Gå til innhold
Fiskersiden

To blankere på skogseid


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Gamlefar og jeg har ikke all verdens god erfaring med røye på skogseid. Så siden det var spådd fint vær i dag, planla vi å prøve å snike oss over kilos grensa for en gangs skyld.

Det startet med at vi fikk 4 fisk med et snitt på 122,7g pga at vi havnet for langt ut (doh!). Så etter en forflytning eller to napper jeg opp noen 300g tasser før noe tungt hugger i enden av snøret til Svein. Fisken ser tung ut og gamlefar håper at dette er slutten på en lang forbannelse. Men etter 2min fight så sneier fisken en runde rundt ankertauet og løsner... Svein banner og er ikke spesielt fornøyd. Jeg trøster det jeg kan, men det hjelper lite. Forbannelsen lever i beste velgående.

5 min seinere så trenger jeg kroken inn i noe annet en stein for en gangs skyld. Og etter en frisk fight, hvor jeg trodde den var feilkroket siden den guffa på veldig til tider. Så kom min første ordentlige skogseid røye opp i båten!

44269_s.jpg

4050g og 61cm

Svein mumla litt ekstra i skjegget der han satt og var ikke helt fornøyd... selv om jeg trur han mente det når han gratulerte og sa at jeg fortjente den.

Det går ca en time før det igjen hugger til i enden av snøret til Svein. Denne henger på i 30sek før den uten forvarsel detter av... Den allerede krokete ryggen blir bare mer krokete. Og det hjelper ikke noe særlig at jeg kroker en ny fisk like etterpå. Jeg kjenner at det er bra med tyngde denne gangen også, men fighten er udramatisk og opp kommer det en ny pers og jeg har brutt 5kg grensa med god margin!

44273_s.jpg

5590g og 69cm

Gratulasjonen i fra Svein var en smule mindre lystig denne gangen...

Halvtimen senere så er det igjen tur for at svein mister fisk etter at den har hengt på en god stund. Nå det er ikke mye håp igjen i den gamle kroppen. Og igjen kroker jeg en fisk til bare for å gruse det lille motet svein har igjen. Etter litt pumping så dukker denne puddingen opp under båten.

44271_s.jpg

4490g og 65,5cm

Og gjett hva som skjer 10 min seinere? Svein mister fisk.... 10 min etter det så får jeg denne...

44270_s.jpg

4230g og 64cm

Ikke ofte jeg unner noen en fisk så mye som akkurat nå... Svein sitter i fronten av båten og stirrer tomt på tuppen av stanga og vurderer om han bare skal kaste inn håndkleet... Men så nøkker det til igjen i andre enden. Og selv om han ikke har trua på at fisken har planer om å bli med helt opp til båten. Så gjør den faktisk det og endelig er en forbannelse brutt! Om en med en litt merkelig røye variant...

44274_s.jpg

2990g og 51cm :D

44275_s.jpg

Komprimerte ryggvirvler gjør sitt med formen....

Den fortjente du svein!!

Endelig så kan vi slappe av. Vi har klart målet våres og turen har vært en suksess for begge to. Været er knall og resten som kommer er bare en rein bonus.

Etter hvert så begynner jeg å kaste litt for moro skyld og drar blinken langs bunn. Det var ikke så dumt :)

44268_s.jpg

3240g og 62cm

Og mens og kroker av og veier fisken min så Perser gamlefar med denne krokryggen. Endelig en skikkelig fisk sier han og smiler Godt fornøyd med den eneste hannfisken på turen.

44276_s.jpg

4790g og 68cm

Synd det ikke var en båt til på vannet som kunne tatt et bilde av oss med to fisker om bord samtidig....

I det det begynner å mørkne så hugger det igjen hos meg og den beste fighten min i løpet av turen fører til den fineste fisken min i løpet av dagen også.

44272_s.jpg

4690g og 69cm

Vi har litt napping til framover til det blir mørkt uten at det fører til flere fisk i båten. Så vi pakker fornøyd sammen kl 17:30 og fastslår at turen var en knallsuksess som tok knekken på en gammel og en ny forbannelse.

Takk for en knall tur Svein!

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.