Gå til innhold
Fiskersiden

Mausundfestivalen


Arvido
 Share

Recommended Posts

Jeg har lurt på å reise oppover til mausundfestivalen. Da jeg er en nybegynner innen havfiske, så lurte jeg på om dette er noen konkurranse for meg? Eller er dette kun en festival for dem som driver havfiske aktivt som en kunkurranse form? Fant en tråd om dette her inne fra i fjor og Dere virket ikke helt positiv til festivalen (tenker på pris og premier)? Noen som har vært der oppe? Hvordan det er med overnatting og slikt? Alle innspill mottas med takk :blink:

Endret av Arvido
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se på Trondheim Havfiskeklubbs (arrangørklubben) nettisder, linker til info oppe til høyre: http://www.fiskeklubb.com/

Se litt nedover sida i kolonna til venstre så finner du linker til tidligere Mausund-festivaler også.

Anbefaler deg å ta kontakt med festivalgeneral (og leder av Trondheim Havfiskeklubb) Øyvind Braa om du har ytterligere spørsmål, se kontaktinfo her: http://www.fiskeklubb.com/div/nyheter/styre.htm

Du kan jo også ta en titt på en gammel (fra den gangen jeg var ung og lovende student med tid til å fiske) rapport fra Mausund-festivalen 2005. Fant etter hvert ut at konkurransehavfiske ikke er noe for meg, men det var veldig gøy i starten, og Mausund-festivalen kan definitivt være verdt et besøk.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=8098

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og ødlegge for arangører her. Men prisene fyker til værs og har pratet med fler som har hvert

vankere på festivalen der oppe og det blir alt for dyrt for de med fler i familie .Sikkert fint for de som bor der oppe med festival. Sper vell på litt det tenker jeg(unner de det) .men nå tror jeg de ødlegger litt for de som tjener penger for det er nok mange som trekker seg fra de dagene der oppe nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Link her. Har blitt fryktelig dyrt. Dette gir selvfølgelig bra premier, men er ikke verdt det etter min mening.

Bli heller med på konkene til Jæren/Bergen.. Hvert fall for første gangen.

For all del, kjempebra fiske der oppe til tider, men jeg syns det var bedre før!

Ta kontakt med nærmeste havfiskeklubb (om du ikke allerede har gjort det). Da får du være med ut på tur og du får bekjente du kan være med på havfiske rundt det ganske land...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i de to forrige her. Blitt for dyrt der oppe, men har du grisflaks og får en premie kan du få noen penger tilbake.

Men Trondheim er flinke til å arrangere festival, og det er et spennnde sted å fiske. Fangstene er gode både innaskjærs og utaskjærs.

Har vært der 2 ganger, men kuttet det ut når de la på prisene. Kommer nok ikke til å reise dit før prisene er normale igjen. Noe det kan gjøre da deltagelsen ble en del mindre ifjor med høyere priser. Pengepremier har vært prøvd på andre festivaler tidligere, men der har det blitt kuttet ut pga av lav deltagelse.

Hvis du ønsker å fiske i den delen av landet på en festival, kan jeg anbefale Ålesund. Det er like gode fangster der, og mye rimligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i fjor, og skal dit i år.

Dette er en fin festival. Det blir riktignok dyrere og dyrere å bo der oppe, men etter min mening verd det. Nå var det kanonfint vær ifjor, noe som er litt uvanlig. Ikke så helt sinnsykt godt fiske heller, men en helt grei fagst med noen fisk over 10 kg. Største fisken ble en lange på 23 kg tror jeg.

Merker at de tar bedre betalt for overnatting nå. Vi bor 4 stk sammen med en totalsumm på 7000,- for den uka. Er litt i det drøyeste laget men deet går.

Om du er fersk eller ikke, så er dette en meget fin festival å delta i uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i fjor, og skal dit i år.

Dette er en fin festival. Det blir riktignok dyrere og dyrere å bo der oppe, men etter min mening verd det. Nå var det kanonfint vær ifjor, noe som er litt uvanlig. Ikke så helt sinnsykt godt fiske heller, men en helt grei fagst med noen fisk over 10 kg. Største fisken ble en lange på 23 kg tror jeg.

Merker at de tar bedre betalt for overnatting nå. Vi bor 4 stk sammen med en totalsumm på 7000,- for den uka. Er litt i det drøyeste laget men deet går.

Om du er fersk eller ikke, så er dette en meget fin festival å delta i uansett. :)

Plassen anbefales på det sterkeste og er av de beste i landet. Om alt stemmer blir det uforglemmelig for de fleste. Flott fiskemiljø,mye å lære av hverandre,flotte og hyggelig skippere som kjenner plasser og som Mag nevner like bra fiske utaskjærs som innaskjærs.

Når det gjelder boplass er det absolutt billigst å bo på Sjøblomsten.

Den heldig vinneren får også en av de fineste " Havets Dronning " - ( keite avstøp- verdi kr. 10 000) som jeg noensinne har laget.

IMG_1444.JPG?imgmax=720

Se bilder av tidligere beste fiskere.

bilder%20020.jpg?imgmax=576

bilder%20607.jpg?imgmax=576

TICA%20Internasjonale%20havfiskefestival%202007%20Mausund%20091.jpg?imgmax=576

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forsvarer de en starkontigent på 4000 spenn?!?! Sykeste... Også skal man kjøre og bo i tillegg... Festival for de rike dette eller?

Mvh Oz

EDIT: Kjempeflotte avstøp xplorer! Godt håndtverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forsvarer de en starkontigent på 4000 spenn?!?! Sykeste... Også skal man kjøre og bo i tillegg... Festival for de rike dette eller?

Mvh Oz

EDIT: Kjempeflotte avstøp xplorer! Godt håndtverk.

Takk Oz. Ja, det koster mye ( jeg har ikke råd i år heller, bedriftens gang prioriteres ) Hvis man tar i betraktning at det er 4 tellende konkurranser på samme plass ( og beste organisert konkurranse plass og klubb i Norge) og man reiser kun 1 gang til samme plass, er det faktisk billigere en å reise langt til flere andre plasser for å få med seg like mange fiskedager , særlig for oss fra Sør.

Det er beste plass å få med seg pighå på 5 + og piggskater på rundt 5kg. Synd at piggskaten og håen må avlives for å være tellende og gleder meg til den dagen det holder å bevitne at man har fått arten om bord , uten å måte avlives. Noe å tenke for arrangerende klubb ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanangerfestivalen til Stavanger DSFC er "catch&release" konk.

Så det funker. Skulle gjerne hatt det flere steder, men må bli kvitt noen av de gamle kara først..

Noen ? Nei da, jeg fleipper. Vi kan takke mange av de gamle for hva de har fått til. Det er bedre å overbevise disse i at tidene går fremover slik at konkurransene blir med litt mer etisk preg . Jeg er ikke heller for C&R til enhver pris og hvis det flyter av døende fisk som ikke klarer seg. Arter som er truede og som klarer seg eller om man ikke ønske å bruke fisken som mat burde man ha mulighet til å sette ut.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanangerfestivalen til Stavanger DSFC er "catch&release" konk.

Så det funker. Skulle gjerne hatt det flere steder, men må bli kvitt noen av de gamle kara først..

Må si meg halvenig i dette, jeg er enig i han over, at vi kan takke gamlefolka for mye, men noen er litt for smaløyde, den er grei nok.

Men jeg synes ikke dermed for full c&r effekt i konkurranseform eller klubbturer, noen vil ha mat, eller ha med trofèet hjem. MEN jeg synes at hvis det vi bedriver skal kalles ''havfiske'' osv, så synes jeg derimot at minstemål til fisk, både i klubber å i konkurranser bør økes betraktelig!!! Sånn som max 10 første sei til innveing i festivaler, (det er jo max 10 sei nå, men folk bytter jo ut sei med større de får senere huff og huff), men synes det er synd med minstemål på torsk på 40-45-50cm som er rundtom, dette synes jeg er for lite, samme med seien, å lange osv osv!

Synes enkelt å greit at man kan ta med hjem de fiskene som er ''voksne'', som et trofè, men lar de som er average kan svømme videre å berike sjøen, å sørge for en balanse!

unnskyld for langt innlegg, men akkurat dette temaet engasjerer meg, da jeg er så forferdelig imot de minstemålene som er rundtom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ? Nei da, jeg fleipper. Vi kan takke mange av de gamle for hva de har fått til. Det er bedre å overbevise disse i at tidene går fremover slik at konkurransene blir med litt mer etisk preg . Jeg er ikke heller for C&R til enhver pris og hvis det flyter av døende fisk som ikke klarer seg. Arter som er truede og som klarer seg eller om man ikke ønske å bruke fisken som mat burde man ha mulighet til å sette ut.

Helt enig, sprengt torsk går det dårlig med. Men syns det hadde vært en fordel at det er mulig å sette ut f.eks. bruskfisk som tåler trykkforskjellen, og allikevel få poeng for det.

Må si meg halvenig i dette, jeg er enig i han over, at vi kan takke gamlefolka for mye, men noen er litt for smaløyde, den er grei nok.

Men jeg synes ikke dermed for full c&r effekt i konkurranseform eller klubbturer, noen vil ha mat, eller ha med trofèet hjem. MEN jeg synes at hvis det vi bedriver skal kalles ''havfiske'' osv, så synes jeg derimot at minstemål til fisk, både i klubber å i konkurranser bør økes betraktelig!!! Sånn som max 10 første sei til innveing i festivaler, (det er jo max 10 sei nå, men folk bytter jo ut sei med større de får senere huff og huff), men synes det er synd med minstemål på torsk på 40-45-50cm som er rundtom, dette synes jeg er for lite, samme med seien, å lange osv osv!

Synes enkelt å greit at man kan ta med hjem de fiskene som er ''voksne'', som et trofè, men lar de som er average kan svømme videre å berike sjøen, å sørge for en balanse!

unnskyld for langt innlegg, men akkurat dette temaet engasjerer meg, da jeg er så forferdelig imot de minstemålene som er rundtom! :D

Gode holdninger! Synd det er mange som er uenige med deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at enkelte reagerer på en deltageravgift på 4000.-

Er det egentlig så ille? Det er snakk om 4 dager på 1 sted = 1 reise for 4 tellende NC dager for de som prøver seg på den. For min del så betyr det mange effektive fisketimer i forhold til nedlagt reisetid (fra Oslo)

Ingen andre konkurranser eller festivaler er gratis heller. Normalen er vel stort sett 500-700.- for en dag. Båtene/båtførere skal jo ha sitt, og premiene på Mausen er vel ikke av de dårligste i konkurransesammenheng i Norge. I tillegg så er det mange flinke båtførere der, og ikke minst en veldig allright ramme rundt det hele. Siste sagt, så ikke et vondt ord om andre arrangementer i så henseende.

Fangstene er vel heller ikke av de værste. Vi snakker ihvertfall om havfiske med muligheter for storfangst, ikke frimerkesamling i en fjord.

For de som kan, anbefaler jeg det på det varmeste. Første uka i juli er rødmerket i min almanakk.

Mvh

Snapper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at enkelte reagerer på en deltageravgift på 4000.-

Er det egentlig så ille? Det er snakk om 4 dager på 1 sted = 1 reise for 4 tellende NC dager for de som prøver seg på den. For min del så betyr det mange effektive fisketimer i forhold til nedlagt reisetid (fra Oslo)

Ingen andre konkurranser eller festivaler er gratis heller. Normalen er vel stort sett 500-700.- for en dag. Båtene/båtførere skal jo ha sitt, og premiene på Mausen er vel ikke av de dårligste i konkurransesammenheng i Norge. I tillegg så er det mange flinke båtførere der, og ikke minst en veldig allright ramme rundt det hele. Siste sagt, så ikke et vondt ord om andre arrangementer i så henseende.

Fangstene er vel heller ikke av de værste. Vi snakker ihvertfall om havfiske med muligheter for storfangst, ikke frimerkesamling i en fjord.

For de som kan, anbefaler jeg det på det varmeste. Første uka i juli er rødmerket i min almanakk.

Mvh

Snapper

"Frimerkesamling i en fjord" ja... Hva er det for en kommentar??

Nei, jeg syns IKKE det er mulig å forsvare en deltageravgift på 4 lapper, ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som er ivrige konkurransefiskere er dette sikkert en kjempeflott ordning. For de av oss som ikke deltar i NC er denne prisen fullstendig på jordet. Mausund ser flott ut det, men til den prisen er det temmelig uaktuelt for meg å delta. da sitter jeg heller inne i fjorden min og samler på frimerker.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det fiskingen som betyr mest, det er derfor jeg driver med denne hobbyen (ikke sport), og Mausen er det som har gitt meg mest moro ihvertfall. Har jo sett på fangstene for f.eks Sørøya og VM i skreifiske der oppe. Er jo ikke så imponerende de fangstene der heller. For oss sør i landet så koster det "noen" kroner mer å dra dit. Midtnorge er fortsatt overkommelig.

Vet at dette med pris var veldig omdiskutert da den økte deltageravgiften ble innført ifjor, og kommer helt sikkert til å være et hett tema der oppe i år også. De skal ihvertfall ha for at de har fordelt premieringen mer iår.

Lurer litt på hva dere betaler i båtleie for en vanlig dagstur ellers? I Oslofjorden er organiserte turer i klubbene rundt forbi, typisk ca 500.- pr hode for en dag, såfremt en ikke vil stå som sild i tønne og løse floker, for å spare noen kroner da. Da mener jeg de 2000.- kronene ekstra for den ene store festivalen i året ikke er så mye å si, spesielt ikke når det blir kompansert med et såpass premiebord, både pengepremier og utstyr. Faren er selvsagt at det skal smitte over på andre festivaler, men det tror jeg ganske fort begrenser seg selv. Hvor mye betalte vi i Bergen, Oktober ifjor? Mener å huske at det var 700.-, og det for å vinne noen stearinlys formet som steinbithoder.

Tror folk her heller skal være mer bekymret for utviklinga utenfor festivalarrangementene, og se på båtleiepriser generelt. Kanskje på tide å avskaffe et blad som "Alt om Fiske" (satt på spissen), fordi gjentagende suksesshistorier og reportasjer øker presset på de gode områdene, og båtførerne ser sitt snitt til ekstra kroner. Ikke vet jeg...... ? Hva med fisketurismen, og pengesterke utlendinger?

Mulig "frimerkesamling"-kommentaren min virker flåsete, men den har en alvorlig ment undertone.

Ingeting galt med tilpasset utstyr til forskjellige forhold. For min del foregår størsteparten av havfiskehobbyen , nettopp som "frimerkesamler" og artsfisker i Oslofjorden. Ikke så mange gangene i året en har muligheten for kontakt med riktige rugger, ikke minst matnyttige sådanne, som også gir gleder på kjøkkenbordet.

Er helt på linje med de som stiller spørsmålstegn til hvorfor ta vare på enhver stakkars liten flis av en fisk.

Gir ihvertfall meg en litt flau smak å registrere inn 7cm hvitting på kaia for og sanke poeng, når det fint burde gå an og ha fangst/poengkort ombord, godkjent av fiskeskipper. Ser ikke veldig bra ut når nysgjerrige utenforståene stimler rundt innveiinga for å "beundre" fangstene til disse brave menn og kvinner. Er overhodet ingen C&R-mann, men vi som utøver denne hobbyen burde absolut ta noen etiske valg og sette noen (viktige) grenser.

Har snakket med endel fiskere fra Stavanger-området, og der ser det jo ut til at de har fått det til.

Endret av ManleySnapper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Sørøya i fjord og fikk 167 kg og fire torsker over 10 kg,så jeg var ihvertfall fornøyd med det :)

VM i skrei er dårlige greier,det er jeg enig i.

Skal på nm på Sortland iår og dette koster:

Fly 1300 kr.

Fisking 1200 kr.

Overnatting Strand Hotell 1100kr. (kostet det i 2005 ihvertfall) =ca 3600 kr.

Dette er selfølgelig 2 dagers fiske da,men prisen er overkommelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Sørøya i fjord og fikk 167 kg og fire torsker over 10 kg,så jeg var ihvertfall fornøyd med det :)

VM i skrei er dårlige greier,det er jeg enig i.

Skal på nm på Sortland iår og dette koster:

Fly 1300 kr.

Fisking 1200 kr.

Overnatting Strand Hotell 1100kr. (kostet det i 2005 ihvertfall) =ca 3600 kr.

Dette er selfølgelig 2 dagers fiske da,men prisen er overkommelig synes jeg.

Ingen dårlig fangst det. Hadde bare denne i bakhodet når jeg våget å ytre meg:

http://norgeshavfiskeforbund.org/2007/Cupr...ifiske_2007.htm

Forøvrig ikke noe dårlig regnestykke, og burde være overkommelig for mange.

For min del kostet Mausundvær meg totalt ca 9000.- for fire dager fiske, 5 overnatttinger, bensin (fra Oslo), ferje, mat/drikke og fest på lokalet. Var ikke så ille det heller.

3 sneller rikere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Gratulerer så mye Alan!!

Han sa etter premieutdelingen at han satte denne seieren høyere enn å vinne både NM og VM (noe han også har gjort).

Ellers er det vel verdt å merke seg at det ble tatt 50 fisk over 10 kg i løpet av disse dagene.

Vil også rette en STOR takk til lokalbefolkningen som virkelig har stått på for at flest mulig skulle få en kjempefin opplevelse under festivalen.

Selv fikk jeg bare anledning til å delta de to siste dagene, men neste gang skal jeg være med hele veien.

Krysser fingrene for at det blir festival neste år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.