Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbitmasakre


Trulsolsen
 Share

Recommended Posts

Det er no mest fordi du ikke orke/kan sløye fesk :(

Køfør sku det være bedre ???

Steinbit blir faktisk sett på som "ufisk" av mange yrkesfiskere. Er ikke mange som fisker "aktivt" etter den heller.

Sportsfiskere kan vel til og med være mere effektiv en vanlige sjark & linefiskere. Se bare på Keskitalo nede på Røst.......

Du som la inn innlegg i Lofotposten eller? :lol::)

Det er bedre å fylle frysern med en stimfisk som hvis risiko for å utrydde bestand ved sportsfiske = 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare reaksjon er at dette er rein og skjær galskap, der man har sopt rent en lokal forekomst av en stedbunden art.

Har fisket i nærheten av denne godplassen i mange år. Er fortsatt mengder med Steinbit, både stort & smått. Så at det er sopt rent er vel å ta litt i.

Du som la inn innlegg i Lofotposten eller? :lol::(

Det er bedre å fylle frysern med en stimfisk som hvis risiko for å utrydde bestand ved sportsfiske = 0.

NOPE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilosprisen på steinbit gjør at yrkesfiskere gjerne tar den. Før kom det på land tusenvis av steibit hvert år. Nå kommer det bare litt om våren.

Når det gjelder fiske etter stimfisk kontra stedbundne arter skulle antallet stimfisk i seg selv være forklaring god nok.

For noen år siden ble det estimert at en av sildestimene på Tysfjord inneholdt 700 000 000 individer. Man kan fiske lenge med stang i en slik stim før de blir truet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rypejegeren sier er det faktisk ganske enkelt å fiske steinbit, og ingen tvil om at "sportsfiske" i denne sammenhengen er mye mere effektivt en yrkesfiske.

Noe av grunnen til at det fiskes mindre blant yrkesfiskere nå, er vel at det ikke lengre er lov å tråle i fjordene. Om jeg ikke tar helt feil da.

Endret av fossy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Bergen havfiskeforening får pes for fisket sitt utenfor Fedje. De tok sin part, ingen tvil om det. Men de fikk svært god hjelp av svenske sportsfiskere som fisket opp store mengder steinbit. De drev et tilnærmet yrkesfiske med egne "filetfabrikker", tok med seg fisken tilbake til Sverige og solgte med god fortjeneste der.

Det er heller ikke slik, Triturus, at alle havfiskeklubber tar opp uendelige mengder med fisk, dreper for fote og helst vil tømme havet. Har selv vært med på klubbturer der vi har fisket etter steinbit. Etter et par timers fiske og litt steinbit ombord gav vi oss, nettopp for å unngå "overfiske". Det jobbes også for å innføre c&r i konkurranser. Stavanger er en foregangsklubb for dette, neste år skal de ha NM i havfiske. Så noe skjer da innenfor havfiskesporten også :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta var et bilde som gjør meg en smule småkvalm. man har bomma litt hvis man etter "fisk og kakk-skjelven har gitt seg", tenker at: "fanken, hva ska jeg gjøre med all denne fisken?"

[quote name='Bad2' date

Sånn er det med meg også, men jeg slipper bare ut småfisk. Som en annen forumsbruker så beskrivende skrev i en annen tråd." Jeg får så lite fisk, at den jeg får den spiser jeg" :)

er vel ikke i alle bestander du fisker i at det er det lureste å sleppe ut småfisken og kakke storfisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='Bad2' date

Sånn er det med meg også, men jeg slipper bare ut småfisk. Som en annen forumsbruker så beskrivende skrev i en annen tråd." Jeg får så lite fisk, at den jeg får den spiser jeg"

Puderhunden skriver; er vel ikke i alle bestander du fisker i at det er det lureste å sleppe ut småfisken og kakke storfisken?

Som sagt, den fisken jeg får spiser jeg, og jeg kan ikke i skrivende stund huske at jeg noen gang har fått en fisk av art og av en slik stor størrelse jeg burde gjennutsatt den med tanke på bestanden. Har ingen dårlig samvittighet.

:)

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja 300kg er blåbær i forhold til de som kommer opp hvert år og drar opp 300 kg pr dag og mer 14 dager i strekk .Så drar hjem og selger. Har selv hvert tilskuer til det. de er da inleid av resturanger som betaler dem en grei lønn og gjerne en ferie etterpå .Da kommer jo hele familien inn i bildet he he mor renser med skalpel og far fisker . noen har jeg kunnet språket til men ikke alle :) 300kg er mye det og men regner med familie og venner fikk en del .Regner ikke med en havfiske klubb driver buttik på fiskinga (i alle fall ikke alle )

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel. Når det gjelder forvaltning av steinbit så er det viktigere enn mange tror. Steinbit spiser kråkeboller så det står etter. Kråkeboller spiser opp tareskogen, noe som bidrar til mindre sjanser for at kysttorsken overlever. Kysttorskyngel er avhengig av gjemmesteder.

De fleste kystfiskere tar steinbit som bifangst og fisker sjelden etter den aktivt. Er jo ellers for så vidt veldig vanlig på line. De fleste lenker med garn settes på ryddig bunn dvs på plasser som ikke er veldig attraktive for steinbiten. Det er nok derfor det leveres kun en og annen slenger på brukene på våren.

Nåvel; det jeg ville si er enkelt og greit- Steinbit = mer kysttorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv medlem i Tromsø HK og dette er ikke noe vi kan stå inne for. Dette bildet ble tatt for 3-4 år siden og var ikke en organisert klubbtur. Det er noen medlemmer som har vært ute på egen privat tur og drevet rovfiske. For klubben vil det være helt uaktuelt å holde på på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv medlem i Tromsø HK og dette er ikke noe vi kan stå inne for. Dette bildet ble tatt for 3-4 år siden og var ikke en organisert klubbtur. Det er noen medlemmer som har vært ute på egen privat tur og drevet rovfiske. For klubben vil det være helt uaktuelt å holde på på den måten.

Godt å høre. Og greit med en avklaring, og gutta har sikkert lært i ettertid de også håper vi :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde vel utenfor fedje for noen år siden, Om jeg ikke husker feil så var det Bergen Havfiskforening som tømte store områder for steinbit og etter det har det vært så som så med Steinbitfangster i det området.

Hehe. Det innlegget blir nokk ikke tatt imot med glede i den leiren. Når det er sakt har jeg ingen tro på det du påstår. Der ute var det nokk i perioder(steinbitsesong) 50-70% svensker.

Nei , blir litt absurd å gi en-1 havfiskeklubb æren for å sope rein havbunnen utenfor Fedje :wacko: mja, hvis de ikke bruker dynamitt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det innlegget blir nokk ikke tatt imot med glede i den leiren. Når det er sakt har jeg ingen tro på det du påstår. Der ute var det nokk i perioder(steinbitsesong) 50-70% svensker.

Nei , blir litt absurd å gi en-1 havfiskeklubb æren for å sope rein havbunnen utenfor Fedje :wacko: mja, hvis de ikke bruker dynamitt da.

Var folkevandring til området i flere år, med endel skipper esom spesialiserte seg på å ta med fiskere til steinbitgrunnene. Blir feil å gi BHF skylda alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var folkevandring til området i flere år, med endel skipper esom spesialiserte seg på å ta med fiskere til steinbitgrunnene. Blir feil å gi BHF skylda alene.

Selvsagt har ikke BHF all skyld ene og alene. På den annen side vet jeg at de hadde noen steinbitmassakre i området. Dette har jeg fra folk som var medlemmer på den tiden.

Men la nå ikke dette overskygge problemet med overfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser at Bergen havfiskeforening får pes for fisket sitt utenfor Fedje. De tok sin part, ingen tvil om det. Men de fikk svært god hjelp av svenske sportsfiskere som fisket opp store mengder steinbit. De drev et tilnærmet yrkesfiske med egne "filetfabrikker", tok med seg fisken tilbake til Sverige og solgte med god fortjeneste der.

Det er heller ikke slik, Triturus, at alle havfiskeklubber tar opp uendelige mengder med fisk, dreper for fote og helst vil tømme havet. Har selv vært med på klubbturer der vi har fisket etter steinbit. Etter et par timers fiske og litt steinbit ombord gav vi oss, nettopp for å unngå "overfiske". Det jobbes også for å innføre c&r i konkurranser. Stavanger er en foregangsklubb for dette, neste år skal de ha NM i havfiske. Så noe skjer da innenfor havfiskesporten også :blush:

Svenska sportfiskare? Låt oss hellre kalla dom svenska spöfiskare, såna kötthögar av död fisk som dessa havskatter har inte något med sportfiske att göra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.