Gå til innhold
Fiskersiden

Moderne fluefiske!


Flemms
 Share

Recommended Posts

Dette har jo vært en underholdende tråd...Godt å se at alle angriper ballen og ikke personen (ironi)

Men for å gjøre det litt mer problematisk (eller for å illustrere at ikke bare fluefiskere er sære).

Hvis jeg henger en markbit på sluken vil ingen meitere godta at jeg meiter.

Det er vel en like bastant regel som sier at meitefiske (i ferskvann vel og merke) skal foregå uten bruk av attraktorer som metall og fjær etc. Da forsvinner vel muligheten for å plassere Flemms fiske i meitekategorien. Men som mange har sagt, "hybridfiskemetoder" er da ikke generelt forbudt. Hvis man på død og liv må finne på nye navn på fiskemetoder foreslår jeg at fiske med agnet sluk skal hete

"nymoderne moderne meite" :)

Dr. Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 324
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

U2 One

Have you come here for forgiveness,

Have you come to raise the dead

Have you come here to play Jesus to the lepers in your head

Did I ask too much, more than a lot

You gave me nothing, now it's all I got.

We're one, but we're not the same.

Well, we hurt each other, then we do it again...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens hva er poenget med å sitte å argumentere for at folk faktisk kan fiske med agn og fluestang????

Alle fluefiskere vet vel det, er ikke det dette dreier seg om. Ei heller de reglene som gjelder i dag!!!

For å oppsumere det jeg har prøvd å få frem:

Konklusjon:

I dag definerer vi (moderne)fluefiske som bruk av fluestang, snøre og KUNSTIGE fluer!!! Den definisjonen holder ikke mål lenger! :lol:

Grunn: I dag fiskes det praktisk talt med sluk, spinner, wobbler, popper osv med flue stang! Dette går ikke inn under kasteslukfiske, og blir godtatt selv på n.rek lista som gyldig fluefangst. Men....så fort vi tilsetter en ordinær flue lukt, fisker en flue i kombinssjon med agn, eller "agnflue".....STOP!!! Da er det brått meite!

Dette blir for dumt!

Så derfor er jeg helt enig med JanM og det han prøver å vinkle inn på lenger opp i tråden her! Kanskje definisjonen av fluefiske (moderne fluefiske) heller burde gå på bruken av utstyret en fluefisker bruker!!! Altså fluestang, fluesnøre! Hva som sitter i andre enden av fortom er likegyldig, og hører fortiden til! Begrensningen gir seg selv på hva som er mulig å få til med et fluekast!

Likheten mellom fiske former kan være slående nære, men en meitefisker som bruker meite stang, vandlig sene, senterpinsnelle, what ever, vil aldrig klare å få til et fluekast!!!

Skulle gjerne likt å sett en meiter mde sitt utstyr kaste spey, eller overhode kast med x-antall luftkast!

:)

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likheten mellom fiske former kan være slående nære, men en meitefisker som bruker meite stang, vandlig sene, senterpinsnelle, what ever, vil aldrig klare å få til et fluekast!!!

Skulle gjerne likt å sett en meiter mde sitt utstyr kaste spey, eller hverhode kast med x-antall luftkast!

:)

Men hva i all verden er poenget med å kaste x-antall ganger hvis man ikke må det da Flemming?

Og hvis det er for å gjøre fisket vanskligere så BURDE du prøve å kaste med centerpin.Skal love deg att det gjør fluekasting til en relativt enkel afære i forhold.

Syntes forøvrig att når du startet denne tråden så var den egentlig ganske vettug.Men etter att ett par etterlyste svar på sine spørsmål og du bare pøser på uten å gi ett sakligt svar,så har denne tråd gått over til kategorien "Flemmstråd". Og da skjønner ingen noen ting plutselig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han prøver å si...:

Burde ikke alt som kan kastes med en fluestang og fluesnøre være fluefiske?

I don`t know... trodde fluefiske var fiske med flue jeg... :blush:

Kanskje prøver å si....&%¤#¤#¤¤.... :lol: ....%/&¤##¤¤#& Jeg skriver det jo svart på hvitt!!!

Det Hoffa sier er jo selve sakens kjerne! Dette i og med at vi fluekaster/fisker med sluker, spinner og det som verre er og godkjenner det som fluefiske!

Enkelt og greit: Bruk av fluestang, snelle og fluesnøre der dette utgjør kastevekten = definisjonen på moderne fluefiske!!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i all verden er poenget med å kaste x-antall ganger hvis man ikke må det da Flemming?

Og hvis det er for å gjøre fisket vanskligere så BURDE du prøve å kaste med centerpin.Skal love deg att det gjør fluekasting til en relativt enkel afære i forhold.

Syntes forøvrig att når du startet denne tråden så var den egentlig ganske vettug.Men etter att ett par etterlyste svar på sine spørsmål og du bare pøser på uten å gi ett sakligt svar,så har denne tråd gått over til kategorien "Flemmstråd". Og da skjønner ingen noen ting plutselig ;)

Ja, og nå fikk du den akkuratt til å bli en "Sutermann" tråd!

:glare:

Du kunne like så greit skrevet: jeg har ikke så mye greie på fluefiske!!!

;)

Da kommer vil tilbake til kjernespørsmålet Olav.. hvorfor ??

Når du kan gjøre dette like enkelt (ok da, enklere) med en lett haspelstang og snelle... og kalle det moderne meite!

Jeg spør igjen : HVORFOR ?

Du forstår ikke selv hva du spør om ThorØhhhhh!!! Det du spør om er hvorfor fiske med flue!!!?

Forde bruken av flueutstyr under fluefiske gir en helt annen opplevelse en allt annet, er min personlige mening!

:ph34r:B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flåsete kommentar Flemms (puke) burde ikke kommentert dette videre, men gjør det allikevel.

Jeg skal prøve å mene noe om dette som kommer frem i denne tråden, men det er ikke sikkert mine meninger gjelder det du spør om.

1. Innledningsvis så spør du etter "rom" for moderne fluefiske. Det er rom for det i dag, hvem som helst kan feste lukt/agn på flua/kroken og kaste med flueutstyr og fiske hva de vil hvor og når som helst. (dette er ikke min mening det er et faktum)

2. Hvis du mener at dette fisket skal ha en egen n.rek liste ? så er jeg uenig i det.

3. Hvis du mener at dette fisket skal ha egne konkurranser ? så er jeg uenig i det også. Men hvis noen skulle ønske å lage til en meitekonkurranse hvor det kun er tillatt å bruke fluekasteutstyr så er det vel ingenting i veien for det ? det er det vel også "rom" for i dag.

MIn begrunnelse for uenigheten er at regelverket, konkurransene og listene som finnes i dag er vanskelige nok og forholde seg til.

Hvis dette fisket skulle fått egne n.rek lister så kunne havfiske og trolling mm fått det også.

Er det dette du er ute etter ? ( forventer ikke noe ja eller nei svar på dette spørsmålet, men vennligst prøv så godt du kan)

Jeg siterer meg selv, og ønsker svar fra Flemms er det noe av dette du er ut etter ?, er noe av dette grunnen til at du ønsker denne formen for fiske ?

<<<<<<<<<<<<<<DENNE POSTEN INNEHOLDER 2 SPØRSMÅL TIL FLEMMS>>>>>>>>>>>>>>>>>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer meg selv, og ønsker svar fra Flemms er det noe av dette du er ut etter ?, er noe av dette grunnen til at du ønsker denne formen for fiske ?

<<<<<<<<<<<<<<DENNE POSTEN INNEHOLDER 2 SPØRSMÅL TIL FLEMMS>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ja, og Flemms gidder ikke svare mer, men refererer til denne tråden: Tråd Der finner du de svarene du søker om er villig til å prøve å forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke selv hva du spør om ThorØhhhhh!!! Det du spør om er hvorfor fiske med flue!!!?

Er du i det hele tatt stand til å lese ?? Det jeg spør om er hvorfor du skal meite med fluestang ? Hva er hensikten ?

Det er jo selvsagt ingen problem for oss eller deg at du velger å meite med en fluestang, men jeg syntes det er litt mye forlangt at du skal få en egen fiskemetode til det, all den tid metoden finnes fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er vel heller, at enkelte fluefiskere på død og liv ikke vil inrømme at de må ty til metoder som spenner utenfor det definerte fluefisket, for å lykkes.

Eller at fluefiske er hva det er og for det alt det andre finnes det andre metoder. Er vel FÅ sm fisker med flue få å få største mulig fisk, men de fleste fisker vel med flue fordi det er en veldig spennende, utfordrende og krevende metode. Klarer man ikke å lykkes med flua så fisk med sluk. Er ikke få ganger jeg har IKKE fått fisk fordi jeg ikke har villet ty til andre metoder. Feks, laksefiske er KUN fluefiske i mine øyne. Og smaken er som baken, delt. Hva folk gjør er opp til de. Vil Flemming fiske med reke på fluestanga, gjør det. Men krev ikke at det skal bli allment oppfattet som ok. Post på fluefiskesiden og fluefiske.net feks. Hør hva de mener. Så kan du få ta en debatt med KUN fluefiskere. Her inne debaterer jo flere som ikke kan, vil eller ser fluefiske som nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så derfor er jeg helt enig med JanM og det han prøver å vinkle inn på lenger opp i tråden her! Kanskje definisjonen av fluefiske (moderne fluefiske) heller burde gå på bruken av utstyret en fluefisker bruker!!! Altså fluestang, fluesnøre! Hva som sitter i andre enden av fortom er likegyldig, og hører fortiden til! Begrensningen gir seg selv på hva som er mulig å få til med et fluekast!

Oj, stopp en halv her nå...

Jeg har vel snarere sagt at verden kan forandre seg... over tid...

Pr. i dag er fluefiske for meg dagens flueutstyr, dagens fluekast, og imitasjoner/kreasjoner av kunstige materialer, og jeg vil ikke ha det noe annerledes.

At jeg respekterer deg og din fiskeform, ja det er noe helt annet. Men jeg respekterer også fluefisket, og jeg respekterer ikke minst meg selv...

For meg personlig er det absolutt IKKE likegyldig hva som sitter ytterst på snøret. Jeg ville aldri ha puttet på noe rart der, slik som agn, wobbler, spinner eller annet. Da hadde jeg tatt frem lettspinnstanga mi istedet (ja, jeg har 1). I samme åndedrag kan jeg nevne at jeg sidestiller alle andre fiskeformer med fluefisket, og opphøyer altså aldri flua over noe annet. Jeg har vært igjennom mange av de andre formene for fiske, og da er det lettere muligens å respektere både dem, og hybrider. Men i dag er jeg FLUEFISKER, og jeg er fordømt stolt av det!

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og Flemms gidder ikke svare mer, men refererer til denne tråden: Tråd Der finner du de svarene du søker om er villig til å prøve å forstå!

Se det, det var da ikke så vanskelig å svare.

Du har kjørt deg helt fast her Flemms med flåsete kommentarer og det som følger med.

Tråden din startet egentlig reelt nok den, med dine synspunkter og meninger om dette. Men problemene oppstår når folk engasjerer seg og spør hva du egentlig mener, og du ikke gidder å svare og bare henviser til tråden og det du har skrevet tidligere. Tenk at fortsatt så er det mange som ikke henger helt med og får tak i hva du er ute etter .

Og det er ikke bare meg og noen til, men det virker som samtlige som har vært innom denne tråden sliter med å finne ut av det.

Er det da du som har formulert deg litt "galt" slik at folk ikke henger med eller er det alle de andre som er idioter siden de ikke forstår ?

Siste tastetrykk fra meg i denne tråden(tror jeg) :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil selv Flemms, og kall det egentlig hva du vil.

Men så fort du (eller andre som benytter seg av "moderne fluefiske") melder inn en fluefanget fangst til en konkurranse med klare flue-regler (eksempler her er N.rek. listen og FS-konken) heter det: JUKS.

:glare:

Slik er reglene pr. dagsdato. Det har noe med at så fort du legger til lukt så pirrer du flere sanser hos fisken, noe man ikke gjør ved fluepopper, fluesluk, nedblyet nymfe osv. hvor det kun er det visuelle som pirrer.

På samme måte som om man meiter med levende agnfisk... Noen vil kalle det meite, andre vil kalle det dyreplageri. Samme hva det kalles så er det også juks i det man melder det inn til en konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer da raskt over på det kastetekniske, og utstyrets begrensning. Det vil være grenser for hvor stor agnbiten da kan være. Den kan ikke bli altfor stor, før du får alvorlige problemer med... ja, nettopp... kastet.

Det er tungt å kaste en pingvin i motvind.

Joda, vi kan kaste ut forholdsvis stort og tungt, med rett utstyr skal sies, vi som og i tillegg har god teknikk, men det begrenser seg.

Etter min oppfatning er fluefiske også fluekasting, det er to sider av samme sak. Faller kastingen bort, så faller det tradisjonelle fluefisket også bort.

Så det handler da om, at vi er villige til å gi avkall på det tradisjonelle fluefisket, eller skal vi si; involvere en ny teknikk inn i fluefiskets verden.

Når det er sagt, så er det jo alt i dag endel fluefiske- og kasteteknikker som absolutt ikke fokuserer så himla mye på selve kastet, men mer det fiskemessige. Men en viss form for kasting involvert er det likevel.

Jan.

Du er jo en voksen og fornuftig mann Jan. Og en av de få som kommer med noe fornuftig her nå! Slik jeg oppfatter det er vi enig i at fluefiske har like mye med fluekasting og gjøre. Altså at fluesnøret utgjør kaste vekten. Det er jo det jeg sier hele veien her. At et moderne fluefiske bør begrenses av utstyret og de begrensningene dette medfører, fremfor hva som sitter i enden av fortomen. Du sier jo selv at du vil gi avkall på det tradisjonelle fluefisket(ubderstreket)

Derfor, og mange andre grunner som bare er med på å utvikle fluefisket(slik vi kjenner det), blir det i mine øyne bedre å definere et moderne fluefiske slik jeg beskrev over!

Hva er dere redd for??? Sette agn på flua??? Dere fisker jo med sluk, spinner, wobbler osv med fluestang!?

Som alle vet så har dette blitt godtatt som fluefiske selvom det praktisk talt = kastesluk fiske!?

Dette er akkuratt det samme poenget, og det jeg snakker om her; altså sluken, spinneren, wobbler etc. kan kastes med fluestang og snøre, DERFOR ER DET FLUEFIKSKE! På en annen side; Så fort man gir lukt til flua, kombinerer med agn, eller "agnflue" og bruker samme utsyr(les fluefiskeutstyr) ja da er det praktisk talt = meite fiske på lik linje som kasteslukfiske i eks over, men som ikke blir godttatt som fluefiske!

WHY????? WHY NOT????

Utstyret er det samme, fiske/kaste teknikkene er de samme!

Det er noe riv ruskende galt med Definisjonen på dages Fluefiske!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Flemms.

Forstå meg rett.

Jeg er ikke villig til å gi avkall personlig, ihvertfall ikke på kort sikt.

Jeg skriver: "det handler om at vi er villige til å gi avkall". Altså på et generelt og hypotetisk grunnlag.

Om du tolket dette dithen at jeg er klar for å gi avkall, så medfører ikke det riktighet, jeg beklager.

Men jeg respekterer likevel deg, så... er jeg fortsatt en voksen og fornuftig mann skulle jeg mene.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller noe riv ruskende galt med deg ?

-bare en tanke-

Ja vel Big Shot! Men forklar meg(prøv å være seriøs) følgende: Om jeg tar et stk. feks rekeflue og booster den med bluecrab, fisker den med flueutstyr, så påstod du at dette var meite!

Hvorfor det Thor??? Forklar oss hvor det ikke er fluefiske og ikke skal bli godtatt når man godtar bruk av fluer som = sluk, spinner, wobler, popper osv!(kasteslukfiske)

NB! Jeg vil ikke høre noen forklaring som referere til at slik er reglen og bla bla bla!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.