Gå til innhold
Fiskersiden

Moderne fluefiske!


Flemms
 Share

Recommended Posts

  • Svar 324
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja vel Big Shot! Men forklar meg(prøv å være seriøs) følgende: Om jeg tar et stk. feks rekeflue og booster den med bluecrab, fisker den med flueutstyr, så påstod du at dette var meite!

Hvorfor det Thor??? Forklar oss hvor det ikke er fluefiske og ikke skal bli godtatt når man godtar bruk av fluer som = sluk, spinner, wobler, popper osv!(kasteslukfiske)

NB! Jeg vil ikke høre noen forklaring som referere til at slik er reglen og bla bla bla!!!

Klarer du å kaste sluker og spinnere, woblere etc med fluestang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å kaste sluker og spinnere, woblere etc med fluestang?

Er du helt dum! Eller bare gjør du deg dummer en du er!?

Alle fluefiskere vet at innen streamer fiske så finnes det fluer som prakisk talt = sluker!

Setter man en propell på en lakseflue er ikke det i prinsipp en spinner?

Setter man en wobbler skje på en flue, er ikke det i prinsipp en wobler?

Å ja, jeg klarer å kaste en lett sluk med flue. Faktum er at jeg bla har flere gjedde fluer som er tynger enn mange orinære sluker!

Det er nettopp slike innlegg som du skriver her Flemming som gjør att folk lurer på om du innimellom har en skrue løs :glare:

Du starter en tråd som ikke går helt din vei og så ender den med att du går opp i fyr og flamme da folk ikke er enige med deg.

Starter du slike tråder for att du kjeder deg og har lyst på en krangel eller skjønner du ærlig talt ikke bedre?

Og ditt bidrag til tråden var.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt dum! Eller bare gjør du deg dummer en du er!?

Alle fluefiskere vet at innen streamer fiske så finnes det fluer som prakisk talt = sluker!

Setter man en propell på en lakseflue er ikke det i prinsipp en spinner?

Setter man en wobbler skje på en flue, er ikke det i prinsipp en wobler?

Å ja, jeg klarer å kaste en lett sluk med flue. Faktum er at jeg bla har flere gjedde fluer som er tynger enn mange orinære sluker!

Ok !

Men det er jo fremdeles ikke naturlig agn og slik jeg ser det fluefiske !!!

Regler i eventuelle konkurranser har jeg ikke peiling på men det er jo en annen sak .

Om vi snur diskusjonen litt opp ned .

Kan du definere meitefiske slik du mener det skal være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dere redd for??? Sette agn på flua??? Dere fisker jo med sluk, spinner, wobbler osv med fluestang!?

Som alle vet så har dette blitt godtatt som fluefiske selvom det praktisk talt = kastesluk fiske!?

Dette er akkuratt det samme poenget, og det jeg snakker om her; altså sluken, spinneren, wobbler etc. kan kastes med fluestang og snøre, DERFOR ER DET FLUEFIKSKE! På en annen side; Så fort man gir lukt til flua, kombinerer med agn, eller "agnflue" og bruker samme utsyr(les fluefiskeutstyr) ja da er det praktisk talt = meite fiske på lik linje som kasteslukfiske i eks over, men som ikke blir godttatt som fluefiske!

WHY????? WHY NOT????

Utstyret er det samme, fiske/kaste teknikkene er de samme!

Det er noe riv ruskende galt med Definisjonen på dages Fluefiske!

Jeg skjønner frustrasjonen din Flemms.

Har mye av den samme selv rundt akkurat det her når det gjelder Norgesrekordlista for flue.

Det er nok en kjent sak for de aller fleste her inne at jeg er motstander av akkurat den lista, men jeg skal ikke spore av tråden din til det.

Eneste forskjellen jeg ser på det du kaller "kasteslukfiske med flueutstyr" og det som har blitt definert som "moderne fluefiske" i denne tråden (altså tilsette lukt/agn på fluene eller bare agn på krok i enden av fortommen) er følgende; så fort du legger til lukt pirrer du en sans til (luktesansen) til fisken, og da er det ikke rent imitasjonsfiske lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i utgangspunktet en meget interressant tråd, men den har dessverre sklidd helt ut.

Hvis eg skulle kroke en fisk sånn att den begynner å blø kraftig, og flua blir "impregnert" med fiskeblod. Vil en fangst av f.eks. ål på denne flua i etterkant bli godkjent som fluefanget ål? Eller er flua boostet...

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt dum! Eller bare gjør du deg dummer en du er!?

Alle fluefiskere vet at innen streamer fiske så finnes det fluer som prakisk talt = sluker!

Setter man en propell på en lakseflue er ikke det i prinsipp en spinner?

Setter man en wobbler skje på en flue, er ikke det i prinsipp en wobler?

Å ja, jeg klarer å kaste en lett sluk med flue. Faktum er at jeg bla har flere gjedde fluer som er tynger enn mange orinære sluker!

Og ditt bidrag til tråden var.....?

Du som skriver sluk, spinner, wobler og annet. Du må jo svare for hva du skriver. Skulle likt å sett deg kaste med en 30grams flue, når og hvor kan jeg få sette? Er du klar over at de tyngste beads man får utenom spesial laget eller spesialtbestilt er på kun få gram?? En TUNG flue på 10gram er tungt da, vil gjerne se deg kaste det også. Som sagt, når og hvor? Har du veid noen av de tunge fluene fine btw? Ble du overrasket over hor lite de veier? Og dyktige fluefiskere trenger ikke tunger fluer, men bruker andre liner for å fiske på et annet dyp :D da har man også kasteferdighetene intakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt forklart for deg før i tråden Olav, les igjennom den

Kan avsløre at det har noe med å stimulere sanser å gjøre....

Så stimuli av forskjellige sanser er det som skal begrense fluefiske, er det du sier?

Fakum er at det jeg foreslår, med f.eks lukt ikke børører det dere alle tydelig er redde for å miste? Imitasjonsfisket eller tørrfluefisket om du vil. Her spiller lukt ingen vesentlig rolle!! Det er først ved andre arter dette er nødvendig. Så du vil ikke at folk skal kunne fiske suter osv på flue thor, er det det du mener? Og i allefall ikke melde de som n.rek, flue!

Men nu er det pause!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i utgangspunktet en meget interressant tråd, men den har dessverre sklidd helt ut.

Hvis eg skulle kroke en fisk sånn att den begynner å blø kraftig, og flua blir "impregnert" med fiskeblod. Vil en fangst av f.eks. ål på denne flua i etterkant bli godkjent som fluefanget ål? Eller er flua boostet...

Det er slike spørsmål som dette som gjør denne tråden intr.

Du kan selvsagt melde den inn til både konkurranser og N.rek lista, men har du samvittighet til det selv?

Tror du at du hadde fått ål på tilsvarende flue uten blod på?

Det er jo ikke du som har boostet flua, selvom den har blitt boostet...

En helt annet scenario er jo om man skal fiske suter eller karpe på en mais-imitasjon og fôrer kraftig med mais, legger flua som ikke er boostet midt i fôrings området oppå masse mais som ligger der... siver noe av lukten inn i flua da?? Er den flua boosta?? Og aller viktigst til slutt: er det egentlig fluefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike spørsmål som dette som gjør denne tråden intr.

Du kan selvsagt melde den inn til både konkurranser og N.rek lista, men har du samvittighet til det selv?

Tror du at du hadde fått ål på tilsvarende flue uten blod på?

Det er jo ikke du som har boostet flua, selvom den har blitt boostet...

En helt annet scenario er jo om man skal fiske suter eller karpe på en mais-imitasjon og fôrer kraftig med mais, legger flua som ikke er boostet midt i fôrings området oppå masse mais som ligger der... siver noe av lukten inn i flua da?? Er den flua boosta?? Og aller viktigst til slutt: er det egentlig fluefiske?

Spørs hva fluen er laget av, får noen gule viskelær på nille som er perfekte til mais imitasjoner :D De siver ikke lukta så godt inni. Men alle artene du nevner spiser nymfer naturlig, så der har man klart noe man kan fiske de med. ER jo gjort flere ganger det på karpe, tydligvis ikke like godt likt av alle dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøttete tråd :D

Enig med de som definerer fluefiske som en fiskeform med hovedsakelig visuellle stimuli.

Litt på siden det her, men:Et klassisk "meiteagn" fra England (of course) er en liten bit med hvitt bomullsstoff.

Fiskes under en dupp og tilføres gjerne litt bevegelse,og lukt hvis man ønsker det.Fint til sørv ,småmort mm.

Er dette fluefiske? :D

(sorry,klarte ikke å la være)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøttete tråd :D

Enig med de som definerer fluefiske som en fiskeform med hovedsakelig visuellle stimuli.

Litt på siden det her, men:Et klassisk "meiteagn" fra England (of course) er en liten bit med hvitt bomullsstoff.

Fiskes under en dupp og tilføres gjerne litt bevegelse,og lukt hvis man ønsker det.Fint til sørv ,småmort mm.

Er dette fluefiske? :D

(sorry,klarte ikke å la være)

[/quot

Ja det er fluefiske om du henger/surrer fast ei lita hvit bomullsfille. DYnker du den i lukt er det meitefiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først et problem med lukt/agn på flua, så et problem hvis du får karpe/suter på ei ordnlig flue :D

Dette begynner å bli mer latterlig enn jeg trodde var mulig.

Nei, jeg vil ikke kalle det fluefiske hvis flua blir agnet med reke, eller mais for den slags skyld.

Ja dette begynner å bli en smule latterlig....Jeg tror de fleste som har lest denne tråden har fått en ganske grei oppfatning av hva som defineres som fluefiske ikke minst i forhold til N.rek.

At sarpsborgs beste Stam-meiter Ikke er enig ,er vel egentlig ikke så farlig?

Skitt fiske til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen .

Hva er meitefiske ?

Det må være ett skille til fluefiske !

Flemms ?

Tilbake igjen nå

:D

"Det må være ett skille til fluefiske?" Ja, bruk av utstyr f.eks!!!

:D

Men hva er meite fiske? Interresant! Moderne meite fiske blir jo definert som alt hva fisken finner naturlig som føde(korrekt?) Så vis man tar denne ut i grenseland også så:

Hva er duppfiske med en flue i enden av snøret, en flue med lukt da for å gjøre det virkelig vrient her :D Angler?

Det kan jo tolkes inn under moderne meite forde fisken finner flua som naturlig føde(fisket f.eks med match stang og avon dupp), ikke sannt! Men går det inn under meite, nei! Går det inn under fluefiske, nei. Det går vel faktisk inn under slukkastefiske!?

Noen vil definere meite kun som fiske med naturlig agn(vet ikke om det var opprinnelsen, men...)! Men meiterene har vært litt smartere og skapt et moderne meite som defineres på en slik måte at man kan fiske med det meste! Fluefisker begrenser sitt eget fiske med regler, holdninger som kanskje er på tide å gjøre noe med???

Og jeg mener, for å gjenta meg til det "syklige" at det ikke er hva man faktisk kan fiske med, eller "får lov" til å fiske med som bør begrense b.l.a fluefisket, men utstyret og teknikker man bruker!

....men det er tydlig mange som har vansklig for å få dette inn!!! Det vil komme mer og mer, garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speydork: Er jo absolutt ICKE fluefiske da! Hallo!!!!! Fluefiske = kaste fluen ute med hjelp av line som vekt?"?"! Og dupp bruker man ikke, dog indikatorer av garn eller foam ved dropper nymfefiske.

Men Olav, kan du si nå vi eller jeg kan komme og se du kaste slukfluer med fluestanga di? 7 - 30grams saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.