Gå til innhold
Fiskersiden

Mausundfestivalen


Arvido
 Share

Recommended Posts

Det stemmer at Petter og Rolf har bytta til Båstad.

Vil forøvrig også nevne at det ble innveid 28 fisk over 15 kg og 6 fisk over 20 kg.

Ser på lista at det ble en god del pene langer Thomas.Legger også merke på at en god del er også tatt av jenter. Hvordan var det med pighå og skate i år ?

Dette var min første tur til Mausund og garanter ikke den siste. Kjempe opplegg og fint fiske. Litt kjedelig av og til å komme på båter som ikke fant fisken, men slikt kan man ikke ha gardere seg mot.

Man blir hektet av Mausund, Arvido. Som jeg pleier å si er det vannvittig viktig å sette pris på båførere da riktig båt betyr 60% av plasseringen på lista- 25 % blir avgjort av plassen man får tildelt i båten og resten er opp til en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser på lista at det ble en god del pene langer Thomas.Legger også merke på at en god del er også tatt av jenter. Hvordan var det med pighå og skate i år ?

Ingen som fikk skate i år.

Noen båter traff pigghå, men merkelig nok var det vanskelig å få den til å ta. Den gikk svært høyt i vannet, og vi så den rett under båten. Var vel bare en båt som traff en stim som ville ta skikkelig. Petter Skudal (Mr.Gulp) Var den som dro mest med 56 stk på en dag. Denne dagen veide han inn 226 kg.

Ellers ble det tatt noen kveiter. Ikke helt sikker på hvor mange, men tror det kan dreie seg om 4-6 stk. Største kveite var vel 10,7 kg.

Håper du tar turen oppover igjen snart, Martin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som fikk skate i år.

Noen båter traff pigghå, men merkelig nok var det vanskelig å få den til å ta. Den gikk svært høyt i vannet, og vi så den rett under båten. Var vel bare en båt som traff en stim som ville ta skikkelig. Petter Skudal (Mr.Gulp) Var den som dro mest med 56 stk på en dag. Denne dagen veide han inn 226 kg.

Ellers ble det tatt noen kveiter. Ikke helt sikker på hvor mange, men tror det kan dreie seg om 4-6 stk. Største kveite var vel 10,7 kg.

Håper du tar turen oppover igjen snart, Martin :lol:

56 ? Er ikke det bare 10 som teller ? Ikke for å være moralist , men ser frem til den dagen pigghåen behandles slik dere gjør nå med skate. Tar meg av hatten for avgjørelsen dere tok i år med skaten, men ser frem til den dagen det gjelder pigghå eller rødlistede arter også Thomas. Noe å tenke til neste år?

Vurderer privat testtur oppover når det er mindre å gjøre på industriutvikling side , så tips om boplass , båtleie og evt. skipper ønskes. Mausund festival er selvfølgelig noe jeg ønsker , men midt i sesongen for meg ( jeg kjører noen turer også med bedriftkunder) blir det for mye tapt arbeidsintekt under disse dagene og jeg må ha "dinero" for å fortsette med utvikling. Her er bildet av min siste kreasjon til havfiske som ikke selges eller er til salgs.

Dragon Tail Deep Sea Jerk 27 cm. 90 gr. Portrett av nålefisk ( myke ting for tøffe fiskere)

IMG_2946.JPG

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det bare er 10 som teller, slik det var da jeg var med i 2005?

Ikke for det, en "havfiskekjendis" jeg var på båt med det året slakta 30+ pigghå, veide de ombord i båten under forflytning for å beholde de 10 største...og dumpa resten. Tas neppe mer hensyn til pigghå når det også er pengepremier?

Eneste fornuftige må jo være at pigghå ikke teller i konkurransen. Hjelper ikke med et max antall på 10 innveide pigghå når en foregangsfigur i miljøet kakker tre ganger så mange pigghå som det er lov å veie inn.

Ville vært hyggelig om jeg fikk en krass tilbakemelding om at det ikke foregikk pigghåslakt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte kraftig på det ( vedkommende fikk høre det) også Sverre og flere med meg- prøvde å ta opp saken i senere annledning under møte med forbundet men ble effektivt "dempet". Det skal ikke gjøres slik med levende vesener, uansett art ! Det er en av grunnene til at jeg ikke lengre deltar i konkurranser arrangert av forbundet .Noen minster fatningen når det gjelder konkurransepoeng og det er en lang vei å gå med oppdatering , blandt annet at fisk som er " røsket" eller kroket bak gjellene fortsatt teller.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk klager på at vi bedriver C&R-fiske på håkjerring? Håkjerringa veit man omtrent ikke noe om bestandsstatusen til. Når det gjelder den økonomisk viktige pigghåen, har bestanden sunket med anslagsvis 95 % i Nordsjøen, og den er kategorisert som kritisk truet (CR) på den norske rødlista 2006. På den internasjonale rødlista er den kategorisert ett nivå lavere, VU (sårbar).

Norge forbød landing og fiske etter pigghå i 2007, untatt for båter under 28m. Minstemålet, som gjelder for alle, er 70 cm.

224 kg slaktet pigghå, det er forkastelig.

Kred til THK for innføring av bra behandling av skatene, får de gjennomført samme med pigghåen til neste år skal jeg melde meg inn selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Dyrt ja, men hvor i all hverden kan en forvente å veie inn 106 fisker på over 10kg. 18 over 15 kg. Det er utrolig bra. Selv om det koster! Men 4 dager med bra båter stort sett og mye fisk er jo bra uansett.

Lange på 28 som største fisk. Det ble tydligvis en meget bra festival. Og været slo jo til. En kan jo sjekke hva en måtte betalt for en stor båt ut på storhavet i 4 dager. Ikke rimelig det heller selv på 4-6 pers.

Så jeg forstår godt de som har råd og lyst at de stiller opp på Mausund!

Skrev feil i min sms til deg, det ble tatt 28stk over 15 kg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Det tikket en liten melding fra de som arrangerer Mausund festivalen i år. Det ble tatt en god del stor fisk nå i helgen!!og...hvem er på toppen av denne listen med en lange på 27,28kg.?thumbsup.gif

Det er fortsatt plasser for de som ønsker å bli kjent med denne plassen, som er en av Norges beste fiskeplass.

Les mer om festivalen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tikket en liten melding fra de som arrangerer Mausund festivalen i år. Det ble tatt en god del stor fisk nå i helgen!!og...hvem er på toppen av denne listen med en lange på 27,28kg.?

Tipper Alan eller Thomas, Terje trenger aldri å få lange igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hjelpe meg for ett flott fiske på Mausund i helgen. Skal legge ut noen bilder, og en liten rapport i kveld om fotodelen er oppe i gjen på sp.nu/foto. Jeg er irritert over at jeg ikke får vært med i sommer, men neste år.... Det ble tatt utrolig mye stor og flott fisk i pinsen.

Ca 13 fisk over 20, to over 27, og mange mellom 10 og 15kg. Samt masse fin torsk opp til 13 kilo. Med hovedvekt mellom 7 og 10kg. En del fine sei, breiflabb mm. Samt noen brukbare pigghå.

Det er ganske bra med påmeldinger til Mausund festivalen. Tror det ligger mellom 70 og 80 fiskere pr nå. Og det ble vel noen flere etter helgen og det fiske som var i pinsen.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg som er ivrig havfisker og reiser på det meste er nok litt enig at det er veldig dyrt med 1100,- pr dag, men det er et utrolig fiske

med stor variasjon på typer fisk og den er for det meste stor.

Det er vanlig å få stor lange , stor torsk , stor sei, stor lyr, flotte breiflabber, ellers uer , hyse , lysing , brosme mm.

Har vært der 4 ganger nå og i år blir 5 gangern jeg reiser med mine klubbkamerater fra Nord-Jæren Hk.

Er den heldige å ha en av kveitene til Martin på veggen hjemme, så han hadde lagt bilde ut av meg med den flotte Tica "påfugl" skjorten.

Hva gjør en ikke når en er sponset :D).

Ønsker du 4 dager med et eventyrlig og variert fiske og sjansen for å vinne noen spenn i tillegg , prøvd det og du er SOLGT.

Er også så heldig at jeg er veldig i pluss enda etter flere 1 og 2 plasser der oppe B)).

Så lurer du på noe så bare spørr. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mausund er en fantastisk plass , en god del år siden jeg var på Mausundfestivalen nå ,

men det er den festivalen som sitter best i minnet (har sikkert noe med å gjøre at jeg ble tidenes første midt-norske mester der oppe) :thumbsup::shifty: hehe..

Men er enig med flere av de som skriver , jeg syntes festivalene generelt har blitt alt for dyre de siste årene , men akkurat Mausund

det anbefaller jeg på det sterkeste! Nydelig plass som kan gi ett fantastisk fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er enig med flere av de som skriver , jeg syntes festivalene generelt har blitt alt for dyre de siste årene

Jeg må si meg uenig med dere som syns at festivalene er blitt dyre. Jeg vil formulere det slik at festivalene eller å delta - drive innen havfiske , koster, ikke at det er dyrt. Nå jeg ser feks. hvor mye man betaler under vår festival her i Arendal ( tror det er kr. 500 per deltaker), er dette latterlig billig for 5 timers fiske ut til havs og med båter man leier inn.

Tar man feks. guidede turer med havfiskebåter, koster det ennå betydelig mer en å delta i festivaler. Eller for å ta det på spissen,: Kjøp dere egne fiskebåter og regn ut hvor mye det koster per tur om dere må holde alle kostnader med båten alene. Jeg lover dere at dere slutter fort med havfiske om dere syns det er dyrt. Det koster , ja. Dyrt , nei.

Her , som alt annet snakker vi om prioritering og hva-hvor - hvordan vi ønsker å bruke pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er Mausund kveite " Havets dronning" nesten klar til årets festival. Spennende å se hvem som tar med seg denne hjem.

De ligger en god del timer bak reproduksjonen av denne, timer som jeg i fremtiden og grunnet stor pågang er nødt til å bruke på alle dere kunder som venter på " En ny generasjon norske produkter"

Årets utgave er den siste jeg lager til slike formål , da tiden må prioriteres i en liten bedrift som min.

Lykke til til alle som skal være med og håper på godt vær !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bruker anledningen til å gratulere Lars Hellum som total vinner av Mausund Festival 2010. Regner med at det var en tøff kamp blandt mange av Norges dyktigste havfiskere.

Mausundfestivalene%202010%20087.JPG

Rapport fra festivalen og skrevet av Per Moen kan leses her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje kjekt i den rapporten.

"Jeg fikk 79 tellende pigghå i alt.

Det var så trangt på båten at jeg måtte ta av opphengerne slik at jeg ikke fikk flere pigghå på samtidig. Jeg gikk nesten tom for

agn, og måtte bruke det siste jeg hadde i håp om å få andre fiskeslag. Det ble bl.a. en knurr midt oppe i vannet, og noen

brosmer nede ved bunnen. Noen om bord brukte i agnnøden døde pigghåunger som agn. Jeg vant båten klart.”

Det var virkelig mulig å få en drøss med kilo da pigghåen sto

høyt i vannet, og det tok kort tid å sveive opp. Men mange likte tydeligvis ikke den slags fiske, og ville heller fiske sei og

annen fisk.

Selv var jeg på en båt

som etter en relativ mager start på dagen havnet i pigghå. De sto etter kort tids fiske helt opp under båten, og jeg hadde 14

tellende fisk på få minutter, den største på 5,36 kg.

Vi dro på grunnere vann opp mot skjæra, og havnet på 50 -60 m dyp. Det var der vi

fant pigghåen. Den sto fra 10 m dyp helt opp mot båten. Vi hadde der to timer med effektivt pigghåfiske. Siste timen ble

det mindre med pigghå, og jeg la om til langefiske etc. ved bunnen. Jeg hadde i alt 55 gjeldende pigghå, og 15-20 som var

for små og måtte settes tilbake i havet.

Suveren vinner denne dagen ble XXXXXXX. Jeg prøver å nå han over telefonen for et intervju, men lykkes

ikke. Slik jeg forsto det var det pigghåfiske store deler av dagen.

Øøøhh... ;)

Og så litt etterpåklokskap:

Men en burde kanskje bare kunne veie inn et bestemt antall pigghå om den arten regnes som

truet? Nå fisker enkelte pigghå hele dagen. Og pigghåen har lett for å kutte snører, også naboens når den er på vei opp.

Ellers synes jeg premiene i Mausundfestivalene er de beste i Norge. Men det koster jo å være med!”

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.