Gå til innhold
Fiskersiden

Moderne fluefiske!


Flemms
 Share

Recommended Posts

FLuefiske er fiske med KUNSTIG agn hvor snøret utgjør kastevekten. Det er ingen vits å kalle det moderne fluefiske hvis du binder på ei lita ekte reke og kaster denne med fluestanga,da det allerede har et namn,nemlig meitefiske.

Ja... det var vel ikke så dumt sagt kanskje. Du glimter til, Speydork.

Men... hva tiden vil bringe er jo en annen sak... kanskje vi ikke har fluefiske og meitefiske i hver sin bås om noen år, hvis Flemms får det som han vil :)

Huffameg, ikke gjør det Flemms!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 324
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her aner jeg en progresjon i det du har klart å gjenkjenne setninger i spørsmålsform og så svarer på dem. Nå som du har fått draget på det så kunne du kanskje kikke litt på de andre spørsmålene som er stilet til deg i tråden også?

Du har ikke noe poeng Ørud, det du sprø om er bare vås. Uten å gå tilbake og se så oppfatter jeg at du vil 1. ha svar på hvor jeg vil med dette? Om ikke du fårstår det utfra det jeg har skrevet så er du *****.

2. Du spør om hva slaks norgesliste jeg vil ha for et tenkt moderne fluefiske? Oppdelt i en med og en uten "modernefluefiske". Slik den er i dag, slik du har skrevet at lukt osv skal gjelde for alle fluefangster slik lista er i dag, sannt?

Dette er i så fall bare tøv, om folket vil ha en tenkt moderne fluefiske-gren slik jeg har beskrevet, så vil jeg tro det greit lar seg gjøre å få dette til. Det er flere utfall på hvordan en slik liste vil fungere, oppdelt i forskjellige lister, eller for en liste slik den er i dag. Sisstnevnte vil sef. gi noe problemer mtp laksefiske osv, men det er vel for svarte ikke bare laksefiskere som skal bestemme hva som skal være lov innen fluefiske!? Eller? Dette bør være svar godt nok om jeg har oppfattet gnålet ditt riktig!?

Så kan jo du og Thor svare for påstandene deres om hvorfor ikke fiske med en flue tilsatt lukt, i kombinasjon med agn er å regne som fluefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men fremdeles ikke noe svar på spørsmålet ?

ja, da er det du snakker om meite - punktum- så har du en bås å plassere det i !

FLuefiske er fiske med KUNSTIG agn hvor snøret utgjør kastevekten. Det er ingen vits å kalle det moderne fluefiske hvis du binder på ei lita ekte reke og kaster denne med fluestanga,da det allerede har et namn,nemlig meitefiske.

Siden Speydork blir kallt smart med det utsagnet i innlegget over, vil jeg henvise til mitt innlegg for noen timer siden, som vel sier just det samme...

Så kom med det, kall meg og smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan jo du og Thor svare for påstandene deres om hvorfor ikke fiske med en flue tilsatt lukt, i kombinasjon med agn er å regne som fluefiske?

Fordi:

2. SPESIELLE REGLER FOR FLUEFISKEREKORDER

a. Fisken må være fanget med flue som er kastet med fluestang der fluesnøret utgjør kastevekten. Snelle som hjelper til under kastet kan ikke benyttes. Fiske med kastedupp eller søkke som kastevekt, oter, dorget flue eller harling regnes ikke som fluefiske.

b. Fortrinnsvis skal det brukes konvensjonelle fluer. Andre typer for kunstig agn er også tillatt, såframt agnet er laget med tanke på å kunne kastes med fluestang og -snøre.

c. Agning og tilsetting av kunstige og/eller naturlige lukt- og smaksstoffer på flua er ikke tillatt.

(hentet fra http://www.villmarksliv.no/fiske/norgesrek...ticle59500.ece)

Og ettersom dette er definisjonen av fluefiske ifm norgesrekordene, så er det det nærmeste vi kommer av en beskrevet definisjon. OG DER STÅR HVORFOR " ikke fiske med en flue tilsatt lukt, i kombinasjon med agn er å regne som fluefiske" - Akkurat hvor i teksten det står tror jeg nesten du må finne ut av selv.

Forøvrig har du fortsatt ikke svart på noe, du har faktisk gjort det motsatte; rotet det enda mer til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det var vel ikke så dumt sagt kanskje. Du glimter til, Speydork.

Men... hva tiden vil bringe er jo en annen sak... kanskje vi ikke har fluefiske og meitefiske i hver sin bås om noen år, hvis Flemms får det som han vil :)

Huffameg, ikke gjør det Flemms!

Jan.

He he, ja nå er det vel ikke slik at selvom jeg drar i gang et lite tanke ekspiriment, så skal det bli slik!!!

Selv om alle her inne ville gått for et modernefluefiske slik jeg har beskrevet, så tror jeg neppe jeg personlig kunne gjort så mye fra eller til...., men det må da være lov å leke litt med tanken!

Anngående det speydonk sier, så ja. Personlig så får jeg også problemer med å fordøye ren agn bruk til flue, men er åpen for å dikutere! Hva med lukt på flua da Speydonk, det er vel fortsatt et kunstig agn!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi:

2. SPESIELLE REGLER FOR FLUEFISKEREKORDER

a. Fisken må være fanget med flue som er kastet med fluestang der fluesnøret utgjør kastevekten. Snelle som hjelper til under kastet kan ikke benyttes. Fiske med kastedupp eller søkke som kastevekt, oter, dorget flue eller harling regnes ikke som fluefiske.

b. Fortrinnsvis skal det brukes konvensjonelle fluer. Andre typer for kunstig agn er også tillatt, såframt agnet er laget med tanke på å kunne kastes med fluestang og -snøre.

c. Agning og tilsetting av kunstige og/eller naturlige lukt- og smaksstoffer på flua er ikke tillatt.

(hentet fra http://www.villmarksliv.no/fiske/norgesrek...ticle59500.ece)

Og ettersom dette er definisjonen av fluefiske ifm norgesrekordene, så er det det nærmeste vi kommer av en beskrevet definisjon. OG DER STÅR HVORFOR " ikke fiske med en flue tilsatt lukt, i kombinasjon med agn er å regne som fluefiske" - Akkurat hvor i teksten det står tror jeg nesten du må finne ut av selv.

Forøvrig har du fortsatt ikke svart på noe, du har faktisk gjort det motsatte; rotet det enda mer til...

Ingen bombe at du ikke er kar nok til å svare for det du selv påstår, men å grave frem ting/regler andre har laget det kan du! Spar oss Ørud...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk... er det greit om jeg skrivet dette ut, og legger det ved i CV'ene mine, samt bruker deg som referanse ?

Hey, den ideen er egentlig min da jeg alltid oppgir Flemmng som referanse når jeg søker jobb.

(Nå skjønte jeg plutselig hvorfor jeg har vært i samme firma i 13 år....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk... er det greit om jeg skrivet dette ut, og legger det ved i CV'ene mine, samt bruker deg som referanse ?

Tror ikke det er så lurt, jeg er en jævla dårlig fluefisker. Har misforstått fullstendig jeg. Har trodd jeg var fluefisker i 20 år.

Tilbake til sakens faktum; vi diskuterer vel i denne tråden hva som er, og hva som kan komme. Alle bør vel være enige om hvordan dagen ser ut i dag? Ja... ihvertfall sånn offentlig da, hvordan vi bruker uttrykkene utad og regelverksmessig.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bombe at du ikke er kar nok til å svare for det du selv påstår, men å grave frem ting/regler andre har laget det kan du! Spar oss Ørud...!

Jeg svarer jo FOR det jeg PÅSTÅR og BEGRUNNER det med faktainformasjon i form av nedskrevne regler og HENVISER til dem for at det skal bli enklere for deg å fatte. Jeg anbefaler deg en lang og god kveld her: http://no.wikipedia.org/wiki/Hovedside med hovedvekt på en del begreper fra det norske språk... så kan vi jo ta resten når du begynner få en viss oversikt. Anbefaler deg å begynne å søke på SPØRSMÅL og SVAR for å komme i gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer jo FOR det jeg PÅSTÅR og BEGRUNNER det med faktainformasjon i form av nedskrevne regler og HENVISER til dem for at det skal bli enklere for deg å fatte. Jeg anbefaler deg en lang og god kveld her: http://no.wikipedia.org/wiki/Hovedside med hovedvekt på en del begreper fra det norske språk... så kan vi jo ta resten når du begynner få en viss oversikt. Anbefaler deg å begynne å søke på SPØRSMÅL og SVAR for å komme i gang....

Og all den tid du engasjerer deg og gjør så godt du kan for å, ja hvem vet hva, så har du fortasatt ikke forstått at det jeg prøver å diskutere går utenfor dagens regelverk og "dine" fakta!

Synd!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og all den tid du engasjerer deg og gjør så godt du kan for å, ja hvem vet hva, så har du fortasatt ikke forstått at det jeg prøver å diskutere går utenfor dagens regelverk og "dine" fakta!

Synd!

Ja men det du vil kalle moderne fluefiske, heter jo allerede meitefiske gjør det ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det du vil kalle moderne fluefiske, heter jo allerede meitefiske gjør det ikke ?

NEI!

Bruker man agn vil man jo bevege seg i grenseland, men så lenge fluelina utgjør kastevekten så vet jeg neimen ikke gett...!

Står gjentatt mange ganger her!

:)

PS! Ørud du kan godt stoppe med terror sms nå, det biter uansett ikke på vettu. Eller må jeg ringe teleselskapet og sperre deg?? Voksene mannen....!

:)

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!

Bruker man agn vil man jo bevege seg i grenseland, men så lenge fluelina utgjør kastevekten så vet jeg neimen ikke gett...!

Står gjentatt mange ganger her!

:)

Vi kommer da raskt over på det kastetekniske, og utstyrets begrensning. Det vil være grenser for hvor stor agnbiten da kan være. Den kan ikke bli altfor stor, før du får alvorlige problemer med... ja, nettopp... kastet.

Det er tungt å kaste en pingvin i motvind.

Joda, vi kan kaste ut forholdsvis stort og tungt, med rett utstyr skal sies, vi som og i tillegg har god teknikk, men det begrenser seg.

Etter min oppfatning er fluefiske også fluekasting, det er to sider av samme sak. Faller kastingen bort, så faller det tradisjonelle fluefisket også bort.

Så det handler da om, at vi er villige til å gi avkall på det tradisjonelle fluefisket, eller skal vi si; involvere en ny teknikk inn i fluefiskets verden.

Når det er sagt, så er det jo alt i dag endel fluefiske- og kasteteknikker som absolutt ikke fokuserer så himla mye på selve kastet, men mer det fiskemessige. Men en viss form for kasting involvert er det likevel.

NB! Sorry bruker PINGVIN. Jeg brukte eksemplet pingvin ovenfor fordi jeg så brukernavnet ditt, men har selvsagt ikke noe med deg å gjøre :-)

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!

Bruker man agn vil man jo bevege seg i grenseland, men så lenge fluelina utgjør kastevekten så vet jeg neimen ikke gett...!

Står gjentatt mange ganger her!

:)

PS! Ørud du kan godt stoppe med terror sms nå, det biter uansett ikke på vettu. Eller må jeg ringe teleselskapet og sperre deg?? Voksene mannen....!

:)

Det er ikke noe grenseland der Flemms,for kaster du et KUNSTIG agn der fluelina utgjør kastevekta så er det fluefiske.Det MÅ et kunstig agn til i tillegg til et snøre som utgjør kastevekta,for at det skal være fluefiske vet du :-)

Jeg forstår ikke poenget med å forandre på dette. Slik jeg ser det så meiter jeg hvis jeg peiser på en markkrok med mark og hiver den ut med fluestanga. Er jeg heldig og får diger fisk da, så melder jeg den vel inn i en klasse hvor meite er tillatt.

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg tenke meg, for du og Espen med flere tør vel knapt å mene noe selv før flertallet går god for dette :lol:

For en flåsete kommentar Flemms (puke) burde ikke kommentert dette videre, men gjør det allikevel.

Jeg skal prøve å mene noe om dette som kommer frem i denne tråden, men det er ikke sikkert mine meninger gjelder det du spør om.

1. Innledningsvis så spør du etter "rom" for moderne fluefiske. Det er rom for det i dag, hvem som helst kan feste lukt/agn på flua/kroken og kaste med flueutstyr og fiske hva de vil hvor og når som helst. (dette er ikke min mening det er et faktum)

2. Hvis du mener at dette fisket skal ha en egen n.rek liste ? så er jeg uenig i det.

3. Hvis du mener at dette fisket skal ha egne konkurranser ? så er jeg uenig i det også. Men hvis noen skulle ønske å lage til en meitekonkurranse hvor det kun er tillatt å bruke fluekasteutstyr så er det vel ingenting i veien for det ? det er det vel også "rom" for i dag.

MIn begrunnelse for uenigheten er at regelverket, konkurransene og listene som finnes i dag er vanskelige nok og forholde seg til.

Hvis dette fisket skulle fått egne n.rek lister så kunne havfiske og trolling mm fått det også.

Er det dette du er ute etter ? ( forventer ikke noe ja eller nei svar på dette spørsmålet, men vennligst prøv så godt du kan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne fluefiske er vel ikke det rette å kalle denne typen fiske? Hva er nytt? De aller fleste som har fisket en del med flue, har vel en eller annen gang prøvd med agn i enden av fortomen?

Har i alle fall selv hatt stor glede av denne typen fiske.

Når det kommer til innmelding av fangst så faller denne helt klart utenfor dagens reglement, når det kommer til fluefiske. Det er på den annen side intet prob. å melde den inn på andre lister.

Fisket blir jo som beskrevet nesten som en blåkopi av meite med senterpinsnelle, som jo igjen er en tradisjonell form av meite.

Ergo er det vel ferdig oppsummert intet moderne ved denne type fiske, og i grunn veldig lite sammenlignbart med fluefiske. For å møte deg litt på halvveien kunne jeg kanskje godtatt en betegnelse som "Tradisjonelt fluemeite".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vel også bevist på en av de første norske kola ekspidisjonen, der de tredde en gul ørepropp på kroken og presenterte den for kola ørrten. Ørreten tok så det sang etter. Så at tørrfluefiske skal være så vanskelig m.t.p. imitasjonens betydning er bull ****.

Er du dum? Ørepropp stuntet var da POPPERfiske ikke tørrfluefiske din gauk :lol: Du leser sikkert, men du får ikke med deg innholdet du tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like morsomt hver gang et [dypere] tema dukker opp på disse sidene.....

Det sklir så voldsomt ut som overhode mulig :D

MEN

Jeg tok opp fluefiske nettopp for å eksperimentere litt, og kanskje gå en og annen sidevei.

Binder mine egne gjeddefluer, samt det meste annet ellers.

Skal jeg i en elv eller et stille fjellvann MÅ jeg respektere lover og regler. Ørreten er en snodig liten tass, og ikke åpen for de største forandringer. Har lært meg det :)

Dog har jeg bundet selv og fått på disse - men da har jeg sittet med tungen rett i munnen og bundet etter kalendere, temperaturer og insektsliv i området.

Sort flyvemaur er lett å binde!

For min del: når fluestanga er i hånden min og stoppunktene sitter som de skal (jeg blir bedre og bedre, JanM), vel, da er jeg på fluefisketur! Uansett hva jeg har i enden av snøret! Enkelt og greit.

Men jeg forstår og repekterer de mer tradisjonelle og konservative.... Legger meg ikke langflat og viser buk som en underkastet hund, men går heller ikke inn for å fornærme noen. Folk får gjøre og mene hva de vil!

Forståelse, folkens! Forståelse og respekt! Det eneste vi mennesker behøver å vise hverandre for å komme videre i utviklingen!!! Og jeg vil videre!!

:lol::blush::blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg sier jo at folk kan gjøre stort sett akkurat som de vil når de fisker bare de koser seg og har det moro. Fisk gjerne med garn der det er tillatt og fornuftig, men man melder jo ikke inn en garnfisk som norgesrekord nettopp fordi det er utenfor det reglementet tillater og det både for fluerekordene og all-tackle-rekordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.