Gå til innhold
Fiskersiden

ThorEH sine reptilbilder


ThorEH
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For de spesielt interresert så er VKM (Vitenskapskomiteen for Mattrygghet) nå ferdig med sin risikovurdering av reptilhold i norske hjem

Jeg skal passe meg for å sette meg på en høy hest her, og jeg er ikke kategorisk i mot reptilhold. Ser ikke på dette som noe mer farlig eller alvorlig enn akvariehold av tropiske fisk. Og i og med at jeg har døra på gløtt overfor fisk, dersom nytten er sterkt nok, og skadevirkningene tilstrekkelig små, bør vel også de som liker reptiler ha en mulighet til å få sine ønsker og behov oppfylt?

Men hvis man er så opptatt av å beskytte det biologiske mangfoldet, burde man være like kritisk til dette som all annen innføring av fremmede arter? Selv om disse artene skal holde i bur i private hjem kan jo smittestoffer slippe ut. Og enkeltindivider kan rømme. Risikoen for at de etablerer bestand kan man kanskje se bort fra, men de kan kanskje gjøre en del skade. Og vi er vel alle enige om at fisk tross alt er bedre enn reptiler, selv om vi reptilene holdes i hus, og fisken skal settes ut i naturen? :P

Kanskje det sterkeste argumentet mot slik virksomhet handler om dyrevelferd, at dyr som er tilpasset et liv i varmere strøk ikke bør innføres til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skal passe meg for å sette meg på en høy hest her, og jeg er ikke kategorisk i mot reptilhold. Ser ikke på dette som noe mer farlig eller alvorlig enn akvariehold av tropiske fisk. Og i og med at jeg har døra på gløtt overfor fisk, dersom nytten er sterkt nok, og skadevirkningene tilstrekkelig små, bør vel også de som liker reptiler ha en mulighet til å få sine ønsker og behov oppfylt?

Men hvis man er så opptatt av å beskytte det biologiske mangfoldet, burde man være like kritisk til dette som all annen innføring av fremmede arter? Selv om disse artene skal holde i bur i private hjem kan jo smittestoffer slippe ut. Og enkeltindivider kan rømme. Risikoen for at de etablerer bestand kan man kanskje se bort fra, men de kan kanskje gjøre en del skade. Og vi er vel alle enige om at fisk tross alt er bedre enn reptiler, selv om vi reptilene holdes i hus, og fisken skal settes ut i naturen? :P

Kanskje det sterkeste argumentet mot slik virksomhet handler om dyrevelferd, at dyr som er tilpasset et liv i varmere strøk ikke bør innføres til Norge?

Ser ingen grunn til å gå på en diskusjon rundt dette Rune - men, ett av de største poengen rundt lovendring er jo at dyrene allerede er her til lands. Vi har en bestand på ca 100 000 herptiler i fangenskap i Norge i dag.Så dyrene er allerede her. Og de problemene du ramser opp er behørig besvart i rapporten til VKM.

Ang den siste uttalelsen din : om det er ett godt argument så bør vi forby : alle tropiske fugler (papegøyer, parakitter osv), stort sett alle akvariefiske samt de aller fleste andre kjæledyr :)

5316793608_5cf63c3ee2_b.jpg

Rhacodactylus chahoua

5336785113_498c3548a6_b.jpg

Strophurus taenicauda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ang den siste uttalelsen din : om det er ett godt argument så bør vi forby : alle tropiske fugler (papegøyer, parakitter osv), stort sett alle akvariefiske samt de aller fleste andre kjæledyr

for all del. Og jeg tror vi egentlig er ganske enige. Men man bør jo alltid forsøke å spille djevelens advokat og være kritisk i slike saker. For øvrig holder du stilen mhp bildekvalitet. Dette kan du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Krokkodillskink var skikkelig kule !!

Hadde de vært 100 ganger større hadde vi kanskje hatt krokodilleskinkeryttere i Norge...

Er ikke overvettes begeistret for reptiler selv, men det er fascinerende dyr. Siste stunt var en 3,5 meters albino kvelerslange rundt halsen på Akvariet i Bergen ifbm en fotoshoot for BA. Ivar virket mer skeptisk enn meg, enda jeg holdt hodet på den. Og ved et tidligere tilfelle rygget Grulte og nektet. Da måtte jeg holde den sjøl mens Grutle selvsagt oppfordret slangen til å klemme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.