Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Har Jupe Sarja noen hjemmeside?

Nei... :blush:

Ikke kan han engelsk eller svensk heller, så jeg kommuniserer med ham gjennom en annen wobblerprodusent jeg kjenner (!)

Sønnen hans har publisert noen få bilder av sakene hans her, uten at det bedrer kommunikasjonsproblemene, for han er like forbanna enspråklig finsk som faren!

Den absolutt "skeiveste" wobbleren i Finland er denne cersise/gull kreasjonen fra Jupes hånd:

57453_s.jpg

Den har jeg bestilt til Gammel Erik som julegave!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel og avsløre at Peson kommer i 24karat gull snart(bladgull selvfølgelig). Det i kombinasjon med en god rødfarge blir nok døden i Namsen

Høres dyrt ut...

Har du forresten sett Gammel Erik sine kunstverk? Hvis ikke, ta deg en tur opp til ham! Tror han ruger på gullgruven der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var og så på de 15mai. Virkelig vakre kreasjoner. Men går de da? :blush:

Erik har umenneskelige krav til wobblere, kanskje også krav som ikke er mulige innenfor naturens fysiske grenser. Fikk en prototype av GE i vår som gikk søkende og godt, så jeg er sikker på at han kommer på sporet etter hvert. Tipper noen av GE modellene er mer enn gode nok for 90% av fiskerne, bare ikke for ham selv...

Noen flere fra Jupe Sarja - 50-100 mm disse her. Fantastisk finish, flott gange på 50 & 65 mm'erne, rigget fra produsent med råsterke ringer og svindyre Kamasan NK62!

57471_s.jpg

Legg ut noe kult du også da, Vilhelm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i bloggen ligner jo på en av modellene til Juntunen (LJ wobblere, modell kalt Pätikkä) som er meget bra, men alle kopierer jo alle der borte, med svært så varierende resultat. Hvilket merke/produsent er dette? Er det Mankala som Vilhelm nevner?

I tilfelle noe jeg hverken har hørt andre bruke eller sett selv.

Fikk ti wobblere (50-65 mm) for smålakselver i posten i dag fra Jupe Sarja:

57447_s.jpg

Sjekk den hårete saken øverst til høyre. Den svømmer faktisk meget godt til tross for svær, rødfarget "parykk". En slags mellomting mellom streamer og wobbler. Modellen heter selvsagt "Hippi" :hailfs:

Den nest nederste til høyre har akkurat samme gulfarge som min tapte Nils Master hadde. (Hulk,hulk)

Gud som jeg savner den wobbleren.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57491_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22858/57491.jpg

Noen av mine favoritttwobblere(samt en jeg har tilgode å få fisk på). Øverst en Flax, så en Mankala, før 2stk Emma kommer. Den grønngule med oransje buk har jeg fått flere laks på rundt 15 på.

Mine 2 favorittbombere. Den øverste har levert meg bl.a følgende rekke 16,8-16,8-19,1. Den andre som jeg bare kaller dyret har vist seg å være giftig året rundt og uansett forhold.Har mang en storlaks på samvittigheten.

57492_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22859/57492.jpg

Første generasjon peson nederst og den siste generasjonen øverst. Den første generasjonen gikk meget dypt og jeg slet litt med å få fisk på den. Den siste har jeg fått bra med fisk på og mista enda flere. De kommer med 3 forskjellige skjeer og har en utrolig morsom gange

57493_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22859/57493.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nest nederste til høyre har akkurat samme gulfarge som min tapte Nils Master hadde. (Hulk,hulk)

Gud som jeg savner den wobbleren.....................

Tenk å savne en masseprodusert dings? :hailfs:

Kan ta et dypdykk i Plano'en for å sjekke ut hva som finnes av gule saker. Har noen gule saker, men ingen Nils Mastere, dessverre. Har forresten et bilde på PC'en av noe gule greier med striper, er det ikke i den retningen NM'en din var? Disse ligner litt på Jurmu i kroppen, men lages av Juha Lemetyinen. Han skråstiller leppa på dem litt for å få dem til å ture/søke litt mer. Er den midterste rett gulfarge? Er vel dine farger på den øverste og nederste også?

57494_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første generasjon peson nederst og den siste generasjonen øverst. Den første generasjonen gikk meget dypt og jeg slet litt med å få fisk på den. Den siste har jeg fått bra med fisk på og mista enda flere. De kommer med 3 forskjellige skjeer og har en utrolig morsom gange

Går de store Ukko Emmaene godt i elva? Synes de mindre (70 mm) Emmaene har litt tråkig gange.

Har bare sett første generasjon Peson, den der nye var jo litt kulere. Hva mener du med utrolig morsom gange? Så turende at laksene bommer (for) mye og mistes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH:

Den midterste er for lys i gulfargen. Master`n hadde en slik skittengul farge, på grensen til orange.

Mer som den nest øverste på det øverste bildet mitt?

PerH: dette er 70mm Emmaene. De går greit nok til å fange bra med fisk iallefall :hailfs: Godt stelt med kroker og ringer er de og

Med morsom gange mener jeg at den har en vanvittig kjapp vibrerende gange samtidig som den svinger rolig fra side til side med ca 120cm fra ytterpunkt til ytterpunkt. Med noen av de andre skjeene gjør pesonen en kontrollert loop inniblandt for så å fortsette i normalt spor. Disse har en gange som er litt mindre hissig men med større ytterpunkter på den vibrerende gangen. Den tredje skjea vingler en god del mer.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et tafatt forsøk på å gjennskape fargene som var så suverene på den Master`n.

Dette er gjordt i all hast med hobbymaling, men fargene er "pretty close"

Det har blitt noen lakser på denne også.

57504_s.jpg

57408_s.jpg

Ganske nær i fargen den Vaaralaen faktisk.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er oransje, ikke skittengult. Tatt av deg solbrillene etter at du var på elva? :D

Tror denne JiiS'en ville gjort minst like god nytte som NM'en?

57506_s.jpg

Med morsom gange mener jeg at den har en vanvittig kjapp vibrerende gange samtidig som den svinger rolig fra side til side med ca 120cm fra ytterpunkt til ytterpunkt. Med noen av de andre skjeene gjør pesonen en kontrollert loop inniblandt for så å fortsette i normalt spor. Disse har en gange som er litt mindre hissig men med større ytterpunkter på den vibrerende gangen. Den tredje skjea vingler en god del mer.

Helsikken - skulle kjøpt noen likevel, da... :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok i nærheten der ja.

Når jeg sammenligner Vaaralaen og min gamle favoritt, så er det ikke rart at "liket" fisker godt i Gaula :hailfs:

Kanskje noen av wobblerekspertene her kan gi meg noe info om denne:

57510_s.jpg

En liten luring jeg har hatt liggende på bunnen av skrinet.

Det ser ut som om det står "waylä" eller noe lignende på skjea.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. f... dette er jo rene godteributikken B)

Ser at jeg blir utkonkurert her.

Skulle likt å sett wobblersamlingen til oss på denne tråden sammen med laget mitt.

Ca. et semitrailerlass :lol:

Villhelm, når det gjelder de to leddede bomberne, så har jeg også disse.

Den grønne leddede har kanskje ikke blitt kjørt nok, har ikke fått så mye på den, men har fått mange på de to som er mindre, blant annet en liten rakker på 21,5 kg....... :D

Den rød/gull er en av mine favoritter. Har den uleddet og har tatt en god del fisk på den - INGEN under 5 kg! Til tider så er den ekstremt hissig på denne, og overfaller den men mister en god del på den - skal bytte kroker på den i år.

Ellers å går det to u-hjelps wobblere oppover til Nils Master i posten i dag. Håper han blir fornøyd B)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok i nærheten der ja.

Når jeg sammenligner Vaaralaen og min gamle favoritt, så er det ikke rart at "liket" fisker godt i Gaula :D

Kanskje noen av wobblerekspertene her kan gi meg noe info om denne:

57510_s.jpg

En liten luring jeg har hatt liggende på bunnen av skrinet.

Det ser ut som om det står "waylä" eller noe lignende på skjea.......

Dette er en Waylä wobbler. Du finner dem på http://www.wayla.fi/ - men akkurat når jeg nå prøvde å få opp siden var den linken dau. Kanskje de legger inn nye ting/farger eller noe. Gode ting med freske farger! :)

Skulle likt å sett wobblersamlingen til oss på denne tråden sammen med laget mitt.

Ca. et semitrailerlass B)

Ellers å går det to u-hjelps wobblere oppover til Nils Master i posten i dag. Håper han blir fornøyd B)

Jeg skal prøve å få Gammel Erik på banen, han har like mange som alle oss andre til sammen, pluss at han lager sine egne GE's! :lol: Han vet en del mer om wobblere enn godt er, a la: "Ka ska' eg putta på i dag, då...?" Ikke lett når du må ha en sherpa for å bære wobblersamlingen.

U-hjelp til NM??? Han trenger vel heller hjelp til å holde seg unna elva nå når de nye erstatterne for "liket" er på tur... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U-hjelp til NM??? Han trenger vel heller hjelp til å holde seg unna elva nå når de nye erstatterne for "liket" er på tur... :lol:

Utrolig egentlig, hvor få fiskere som har fått opp øynene for wobblere. Eller kanskje vi skal si det er bra?

Om Hvermansen i lakseelva bytter ut sluken med wobbler, så går det vel ikke lang tid før det blir forbudt.

:D

Av 748 lakser registrert så langt i Gaula, er fattige 6 stk tatt på wobbler (7 med min fra i går) 3 av dem har jeg tatt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er få wobblerslengere rundt om. Namsenvassdraget er evl også den eneste elva der wobblere roes i stor utstrekning, så vi mangler tradisjon på dette her. For øvrig IKKE lett å fiske lett wobbler fra land. I tillegg er det jo langt mer "raffinert" og krevende når det gjelder teknikk og valg av type wobbler for landfiske enn MM's "45 grader nedstrøms og bare drive inn mot land". Er mye snakk om fingerspissfølelse og 100% konsentrasjon for å få wobbleren til å gå akkurat som man vil gjennom laksetaket. Tror nok ikke det blir så mange flere wobblerfiskere i elvene, i alle fall ikke effektive fiskere, selv om vi presenterer greier her.

Legger ut et bilde av fjorårets nyblevne "klenodium" - mens den ennå var ny og fin. Fikk tak i disse når jeg fisket Målselv i August da jeg var så heldig å møte & fiske med produsenten, en ambulansesjåfør fra nord-Finland som var gæærn etter laksefiske og lagde wobblere i svært beskjedne volum. Fisket med den fra 8 August i Målselv og på noen turer lokalt omkring Bergen ut August. Ga 12 laks på den korte fisketiden, største på over 12 kg, selv om jeg fisket med alt mulig annet også. Utrolig effektiv sak! Som vanlig har dumsnille meg gitt bort alle utenom dette ene "klenodiet" til andre fiskevenner...

Gammel Erik og Oteren fikk visst en storlaks i Bjøra for noen dager siden på samme wobbler. Er en 60 mm, tvers gjennom håndlaget abashi sak med knallhard coating, rigget med Kamasankroker og x-strong everything!

57512_s.jpg

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre fargekombinasjoner av peson:

57556_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22891/57556.jpg

57557_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22891/57557.jpg

57558_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22891/57558.jpg

Fikk forøvrig en på 10,1 på peson i dag, samt mista en til. Mista også en gris av en fisk på Effzett oppe på Foss/Engstad. 15+??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.