Gå til innhold
Fiskersiden

ThorEH sine reptilbilder


ThorEH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Norsk navn er Mellom-Europeisk Husfluegekko...

(....eller Sørlig bladhalegekko som den ofte blir omtalt som av en gekkofotograf jeg kjenner)

...så da antar jeg det er en slags gekko vi snakker om, Svenna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk navn er Mellom-Europeisk Husfluegekko...

(....eller Sørlig bladhalegekko som den ofte blir omtalt som av en gekkofotograf jeg kjenner)

...så da antar jeg det er en slags gekko vi snakker om, Svenna....

Svenna :

Jepp, det er en Sørlig (eller Mosete) bladhalegekko - en av mange gekkoarter fra Madagascar

Hehe, det er jo artig at poenget vårt kjem så fint fram her :) . Heile tre norske namn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er jo artig at poenget vårt kjem så fint fram her :D . Heile tre norske namn!

Det er godt mulig jeg var i det humoristiske hjørnet slik ut du kan smale det ned til to i det minste - hvorav den ene i parentes....

(Ellers har du en jobb å gjøre ellers også i og med at norske navn på dyr gjerne har geografiske variasjoner og ofte kallenavn - ikke minst gjelder dette fisk. Det er liksom ikke enestående for disse (unorske artene) og det er vel de færreste av oss nordmenn som handler Gadus morhua i butikken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig jeg var i det humoristiske hjørnet slik ut du kan smale det ned til to i det minste - hvorav den ene i parentes....

(Ellers har du en jobb å gjøre ellers også i og med at norske navn på dyr gjerne har geografiske variasjoner og ofte kallenavn - ikke minst gjelder dette fisk. Det er liksom ikke enestående for disse (unorske artene) og det er vel de færreste av oss nordmenn som handler Gadus morhua i butikken....

Dette med navn og dyrearter er jo et interessant tema. Engelskmennene har jo hentet navnen på torsk fra latin (cod-gadus), det samme har franskmennene (morue). Mens det norske navnet jo er avledet fra å tørke; torsk betyr fisken man henger til tørk...

og for ikke å snakke om alle dialektnavnene, ta for eksempel hork; steinpurke, snørrgjørs, russkule, ruskle,.... osv.

nei, det er faktisk ikke så rart at vitenskapen foretrekker latin...! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som biologi nerd, er du motstander av under art navn?

Chironomus må jo svare for seg selv, men som selutnevnt biologinerd kan jeg jo kommentere denne. Vi må aldri glemme at det eksisterende klassifikasjonssystemet er menneskeskapt. Riktignok er det basert på håndfaste biologiske (genetiske) fakta, men i mange situasjoner kan man stille sprøsmål ved om den i høyeste grad VALGTE klassifikasjonen er riktig, eller hensiktsmessig. Og i så henseende kan man spørre seg om man skal klassifisere i underarter eller betrakte noe som variasjon innenfor samme art - altså en "rase". Skal vi begynne å klassifisere hunderaser som underarter av hund (eller ulv?). Og hva med de ulike variantene av sølvkaruss (gullfisk); slørhaler, teleskopøyer, løvehoder osv? Er ikke dette også bare rendyrkede "raser" på samme måte som hunderaser?

Rent personlig foretrekker jeg en litt konservativ og streng klassifikasjon og at man gjør ting så enkelt som mulig. Med andre ord; jeg foretrekker at man klassifiserer i hovedarter, og så betraktes variasjonene innenfor artene nettopp det. Å klassifisere i underarter virker derfor generelt som litt uhensiktsmessig, selv om det sikkert fins situasjoner der dette kan virke fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, som eks-selvutnevnt biologinerd, så husker jeg disse diskusjonene ang underarter. Og at gjerne litt eldre biologer, likte å bruke underarter. Så jeg lurte bare på hvordan ståa var blitt, fordi jeg la merke til at en av artene som Thor hadde tatt bilde av hadde underart navn.

Beklager avsporinga, fine bilder B)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chironomus må jo svare for seg selv, men som selutnevnt biologinerd kan jeg jo kommentere denne. Vi må aldri glemme at det eksisterende klassifikasjonssystemet er menneskeskapt. Riktignok er det basert på håndfaste biologiske (genetiske) fakta, men i mange situasjoner kan man stille sprøsmål ved om den i høyeste grad VALGTE klassifikasjonen er riktig, eller hensiktsmessig. Og i så henseende kan man spørre seg om man skal klassifisere i underarter eller betrakte noe som variasjon innenfor samme art - altså en "rase". Skal vi begynne å klassifisere hunderaser som underarter av hund (eller ulv?). Og hva med de ulike variantene av sølvkaruss (gullfisk); slørhaler, teleskopøyer, løvehoder osv? Er ikke dette også bare rendyrkede "raser" på samme måte som hunderaser?

Rent personlig foretrekker jeg en litt konservativ og streng klassifikasjon og at man gjør ting så enkelt som mulig. Med andre ord; jeg foretrekker at man klassifiserer i hovedarter, og så betraktes variasjonene innenfor artene nettopp det. Å klassifisere i underarter virker derfor generelt som litt uhensiktsmessig, selv om det sikkert fins situasjoner der dette kan virke fornuftig.

Canis lupus og Canis lupus familiaris er jo et greit eksempel.

Edit: På en situasjon hvor det kan være hensiktsmessig altså.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er jo artig at poenget vårt kjem så fint fram her . Heile tre norske namn!

Først og fremst så burde du kanskje skjønt at det ene navnet ikke var ett nosk navn på denne arten - da arten er fra Madagascar (som skrevet ett par innlegg lenger oppe :) )

Ingen av navnene er norske - bortsett fra bladhalegekko, som er det norske navnet på familien (slekten?) Uroplatus

De to siste navnene er mine oversettelser av de engelske navnene Southern og Mossy Leaf-tailed Gecko :)

Så jeg lurte bare på hvordan ståa var blitt, fordi jeg la merke til at en av artene som Thor hadde tatt bilde av hadde underart navn.

Grunnen til at disse to artene er skilt i to underarter (U.sikorae sikorae og U.sikorae sameiti) er at de har forskjellige farge i munnhulen (U.s.sikorae er svarte (som vist på bildet)) - U.s.sameiti er lyse i munnhulen.

Forøvrig så er det forholdsvis stor geografisk variasjon på hvor de 2 artene er funnnet på Madagascar - U.s.sameiti er kun funnet på en liten øy utenfor kysten som heter Nosy Boraha)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg vet jo at det finnes underarter, men og at de lærde strides om det, enten så er det en art, eller så er det den samme arten :wub: eller evt en annen...

Så vil jeg og foresten og si at innihelvete å bildene har blitt bedre gjennom denne tråden! Var noen gullkorn i starten, men nå er de regelen i stedet for unntaket. Satser på å ta en tur i reptilparken med mini i morgen.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoihoi, her går diskusjonen unna (i feil retning). Eg er ikkje motstandar av norske namn, langifrå. Dagligtale går som regel med norske namn der det fins. Poenget med den artige kommentaren (tykkje eg, i alle fall, hehe) var at når alle skal finne på eit namn på eigen hand blir det lett krøll. Difor meiner eg at latinske namn bør brukast det det ikkje foreligg offisielle, norske namn. Akkurat slik akvariemiljøet har gjort burde sikkert reptilmiljøet gjere det same, og lage ei liste med offisielle namn.

Det er godt mulig jeg var i det humoristiske hjørnet slik ut du kan smale det ned til to i det minste - hvorav den ene i parentes....

(Ellers har du en jobb å gjøre ellers også i og med at norske navn på dyr gjerne har geografiske variasjoner og ofte kallenavn - ikke minst gjelder dette fisk. Det er liksom ikke enestående for disse (unorske artene) og det er vel de færreste av oss nordmenn som handler Gadus morhua i butikken....

Offisielle norske namn av ulike grupper blir utarbeidd i denne stund i regi av Artsdatabanken. Her blir det avklaring der namna er tvetydige, og nye namn der det manglar. Sjølv om mort er lokalnamn for sei, er framleis sei det offisielle namnet.

Som biologi nerd, er du motstander av under art navn? spp?

Michael

Nei, på ingen måte. Ein må ha svært inngåande kunnskap om dei aktuelle artane for å uttale seg om dei bør vera eigne artar eller underartar. Svært få sit vel på slik kunnskap, og då er det like greit å stole på dei offisielle namnekomiteane.

Først og fremst så burde du kanskje skjønt at det ene navnet ikke var ett nosk navn på denne arten - da arten er fra Madagascar (som skrevet ett par innlegg lenger oppe :wub: )

Ingen av navnene er norske - bortsett fra bladhalegekko, som er det norske navnet på familien (slekten?) Uroplatus

De to siste navnene er mine oversettelser av de engelske navnene Southern og Mossy Leaf-tailed Gecko :)

Grunnen til at disse to artene er skilt i to underarter (U.sikorae sikorae og U.sikorae sameiti) er at de har forskjellige farge i munnhulen (U.s.sikorae er svarte (som vist på bildet)) - U.s.sameiti er lyse i munnhulen.

Det er lett å sjå om namnet er ein orden eller ein familien, alle dyreordnar endar på *formes, og alle dyrefamiliar endar på *idae. Døme med torsk: orden Gadiformes og familie Gadidae. Merk at desse ikkje skal i kursiv. Uroplatus er altså ei slekt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dendrobates tinctorius azureus

Denne arten bærer vel navnet sitt med rette. Betyr ikke tinctorius azureus noe sånt som den "blåfargede" eller "blåmalte"? Og slike frosker er vel svært giftige og farlige å ta på til og med? Hvordan ta bilde av de i en slik "oppstilt" situasjon og samtidig unngå hudkontakt? Bruker du hansker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh ja, tror hun er litt for liten og uforsiktig enda. Biter av den hue og sier "ånnnn!" jeg har ikke vært der selv siden de flytta.

Michael

Om du ikke har vært der siden de flytta så er det på tide du tar turen gitt - STORE forandringer. Både når det gjelder terras og dyr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.