Gå til innhold
Fiskersiden

Salamanderobservasjoner mottas med takk


Triturus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du vært i kontakt med Dolmen?

Han hadde en større undersøkelse av mange dammer i Oslo og Akershus.

Har resultatet hans liggende et eller annet sted.

Tipper han kjenner han godt. Sikkert veilederen ..

Selv ringte jeg Dolmen engang ...det var noe jeg lurte på .

Han var imøtekommende og utrolig ivrig ,hadde tid til meg og mine dumme spørsmål ..

Var det ikke Dolmen jeg så svømme sammen med frosker på tv engang ? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del rapporter fra nærområdene mine, send meg en pm med mail så skal jeg sende de over til deg.

Flere lokaliter med stor og liten salamander i alle fall. Hvis du søker i dokumentene så finner du kjapt frem til hvor det står skrevet :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor stor grad er slike dammer merket slik at folk kan bli informert om innholdet?

Informasjon er nøkkelen til at folk blir mer nysgjerrig på sine lokale severdigheter.

Men hvordan er det med råderetten til en dam for grunneier hvis det blir observert storsalamander der?

Slike dammer blir i noen grad merket i kartleggingsdokumenter som blir lagt ut på de respektive kommuners hjemmesider. Det er imidlertid vært en praksis med å holde storsalamanderlokaliteter noenlunde hemmelig pga risk for miljøkriminalitet. Hvor reell denne risken er vet jeg ikke, og det kan godt hende du har rett i at det er en fordel om slike lokaliteter blir allmenn kjent, for å øke interesse og engasjement.

En kollega fant for noen år siden en lokalitet på Stjørdal, samt at jeg vet at det skal være en lokalitet på Flatåsen i Trondheim. Kan formidle kontakt med kollegaen hvis du vil. Send PM. :D

Disse lokalitetene er jeg kjent med, ellers takk :)

Har du vært i kontakt med Dolmen?

Han hadde en større undersøkelse av mange dammer i Oslo og Akershus.

Har resultatet hans liggende et eller annet sted.

Veiledern min det :)

Tipper han kjenner han godt. Sikkert veilederen ..

Selv ringte jeg Dolmen engang ...det var noe jeg lurte på .

Han var imøtekommende og utrolig ivrig ,hadde tid til meg og mine dumme spørsmål ..

Var det ikke Dolmen jeg så svømme sammen med frosker på tv engang ? :)

Jo, det var angående damfrosken. Ubetalelig scene der han ligger med hodet halvveis over vann og lokker på frosken :D

Espelandsvannet, Hyllestad kommune, Sogn og Fjordane.

Men det er 4-5 år siden jeg så den. Om den var stor eller liten modell vet jeg ikke. Tipper den var ca. 7 cm.

Hmm, meeget interessant :) Send gjerne mer info (på PM) om du har.

Jeg har en del rapporter fra nærområdene mine, send meg en pm med mail så skal jeg sende de over til deg.

Flere lokaliter med stor og liten salamander i alle fall. Hvis du søker i dokumentene så finner du kjapt frem til hvor det står skrevet :)

Ja har lest endel dokumenter fra disse områdene, og de er ganske bra dekket allerede :)

I en vik 200 meter nedenfor bingsfossen er det mye salamander og de er store. Og det er fine tegninger på de .Spørr med ikke åssen art det er for det har jeg ikke peiling på (kan det hvere noe som heter konge salamander ?)

Det er kun to arter salamander i Norge, se bilder på forrige side.

Takk for engasjement folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja jeg håper alle Fiskersidenmedlemmer koste seg med Dag Dolmen på Ut i Naturen! Gleder meg til å traske i marka med han i sommer :(

Herlig program :(:lol:

P.S. For de som ikke fikk det med seg så ligger den på Web-tv imorgen.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Dama er venninne med datteren til Mr.Dolmen, var moro å endelig få sett han jeg har hørt så mye om. Alltid artig med voksne folk som er så oppslukt i arbeidet og interessen sin.

Dessuten litt befriende å se at det ikke bare er folk som meg som ligger og kaver (i dammen hjemme) om våren og sommeren. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Slike dammer blir i noen grad merket i kartleggingsdokumenter som blir lagt ut på de respektive kommuners hjemmesider. Det er imidlertid vært en praksis med å holde storsalamanderlokaliteter noenlunde hemmelig pga risk for miljøkriminalitet. Hvor reell denne risken er vet jeg ikke, og det kan godt hende du har rett i at det er en fordel om slike lokaliteter blir allmenn kjent, for å øke interesse og engasjement.

Disse lokalitetene er jeg kjent med, ellers takk :)

Veiledern min det :)

Jo, det var angående damfrosken. Ubetalelig scene der han ligger med hodet halvveis over vann og lokker på frosken :D

Hmm, meeget interessant :excl: Send gjerne mer info (på PM) om du har.

Ja har lest endel dokumenter fra disse områdene, og de er ganske bra dekket allerede :)

Det er kun to arter salamander i Norge, se bilder på forrige side.

Takk for engasjement folkens!

ok det er i alle fall storsalamander røde og fine i buken de ved bingsfoss ;)

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 steder i Fredrikstad som jeg har sett Salamander ihvertfall. Bingedammen så jeg Salamander i fjor,kattedammen ved Gamle Glemmen kirke krydde det av Salamander før ihvertfall,usikker på om dammen er tørrlagt nå. Dammen i Brattliparken er det Salamander. Storsalamander ihvertfall ved Bingedammen :excl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da er over halvparten av innsamlingen unnagjort og vi har klippet over 150 haletipper.

Har samlet sammen med Dag i Midt-Norge og nå den siste uka har jeg vært land og strand rundt på østlandet, og imorgen går turen til Skien og Kristiansand.

Fiskestengene ligger i bilen, og håper å plukke med meg lomre, stor suter samt regnlaue på vei nedover.

Takker igjen for tips fra fiskersidens medlemmer, gull verdt :)

Noen feltbilder:

57614_s.jpg

57615_s.jpg

57616_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere over meg har svart fastland, men tror jeg kan være til mere hjelp.

Fastland renses hvert år og i år ble klassa mi og flere fra gjøvik videregående invitert for å fange det som var igjen for så å slippe det ut i basseng parken som ligger 200 meter ovenfor fastland. Så de fleste av salamanderne som før var på fastland befinner seg nå i bassengparken. Sikkert noen få igjen på fastland og, men vi fanga hvertfall et par hundre.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark..._land/1.5756921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.