisken kanskje ser grotesk ut gjør den ikke noe mindre "vill"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya blir stor og feit over alt - hvor genene og mattilgangen tilsier det. Det som blir tøvete er den naginga som alle kommer med hele tiden om at fisken er mindre verdt, "vil heller ha kilosfisk", "burde ikke telle" etc, etc. Fordommer er og blir frustrerende og fordummende. Den største fisken er den største fisken fordi alle fordholdene totalt sett tilsier det. At noen har problem med dette, er det som er frustrerende. Og argumentene som benyttes i denne sammenhengen (forby fisken på listene - pelletene har skylda) - holder faktisk ikke vann. Skogseidvannet var unikt før mærene - og det er fremdeles unikt etterpå. Anja var også unikt - før folk tok av med "høstingen" og fisket opp all fisken. Unikt er faktisk positivt - ikke negativt :-)

Det er jo greit for deg å si, som er for lat til å gå inn på vidda/marka og fiske skikkelig Røye!

:):D

Dette mener jeg er en usunn holdning til sportsfiske og aktuell fisk, når resten av landet har en naturlig stammen av samme fisk som ikke har samme forutsetninger. Når dette scenario er mer eller mindre menneskeskapt, ja hvor går da grensen for å fiske i et lukket menneskeskapt vannsystem(merde, basseng, putt&take) om du vil?

Mange av "meiterne" ivrere jo etter å fiske på såkaldt "unik fisk" i et vann som på en eller annen måte får unaturlige fordeler til vekst osv. Om dette fisket ikke er for poengenes(les konkurranse) skyld, men gleden av å virkelig fiske på slik fisk, ja da spiller det vel liten rolle om slik fisk utelukkes fra Nrek lister osv!?

Hvorfor skal de som er late og ikke stiller noe krav til om røye som art, ha så store fordeler på poenglistene med slik fisk, i motsetning til de som stiller krav til slik arten skal være, og er villig til å bedrive ordentlig Røyefiske. Dvs slite for fangsten!

Men slikt er kansje ikke i din tankegang, og bevare naturen slik den er og er ment å være, men heller "trikse" med den til egen egoistisk fordel.

Litt sunn skepsis til hva som skjer rund oss i vann og på land, er helt på sin plass i våre dager!

PS! Vil ikke ta noe ny Skogseid diskusjon, det meste er sakt før, men synes det blir feil av bla deg og fremme "slaske røyen" fra skogseid som noe "unikt" og naturig røye fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit for deg å si, som er for lat til å gå inn på vidda/marka og fiske skikkelig Røye!

:):D

Kan ikke du ta og lese innleggene til Piscator før du uttaler deg på vant vis ?? Eller velger du å se vekk fra kvalifiserte uttalelser som vanlig ??

Eller i det hele tatt lese....

Hoffa har jo skrevet flere ganger i denne tråden at han har fisket etter røye på/i Anja.

Dersom jeg husker riktig var det rimelig drøy tur inn til vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spillforet ene og alene er skyld i disse overdimensjonerte røyene skal jeg ikke uttale meg bestemt om, men jeg kan si følgende: Jeg har vært MYE i indre troms og kjenner folk som har en far som har en bestefar som har gått rundt der inne i årtier. De har iallefall aldri sett eller hørt maken til en slik bamserøye på vann der det ikke fores av mennesker.

Spillforet har kanskje ikke hele skylden, men jeg tror nok den gjør endel ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du ta og lese innleggene til Piscator før du uttaler deg på vant vis ?? Eller velger du å se vekk fra kvalifiserte uttalelser som vanlig ??

Vi vet at stor røya i skogseid har vært der før merdene osv, ikke det jeg snakker om "snapa head"!

Dessuten så har Røye eskpertene utalt seg om dette vannet fra tidligere, og da velger jeg å hør på det de sier ja. "Fisken er abnormal og kan neppe sammenliknes med arten forøvrig", om du husker :lol: Piscator sier jo også et annleggene har en medvirkning!

Les innlegget mitt en gang til og tenk litt før du fyrer løs!

PS! Trym....gidder ikke en gang, bare glem det!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok jeg som trenger å tenke meg om ja...

Du sier at det ene og alene er menneskeskapt i ditt annlegg... Piscator sier at det nok har en innvirkning (noe vel alle er enige i). Og det er STOR forskjell på å kalle det "Når dette scenario er mer eller mindre menneskeskapt", til å si at det har innvirkning. Om du ikke ser det, så får det bli ditt problem!

Og hvem er de såkalte Røye ekspertene, eller røyeekspertene som jeg vill kalt det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser piscators innlegg med stor innteresse,men det er en ting jeg henger meg litt opp i:

Faktisk er det slik at de fleste mageprøver av store røyer fra Skogseidvannet heller inneholder mygglarver (i store mengder!) og småfisk, ihvertfall etter det jeg har klart å bringe på det rene.

Etter et raskt søk på forumet kom jeg over poster hvor andre påstår det stikk motsatte.Altså at det er stor overvekt av spillfor i fisken,selv langt unna anleggene(let dere som vil,da jeg avstår fra å linke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisk skal ha "rene" gener, og leve i et 100% naturlig økosystem.

Da blir det mere gildt å fange fisken. Slike abnorme feitklumper kan da ikke være noe stas å fiske på (??)

Personlig hadde jeg skjemtes av å ha den på noen rekordliste, men det er nå meg.

Har fisket regnbueørret (feite klumper) på 4-5kg. i lukkede vann i baljer og nærmest trillebårer, ble lei etter en tur.

Hadde jeg fått valget ville jeg absolutt hatt ei rødsprengt fjellrøye på 1kg fremfor en "fettklump".

Så smaker de også alldeles fortreffelig !

Fiske (les:opplevelse) kan ikke måles i vekt (størrelse).

Ikke arrester meg, dette er bare mine personlige meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der skiller laksen seg fra røya i Skogseid på hvilken måte ?

Synet !

Bare det er nok for meg.

Har ikke smakt denne "berømte" Skogseidrøya, men tror nok ikke den ville friste i min panne

:lol:

Jeg fisker røye for at det er det beste jeg kan få av fisk i stekepanna ! Pluss en masse naturopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser piscators innlegg med stor innteresse,men det er en ting jeg henger meg litt opp i:

Etter et raskt søk på forumet kom jeg over poster hvor andre påstår det stikk motsatte.Altså at det er stor overvekt av spillfor i fisken,selv langt unna anleggene(let dere som vil,da jeg avstår fra å linke)

Jeg hører med til den merkelige rasen mennesker som faktisk synes skogseidrøyene er veldig god mat så jeg har avlivet noen av de store for å spise dem og jeg har ikke funnet snurten av pellets i dem (nå pleier ikke jeg å fiske ved oppdreettsanleggene heller da) . Derimot har jeg spretta opp ørret hvor som det nesten har sprutet pellets ut av, så uten at det beviser noe (da det er snakk om forholdsvis få fisk) så tyder det jo i hvert fall ikke på at det er slik som så mange påstår: At røya mesker seg i spillfôr og ørreten ikke - det tyder jo på at det er nøyaktig motsatt (men slik er det jo ofte når folk trekker raske konklusjoner -_- )

Jeg vil like gjerne ha en kilos røye fra Skogseid som en fra Finnmarksvidda, men jeg vil heller være på Finnmarksvidda enn på Skogseid - rett og slett fordi det er så altfor sjeldent jeg får gleden av å være på vidda. Men da er det vidda som lokker, ikke smårøyene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synet !

Bare det er nok for meg.

Har ikke smakt denne "berømte" Skogseidrøya, men tror nok ikke den ville friste i min panne

:lol:

Jeg fisker røye for at det er det beste jeg kan få av fisk i stekepanna ! Pluss en masse naturopplevelser.

Så logikken er altså at siden en stor andel av Skogseidfisken har avvikende og grotesk anatomi så kan de ikke være "naturlige"? Men hvordan en organisme ser ut (i forhold til hva som er "normalen") er da FULLSTENDIG uavhengig av om individet lever i et naturlig miljø eller ikke, noe ikke minst Hoffas observasjoner fra Anjavannet viser. Vi må med andre ord passe oss så vi ikke blander sammen begrepene "naturlig" og "normalt". Genene til røyene i Skogseidvannet er akkurat like NATURLIGE som genene hos røyer fra et hvilket som helst røyevann. Men som jeg har vært inne på flere ganger, er kanskje ikke Skogseidvannet NORMALT siden en så stor andel tydeligvis bærer gener for grotesk anatomi. Men gjør dette Skogseidvannet mer eller mindre interessant som fiskevann eller biologisk studieområde? Hadde røyene i Skogseidvannet sett helt normale ut, men vært kjempestore ENE OG ALENE på grunn av oppdrettsanleggene, tviler jeg sterkt på om noen i det hele tatt ville reagert, og folk ville reist mann av huse for å fiske røye der. Det er utseende kombinert med eventuell smak man reagerer på. Mulig smaken har noe med spillfor i føden å gjøre, men det er en feilkobling å knytte utseendet til spillforet.

Som sagt, det må bli opp til den enkelte hva man foretrekker å gjøre, og jeg er enig i at fjellrøye frister mer som mat, og naturopplevelsene når man fisker røye på fjellet er i særklasse, men natur er det da nok av rundt Skogseidvannet også. Ja, på tross av disse oppdrettsanleggene er Skogseidvannet fortsatt et relativt naturlig miljø (og selv de miljøene vi innbiller oss er såkalt naturlige er ofte mye mindre naturlige enn man skulle tro - menneskets påvirkning griper inn selv på de mest utenkelige steder). Store (og groteske) røyer var det der også før oppdrettsanleggenes tid. Og at dette er spennende og fullverdig sportsfiske er det ingen tvil om. Fiskens utseende forandrer ikke på det.

Jeg leser piscators innlegg med stor innteresse,men det er en ting jeg henger meg litt opp i:

Etter et raskt søk på forumet kom jeg over poster hvor andre påstår det stikk motsatte.Altså at det er stor overvekt av spillfor i fisken,selv langt unna anleggene(let dere som vil,da jeg avstår fra å linke)

Som sagt, jeg åpner for at mine kilder tar feil på dette punktet. Men erfaringene er muligens delte. Og kanskje det er slik at fisken spiser oppdrettsfor kun i enkelte perioder, avhengig av hva som er tilgjengelig av føde for øvrig? Men selv om det skulle vise seg at røyene i Skogseidvannet BARE spiste oppdrettsfor, så forklarer ikke det at røyene ser groteske ut, det forklarer bare størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så logikken er altså at siden en stor andel av Skogseidfisken har avvikende og grotesk anatomi så kan de ikke være "naturlige"? Men hvordan en organisme ser ut (i forhold til hva som er "normalen") er da FULLSTENDIG uavhengig av om individet lever i et naturlig miljø eller ikke, noe ikke minst Hoffas observasjoner fra Anjavannet viser. Vi må med andre ord passe oss så vi ikke blander sammen begrepene "naturlig" og "normalt". Genene til røyene i Skogseidvannet er akkurat like NATURLIGE som genene hos røyer fra et hvilket som helst røyevann. Men som jeg har vært inne på flere ganger, er kanskje ikke Skogseidvannet NORMALT siden en så stor andel tydeligvis bærer gener for grotesk anatomi. Men gjør dette Skogseidvannet mer eller mindre interessant som fiskevann eller biologisk studieområde? Hadde røyene i Skogseidvannet sett helt normale ut, men vært kjempestore ENE OG ALENE på grunn av oppdrettsanleggene, tviler jeg sterkt på om noen i det hele tatt ville reagert, og folk ville reist mann av huse for å fiske røye der. Det er utseende kombinert med eventuell smak man reagerer på. Mulig smaken har noe med spillfor i føden å gjøre, men det er en feilkobling å knytte utseendet til spillforet.

Som sagt, det må bli opp til den enkelte hva man foretrekker å gjøre, og jeg er enig i at fjellrøye frister mer som mat, og naturopplevelsene når man fisker røye på fjellet er i særklasse, men natur er det da nok av rundt Skogseidvannet også. Ja, på tross av disse oppdrettsanleggene er Skogseidvannet fortsatt et relativt naturlig miljø (og selv de miljøene vi innbiller oss er såkalt naturlige er ofte mye mindre naturlige enn man skulle tro - menneskets påvirkning griper inn selv på de mest utenkelige steder). Store (og groteske) røyer var det der også før oppdrettsanleggenes tid. Og at dette er spennende og fullverdig sportsfiske er det ingen tvil om. Fiskens utseende forandrer ikke på det.

Som sagt, jeg åpner for at mine kilder tar feil på dette punktet. Men erfaringene er muligens delte. Og kanskje det er slik at fisken spiser oppdrettsfor kun i enkelte perioder, avhengig av hva som er tilgjengelig av føde for øvrig? Men selv om det skulle vise seg at røyene i Skogseidvannet BARE spiste oppdrettsfor, så forklarer ikke det at røyene ser groteske ut, det forklarer bare størrelsen.

Ja, jeg er faktisk enig i alt du sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.