Gå til innhold
Fiskersiden

Salamanderobservasjoner mottas med takk


Triturus
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har endelig begynt på masteroppgaven min, som handler om den sårbare storsalamanderen.

Amfibier i Norge er svært mangelfullt kartlagt (spesielt storsalamanderen), derfor trengs det tips fra publiken.

Jeg ville satt stor pris på pm dersom du vet om en lokalitet med salamander (både den lille og den store er av interesse)!

På forhånd takk!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kansje ikke så mye til hjelp, men for en del år siden var jeg på ferie til gjøvik sammen med familien.. Husker at det var et stort offentlig ferskvannsbasseng der hvor det krydde av salamanderer... husker desverre ikke nøyaktig hvor på gjøvik da det er den god del år siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, gjør dere masterstudenter noe selv, eller lener dere dere tilbake i godstolen og lar fiskersidens deltakere gjøre all jobben for dere? :D

Mvh Oz

PS: Hadde et par dammer her i nærheten som inneholdt salamander, men usikker på om de finnes lenger. dammene altså... Skal sjekke litt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

På gården til foreldrene mine har det vært en dam i mange mange år og der er det hvert år mange vanlige salamandere. Til tross for mange forsøk på å finne stor salamander der så har broren min og jeg aldri sett noen vi har vært 100% sikker på.

Vi spurte for noen år siden om det fantes noen støtte for å bevare slike dammer (pga en veldig stor lekkasje ved utløpet som ville bli dyr å reparere) men det finnes desverre ingenting slikt. Synd, for det er en veldig stor lokalitet for frosk, padder, øyenstikkerlarver, vannskorpioner, nymfer av diverse slag, igler, vannkalver (store og små) og masse annet snacks. Med andre ord et perfekt sted å vokse opp som liten tass. :wacko:

Hvis du har noen bestemte ting du er ute etter, så send med en PM og så skal jeg se hva jeg får til hva observering osv angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje ikke så mye til hjelp, men for en del år siden var jeg på ferie til gjøvik sammen med familien.. Husker at det var et stort offentlig ferskvannsbasseng der hvor det krydde av salamanderer... husker desverre ikke nøyaktig hvor på gjøvik da det er den god del år siden nå.

Fastland heter det der. Jeg bor 50 nedenfor og kan bekrefte at det kryr av salamandre der som sommeren. Den er ikke stor,så jeg vil tro at det er den vesle vi prater om her. Fastland ligger rett ovenfor Gjøvik sentrum.

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dammen like utenfor gamle militærleieren i Stavern er det salamander.

Dammene ved messe området i Tønsberg.

Vesledammen i Røyken kommune.

Og noen små pytter like bortenfor her hvor jeg bor. Kan rusle bort med fotoapparatet når tiden nærmer seg.

Str/cm forskjellen mellom liten og stor salamander?

Det er også fargeforskjell på buken,gjelder dette hann/hunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten salamander: 7-11 cm lang.

triturus_vulgaris.jpg

Kilde: http://www.herpetofauna.at/amphibien/triturus_vulgaris.php

Stor salamander: 12-16 cm.

ScienzaPerTutti_triturus_cristatus+Urodelo+maschio_crestato+tritonecrestato+da.jpg

Kilde: http://scienzapertutti.lnf.infn.it/php/listglossario.php

Takker for info, her og på pm :)

EDIT: Bad2: Firfisler (en art i Norge) er veldig fjernt beslektet fra salamanderne, og ser slik ut:

800px-Zootoca_vivipara-1.jpg

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like nord for Fredrikstad sentrum er det en park som heter Bratliparken. Der er det en liten dam som huset salamandere når jeg gikk på barneskolen. Husker vi fanga de og tok de med hjem. Dette er 17 år sia og dammen har siden den tid grodd litt igjen. Disse var av den lille typen.

De jeg fanga endte sine dager som store støvballer rundt om i huset etter at de rømte fra kassa si. Kjipt :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i nøden spiser fanden fluer :D

http://www.reptilfreaks.no/forum/generelt-...s-med-takk.html

Den uttalte motstanderen mot reptilhold i Norge spør norske reptileiere om tips :angry2:

Ehm, unnskyld meg. Hva er poenget med dette innlegget? Du vet at salamandere ikke er reptiler? Du vet at jeg skal skrive om ville, norske populasjoner, som har kommet hit av seg selv etter siste istid? Hva har det med å gjøre at jeg er imot reptilhold? Poenget med å bruke reptilfreaks er at det er mange der som også er interessert i amfibier, og kan bidra med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, noen golfbaneeiere er veldig innstilt på å ha litt mangfold i dammene sine, men ikke alle. Dessuten er nok ikke noen golfbanedammer nok til å holde bestandene unna innavlsfella. Det har blit fylt igjen dammer i truende fart de siste åra, og det pågår fremdeles. Kunne vi bare gjort som i Danmark og Sverige, gravd opp nye dammer i områder der arten finnes, for å holde populasjonene sunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.