Gå til innhold
Fiskersiden

Dupp og flue, flua foran duppen hva kalles det?


Vesterålen fisker
 Share

Recommended Posts

Hørte rykter om en person som fikk 14 sjø-ørret på 1 time en plass her i nordnorge. Han hadde fiska med flua foran duppen fikk jeg høre, dvs duppen ytterst og fluen tred på tauet som går i duppen (knotete forklart).

Noen som kan fortelle meg hva som er bra med å fiske slik mot å fiske med dupp og fluen bak duppen?

Og hvor langt fra duppen bør flua være om man har flua innerst?

Synes det hørtes spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette selv noen ganger pga redd for å få kluss med opphengeren.

(Men jeg foretrekker duppen foran kroken)

Du kan jo starte med å prøve en intermidante dupp. (Saktesynkende kastedupp.)

1,5m foran duppen fester du ei flue eller noe så enkelt som ei strandreke på en vanlig blank krok.

Dupptyper kan du variere ettersom hvordan du ønsker å fiske.

Alltid ferskt agn?

Knyt fast en grein fra ett nåletre,så lar du den ligge i vannet utenfor fks ei brygge.

Dra den opp etter den har fått noen døgn i sjøen,så rister du den forsiktig over ei bøtte.

Strandrekene liker å gjemme seg der,så har du det perfekte agn.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig aktuelt når du fisker med stripende fluer. Prøv å ha flua så langt unna duppen som mulig. En snau stanglengde er et greit utgangspunkt. Lang stang er selvfølgelig en fordel. Funker best med flytende dupper, siden sjansene for å sette fast duppen under kjøring av fiske minker. Stor fordel at du minimerer/eliminerer sjansene for kluss i kastet. Det er spesielt kjekt under nattfiske.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker relativt ofte flue og dupp etter ørret, og følger to prinsipper nærmest kronisk: skal det benyttes ei tørrflue i kombinasjon med dupp, festes flua i en tynn fortom i hovedsnøret som en opphenger, med duppen nederst. Bruker jeg ei nymfe eller ei flue som skal fiskes under vannfilmen, går det i den metoden som Tryta skisser så flott - med flua etter duppen. Dette har mye med hvordan kastene skal presentere flua best. Ei nymfe er ofte vektbelastet med enten noen blysurringer under thorax på flua eller timeglassøyne (eller lignende), og ved å stoppe kastet noen korte sekunder før duppen treffer vannet, vil nymfa nærmest skyte fart vekk fra duppen, og dermed elimineres sjansen for kluss veldig. Det fungerer veldig fint med to fluer over duppen også. :) I bevegelig vann eller i elv kan duppen brukes som en oter ved å la den pendle over strømmen, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferskvann tror jeg det er vanligst å fiske med opphengere til 2-3 fluer og duppen nesderst... Gjør ihvertfall bestandig det selv. Dette fungerer helt knall! Da er det kun snakk om nymfer/våtfluer. Fint med 13-14 fots stang, så man får god avstand på fluene og kaster LAAAngt... Krever selvsagt noe plass til bakslengen, så det er ikke like lett overalt.

Tørrfluer, fisker jeg kun med fluestanga, men hvis skulle kombinert det med dupp, ville jeg nok brukt en vanlig kjøpe-fluefortom, festet den tykkeste enden i duppen og hatt flua i bunn - dette vil gi en skyte-effekt, så det ikke så lett blir kluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge metoder fungerer like bra både ved kysten, innsjøer eller elv. Det er forhold-flue- som avgjør det. Med duppen i enden kan man tillate seg å bruke tunge fluer som ellers hadde blitt vanskelig å kaste med duppen 1.

Jeg foretreker faktisk glassklare duppene med festepinne som jeg førte inni landet for 100 år ( skrev flere artikler om emnet i flere Villmarksliv) siden fra Buldo og som det gikk an å fylle med vann. Buldo er billig og de mest allsidige på markedet.

Metoden som jeg syns var mest spennende var å kun bruke 1 flue ( streaking) høyt opp i fortommen og med duppen i enden.

Jeg bruker 14-15 fot karpestenger ( 1,5 lb) som er rene kastemaskiner. Vel, når flua nærmet seg land og jeg kunne oppnå riktig vinkel med løftet stang mot flua, slik at denne kunne løftes og poppes i overflaten. Metoden imiterer insekter som prøver å fly vek fra vannet men faller ned igjen og lager lyd og ringer i vannet. Kjempe effektiv og spennende måte å fiske. Anbefales å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vurdert å heller fiske med fluestang? at fisken er helt uinteressert i andre ting enn flue og dupp har jeg meget liten tro på..Fluestang er som regel overlegent det meste, så sant det er snakk om å fiske med flue.

Fordelen med dupp og flue er ofte at man kommer lengre ut. Fiske med fluer foran duppen er ganske vanlig metode etter sjøørreten på natta i elv her sør. ca en halvmeter mellom de to fluene.

ulempen er at fluene fiskes alltid høyt. med mindre man fisker med synkende dupp og da er steget til sluk med opphenger ganske kort;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Kombien av dupp og flue har selvsagt mye med at man skal fiske lenger ute enn det man kommer med bare fluestang, ja. Og at det funker bra er det liten tvil om; flere ganger har jeg sett folk bruke fra sluk til fluestang og ikke fått respons. Men når fisken har vært utenfor rekkevidden av fluestangen og ikke interessert i andre type ting, har kombien av dupp og flue sørget for å fiske der fisken har stått og derav gitt resultater.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si at det fungerer utmerket i saltvann og ferskvann :)

http://rogaland-sportsfiske.webs.com/haraldsfiskedupp.htm

"Denne duppen har 3 stk fluer som henger på 3 stk fluesnappere som gjør at du kan skifte fluer raskt enten du fisker i saltvann eller i ferskvann etter ørret. Duppen har en vekt på 16g og senen holder 10kg"

Hvordan ser en slik "fluesnapper ut"? Er det fluesnapper man sier når man spør etter det i butikken? :blush:

PS! Jeg har fiska endel med makk og dupp, når jeg er ferdig å fiske, så er det bestandig et evig kaos når jeg skal fiske nestegang, selv om jeg legger duppen og tauet i en egen pose, må jeg alltid klippe av alt fortomet og lage nytt. Noen som har tips til å slippe det? Mulig teit spm hehe, men lurer.

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Jeg har fiska endel med makk og dupp, når jeg er ferdig å fiske, så er det bestandig et evig kaos når jeg skal fiske nestegang, selv om jeg legger duppen og tauet i en egen pose, må jeg alltid klippe av alt fortomet og lage nytt. Noen som har tips til å slippe det? Mulig teit spm hehe, men lurer.

Når du er ferdig med fisket så tar du bare og kveiler sena som duppen og fluene henger på selve duppen i et slags 8 tall så fester du fluene på duppen. Vips ferdig.

Mine ferdig lagde dupper har en fortom på ca 2m med løkke i enden som du fester hovedsena fra snella i. Når jeg er ferdig med fisket så klipper jeg av hovedsena ved løkka og legger duppen i en passe stor lynlås pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vurdert å heller fiske med fluestang? at fisken er helt uinteressert i andre ting enn flue og dupp har jeg meget liten tro på..Fluestang er som regel overlegent det meste, så sant det er snakk om å fiske med flue.

Fordelen med dupp og flue er ofte at man kommer lengre ut. Fiske med fluer foran duppen er ganske vanlig metode etter sjøørreten på natta i elv her sør. ca en halvmeter mellom de to fluene.

ulempen er at fluene fiskes alltid høyt. med mindre man fisker med synkende dupp og da er steget til sluk med opphenger ganske kort;)

Fluefiske er egentlig å fiske med flue. At noen av oss allround sportsfiskere velger den mest effektive måte å fiske og få fluene ut til fisken bør ikke ses ned på. Jeg fisker selv med fluestang også, men det finnes absolutt ikke bedre og allsidigere måte å presentere fluen til fisken en å bruke dobb som kastevekt. ( dere dedikerte fluefiskere bruker snøre som kastevekt og flua er oftere i lufta en i vannet) Bevares, med respekt for alle måte å fiske flue med, men rene fluefiskere har ikke monopol på hvordan og med hva en flue skal fiskes med.

Om man finpusser metoden er denne overleggen alt annet,( jeg har til gode å bli "slått" av verdenskjente fluefiskere som har fisket med meg) og det holder egentlig med en god lang stang ,samme snellen, dupp som kan vektes etter forhold , noen få fortomer og fluer etter forhold. Billig , folkelig, effektiv og du slipper å forholde deg til en haug med kastesnører, aftm klasser, dyre stenger, dyre sneller og ikke minst at fluen er i vannet minst 3 ganger lengre tid en ved å bruke fluestang.

Nei , det er ikke flau å fiske med flue og dobb. Anbefaler flere å gjøre det, faktisk.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte idag. Men jeg lurer på om jeg gjorde feil. Jeg har fireline crystal på min shimano snelle. Skal jeg knyte på disse fluesnapperne på firelinen med god avstand, og så bare feste en dupp der jeg pleier å feste kroken?

Eller skal man ha et eget tau man fester i duppen og igjen fester enden i firelinet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket MYE med flue og dupp hvor duppen har vært nederst. Prøver å lage litt avstand mellom fluene og da kanskje spesielt ned til duppen, men dette avgjøres jo også litt i forhold til hvor du fisker. Har hatt fisk etter duppen mer enn en gang, så han er ikke veldig redd den.... Har også sett en i Bittermarka i Trysil som sikkert hadde mer enn 8 fluer ovenfor duppen, så ut som en sverm som landet :P

Et tips når du fisker med dupp er å gi etter litt rett før duppen lander på vannen. Da blir det bare et lite plopp og ikke et plask.

Brukte stort sett grønne tredupper. Fine å kaste med, men vanskelig å se :(

Vi bandt opphengere ovenfor sena og hadde vel fluene fra 5 cm og mer utenfor hovedsena.

Brukte dette både i elv og på vann.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha duppen nederst og samtidig få fisket fluene dypt, f. eks. når fisken ikke vaker, ja da har du et problem. Men dette kan løses ved bruk av dupper som du kan skru opp og fylle med f. eks. sand, eller alternativt synkende ørretbomber. Men velger du slike løsninger for å nå ned til fisken, er det ofte vel så greit å bruke ordinære søkker. Rigg da et langstrakt (cigar)søkke bakerst, kast ut, la synke og sveiv/småjigg sakene sakte inn på forskjellige dyp slik at fluene/nymfene får litt liv i vannet.

Metoden virker når annet slår feil, men er vel normalt sett ikke lov i vassdrag med anadrom fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha duppen nederst og samtidig få fisket fluene dypt, f. eks. når fisken ikke vaker, ja da har du et problem. Men dette kan løses ved bruk av dupper som du kan skru opp og fylle med f. eks. sand, eller alternativt synkende ørretbomber. Men velger du slike løsninger for å nå ned til fisken, er det ofte vel så greit å bruke ordinære søkker. Rigg da et langstrakt (cigar)søkke bakerst, kast ut, la synke og sveiv/småjigg sakene sakte inn på forskjellige dyp slik at fluene/nymfene får litt liv i vannet.

Metoden virker når annet slår feil, men er vel normalt sett ikke lov i vassdrag med anadrom fisk!

.... eller i sånne tilfeller bruk en sluk, så øker du sjansen enda mere :)

Ellers så er dupp og flue kjekt å fiske med, også for ungene. Små sjanser at de setter seg fast, men ikke lag for lange avstander for de, har sett fluer sitte i ryggen på mer enn en.........

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... eller i sånne tilfeller bruk en sluk, så øker du sjansen enda mere :lol:

Jepp, med flue og glidknute ovenfor! Men det virkelig kule med søkker er at du kan dunke i bunnen og grumse litt der nede i mudderet uten å sitte fast. Bratt stangføring og bunndunking snappes kjapt opp av fiskenes sanseorgan og vekker fiskens nysgjerrighet slik at den tiltrekkes stedet der fluene dine er.

En sluk som blinker fønker også godt som attraktor for fluene dine så lenge sikten er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.