Gå til innhold
Fiskersiden

Sinnsyk røye!


CIder
 Share

Recommended Posts

NETTOPP!!!

(Vi skal derfor ikke ta opp diskusjonen om at vederbuk eller stam fra enkelte steder i Glomma heller ikke burde telle i konkurranser fordi forskjellige menneskeskapte forurensninger trolig har forhøyet næringsgrunnlaget for fisk i enkelte deler....)

Ekspert panelet vil utale seg ser jeg... :lol:

For en gang skyld så kan jeg si meg helt enig med deg, for dette ser ikke jeg som noe prob. heller. Fisken i glomma er så naturlige som de kan få blitt. De store jeg har fått har sett normale ut, har en normal atferd osv. De samme ser ut til å gjelde for samme fisker andre steder i glomma, hvor det er like stor fisk!

:D Flott Ørud!

Hvorfor skal jeg begrunne mine påstander, når du tydeligvis ikke trenger det ?

Så min begrunnelse får være : noen sei eksperter har sagt det !

Nei, hvorfor skal du si/skrive noe overhode her, kan ikke du holde deg til å sitere Pethon!

(bare for å avklare så vet du godt hva jeg sikter til, det kom frem i forige skogseid tråd, du vet den lange, så det du nå tjater om er bare tøv. Om du ikke huske så lang tilbake så finnes det en fin søkefunksjon her)

Og nok en gang, så er det ikke noe jeg har påstått, det har kommet fra andre som har et godt grunnlag for å utale seg/påstå noe om saken!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 404
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne tråden handler kun om 1 ting: Er røyene i SE (og andre lignende vann) verdig en plass i noen rekordlister ? Er de en røye på lik linje med andre røyer ?

Det vil jo si: Skal man ha muligheten for å komme langt opp på denne listen, må man dra til SE for å fiske.

Riktig ?

Det vil si: Drar man til Finnmark eller Femundsmarka og tar ei røye på 4kg. på flue, vil man aldri havne på disse listene. Uansett hvor stort det er og fin røya er.

Riktig ?

Blir det da riktig å bruke disse røyene i SE som preferanse for en mal hvordan ei stor røye skal være ?

Hvis man kun ser på vekt, og ikke det estetiske. Ja for det er jo sikkert ikke mange som synes at de største røyene som tidligere er avbildet var så særlig vakre (??)

Vet ikke om det finnes flere lister ang. røye (tatt på flue etc.)

Men hadde det ikke vært fint om det kunne vært flere lister ang. slike arter (som blir abnormale) ?

Jeg har sett mange røyer på 2-4kg. og de har vært som en drøm. De fortjener en plass høyt på disse listene, for de som er interessert i det.

En egen liste for tjukkasene i SE

:)

Jeg er laksefisker som de fleste sikkert har fått med seg, men jeg må si at jeg har en egen forkjærlighet til verdens nest vakreste fisk: RØYA !

Og den skal være vakker, som en brud i blødmende solnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler kun om 1 ting: Er røyene i SE (og andre lignende vann) verdig en plass i noen rekordlister ? Er de en røye på lik linje med andre røyer ?

Det vil jo si: Skal man ha muligheten for å komme langt opp på denne listen, må man dra til SE for å fiske.

Riktig ?

Det vil si: Drar man til Finnmark eller Femundsmarka og tar ei røye på 4kg. på flue, vil man aldri havne på disse listene. Uansett hvor stort det er og fin røya er.

Riktig ?

Blir det da riktig å bruke disse røyene i SE som preferanse for en mal hvordan ei stor røye skal være ?

Hvis man kun ser på vekt, og ikke det estetiske. Ja for det er jo sikkert ikke mange som synes at de største røyene som tidligere er avbildet var så særlig vakre (??)

Vet ikke om det finnes flere lister ang. røye (tatt på flue etc.)

Men hadde det ikke vært fint om det kunne vært flere lister ang. slike arter (som blir abnormale) ?

Jeg har sett mange røyer på 2-4kg. og de har vært som en drøm. De fortjener en plass høyt på disse listene, for de som er interessert i det.

En egen liste for tjukkasene i SE

:)

Jeg er laksefisker som de fleste sikkert har fått med seg, men jeg må si at jeg har en egen forkjærlighet til verdens nest vakreste fisk: RØYA !

Og den skal være vakker, som en brud i blødmende solnedgang.

Siden du og andre på død og liv skal diskutere "verdighet" og "fortjener" og ikke angående lister og rekorder. Kan du da være vennlig å sette kriteriet på hvor skillet mellom verdig og ikke verdig går? Kan du også tenke på om du kan se at dette kan by på evt problemer? Kan du se for deg at en som har forkjærlighet for "naturlig sei" vil ha egen liste for sei tatt i nærheten av oppdrettsanlegg. Kan du se for deg at en som har forkjærlighet for lyr vil ha egen liste for lyr som kanskje kan ha fått i seg større eller mindre mengder spillfor? Kan du se for deg at spørsmålstillingen da blir: Skal vi likesågodt la listene være som de er, droppe de helt eller lage et system som ingen hverken kan skjønne noe av eller ha mulighet til å følge opp?

Når mesteparten av dette er tenkt grundig gjennom så foreslår jeg at man fortsetter akkurat DEN siden av debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du og andre på død og liv skal diskutere "verdighet" og "fortjener" og ikke angående lister og rekorder. Kan du da være vennlig å sette kriteriet på hvor skillet mellom verdig og ikke verdig går? Kan du også tenke på om du kan se at dette kan by på evt problemer? Kan du se for deg at en som har forkjærlighet for "naturlig sei" vil ha egen liste for sei tatt i nærheten av oppdrettsanlegg. Kan du se for deg at en som har forkjærlighet for lyr vil ha egen liste for lyr som kanskje kan ha fått i seg større eller mindre mengder spillfor? Kan du se for deg at spørsmålstillingen da blir: Skal vi likesågodt la listene være som de er, droppe de helt eller lage et system som ingen hverken kan skjønne noe av eller ha mulighet til å følge opp?

Når mesteparten av dette er tenkt grundig gjennom så foreslår jeg at man fortsetter akkurat DEN siden av debatten.

Dette tror jeg er å overdrive. Det er vel kun få unntak hvor man ser abnormale størrelser på arter.

Har aldri sett en abnormal sei.

Heller ikke en abnormal ørret. En skikkelig stor sei ja, men ikke en som "ser ut som" den har gått på steroider. Disse røyene er vel det eneste jeg har sett som må sies å være "abnormale" fremfor arten som sådan. Pluss bueørreten eller o-fisk som er foret opp med "kraftfor".

Så jeg ser på disse fiskene som et avvik fra den opprinnelige fjellrøya.

Om disse røyene spiser fòr fra anleggene er egentlig ikke det viktigste.

Jeg tviler på om de har de samme genene som en vanlig fjellrøye. Jeg tror faktisk ikke at det er samme arten. Sjørøye er jo en egen art. Kanskje er dette også en egen art røye. Noe jeg tror.

Så derfor synes jeg at denne røya burde vært satt i en egen bås.

Det finnes jo flere arter ørret, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er å overdrive. Det er vel kun få unntak hvor man ser abnormale størrelser på arter.

Har aldri sett en abnormal sei.

Heller ikke en abnormal ørret. En skikkelig stor sei ja, men ikke en som "ser ut som" den har gått på steroider. Disse røyene er vel det eneste jeg har sett som må sies å være "abnormale" fremfor arten som sådan. Pluss bueørreten eller o-fisk som er foret opp med "kraftfor".

Så jeg ser på disse fiskene som et avvik fra den opprinnelige fjellrøya.

Om disse røyene spiser fòr fra anleggene er egentlig ikke det viktigste.

Jeg tviler på om de har de samme genene som en vanlig fjellrøye. Jeg tror faktisk ikke at det er samme arten. Sjørøye er jo en egen art. Kanskje er dette også en egen art røye. Noe jeg tror.

Så derfor synes jeg at denne røya burde vært satt i en egen bås.

Det finnes jo flere arter ørret, så hvorfor ikke.

Beklager altså men her var det mye rart fra en ellers lur rev ;)

SE røyene er samme genetiske art som fjellrøye.

Sjørøye er ikke en egen art.

Det finnes ikke flere arter ørret. Ørret er ørret. Det finnes nært beslektet arter men bare ørret er ørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke flere arter ørret. Ørret er ørret. Det finnes nært beslektet arter men bare ørret er ørret :)

Ja det er nok riktig, sorry. En liten betegnelse-feil her. Beslektet art da. Det er jo det jeg egentlig mener.

Men sjørøye er det vel egne lister for, likevel om det er en beslektet art. Fjellrøya har vel ikke overlevd i saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føres vel egen rekord for sjøørret også, men det er nett samme art som fjellørret :) En fjellørret kan tilpasses saltvann, samme med fjellrøye.

Det er faktisk satt ut "vanlig" brunørret i brakkvannsormåder for å øke bestanen av sø noen steder. Såvidt jeg vet ble det etterhvert oppgitt pga store utgifter/arbeidsmengde men det funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tipper mange av røyene i Skogseid hadde sett helt annerledes ut uten oppdretsannleggene...

Det er jo akkurat det Piscator sier.

Fisken har genetisk potensiale for ekstrem vekst og genet kommer til uttrykk nettop på grunn av overfloden av mat, altså spillforet.

Men sånn jeg forstår det, og andre eksempler viser, så hadde røyene fortsatt hatt den kondisjonen de har selv om overfloden av mat hadde vært noe annet enn spillfor.

Edit: leste ikke lenger enn til første side så dette har jo blitt sagt 100ganger før allerede :)

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetråd! Alt for lenge siden folk har snakket masse om ting de ikke har greie på her på forumet. Så fort jeg får tid skal jeg åpne en pils og finne frem en pose potetgull og lese alt grundig. Og så antagelig le meg fillete. Aner meg at enkelte snart er på vei huet og rævva ut igjen. :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da tåle å høre at en spesiell fisk ser ut som et dolokk uten at man skal bli personlig fornærmet for det !

hahahahaha.....dolokk! Du får sagt det du.

Vi som fisker sølvblanke kraftpakker rett fra havet er vel en smule inhabile i puddingdiskusjonen.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er utseendet som gjør at man fisker laks - så skjønner jeg ingenting. Alle fiskene er jo like, uten personlighet - og alle er like dumme og kortlevde.

Har du dipp Oz?

:)

Jeg kan fikse dipp. Ikkeno stress. Noen spesiell type?

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tilføye at spillfor i anlegg absolutt kan ha en innvirkning på bestanden i vannet. Se bare på bueørreten som er rømt. Den går rundt anlegget når den merker at det er fòring og blir fetere for hver dag. Så det går an å bli fet for den som er på utsiden av buret også :)

Masse spillfor går rett gjennom maskene.

Tja, nyrømt regnbueørret er ikke det samme som villfisk - røya i Skogseid har jo aldri vært i oppdressanleggene.

Siden det er så mange andre som synser her kan jeg også gjøre det :)

Mange fisker røyene sine rett utenfor oppdrettsanleggene fordi de ønsker å ha det så lettvindt som mulig, og de har smakt på noen av røyene de har fått og synes de smaker vondt. Selv fisker jeg helst langt unna oppdrettsanleggene og får også svære røyebeist, og de smaker mye bedre. Det har jeg hørt andre som har fisket der mye si også ( at røya de får ved mærene ikke er gode mens de de får mellom øyene f,eks er gode å spise - selv om de er digre)

Jeg tror en del av røyene spesialiserer seg på spillfôr mens andre gjør det i minimal grad, og at det gjenspeiler seg i smaken men ikke i utseende - de blir feite uansett.

Hvis det er utseendet som gjør at man fisker laks - så skjønner jeg ingenting. Alle fiskene er jo like, uten personlighet - og alle er like dumme og kortlevde.

Nå er det du som er ute på viddene :)

Det er jo bevist at laksen har 78% større personlighet, 62% mer humor, 48% mer selvironi, 280% større inntelligens og er 680% penere enn karpa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tråden sklir ut i de sene nattestimer, når alle mods (red.) har gått og busselalle.

Jeg skal iallefall på markjakt i natt, så god natt og god saklig diskusjon om dolokk og andre duppeditter.

God jakt til deg, Reven. Du liker jo ikke lister, størrelse og den slags, men har selv den styggeste merittlisten på laks jeg noensinne har sett.. :)

Nå vel, tråden har velbrent en smule ut nå, men det var det derre med muligheter for å vokse seg stor, da. Vi glemmer altfor ofte gamle, gode eksperimenter som er gjort. Ta f. eks. . dette med "genetiske muligheter". Røya har ekstreme muligheter og en utrolig genetisk varisjon! Fiskebiologer tok for noen tiår siden øyerogn fra røye fanget og strøket på Røros med seg til Salangen i Troms, der den fikk utvikle seg til søte røyebarn. Etter merking satte de den ut i et av vannene som elva renner gjennom. Og gjett hva som skjedde? Joda, Rørosrøya ble til småvokst "tusenbrør", mer normal "smårøye", stor fiskespisende røye og, joda - sjørøye! Hørte jeg potensiale???

Har også hatt gleden av å fiske Anjavatnet og flere andre storrøye-vann innover der. Har også vært i Skogseid (og Henangervann). Så stort sett ikke forskjell på fiskene - fikk jo noen tynne i Skogseid og Henanger, noe jeg også har opplevd i Troms - mens større griser fra indre Troms var nokså like sine medsøstre i Skogseid (...da selvsagt med unntak av rødfargen i kjøttet...) Stor variasjon i kroppsbygning, med andre ord - på begge steder. Skogseidfisken smaker imidlertid ikke som Troms-røyene, vet ikke om det er smoltforet eller andre faktorer som bidrar til det? Får ringe EWOS eller noe.. :)

Den rareste røye jeg har dratt opp veide kun fire hekto, men var kort og uanstendig smellfeit. Under avkroking kjente jeg litt forbauset at buken var klumpete og stiv. Trodde først det var markcyster, men så store? Dett avnnet har normalt ikke mark, så jeg kakka og åpna. Der inne var til min store lettelse ingen mark, men magesekken var sprengt av en salig blanding av mais og maggot, i en røye fisket på et vann nær Anja en drøy dagsmarsj fra folk??? Kompisen min så på elendigheten, flirte og sa: "Hær har det vorre søringa på færde, dæm finn jo på aillt mulig spetakkels..!"

Jeg sitter nå bare her og lurer på om det er "søringan" sin feil at røya i indre Troms er så umoralsk feit? Hadde kompisen min uttalt seg her på forumet hadde han vel hevdet nettopp det, og tilført strengen ennå mer nyttig info...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

..i samme slengen så utelukker vi torsk, sei og kveite fra Nord-Norge. For det er mange flere av de store der, enn f.eks på Hamar. Og det er jo langt fra sikket at en fra Hamar (eller Karmøy for den saks skyld )gidder, har lyst eller har muligheten til å reise til Nord-Norge for å få størst mulig fisk !

Vi må heller ikke glemme vederbuken fra en viss plass i Særp, den må utelukkes. Den spiser seg stor på bæsj og dasspapir fra Østre bydel der det bor mange irakere, og det er ikke naturlig føde for buk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må heller ikke glemme vederbuken fra en viss plass i Særp, den må utelukkes. Den spiser seg stor på bæsj og dasspapir fra Østre bydel der det bor mange irakere, og det er ikke naturlig føde for buk.

Hehe... om det er irakerne så gjør det skal vel være usagt. Men noe er det i den svingen :blush: Men på den annen side så fisker Flemming der, så da er alt helt naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.