Gå til innhold
Fiskersiden

Håkjerring


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Jeg er dermed IKKE i mot kjerring fiske. Jeg bare sier at jeg tror det er for de spesielt interesserte å mobilisere for en så stor operasjon, og at det skal snø oppover en viss plass før kjerring plassene rennes ned av hobbyfiskere.

Si ikke det Bård. En slik dekning i dette fora+ kanskje Rønningen blir ringt opp av AoF med fyldig reportasje.

Mange av oss som bor slik til at dyp på 200-300 meter er mulig og kanskje kjerringa eller andre raringer er hjemme?

Tror personlig at specimen og jakten på nye arter vil få en oppsving i de kommende år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Folk reiser jo verden rundt for å fiske/jakte svære utgaver av div.levende vesener,så det ville jo være ganske naivt å tro at ikke trafikken på fiskebankene vil øke etterhvert som rapportene strømmer inn.Det er min oppfatning av det,hvertfall :P Organisert eller ikke, money talks

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hive meg litt inn her; om man har utstyr og litt greie på hva dette handler om er det ikke noe problem å fiske håkjerring fra egen båt. Å lempe fisken ombord eller å kverke den for å ta noen trofebilder der fisken henger dau fra en kran på land er nok et tilbakelagt stadium. Nå for tida er tendensen mer at man anslår vekt på bakgrunn av lengde og rundmål, og deretter klipper fortommen for at fisken skal få leve videre. Den er uansett ubrukelig som matfisk. Nå skal det sies at det nok finnes ganske mye av både håkjerring og svartskate i Trondheimsfjorden, ganske enkelt fordi de har fått være i fred for yrkesfiskerne. Og det får vi håpe de også får være i fremtida. Uansett er dette fisket så spesialisert at det nok alltid vil være et fiske for de spesielt interesserte, da fisket innebærer grundige forberedelser, heavy utstyr, sterke nerver og langt mellom nappene. Og de fleste av disse spesielt interesserte har nok den samme innstillingen til fisken som gutta på båten. Har selv hatt flere turer etter både svartskate og håkjerring på egenhånd uten å lykkes, og jeg kan skrive under på at mye skal klaffe med forholdene før man kan gjøre seg forhåpninger om fangst. Ergo vil det neppe bli noe "folkefiske" med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Nå var det grilling ombord, agn i vannet og solnedgang og vind fra nordøst. SMS flirte godt da jeg refererte til denne tråden hvor enkelte omtalte de som "karer som kan det de driver med", for denne dagen hadde de vært rimelig amatører med seneryking, problemer med oppankring etc.

De har hatt mye avdrift i dag, og fisker litt grunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mulig å holde denne tråden ren?

Jeg synes også den diskusjonen som foregår her nå er av stor interesse, men det hadde vært kjekt om denne tråden kunne vært forbeholdt jakten på de store.

Vi må jo ha noe at diskutere mellom slagene :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at kjerringfangsten lar vente på seg, men håper at det endrer seg til det bedre utover dagen.

Hunter: Meldingen er mottatt, men jeg er litt enig med los også; Diskusjonen har relevans til det som foregår.

Kan ikke dy meg for å stille et ørlite spørsmål til: I "Alt om Fiske" reportasjen stod det at fluposene ikke bare var flerret opp, men at de var fysisk borte (fortommen tygd av). Ser at det går hardt utover fluposene denne gangen også. Tanken jeg stilte meg under lesing var: Kan kjerringa ha godt av å svelge en slik flupose, eller vil den kunne ta skade av det (at fordøyelseskanalene går tett)? Bedre å bruke nettingbur eller liknende hvor kun tennene tar skade?

Igjen; jeg er IKKE kritisk til dette fisket :hailfs: men dette var en tanke som umiddelbart meldte seg under lesing av artikkelen, og som jeg ble veldig nysjerrig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ekstremfiske på sitt råeste! fy flate for ei skate :hailfs::wub:

Bård: synes det er flott at du spør og lurer på ting rundt dette fisket. jeg tolker i allefall ikke det du spør om som tull og kritikk.

kommer nok en artikkel om dette fisket snart, men søker du på forumet ,finner du flere slike turer, der de har vekslende hell med håkjærringa.

:D:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg litt mtp at fluposene er borte og at ikke agnkrokene blir rørt er at det ikke brukes nok agn. DVS som gir like mye lukt som flupsosene. Vet at 50 kg er kanskje litt for drøyt og sette på tacklet men hva med 10 kg?

Endret av Atle I
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg litt mtp at fluposene er borte og at ikke agnkrokene blir rørt er at det ikke brukes nok agn. DVS som gir like mye lukt som flupsosene. Vet at 50 kg er kanskje litt for drøyt og sette på tacklet men hva med 10 kg?

Det slo meg også. Somniosus microcephalus har ofte parasitter på øyet som gjør den nesten blind (påstand, da ingen faktisk har sett ut av øyenene til denne fisken). I tillegg til at den lever så dypt at noen hjelp fra sollyset nærmest er utelukket, må den bruke andre sanser. En flupose som virkelig stinker døyver nok lukten av det som evt sitter på en agnet krok et stykke unna. Fisken kan heller ikke være spesielt smart da det latinske navnet kan oversettes til noe som "Den søvninge/late, med den lille hjernen"

Er novise på Håkjerringfiske og bruk av flu, men det høres fornuftig ut å lokke med en real godbit ikke bare noe som setter seg fast i tenna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre fra det som Biggame skriver: Leste i et blad som kom ut en gang på 80 tallet at håkjerringa (i følge ryktene) kan komme opp på grunt vann dersom det er "attraktorer" der. Med attraktorer menes gjerne en ku eller hest som har daua og blitt liggende og råtne i vannet. Kanskje ikke så vanlig nå til dags, men det forekom muligens i riktig gamle dager?

Har noen prøvd råttent agn i stedet for blodferskt?

Vet også at "Rubby Dubby" som brukes for å legge ut luktspor til håbrann og liknende skal lukte noe helt vanvittig, med andre ord at hai generelt sett ikke har noe imot sterk/stygg lukt - kanskje tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm........Har hørt at det skal finnes noen gode lokaliteter etter Kjerring her i Oslofjorden også. ( det var vel også en som nenvte det i ett svar her tidligere)

Kanskje jeg skal bruke siste uka av ferien min til å prøve å lure en gammel kjerring på kroken?

Noen som har lyst til å være med? Altså uke 30. Noen ting må klaffe, været blant annet og muligens at jeg må få lånt meg en større båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.