Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

[Da går to stykker i posten på mandag.

Henholdsvis til Bergen og Stavanger. :)

:D

Har wobblerguruene noe forslag til hva jeg kan bruke etterhvert som draget avtar i hølen min utover sommeren? Med andre ord wobblere som går på minimalt med strøm.

Valget mitt har tidligere vært en Yo-Zuri crystal minnow, men dette er jo masseprodusert plastikk som PerH sier. :)

Forslag på "skikkelige" wobblere som jobber godt på svak strøm tas imot med takk!

Du kan godt prøve den mørke du fikk av meg når det mørkner utpå kvelden.....

Tror også Jurmuen går ganske greit på lite vann.

Ellers så fikk en av mine spesialbestilte Varraler skikkelig juling i går. En bøyd treblekrok, seneøye helt vindskjev, et stor skall av wobbleren og to småsår.... Fisker greit, men er ikke helt fornøyd med kvaliteten sett i forhold til en del av de andre wobblerne jeg har.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F..n ta deg PerH!

Nå er jeg på kjøret! Er i ferd med å bestille en stor ladning fra Vaarala nå. Han har sagt seg villig til å starte opp produksjonen for å levere disse. Får også spesiallaget noen, med ekstra vekt, for kasting. Han mener han får det til, uten å ødelegge gangen. Dette blir spennende!

Godt at feriepenger og skattepenger kommer snart.....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se at andre også har "tilta" på finske håndlagde godbiter! :)

Det finnes "et hav" av finske wobbelspikkere og mange av dem er gode produsenter. Det forgår også konkurranser for wobblerprodusenter ved praktisk fiske - så bare "smykker" og kunstverk er de ikke.

Jeg har selvfølgelig ikke prøvd alle merkene som presenteres her, og mine favoritter så langt er Mankala, Jan-, Emma- og MA-wobblere.

Kjør på med mere bilder, navn og beskrivelser... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig ikke prøvd alle merkene som presenteres her, og mine favoritter så langt er Mankala, Jan-, Emma- og MA-wobblere.

Kjør på med mere bilder, navn og beskrivelser... :)

JAN er vel så og si umulige å få tak i nå for tiden, de selges brukte på "svartebørs" i Finland for 30-40 Euro nå om dagen. I de beste fargene og mest populære størrelsene går de ofte for ennå mer. Utrolige greier fra eldgamle Mr Wobbler himself (Lauri Rapala var IKKE først, nei - bare propaganda!) - ingen over, ingen ved siden..! MA-wobblere kjenner jeg ikke til. Legg ut noen av JAN og MA'ene dine da? :)

F..n ta deg PerH!

Nå er jeg på kjøret! Er i ferd med å bestille en stor ladning fra Vaarala nå. Han har sagt seg villig til å starte opp produksjonen for å levere disse. Får også spesiallaget noen, med ekstra vekt, for kasting. Han mener han får det til, uten å ødelegge gangen. Dette blir spennende!

Godt at feriepenger og skattepenger kommer snart.....

:o

Tji, hi - velkommen blant oss vaaput-freaker... :lol:

Men du må da innrømme at det er vakre og vel fungerende ting?

Siden Laksefiskern kanskje legger ut noen bilder av de mest berømte finske wobblerne, nemlig JAN-wobblere, drister jeg meg til å legge ut et produkt fra en annen "Grand Old Man" som snart legger ned på grunn av svært høy alder. Varemerket hans heter Popelli. Disse har også kultstatus i Finland og en haug andre produsenter har omtrent plagiert designet hans i sine kolleksjoner. Popelli har enormt mange laks på samvittigheten. Den sees i en av de mange fargekombinasjonene hans øverst på bildet under.

58108_s.jpg

Tapio Hirvaskoski lager noen "Popelli-lookalikes", men her er det "tillatt" siden Popelli-mannen er en venn av Tapio og selv har vært med under utviklingen av "Ura-Hivas" som er nr 2 fra toppen. Gode ting de også, du finner den og flere andre her. I år makter ikke Tapio en gang å møte etterspørselen på det finske markedet, så bestill gjerne men det spørs om han har noe å selge for tiden... :)

De to nederste er også "Hirvas". Disse er modeller han kun lager til seg selv for eget fiske, men snille gutter (som meg :huh: ) har selvsagt snoket til seg noen fra de private wobblerboksene hans. De to går som guder men er jo ikke akkurat dusinvare, tji hi... ;)

EDIT: De spesialene fra Vaarala hørtes meeeget interessante ut, Lars. Kan jeg få tjuvlåne en for testing? Du kan godt få den tilbake senere!

EDIT 2: Ripene som skimtes under coatingen er ikke fra produsentens side. Wobblerne er litt "restaurerte" etter å ha fått juling...

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH kan minne om Pondus når han fyller ut tippekupongen, hva du vet om finsk håndverk og ikke minst om finske håndverkere!!

"Han har hatt en lei tendens til å lage wobblere med vridning mot venstre etter at barnebarnet kjørte over høyrehånda hans når de lekte med trehjulssykkel i oppkjørselen i Kannonkoski etterjulsvinteren i fjor...." :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hailfs:

Kan love deg at det er folk her på forumet som vet laaangt mer enn hva jeg gjør om wobblere! Blir rene smågutten i forhold, men de karene holder bare kortene litt tettere inn til brystet enn hva jeg gjør...

Skulle f. eks. likt å sett bilder her inne av noen av Gammel-Eriks mange rariteter og spesialer, samt noen av de pensjonerte, fredede klenodiene hans, for han har vanvittig mye rart og stålpeil på hva som fønker - og eventuelt icke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH kan minne om Pondus når han fyller ut tippekupongen, hva du vet om finsk håndverk og ikke minst om finske håndverkere!!

"Han har hatt en lei tendens til å lage wobblere med vridning mot venstre etter at barnebarnet kjørte over høyrehånda hans når de lekte med trehjulssykkel i oppkjørselen i Kannonkoski etterjulsvinteren i fjor...." :hailfs:

;)

Eller så har jeg en bekjennelse Nils og Per - jeg hadde godfargen som jeg har fått tilsendt. Hadde allerede bestilt den, men i en annen modell - beklager så det ikke før jeg begynte å pakke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velsigne dere alle for galskapen, det er slikt som gjør det kjekt å fiske, spesielt når så mye kunnskap blir øset ut til oss uvitende! :hailfs:

.... og spesielt når man har fått den samme galskapen når det gjelder fluer og tidligere har hatt samme galskap når det gjelder ørretwobblere/-fluer. Begynner å bli litt, men langt på nær så mye som de andre gutta her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58108_s.jpg

EDIT: De spesialene fra Vaarala hørtes meeeget interessante ut, Lars. Kan jeg få tjuvlåne en for testing? Du kan godt få den tilbake senere!

Den nederste. Herrejemini for en farge! Om du noengang skulle finne på å fiske i Gaula..........

Say no more!

Du skal få en , til odel og eie. Det er det minste jeg kan gjøre.

Hvilken fargekode vil du ha?

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hva jeg kan få til senere, med bilder av JAN-wobblere, PerH. Jeg tror ikke jeg har så mange igjen, men sikkert noe godbiter.

JAN har solgt varemerket sitt, han er jo en gammel mann, og andre tar over produksjon av wobblerene hans. Samtidig vil jeg litt en passant nevne at Mankala, som ikke heter det, har gått "i skole" hos JAN. :hailfs:

Du nevner også at Lauri Rapala ikke er den han blir fremstilt som - wobblerens far, det er helt riktig. Jeg har historien om en sulten mann på en øy i en Finlands innsjøer. Han måtte finne på noe slik at han bedret fangstene sine og spikket på en trebit - han het ikke Lauri Rapala. Dette ble et vellykket prosjekt og som kom Lauri for øret. Senere har Lauri gjort wobbleren kjent og var ubeskjeden og frekk nok til å ta æren for å ha lagd den første wobbleren. Noe han altså ikke har... jaja, det er en gammel historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH kan minne om Pondus når han fyller ut tippekupongen, hva du vet om finsk håndverk og ikke minst om finske håndverkere!!

"Han har hatt en lei tendens til å lage wobblere med vridning mot venstre etter at barnebarnet kjørte over høyrehånda hans når de lekte med trehjulssykkel i oppkjørselen i Kannonkoski etterjulsvinteren i fjor...." :D

;):)

:hailfs:

Ler så jeg griner.

Nils Master: Dine ble slengt i posten. Litt forsinket pga mye jobbing.

De skal være ferdig trimmede og har meget bra kroker og ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste. Herrejemini for en farge! Om du noengang skulle finne på å fiske i Gaula..........

Say no more!

Du skal få en , til odel og eie. Det er det minste jeg kan gjøre.

Hvilken fargekode vil du ha?

For å si det sånn - hvorfor tror du jeg valgte å sendte en i farge nr. 19 som nødhjelp..? Goes without saying! :blush: ...tusen takk forresten...

Når det gjelder virkelig gamle modeller: Han som lager Turdus har en del "old style" saker på nettsidene. Noe er virkelig gamle originaler, andre er ting han har laget selv etter mal av de gamle. Se her for et lite slideshow! "Crazy Frog"avbildet lenger opp i tråden er en moderne variant av det opprinnelige designet. Lauri, go home!

.... og spesielt når man har fått den samme galskapen når det gjelder fluer og tidligere har hatt samme galskap når det gjelder ørretwobblere/-fluer. Begynner å bli litt, men langt på nær så mye som de andre gutta her......

Heldigvis - jeg fisker flue men er ikke noen spesielt god kaster, for å si det forsiktig. Men heldigvis står laks og ørret ofte andre plasser enn midt i elva, så fisk får man likevel somme tider. Kjenner jo gærninger som har hundrevis av fluer. De skifter uavbrutt når laksen ikke tar, men bruker tre-fire mønstre 60-70% av tiden. Slik er det med wobblergalskapen også - en del kjøpes for at det rett og slett er vakkert, mens andre kjøpes for å brukes!

For jævlig at en laks skal hyle til og ripe opp finishen da, bedre å ha den trygt på land... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ! Som jeg fikk lyst til å ta igjen min gamle lidenskap! Tråden vekket samme følelser som når jeg tenker på 1. dama mi.

Synd at vi ikke har fått til samme woblerlagging miljø i Norge som de har klart i Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapio Hirvaskoski lager noen "Popelli-lookalikes", men her er det "tillatt" siden Popelli-mannen er en venn av Tapio og selv har vært med under utviklingen av "Ura-Hivas" som er nr 2 fra toppen. Gode ting de også, du finner den og flere andre her. I år makter ikke Tapio en gang å møte etterspørselen på det finske markedet, så bestill gjerne men det spørs om han har noe å selge for tiden... :blush:

Ja, jeg klarte ikke dy meg, nuh bestilte jeg noen Uro-Hirvas og Hirvas, så får jeg se om dette er noe for meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klarte ikke dy meg, nuh bestilte jeg noen Uro-Hirvas og Hirvas, så får jeg se om dette er noe for meg

Kan du finsk H1rik?

Ble ikke mye klok på den siden der jeg nei. Kanskje like bra det, med tanke på feriepenger og husfred. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klarte ikke dy meg, nuh bestilte jeg noen Uro-Hirvas og Hirvas, så får jeg se om dette er noe for meg

Kan du finsk H1rik?

Ble ikke mye klok på den siden der jeg nei. Kanskje like bra det, med tanke på feriepenger og husfred. :lol:

Finsk er gresk for meg, men jeg tenker mail på svensk og engelsk, gjorde susen :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fanken der var det noen flotte fargekombinasjoner..... :wub: godt siden var på finsk så jeg ikke skjønte bæra, for jeg skal IKKE ha mer! eller ;) kanskje ^_^

Her finner du engelsk-finsk ordbok!

Litt førstehjelp for slike sider:

Vari(karta) = farge(kart)

malli = modell

lohi = laks

(meeri) taimen = (sjø) ørret

soutuun = roing

Lykke til i jakten! ;)

EDIT: Kjerringa og ungene til han som lager Hirvas-wobblerne oversetter engelsk-finsk og finsk-engelsk for ham, men det kan ta litt tid...

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

tenkte å prøve wobler i drammenselva. den som fisker så bra i Gaula er den blyet såpass at den er mulig å kaste 10 meter med 0,50 og amb. likte de fargene orange kobber rygg med sorte striper.

Skal fiske neste helg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.