Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig.... (oppdatert)


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Planen for dagen var i utgangspunktet fiske på 5-600m, men det ble dessverre avlyst lørdag ettermiddag. Så da ble det en kjapp tlf til en båtutleier for å se om ”Padda” var ledig og det var den. Ole og Ivar meldte seg fort på som mannskap så da var søndagen reddet.

Agnet traff bunn ca kl 10 på formiddagen, etter 20 og en halv times kjøring, pakking i båt og rigging. Været var knall med sol og relativt lite vind. Så vi bestemte oss for å prøve de flate først.

52172_s.jpg

Ole med dagens første (sandflyndre på 520)

Etter denne så ble vi plaget med mye småhyse og annet lurv, så vi flyttet oss litt rundt. På en av flatene vi driftet over nappet jeg opp en knøtliten glassvar. Og like etterpå gjorde Ole det samme.

52174_s.jpg

Ny art!

Etter å ha rotet rundt på grunt vann en stund 70-15m uten all verdens uttelling så bestemte vi oss for å teste på noe større dyp etter lange og det som måtte finnes. Sist gang vi var på denne plassen så nappet Lars Ivar opp ei lange på 11+ så det fristet jo med en gjentagelse.

På første stedet vi testet så nappet Ivar opp ei lange på 2.8kg, mens jeg fikk en lyr på ca 2kg. Ole gjorde stort sett dette:

52173_s.jpg

Bunnkontakt…

52175_s.jpg

Knyting….

Så etter 3 driv over plassen så bestemte vi oss for å prøve et annet sted. Vi fant en skrent som gikk bratt i fra 60 til 100m for så å flate ut et par hundre meter med ujevn bunn for deretter å dette ned til ca 170.

Knapt ett minutt etter bunnkontakt så får Ole svar i andre enden. Det ser ut til å være en veldig fin fisk og Kenzaki 06-12lb stanga får kjørt seg godt. Etter en god del pumping og sveiving så dukker det ei respektabel lange opp i overflaten. Etter litt styring med håven så dunker teten tungt i dørken og Ole har tatt sin største fisk noen sinne.

52176_s.jpg

52177_s.jpg

Ny pers på 11.5 og gutten er storfornøyd!

På samme drivet så får Ivar ei lange på 3.8, mens jeg sliter et tackle.

Vi prøver selvfølgelig flere driv hvor vi alle har kontakt med fisk men det som kommer opp er ikke verdt å nevne. Jeg sliter et takkel på hvert nye driv, hvorav ene gangen klarer jeg kunststykket å slite av snøret ved båtripa…

Så etter en stund bestemmer vi oss for å teste en plass hvor Daniel har landet et par mindre breiflabb. (Han er både tysker og jobber på fisketorget, så da må han jo vite hva han snakker om :) )

Vi driver fint over flere fine skrenter og flater uten kontakt med en eneste fisk i ca to timer...

Det er igjen ca en times fiske tid så vi bestemmer oss for å prøve plassen hvor Ole nappet opp persen sin. Etter ca et halvt minutts drift så sliter jeg enda et takle og begynner å bli rimelig lei. Finner en glidebom og en halvannen meter fortom av 40lb amnesia, med en Owner Ebi 2/0. Surer fast en lang strimmel med makrell og senker ned igjen. Mens vi driver over relativt myk bunn så sitter jeg jaggu meg igjen…. Gir Kenzaki 20-30lb stanga det presset jeg tørr og ingen ting skjer. Gir slakk og presser på igjen. Etter å ha holt på sånn i 2-3min så slipper det plutselig og jeg har fisk! Hmm ikke så store karen tenker jeg i første omgang, kanskje ei lita brosme eller lange på 2-3kg tok agnet og dro meg løs? Men etter hvert så blei det mye, mye tyngre. Et og annet nøkk kjennes, men det er ikke store motstanden der nede. Uten om en gang hvor fisken tar et par meter av snella. Svarte er dette for noe? Tenker jeg og mumler noe om at det kanskje er noe flatt eller mindre fisk med mengder av tang når gutta spør hva det kjennes ut som (innerst inne så har jeg en liten tanke om hva det kan være, men tørr ikke si det høyt…). Pulsen hopper opp en del knepp i det toppshotten går gjennom stangringene, og den blir ikke lavere når jeg ser en alt for stor kjeft komme sigendes. I det fisken bryter overflaten så kommer jeg plutselig på at 18kg mono og relativt liten krok er det som er skillet mellom et primalbrøl uten like og bunnløs sorg. Håver (Ole) blir kjeppjagd rundt om kring på dekk for å få reva i gir og etter litt om og men så er fisken endelig i håven.

52178_s.jpg

Tungt!

52179_s.jpg

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

52180_s.jpg

Fortsatt tungt…

52189_s.jpg

Breiflabb på 21.1kg!

Etter dette så sier Ole og jeg at vi kan sløye og Ivar tar et siste drift uten sukse.

52171_s.jpg

Neste gang er det din tur Ivar ;)

Vi tusler inn til land og et par bilder blir tatt av et avkappet hode (som veide 8kg….)

52033_s.jpg

Artig øye.

52181_s.jpg

52182_s.jpg

Kroken satt godt…

På veien hjem så fikk jeg en melding om at jeg skulle ringe Vilhelm. Som sagt så gjort. I andre enden møtte jeg ei fjortisjente på speed som lo hysterisk og bablet ett eller annet om skjellbrosme på over 3kg fra land. Stussa en stund på om jeg hadde sovna bak rattet, men det var tydligvis sant det og :)

Tusen takk for en knall tur Ivar og Ola! Dette må vi virkelig gjøre igjen!

Btw:

52170_s.jpg

Snadder!

Foto: Ole, Ivar og fruen (maten).

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.