Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseåpning 2008


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Pøh, det er jo ingenting, klokka mi jukser til og med på datoen. Jeg regner med å slå de andre med et døgn :)

Virker som du er rimelig på hugget for tiden. Adrealinet på uante høyder

:)

Du må ikke slite deg ut om natta nåda. Sjekk forholdene den første halvtimen etter midnatt.

Be cool, legg dæ og sovva (prøv ihvertfall)! Og list dæ ned til elva utpå formiddagen når sola har fått tak, med feitmarken og finkjæm godplassene. Da er 95% av fiskerne skutt og sliten. Og da er det laksen tar :) Og de laksene som fikk slukene virrende rundt seg om natta er sånn passe irritert. Noen har sikkert allerede vært borti sluk.

Tålmodighet, så desserten. Elva blir kald så en "rolig vals" med marken i år er mitt tips.

Det fungerer alltid ;)

Og floa, den kan du bare glemme :)

Råkjør hele natta, gir en sliten fisker utover formiddagen.

Og en sliten fisker er en dårlig fisker :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 326
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Virker som du er rimelig på hugget for tiden. Adrealinet på uante høyder

:)

Du må ikke slite deg ut om natta nåda. Sjekk forholdene den første halvtimen etter midnatt.

Be cool, legg dæ og sovva (prøv ihvertfall)! Og list dæ ned til elva utpå formiddagen når sola har fått tak, med feitmarken og finkjæm godplassene. Da er 95% av fiskerne skutt og sliten. Og da er det laksen tar :) Og de laksene som fikk slukene virrende rundt seg om natta er sånn passe irritert. Noen har sikkert allerede vært borti sluk.

Tålmodighet, så desserten. Elva blir kald så en "rolig vals" med marken i år er mitt tips.

Det fungerer alltid ;)

Og floa, den kan du bare glemme :)

Råkjør hele natta, gir en sliten fisker utover formiddagen.

Og en sliten fisker er en dårlig fisker :)

Jo jo jeg ser logikken, men med all den flotte stimulien som de farmasøytiske selskapene lager for tiden, skal jeg klare å holde meg våken og særlig skjærpet en 7-8 dager uten at jeg trenger søvn. Dessuten har kona bursdag 09.06 og hun har bestilt røykalaks - sådaså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at humøret virker å være på topp hos de fleste nå rett før 1 juni.

Glemt fra i fjor er knotten, myggen, tropevarmen, elven som ble til bekk, laksen som ikke

gadd bite, følelsen av tom elv, slitasjen på kroppen, lite søvn etc.

Nå er vist det meste kun idyll :)

Som omtrent helt fersk på laksefiske fisket jeg tidlig i juni langt oppi en elv, var kjempe optimist hehe

Har lært litt på de få sesongene så nå ville jeg nok helst fått noe fiske lengre nede ja.

Men artig er det med alle disse vårkåte laksefiskerene.

Husk å ta med fiskekort og fisketrygdavgiften også. Kjedelig å glemme sånt når man har

husket alt annet.

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mye, mye, mere "elendighet" !

Mister brillene uti elva, lekkasje i vadebuksa i isvannet. Lekkasje i taket inni hytta. Skallebank etter en brus for mye (går forøvrig raskt over med en ny god tår). Verking i alle ledd de første dagene etter et stillesittende liv. Halve tanna bort (godtanna som klipper av snøretampene). Solbrent, utmattet.....

Lista er lang, men det er så heeerlig. Og sånn vil vi ha det. Mye bedre enn å sitte på et kontor nedi byen (uten air condition). Det er tortur det !!!!

Knott, Sølvreven. Du glemte knott. Laksefiskerens verste forbannelse. Mygg kan man på sett og vis forsvare seg mot, men knott fy f....!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ikke jeg slutte med dette???

ahh, dette spørsmålet har jeg selv stilt meg mange ganger. Ja, i Spania i fjor høst hadde jeg jo en off-day der jeg rotet bort tre maller på rappen og endte opp med å knekke den ene stanga. Da lovet jeg jo dyrt å hellig å slutte med tøyset før det var for sent, og jeg annonserte fiskeutstyret for salg der og da. Av en eller annen grunn kom det ikke inn et eneste bud...! :) Og i dag er slike episoder glemt, og jeg drar av gårde på nytt, vel vitende om at det sannsynligvis blir mest tull og tøys - nok en gang....!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer rett fra båtpuss i Gaula nå, og folkens.... Laksen er på plass. Så tre fine feite lakser i ettermiddag.

I tillegg hørte jeg flere plask.

Fisken er på plass til åpninga. Ingen tvil!

Ja dette hjalp jo betraktelig på psyken Master.

I år får jeg besøk av Rigor første døgnet, og det blir jo topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette hjalp jo betraktelig på psyken Master.

I år får jeg besøk av Rigor første døgnet, og det blir jo topp.

Vi skal kose oss, skryte og pilse...og været blir knall.

Regner med køfiske, men det dabber vel av utover natta.

Dessuten er det vel så mye laks i elva at folk må gå hjem en etter en etterhvert som 1 laks-kvoten fylles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere får kose der på B/L :)

jeg kommer ikke før 8-9 juni. det er vist noe som heter å jobbe :o

men det hvist da de store kommer har jeg hørt :D

å da blir jeg mange dager å fisker laks HM-HM.

mange dager det blir vel bare 10 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år får jeg besøk av Rigor første døgnet, og det blir jo topp.

Kan du ikke beholde han resten av sessongen på B&L når du først har han der?

Så slipper vi på renna at han drar opp all storlaksen her! :D

Skal komme med en sanndrømt spådom!

Hvis Rigor ikke har fått for mye "hoste saft" av sølvreven i løpet av natta, så tror jeg han står å drar på en 9,9 kilos kl 0445 om morgenen den 1 juni.

;)

Endret av abu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å legge inn vannføringen for din elv som favoritt i nettleseren- vannføringen er det viktigste av alt de neste 3mnd ;)

MIDTNORGE

VESTLANDET

ØSTLANDET

NORDNORGE

Og husk- har NVE målestasjon i din elv og den mangler hos oss, legg ut navn på elva og link til målestasjonen hos NVE så legger vi den ut :D

Alle data og grafer er hentet fra og gjengitt med særtillatelse fra Norges Vassdrags- og Energidirektorat datert 19. mai 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke beholde han resten av sessongen på B&L når du først har han der?

Så slipper vi på renna at han drar opp all storlaksen her! :)

Det er vel fare for at Rustjenesten i Midtnorge da får ham som bruker..

Den skrinne skrotten, med de durkdrevne "Cognac-connoiseurene", tegner ikke godt..

Det er vel trolig at vi etter dette kan avskrive Rigor Mortis som storfisker.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang i mitt liv gleder jeg meg også til lakseåpningen. Var på etpar turer i fjor uten resultat, men i år tenkte jeg at jeg skulle fiske litt aktivt. Har fiska mye ørret og sø, men det var litt spesielt når det plaska fisk på 3-4-5 kg bare noen meter rundt meg. Har fått meg sesongkort, så håper at jeg skal få mitt livs første laks i år, selv om jeg ikke regner med det. Ca hvor lang fisketid regner dere rutinerte pr fisk? Har sett på sjøørretfiske at min egen fisketid pr fisk har gått kraftig ned ettersom rutinen har steget.

Men som sagt, satser alt på at jeg kan legge ut min første rapport med laks i løpet av året.

Så får vi håpe at årets sesong blir bedre en i fjor for de forskjellige elvene.

Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor lang fisketid regner dere rutinerte pr fisk?

Det er egentlig et ganske umulig spørsmål å svare konkret på. Det er så mange forhold som spiller inn i lakseelva.

Har opplevd å fiske hver dag fra 1. til 24. juni før den første satt.

Det motsatte var i 2005 da jeg hadde tilsammen 14 storlaks på de ti første dagene i juni. Kunne vel ha tredoblet det antallet om jeg hadde hardfisket da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :) Selv hadde jeg ca 200t, fordelt på ca nærmere 20døgn før den første satt ;)

Men en kollega tok 2 storlakser i Suldal på en dag, selv om hun aldri hadde fisket laks før... man vet ALDRI med laksen ;)

200 timer ja. Det høres mye ut.... Folk lo av meg når jeg hadde ca 8 timer pr sjøørret til å begynne med...

Får satse på at jeg er et naturtalent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke beholde han resten av sessongen på B&L når du først har han der?

Så slipper vi på renna at han drar opp all storlaksen her! :)

Skal komme med en sanndrømt spådom!

Hvis Rigor ikke har fått for mye "hoste saft" av sølvreven i løpet av natta, så tror jeg han står å drar på en 9,9 kilos kl 0445 om morgenen den 1 juni.

:o

Jeg skal nok vise Rigor-gutten hvor han skal fiske

:)

Og han skal få gå først samme hvor det er. Muligheten for at han vil kjøre på en storlaks er nok kanskje 70-80% ;)

Selv skal jeg ta det ganske så rolig de første par dagene. Skal prøve noen kast her og der, men noe hardfiske blir det nok ikke. Jeg har jo så god tid, så det er viktigere at de andre får slippe til, så de får ristet av seg de verste riene ;)

Moro å bare være der, og se. Jeg tror nok at endel laks blir tatt det første døgnet ja.

Ta med deg 1 døgns rasjon med duggmark og ett par kobbersluker i 40gr. så fikser du dette Rigor, tell you for sure !

Så kan dere i Renna bare glede dere når Rigor kommer og skryter av rekordlaksen (ja, dere har min største medlidenhet, han er en jabbsaft) !

Spørs hvor mange som skal på kamp 1/6, jeg skal ihvertfall, så hostesafta må nok inntas på lørdagen

;)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden, tror det var 2006, ble det estimert gjennom brukerundersøkelse i Mandalselva at det i gj.snitt krevdes ca 25 timers fiske mellom hver laks. Dette representerer gjennomsnittet. En fersking uten lokalkunnskap vil kanskje ha 70 timer mellom hver fisk, mens en lokalkjent erfaren laksefisker kanskje har 6 timer. Umulig å si noen om. Med lite fisk i elva stiger timetallet, med masse laks synker tallet. I fjor snakket vi om dagevis. Hvordan dette blir i år vet vi om noen dager...

Ellers består laksefisket i å være på rett sted til rett tid. Flaks er heller ikke uvesentlig. Kjenner en som fisket laks nå og da gjennom 3 sesonger uten fangst. Det hele løsnet imidlertid da første laksen ble fanget. De siste årene har han fanget mer laks enn kameratene som fisker betydelig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.