Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan lure kveita?


Gjest Mats M
 Share

Recommended Posts

Har hatt en liten plan om og fiske målretta etter kveite i fjordene her da jeg vet at det går stor kveite i området. Lysten på kveita toppet seg idag når jeg så forsiden av Suldalsposten - noen hadde tatt en kveite på 86,5 kg i Hylsfjorden på line. Hylsfjorden ligger 10 minutter unna med båt :lol:

Hvordan skal jeg lure denne fisken? Jeg ønsker tips om tackler, metoder, teknikker osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter att Richard har tatt fra deg motet, kan det passe med en liten oppmuntring. Det tok meg 8 timer med kystmeite i Sandsfjorden før eg fekk kveite der. Riktig nok ei babykveite, men den store lurer nok i nærheten. Sandsfjorden er jo bare ett lite steinkast unna Hylsfjorden :)

Men konkrete tips for å fiske målretta etter kveite i den dype fjorden der har eg dessverre ikke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk to kveiter på min andre helgetur med THK, fått 11 totalt siden mai 2005, 7 av de på målretta fiske på Røst, 3 tilfeldig på Mausund, og en tilfeldig i Lofoten. Rett sted til rett tid med halvveis fornuftig agn/teknikk er alt som skal til. Ingen grunn til at det nødvendigvis må gå årevis mellom hver kveite.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med litt oppmuntring :lol: Jeg har ganske tro på at det er mulig og lure en kveite, men jeg trenger litt tips om hvordan jeg skal fiske målrettet etter den i den dype fjorden. Jigging fra bunn og oppover er helt utelukket da det er alt for dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort er å legge meg ganske nært land der det er ujevnheter på land som kan se ut som de fortsetter ut i vannet. Hevet ut dregg eller drivanker(Ikeaposen funker bra), og brukt 100-200g søkke og to oppheng, ett med liten krok og liten makrellfilet(og kort oppheng) og et med stort av begge. Jeg ville brukt sirkelkroker og ikke renneløkke(hva heter det igjen, glidetackling?), men her er nok de fleste uenig med meg. Så ville jeg drukket kaffe og tatt en røyk, hvis jeg fikk tid til det da.

Dette er rent teoretisk fra min side, jeg har ikke båt(ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matz,

Veit ikke hva du har for båt og utstyr men, et første skritt kunne være å søke på sjøkart og med ekkolodd etter gode habitater for plattfisk, d.v.s. sandbunn eller skjell-sandbunn da har du minket ner på fjordarealet slik at du har en oversiktlig areal at starte søket. Du kan også utelukke leir/gjørmebunner, der er ikke no for slike fisk å være (dei får hoste).

Da du har funnet noen områder med gjevn bunntopografi, og hellst i nærleiken av større dyp med stein- og fjellbunn så kan du starte der.

Finner du sandbunn på 20-100m dybde så er det områder som kan være produktive for kveita (slik som på Røst)

Som en begynnelse så er det agnfisk (fiske med driv) som gjeller men prøv også jigging. Trolling går også men, er usikker på om du har utstyr (jeg har).

Som agnfisk kan du bruke heile agnfisker (type Sild, Makrell eller Sei) eller file´biter av dei.

Pilking har jeg mindre tru på, men fungerer sikkert hvis enn har det rette takkelet. Fiskedybden blir da slik som dybden på aktuell sandbunn da, men prøv rett utenfor disse bunnene, på litt dypere vann vekselsvis av og til. Har liten tru på dybder over 200m da mange andre arter kan hogge (lange og den slags, forskjellige haj og annet uhyre også).

Det er denne strategien jeg har kommet frem til nå i haust og vinter. Skall kjøre i Hardangerfjorden etter den og jeg begynner når jeg har fått tak på agnfisk. Bare det slutter å blåse så ein tør å reise ut på sjøen noen gang da, phu :lol:

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vær så snill !!! Disse gutta som fikk kveite i Hylsfjorden har da altså brutt norsk lov. Det er ikke tillatt å fiske etter kveite med line eller garn sør for 62 breddegrad mellom 21 desember og 1 april. Kveiten skulle i henhold til lover og regler vært sluppet ut igjen.

Jeg registrerer at fiskerene selv sier at de er klar over at slike kveiter er sjelden kost. Her sør er det veldig sjelden kost, at de da presterer å ta livet av denne fisken og stille opp på skrytebilder i aviser er påfallende, og kanskje noe usmart.

Men gratulerer med dagen gutter, kanskje tok dere livet at den siste store gytende hunnkveiten i Hylsfjorden !!!! Dermed burde faren være liten for at dere ikke blir legendariske i sportsfiske miljøet i området...

Så får vi bare håpe at ingen myndigheter har fått med seg dette og at det ikke er en saftig bot på vei i posten.....

Vær så snill, ta ikke livet av kveitene, ta deres bilder og mål / vekt og slipp dem ut igjen slik at også fremtidige generasjoner kan oppleve en og annen kveite.

Hadde kveiten levd på landjorden er det ingen tvil i mitt hode om at den hadde vært fredet her sørpå. Men uheldigvis for kveiten er den ikke lodden og søt, det ligger lite pr i å kjempe for dette flotte vesenet. Mye lettere for miljø og dyrevern organisasjoner å få oppmerksomhet ved hjelo av bilder av søte selunger, fjellrever og andre nusselige dyr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill !!! Disse gutta som fikk kveite i Hylsfjorden har da altså brutt norsk lov. Det er ikke tillatt å fiske etter kveite med line eller garn sør for 62 breddegrad mellom 21 desember og 1 april. Kveiten skulle i henhold til lover og regler vært sluppet ut igjen.

Jeg registrerer at fiskerene selv sier at de er klar over at slike kveiter er sjelden kost. Her sør er det veldig sjelden kost, at de da presterer å ta livet av denne fisken og stille opp på skrytebilder i aviser er påfallende, og kanskje noe usmart.

Men gratulerer med dagen gutter, kanskje tok dere livet at den siste store gytende hunnkveiten i Hylsfjorden !!!! Dermed burde faren være liten for at dere ikke blir legendariske i sportsfiske miljøet i området...

Så får vi bare håpe at ingen myndigheter har fått med seg dette og at det ikke er en saftig bot på vei i posten.....

Vær så snill, ta ikke livet av kveitene, ta deres bilder og mål / vekt og slipp dem ut igjen slik at også fremtidige generasjoner kan oppleve en og annen kveite.

Hadde kveiten levd på landjorden er det ingen tvil i mitt hode om at den hadde vært fredet her sørpå. Men uheldigvis for kveiten er den ikke lodden og søt, det ligger lite pr i å kjempe for dette flotte vesenet. Mye lettere for miljø og dyrevern organisasjoner å få oppmerksomhet ved hjelo av bilder av søte selunger, fjellrever og andre nusselige dyr....

Jeg er veldig enig i det du sier - hadde jeg dratt denne fisken så hadde den fortsatt svømt rundt i fjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.