Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite og ny art


Davyen
 Share

Recommended Posts

Etter at jeg kom til Lofoten har det ikke blitt så mye fiske. Flytting, ny jobb, tidsklemme osv., men i dag ble det endelig tid til en liten tur. Om det ikke har blitt tid til så mye fisking så har kartet over nærområdet (Vestvågøy) blitt studert nøye. Gode kystmeiteplsser har vært målet. I grunnen er det ikke så lett, for her er mange langgrunne områder som ikke egner seg så veldig godt. Men jeg har funnet noen steder som skal prøves.

I dag gikk turen til ei bukt ikke langt fra Nappstraumen. Plassen har sand og grusbunn og dybde inn til 10 meter i greit kastehold fra land.

Jeg fisket med to stenger og egnet med remareker og sildestrimler. Satset på flatfisk og kanskje en torsk til søndagsmiddag.

Været var bra, selv om sola har forlatt oss for en måneds tid

091220071505u7wAB69xbfQaRpgrxV.jpg?96

Ganske snart registrerte jeg litt dirring i den ene stangtuppen. Kjapt tilslag og fast fisk. Uten noen særlige problemer kom denne krabaten opp:

091220071451YozxiHmMdNhOdBmSip.jpg?67

Ulke, 85 gram. Kanskje ikke all verden, men ny art for meg :)

Så gikk det en lang periode uten annet enn agnskifter, kasting og nyting av atter en gang å være på fisketur.

Dagen så ut til å ende med ulka, før det igjen ble liv i en stangtupp. Historien gjentok seg og opp kom denne søte babyen:

091220071508WTqWyp4MVmpQrrEVui.jpg?82

Kveite, 380 gram :o . Mi første fra land...

Plassen leverte ikke all verden, men mulig årstida er litt feil for så grunt fiske. Skal gjøre et nytt forsøk når vi skriver mai - juni.

Til slutt litt reklame for verdens tredje fineste øygruppe.

091220071502dHeD9OfVB2Uj4G1vJp.jpg?73

Utsikt sørover gjennom Nappstraumen mot Vestfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt litt reklame for verdens tredje fineste øygruppe.

Må korrigere denne litt; reklame for verdens fineste øygruppe. Lofoten er unik! :) (selv om man kanskje ikke har særlig bruk for solbriller på denne årstiden!? :) ). For øvrig tøff ulke, og et utrolig flott fargemønster på den kveita. Også de store kveitene burde vel være aktive på denne tida av året; den største utfordringen er kanskje at det sjelden er bra nok vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge National Geographic er Lofoten nr. 3, men jeg kan godt være med på verdens fineste :).

På denne tida av året er været og lyset en smule utfordrende ja. Vi har mye vær og det er stabilt ustabilt.. Kombinert med 3-4 timers dagslys så gir det ikke rom for lange turer, i alle fall ikke om man har solbriller på :) .

Har gjort meg til venns med noen yrkesfiskere og de sier at kveitebestanden er på vei oppover, de tar mer småkveiter (10 kg + - ) nå enn de siste 10 - 20 årene. Det samme inntrykket har de ovenfor steinbiten.

Endret av Davyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.