Gå til innhold
Fiskersiden

Ett korsbånd til besvær


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Friskt og fint sår sier hun som sitter ved siden av meg !

Ja, det ser veldig bra ut nå :blink: Mye bedre enn sist...

Men det er noen rare søkk som ikke var der før.. ikke synlig på disse bildene da armene mine ikke er lange nok. Skal få lagt ut bilder av det imorgen når Espen er tilbake fra fisketur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Han noen ta seg en tur innom den godeste ThorEH?

Forsøk å få med dere lykkepiller,smertestillende eller det han bruker fordi han er vennelig i skrivestilen sin.

Slikt er vi ikke vant til :blink:

Kom igjen nå! Gi oss noen sure kommentarer!

Trodde alderi jeg skulle skrive dette: Jeg savner gamle grinebitteren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i det dere hadde trodd dere hadde sett det siste av denne tråden så får jeg brev fra sykehuset med enn beskrivelsen av operasjonen :)

Deler selvsagt denne med dere

Endoskopisk ACL-rekonstruksjon ned patellarsenegraft, høyre kne

Ved testing finner man Lachmann++ uten fast fremre endepunkt.

Pos.pivotskift. Stabile sideligamenter.

Anterolateralt og anteromedialt instikk. Går med scopet inn i femoroptellarleddet hvor det upåfallende funn. Ingen patologi i laterale og mediale recess.

Går inn i mediale kompartement. Det er upåfallende bruskforhold på femur og tibia. Inntakt medialt menisk som undersøkes med krok. I notchen status etter fremre korsbåndsruptur hvor den proksimalte delen er revet av fra femurfestet og ligger inn mot bakre korsbånd.

I laterale kompratement inntakte bruskforhold og inntakt lateral menisk.

Tilbake i notchen er resecerer så synovittforandringer og korsbåndstumpen. Frå fridissekert footprintene.

Incisjon sentralt over patellarsenen. Fridissikerer senen og høster med Smilys kniv midtre tredjedel av senen. Man markerer benblokken på tibia med disthermi, borer hull til festesuturen. Deretter sager man ut benblokken.

Tilsvarende prosedyre på patella. Graftets lengde er 95mm. Proksimale blokk 25 x 9 millimeter, distale 30 x 10 millimeter.

Man bruker tibiaguide og borer opp ledepinnen til tibiakanalen. Får en fin plassering og bruker deretter 10 millimeter fres og borer opp kanalen.

Bruker så Bulls eye guide med 7 millimeter offset og legger den mot bakre cortex på femur. Setter opp ledepinnen. Bruker 9 millimeter fres og lager footprint. Fin kanalplassering.

Borer opp til 25 millimeter. Bruker så eksentrisk guide og kjører inn to pin passer.

Trekker da med denne graftet på plass i femurkanalen og fikserer det med en 7 x 25 millimeter profile interferens-skrue.

Kontrollerer at man ikke har noen notching.

Går flere ganger igjennom bevegelsesbanen. God isometri. Fikserer deretter graftet i tibia med en 7 x 25 millimeter profile interferens-skrue med knapt 20grader fleksjon i kneet.

Lagvis lukking. Neg.Lachmann, neg. Pivotskift

mvh

Tysk lege (derav noe rar rettskriving)

Mye boring, fresing og skruing der altså :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Fin lesing dette her, for de som skjønner seg på slikt!!

Som eg beskrev tidlegere måtte de hente opp korsbandet som hadde trekt seg bakover og låg mitt i kneet ditt. Dette var den mørke klumpen på MR-bildet, mellom lår og leggbeinet.

Ellers ser det bra ut og de har fått skikkelig feste til graftet.

Stingene skal vel tas snart nå??

Lykke til med rehabiliteringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si at arret mitt er hvertfall 10cm lengre, så ser ut til at noe har skjedd på den fronten ja. Verste er med den kikkhull greierne de driver med nå, så er det mye som blir flyttet på, har slitt i to måneder nå med en sene som ligger feil så kneet låser seg i utstrekt posisjon :)

Bør vel nevne at dette er min 3. kikkhulsoperasjon, og jeg har ennå ikke hatt lignende problemer som du nevner (1 for fjerning av beinrester etter en kjempesmell der biter av lårbeinet ble slått løs og lå og slang inni kneet :), 1 korsbåndsoperasjon i venstre kne, og en korsbåndsoperasjon i høyre kne )

:) Fin lesing dette her, for de som skjønner seg på slikt!!

Som eg beskrev tidlegere måtte de hente opp korsbandet som hadde trekt seg bakover og låg mitt i kneet ditt. Dette var den mørke klumpen på MR-bildet, mellom lår og leggbeinet.

Ellers ser det bra ut og de har fått skikkelig feste til graftet.

Stingene skal vel tas snart nå??

Lykke til med rehabiliteringen :D

Ja, skal til fysio imorgen, og fjerne stinga på torsdag (fikk ikke time før.. lurer egentli på å bare ta dem selv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal til fysio imorgen, og fjerne stinga på torsdag (fikk ikke time før.. lurer egentli på å bare ta dem selv..)

:) Nei, ikke blir hobby-sjukepleier, de kan stå ca 14 dager, så da går fint. Blir vel en dag mer hvis eg ikke tar feil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hallois Thor.

Da er det snart min tur :) (tror jeg)

I sommer var jeg så sportslig at jeg børstet støvet av tråsykkelen.

Nå snakker vi sykkel av gamle gode sorten,med tilhørende pedaler med reimer til å stikke skotuppene inni.

Etter 100 meter så kræsjet jeg med en grevling.

Siden venstre foten satt godt fast,så vred jeg kneet litt for mye.

Resultatet var sprukket leddkapsel og halveis avrevet korsbånd. (Om jeg husker riktig da.)

På lørdag skulle jeg til å sparke til fotballen til bikkja,men før jeg traff ballen så ga kneet etter.

Sinnsyk smerte,og en klump på baksiden av kneet.

Gjør vondt på siden av kneet,så legen har sendt bestilling til trommel igjen.

Grevlingen klarte seg fint om noen undres...

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både menisk operasjon og korsbånd.

Før operasjon av menisk hadde jeg låsinger i kneet.

Hadde tidenes heving i kneet da jeg vrikka kneet som allerede var ødelagt pga menisk på avveie.

Korsbåndoperasjonen etterlot ei grøft under kneskåla etter at de hentet litt vev til ei ny sene. Pluss en skrue som kan kjennes på utsiden den dag i dag.

Korsbåndsskaden ga meg litt under 300 tusen total siden jeg var dekket av fotballforsikring + livsforsikring. Dette krever at du er 15% ufør eller mer. Dette er verdt å sjekke siden du ikke får dette i posten automatisk.

Skulle du dra inn store penger fordi at du ikke visste dette, ha meg i tankene når du hever beløpet i banken.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.