Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Ønsker man å gi litt spesiell gange kan man sveive inn mens man holder finger en gang i bland foran snellens spole(haspel), slik at fingeren kommer i veien for sena. Da får man en "hakkete" og skadetfisk gange

Da har vi prøvd noe av det samme. Mange teknikker i dette fisket. Men jeg foretrekker etter hvert at wobbleren kan justeres til å gjøre disse sprellene helt selv, kanskje i blant med litt hjelp fra stangtuppen og variasjon i innsveivingshastighet.

noen her som kan anbefale noen wobblere til gjeddefiske , har en god del wobblere men får ikke de store gjeddene jeg håper på da jeg begynner å bli temmelig lei de små snipene i glomma. fisker på nedsiden av svartfossen (grensa til kongsvinger ) (og ned til strømsfossen grenser til skarnes) har invistert i et garmin ekkolodd å . jeg dorger da med 25-30 m line bak båten på 3 stenger og bruker mye rapala og hi-lo langs elvekantene ! hva gjør jeg galt og burde jeg fiske dypere ?

fisker som oftest på 2-3 meter da jeg ikke fisker i svartfossen (15 m dypt der)

Har noe håndlaget, finsk gjeddegodis for dorging liggende (MeriMetso, Paccio, VaV mm). Sender PM med bilder en dag, men vet ikke om jeg rekker det nå før jeg drar til Gaula på tirsdag. Så hvis du interessert har jeg en del nytt & brukt liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi prøvd noe av det samme. Mange teknikker i dette fisket. Men jeg foretrekker etter hvert at wobbleren kan justeres til å gjøre disse sprellene helt selv, kanskje i blant med litt hjelp fra stangtuppen og variasjon i innsveivingshastighet.

Har noe håndlaget, finsk gjeddegodis for dorging liggende (MeriMetso, Paccio, VaV mm). Sender PM med bilder en dag, men vet ikke om jeg rekker det nå før jeg drar til Gaula på tirsdag. Så hvis du interessert har jeg en del nytt & brukt liggende.

kom med bilder og priser så skal du ikke se bort ifra et kjøp eller ti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken jeg eller Oteren bruker balsa, mine er av gran eller furu. Oteren sine er laget av et gammelt hagebord av ukjent treverk.

Angående maling så bruker jeg rett og slett spraylakk fra Biltema. Helt greit til fiskewobblere. Vil man lage wobblere som ser godt ut så må man nok over på airbrush.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg brått og brutalt ble innvitert med til Namsens bredder for 2 år siden tro PerH her hjelpende til med å selge meg 10 stk finske smykker. De ble knapt nok vanna i Namsen og lå i skrinet sitt til i fjor sommer her hjemme i Drammen. Dorget litt sjøørret i sjøen med de og fikk da et knippe fra 0.7-2.9 på en lilla Hope 60mm og en EP 80mm. Det ble aldri noe drag over elvefisket mitt i Lierelva med disse. Eneste jeg kunne vise til ved sesongslutt i fjor var en 500 grams sak som hadde luktet på sakene.

Så i dag da det var fine forhold for noe annet enn marken tenkte jeg at nå får jeg satse litt. Særlig da jeg akkurat var borti en med marken som ikke satt. Alt i alt så mista jeg 1, fikk 1 og løfta 1 sjøørret i fra dypet på 1 finsk smykke som jeg igrunn har veldig tro på med tanke på vannfargen i Lierelva. Nemlig Ottiviehe 65 mm.

0.9kg veide min første wobblerfangede sjøørret i rennende vann.

cimg1071h.jpg

cimg1072r.jpg

PS: PerH, jeg tar gjerne et par-3 stk til av de 3 nevnte da de har fungerte særdeles utmerket for meg...

Endret av Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har omtrent ikke fiska i år, før de to dagene i Stryneelva i helga hadde jeg bare junidagene i Gaula. En måned uten laksefiske i juli tar virkelig på både psyke og humør!

Nu vel, i Gaula mista jeg tre laks på hjemmespikka wobblere. Det var tungt å svelge. I Stryn så det ut til å gå likedan, for jeg fikk hogg men ikke fast fisk. Men en tokilos berga til alt hell æren, så nå er jeg vel "med i klubben" av folk som har tatt laks på heimsnekra vare, selv om laksen var noe for liten til å skryte av. Men det er tross alt den første på eget bruk!

Vi får se om det kommer flere, skal i Målselva nå men fisket er sørgelig, nesten mystisk trått der, så det spørs om det blir flere i år!

frsteperkelelaks.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent ikke fiska i år, før de to dagene i Stryneelva i helga hadde jeg bare junidagene i Gaula. En måned uten laksefiske i juli tar virkelig på både psyke og humør!

Nu vel, i Gaula mista jeg tre laks på hjemmespikka wobblere. Det var tungt å svelge. I Stryn så det ut til å gå likedan, for jeg fikk hogg men ikke fast fisk. Men en tokilos berga til alt hell æren, så nå er jeg vel "med i klubben" av folk som har tatt laks på heimsnekra vare, selv om laksen var noe for liten til å skryte av. Men det er tross alt den første på eget bruk!

Vi får se om det kommer flere, skal i Målselva nå men fisket er sørgelig, nesten mystisk trått der, så det spørs om det blir flere i år!

frsteperkelelaks.jpg

Uploaded with ImageShack.us

som sakt bedere å kjenne en å ikke kjenne noe. da fisker de. grattis med fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere skal hvor neste helg?

Tror jeg har skjønt det - Namsin - hvilke vald?

Litt usikkert enda. Venter på vann!

Ellers kommer jeg til å prøve noen av disse!

dsc0022xk.jpg

For å ikke snakke om disse!

39857922.jpg

Skulle ikke forundre meg at det er disse som gir meg mest fisk!

muuras2010a.jpg

Wobblerne fra denne produsenten gjorde det veldig bra i juni! Kanskje enda bedre i august?

jamo2010.jpg[/url]

Blir det mye vann er det disse som det skal fiskes med!

polarer.jpg

:thumbsup:

Endret av Vaaput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en kar har fått seg hjemmeside

http://www.riko-vaaput.fi/mallit

205898_10150239440421758_619711757_7689512_1052875_n.jpg

Bs har fisket godt. 27 fisk på land 13,8 kg som største fisk. :thumbsup:

takk for det . per

Jeg bøyer meg i støvet! Du må ha den bratteste lærings- og mestringskurven i historien. Jeg husker nå vi snakket sammen for et år siden og mindre en et år senere står det du lager ikke tilbake for noe - Cred til deg for det! Når laksen så i tillegg har lagt sin elsk på greia di - hva mer kan en ønske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si BS fanger oppmerksomheten til rovfiskene - gratulerer med mange bra fisk!

Selv frustreres jeg over alt for lite fisketid i år, men rakk tre dager i Målselv med Perkele wobblerne mine, hvorav to resulterte i kjappe, røde kort. Var også en snartur i en liten smålakselv jeg bare må stoppe ved og som sjelden skuffer. Det ser nesten ut som om laksen har sansen for Perkele, for de tok storlakser i Målselv mens elva var knøttlita og glassklar. To fine wobblerlaks tatt på reindyrka småflueføre var gøy å oppleve!

Som sagt i en post lenger opp var målsetningen for sesongen i realiteten nådd når jeg tok den første Perkele-laksen i Stryn. Men det skader jo ikke at flere lakser viser interesse for dem...

Fatsoen min takler de aller fleste strømdrag og svømmer hardt og lett søkende.

Perkelelohi8kgs.jpg

"Tassen" er en høyreist variant som ruller og svømmer vrikkende "snake" i en slags S-er, en slags søkende, uryddig, vid, spesiell type svøm. Artig og nitid justert denne her for å få det til, men laksen likte det. Et hogg med tre-fire meter snøre dratt ut og en som satt spikret på en liten morratur kvalifiserer til godkjent! Spørsmålet er om jeg greier å lage flere som kan tunes til samme sære svømmetype, det er jo der den aller største utfordringen ligger.

Perkelelohi10kgs.jpg

Smålakser tatt på to forskjellige, stygge lakkbokslakkerte prototyper noe som minner om kobber-/rødfarger fra ei "hasteøkt" sånn i forbifarten under ei rein transportøkt.

perkelesmttiser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Dan ikke vil skryte av sine wobblere. Men jeg har med selvsyn, i samme båt, sett at de frister laksen. Ble vel en mistet og en på land denne roøkta i Gaula. Så med fare for smekk på fingrene vil jeg bare skryte litt av karen. Denne wobbleren svømte så godt etter litt grovtuning at jeg kunne fisket med den hvor som helst og hatt trua. Flott er de også, mye finere enn mine i alle fall...

...og her er laksen in natura med dens "banewobbler" liggende oppå gjellelokket. Grattis nok en gang, Dan!

Dansinomavalmistevaappulohi.jpg

Foreløpig mangler Dans wobblere navn. Men de har tatt fisk, ikke bare laks - så det er vel på tide. Forslag?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt år for FS hobbywobblermakere. Nils Master, Dan, Oteren, Randselva og jeg har tatt laks på våre wobblere, i tillegg til mye annen fisk. Det viser at spikking av effektive remedier som tar fisk faktisk lar seg gjøre selv for relativt uerfarne som oss, så det er bare å sette i gang, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hello Norwegians,

I´ll have a wobbler lottery for everyone that sends me a photo of salmon gought on RR-vaappu. Just like I did last year. So if you happen to catch a salmon on my wobbler just mail a picture to lasse.pauhe(at)gmail.com and you´ll be in the lottery.

Tight lines!

The RR-man

Still time to send photos of your catches. I´ll end this on 30.09.2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.