Gå til innhold
Fiskersiden

Vill frede bla. kysttorsk


 Share

Recommended Posts

Flott tilltak spør du meg - hvis man fortsatt får fiske med stang vel å merke.

Hvis de endelig stopper yrkesfiske på disse artene tror jeg bestandene kan få en stor oppsving,

og det er positivt for oss sportsfiskere. Jeg tror også flere vil respektere de sårbare bestandene og sette fisken ut igjen hvis de har mulighet,

for da vet de at fisken kan vokse seg videre uten å bli tatt i et garn :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerinspektørene på NRK no!

Fytterakkern så skuffa eg blir over fisk-eeeh-ri-eeh-ministeren Helga-eeh-Peders-eeh-en når eg høyrer slikt prat. Aldri har me vel høyrt så kraftige ord brukt av det internasjonale havforskingsrådet og Direktoratet for naturforvaltning. Tenk at ein minister kan avføye advarslar som tøys! Ho burde tatt seg ein prat med fiskeriministeren i Canada tidleg på nittitalet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kva er det ho meiner med at det ikkje er mulig å stanse kysttorskfisket? Er det ikkje slik at enkelte stader har meir torsk enn andre? Dersom det er plett umogleg å fiske selektivt etter torsk (og dermed kunne stoppe fisket selektivt) vil det jo vere det same som å seie offentleg at norske fiskerier har seriøse bifangstproblemer. Eller vert all fisk teke vare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kva er det ho meiner med at det ikkje er mulig å stanse kysttorskfisket? Er det ikkje slik at enkelte stader har meir torsk enn andre? Dersom det er plett umogleg å fiske selektivt etter torsk (og dermed kunne stoppe fisket selektivt) vil det jo vere det same som å seie offentleg at norske fiskerier har seriøse bifangstproblemer. Eller vert all fisk teke vare på?

Det står vel allerede en sky av daufisk av feil art og størrelse etter mange fiskebåter.

Hu mener vel at det er umulig å fiske sei uten å få torsk eller noe. Aner ikke om det stemmer jeg, men det er selvsagt mulig å gjøre noe radikalt.

Var det forresten noen som fikk meg setningen fra Helga:

"Havforskningsinstitutett har ikke kompetanse på fiskeriforvaltning"? Det er i hvertfall reine ord for penga :)

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel DN som ikkje hadde kompetanse i følge Helga. Det er vel forsåvidt korrekt at Janne Sollie ikkje har kompetanse på dette. Men ho er jo berre ansiktet utad! DN får vel sine opplysningar frå Artsdatabanken. Og kven får Artsdatabanken opplysningane sine om fisk frå? Vinnaren av quizspørsmålet får ein slimålklem av Helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper desverre ikke i taket av glede av dette. Forskerne har i en årrekke gitt råd, veiledning i forhold til hvor store kvoter som kan fiskes opp. De har aldri veid tungt, og de kommer ikke til å veie tungt nå heller. Fiskeriministere har et helt annet syn på dette, og de har en helt annen agnenda enn vern av truede arter. Det blir mindre og mindre fisk, og det forekommer seff, naturlige svingninger, og med en gang folk får litt torsk i garn, på stang, eller i not eller what ever, så er forskernes ord verdt null og niks. Norsk fiskeriforvalting er en vits, og så lenge vi har fiskeriministere fra næringa så kommer ikke dette til å snu..

Men bra ta de igjen de setter fokus på saken...

Det er bare å se her inne på dette forumet, så mange som blir skeptiske i det øyeblikket man prøver å sette fokus på lite torsk f.eks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytterakkern så skuffa eg blir over fisk-eeeh-ri-eeh-ministeren Helga-eeh-Peders-eeh-en når eg høyrer slikt prat. Aldri har me vel høyrt så kraftige ord brukt av det internasjonale havforskingsrådet og Direktoratet for naturforvaltning. Tenk at ein minister kan avføye advarslar som tøys! Ho burde tatt seg ein prat med fiskeriministeren i Canada tidleg på nittitalet...

Fiskeriministeren ga dessverre et svært dårlig inntrykk på FBI i går, selv om det kan hende realitetene er litt annerledes. Hun virket i det hele tatt ganske dårlig forberedt. Hennes retorikk rundt opplysningene om at den estimerte sannsynligheten for utryddelse av kysttorsken er ca 20% er håpløs. Ja, naturligvis betyr det at det er 80% sannsynlighet for at arten overlever, men vi sitter vel uansett igjen med det inntrykket av at hun bagatelliserte denne risikoen noe. Hun klarte heller ikke å tydeliggjøre problemene knyttet til torsk som bifangst, og at en totalfredning av en art i det samme området man bedriver aktivt fiske etter andre arter ofte er vanskelig pga dette. Hun sa det, men dette budskapet "druknet" og hun klarte heller ikke å antyde hvordan man konstruktivt kan møte en slik utfordring (fiskemetoder som tar mindre torsk, fiske på plasser med minimal risiko for å fiske torsk). Hun kunne jo for eksempel sagt at man kan forby målrettet fiske etter torsk, men at man kan beholde en liten "symbolsk" kvote for å akseptere torsk som bifangst. Mulig programmet ikke tillot en slik detaljert argumentasjon, men resultatet var at hun fremsto som litt for overfladisk og arrogant i forhold til problemene. Til slutt klarte hun heller ikke få frem særlig mye av hvilke andre tiltak som gjøres for å styrke kysttorsken i en "overgangsfase" som hun selv kalte det. Det er kanskje urealistisk, uhensiktsmessig og kanskje til og med unødvendig å stoppe fisket etter torsk totalt, og en kraftig reduksjon av kvotene er naturligvis et grep som KANSKJE har en viss effekt, sammen med en hel rekke andre mer eller mindre gjennomtenkte tiltak. Spørsmålet er naturligvis om det er rimelig å tro at de tiltak man gjør er nok. Det er jo åpenbart at myndighetene på sett og vis forsøker å få i pose og sekk, og at de desperat forsøker å unngå å ramme næringen. Nettopp derfor burde fiskeriministeren klart på en bedre måte å tydeliggjøre regjeringens strategi i denne saken, og HVORFOR denne eventuelt skulle fungere, og hvorfor det eventuelt ikke er nødvendig med en totalfredning. Her falt hun dessverre helt igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel DN som ikkje hadde kompetanse i følge Helga. Det er vel forsåvidt korrekt at Janne Sollie ikkje har kompetanse på dette. Men ho er jo berre ansiktet utad! DN får vel sine opplysningar frå Artsdatabanken. Og kven får Artsdatabanken opplysningane sine om fisk frå? Vinnaren av quizspørsmålet får ein slimålklem av Helga.

DN kan vel en hel del om forvaltning, men kanskje mindre om fiskebestander i seg selv ;)

Ellers hadde yrkesfiske på slimål ikke vært meg i mot, hvis noen finner den nyttig til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemiljøet i Norge er jo mildt sagt lite. Det er jo ikkje så veldig mange andre enn Havforskingsinstituttet som gjer denne type arbeid, og Artsdatabanken vert nøydd til å stole på Havforskingsinstituttet.

Slimål vart allereie nytta til lommebøker og belter. Ein kar her i Trondheim skriv om utnyttinga av dette marine dyret, og har så vidt eg veit kome fram til at dei norske er litt små. Difor må ein til kontinentet der alt er større - Amerika :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo meget gode nyheter! Setter to bugg på at sportsfiskerne ikke blir berørt av dette, det er det kommersielle fisket som er den reelle trusselen.

Håper du har rett. :glare: Men er redd det blir små eller ingen"restreksjoner". Dette utfra at dette ikke er nytt. Ingen ting er gjort. ;)

Ellers er jeg enig i dette innlegget : Daggers i dag, 09:36 Post #13

Seniorbruker

Gruppe: Medlemmer

Poster: 1.663

Medlem fra: 05.07.2005

Fra: Horten, Norway

Medlem nr.: 1.619

Jeg hopper desverre ikke i taket av glede av dette. Forskerne har i en årrekke gitt råd, veiledning i forhold til hvor store kvoter som kan fiskes opp. De har aldri veid tungt, og de kommer ikke til å veie tungt nå heller. Fiskeriministere har et helt annet syn på dette, og de har en helt annen agnenda enn vern av truede arter. Det blir mindre og mindre fisk, og det forekommer seff, naturlige svingninger, og med en gang folk får litt torsk i garn, på stang, eller i not eller what ever, så er forskernes ord verdt null og niks. Norsk fiskeriforvalting er en vits, og så lenge vi har fiskeriministere fra næringa så kommer ikke dette til å snu..

Men bra ta de igjen de setter fokus på saken...

Det er bare å se her inne på dette forumet, så mange som blir skeptiske i det øyeblikket man prøver å sette fokus på lite torsk f.eks....

--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer dessverre ikke å se at yrkesfiskere har troverdighet i fiskebestandspolitikk. Til det er historien for drøy, uten at jeg vi legge ned kystfisket av den grunn.

Enig i dette, men historien kommer sikkert til å gjenta seg:

Snørr og tårer forran et TV-kamera med følgende uttalelser: De andre fisket opp fisken vår (hval, sel, tyskere, fiskere fra andre landsdeler, andre fartøygrupper).

Klapp på skuldra fra en eller annen pr-kåt politiker som sier: dere kan jo få noen kroner av oss, så kan dere kjøpe nye, større og enda mer effektive båter. Da kan dere fiske opp noe de andre ikke har rukket å fiske opp enda.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.