Gå til innhold
Fiskersiden

Mausundfestivalen


Arvido
 Share

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er ikke fisking !!! Det er slakting :thumbsup: De må se på regelverket der oppe før neste år

Det er ikke slakting heller. Det er en masaker , med tanke på at fleste parten var drektige også. En skamplett til som setter havfiskekonkurranser flaget av NHF i meget dårlig lys.

ALDRI MER havfiskekonkurranser eller støte av disse under flagget av NHF for min del !! Siste innlegg i denne tråden også. Har ikke ord .

Komentert i denne tråden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg kommer til å ta opp dette ved første anledning i min klubb. Og det har vært diskutert sist vinter. Og det er i hvertfall på glid blandt noen der. Å hale opp PH på denne måten er både uetisk, unødvendig og usmakelig. Jeg stter ikke mine ben på Mausundfestivalen føre det er regler som hindrer slike massakre. Diskuterte det med en i THK i dag på telefon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en kjempestygg sak som jeg vil ta opp i min klubb.. For deretter å ta kontakt med forbundet... Konkurransen blir jo også veldig rar.... tydlig at de som var i toppen her alle har "blod" på sine hender...Ellers var det vel ikke mulig å hevde seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slakting heller. Det er en masaker , med tanke på at fleste parten var drektige også. En skamplett til som setter havfiskekonkurranser flaget av NHF i meget dårlig lys.

ALDRI MER havfiskekonkurranser eller støte av disse under flagget av NHF for min del !! Siste innlegg i denne tråden også. Har ikke ord .

Komentert i denne tråden også.

Enig i at dette ikke ser bra ut i det hele tatt, men det blir smule feil å slakte NHF i denne saken.

Ansvaret ligger først og fremst hos klubben. Det er de som kan/skal sette begrensninger/minstemål og unnlate eventuelle arter å telle i konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette ikke ser bra ut i det hele tatt, men det blir smule feil å slakte NHF i denne saken.

Ansvaret ligger først og fremst hos klubben. Det er de som kan/skal sette begrensninger/minstemål og unnlate eventuelle arter å telle i konkurransen.

Eller man kan se det som at NHF som en sentral instans bør legge føringer for ALLE slike konkurranser, med tanke på minstemål, kvoter, utelating av arter etc.

Dermed blir slakten av NHF berettiget og nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHF kan ikke detalj styre festivaler. De skal lager regler som vil være felles for alle festivaler. Hvilke arter som teller, minstemål, kvoter er og skal være opptil arrangøren å bestemme.

Det arrangeres festivaler fra Sponvika til Sørøya, så fisket er helt forskjellig ettersom hvor i Norge det er. NHF kan ikke da lage noen felles regler for alle.

Det er også arrangøren som vet best statusen på de forskjellige artene, og det er også noe som kan forandre seg på et år.

Så ansvaret her må ligge hos arrangøren av festivalen

Jeg arranger sjøl en festival i Drøbak, og jeg ønsker ikke at noen fra f.eks Trondheim skal bestemme fisket hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHF kan ikke detalj styre festivaler. De skal lager regler som vil være felles for alle festivaler. Hvilke arter som teller, minstemål, kvoter er og skal være opptil arrangøren å bestemme.

Det arrangeres festivaler fra Sponvika til Sørøya, så fisket er helt forskjellig ettersom hvor i Norge det er. NHF kan ikke da lage noen felles regler for alle.

Det er også arrangøren som vet best statusen på de forskjellige artene, og det er også noe som kan forandre seg på et år.

Så ansvaret her må ligge hos arrangøren av festivalen

Jeg arranger sjøl en festival i Drøbak, og jeg ønsker ikke at noen fra f.eks Trondheim skal bestemme fisket hos oss.

Nei for all del, vi er nok litt enige med hverandre, jeg håper det i alle fall. Jeg mener ikke at NHF skal detaljstyre konkurranser, men være aktive pådrivere for å få konkurransearrangørene til å ta slike hensyn; lokale og nasjonale bestander, minstemål, kvoter, c&r på rødlistete og lokalt pressede arter, gjerne innføre poeng på fisk istedet for vekt, og gi råd for å gjøre det man kan for å unngå at disse artene blir lokket til hugg (dersom slikt er mulig ved å variere på agn, krokstørrelse etc). Så vidt jeg har lest av innlegg på FS (som generelt sett ikke akkurat har vært i NHFs favør) så er de ikke flinke nok til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er nok enige i at fisket i NHF konkurranser bør i flere tillfeller skjerpes når det kommer til mer etisk riktig fiske. NHF har nok ikke gjort mye ut av seg utad. Spørsmålet er jo også hvor mye delegatene til den enkelte, tar med seg av informasjon fra generalforsamlig og lederkonferansen hjem til egen klubb.

Min reaksjon gikk på at i dette tilfellet så kan ikke klagen rettes til NHF. Til syvende og sist er det arrangøren som har ansvaret, så det er dit klagen skal rettes. Selv om det er hå slakting på en festival, så betyr ikke det at det er det på alle festivaler i regi av NHF. Men som du sier, NHF kan være pådrivere til mer etisk riktig fiske, er jeg enig i.

Å endre på på regler er ofte en tung og vanskelig affære, spesielt i et forbund med så mange forskjellige stemmer. Det er også MANGE gamle havfiskere som fisker på disse konkurranseneog som styrer klubber, og de har et annet syn på saken.

Fikk sjøl en del reaskjoner fra egen klubb når vi i styret endret på reglene til et mer etisk riktig fiske i mitt syn.

(en av reglene var at hai/skate ikke telte over hode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.