Gå til innhold
Fiskersiden

Saltstraumen for n-te gang


LasseB
 Share

Recommended Posts

Dette er en litt forkorta rapport i forhold til hva jeg hadde tenkt meg, men etter turen hadde jeg nesten 400 bilder som skulle redigeres, ord som skulle bli til setninger og litt for lite tid til å skrive. I dag hadde jeg planer om å reise på by'n med noen kompiser, men skrivekløen ble for stor, så her er rapporten:

Nok en gang ble ferien lagt til et av de mest fantastiske områdene jeg vet om - Salten - med base i Saltstraumen. Jeg og pappa var klare som egg, men turens aldri så lille nedtur var at mamma ikke kunne være like aktiv med fiskestanga som foregående år. Hun måtte ta det med ro etter en gastric bypass-operasjon, så derfor tok hun ferien med knusende ro. Pappa og jeg fiska, mens mamma satt i en god liggestol med et lite lass med bøker. Selv om hjernen min består av 90% fiske og 10% alt annet, var det godt å ha mamma med på tur.

Rapportene nordpå sa at det var mye sild inne i fjorden, og ditto rovfisk. Gjennom et år på Stord med godt flatfiskmeite, kjentes det godt å endelig stå over for en litt større utfordring - perskveite, i tillegg til at den skulle være tatt fra land. Havfiskerne kunne ikke akkurat hoppe i taket over kveitefisket, men noe hadde det blitt. Derfor slo vi oss til ro med litt slukdenging etter sei. Og selvfølgelig skal all fisken tas fra land.

100_1346.jpg

Bildet over: Undertegnede med sei på 4,2kilo.

100_1359.jpg

Bildet over: Fatter med fin steikesei - 3,6kg.

100_1377.jpg

Bildet over: Nye bestenoteringer på sei - 5,5 og 6,3 kilo!

Sei71kilo.jpg

Bildet over: Min nye seipers på 7,1 kilo!

Utstyrsmessig kjørte vi med så lett utstyr vi kunne. Pappa kjørte med Chub Outkast 2,75lb og Okuma Synex 6550 med 0.25mm multisnøre, mens jeg brukte Mustad Viking Lite 116 og Ambassadeur Rocket Chrome 6500 med 0.35mm mono. I utgangspunktet hadde vi store planer om svææære shadjigs og pilker i 200grams-klassen på surfstengene, men etter fem-seks dager med slikt fiske, ble det for mye krefter brukt på nesten ingenting. Derfor fortsatte vi med det lette utstyret.

100_1310.jpg

fravideo016.jpg

fravideo015.jpg

I år hadde jeg store planer om kystmeitinga der oppe. Øverst på prioritetslista stod selvfølgelig kveita. Etter å nærmest ha blitt forfulgt av halvannenkilos småkveiter på Stord, følte jeg meg klar for å perse på arten. Kanskje kunne jeg bikke den magiske tikilos-grensa? Jeg satte av ei uke på å finne plasser som muligens kunne skaffe meg drømmefisken. Faktorer jeg tok hensyn til var strøm- og bunnforhold, byttefiskrutene, tidligere fangster og tips fra kjentfolk. Dessverre gikk jeg lei etter tre dagers intenst fiske med minimalt med søvn - til alle døgnets tider, i drittvær og solskinn, natt og dag, kaldt og varmt. Derfor satte vi i gang med dillemeitet etter hyse, flatfisk og torsk – som en avveksling. Tid til jiggdenging ble det selvfølgelig også.

feriebod08002.jpg

Bildet over: OK meitetorsk fra Saltstraumen. Tok på et pulley pennel-tackel agna med sild.

100_1365.jpg

Bildet over: Et par halvannenkilos hyser, samt ei fin sandflyndre.

100_1368.jpg

Bildet over: Sandflyndre – 800gr. Tatt på paternoster pennel med to 2/0-kroker og sild!

100_1371.jpg

101_0007.jpg

Bildet over: Sjefsagnet! Sandmark er virkelig et godt agn, og spises med skinn og bein av sultne torsk, sandflyndrer, hyser, etc.

HPIM1108.jpg

Bildet over: Fin ettermiddagstur til Godøystraumen.

godystrmmen009.jpg

Bildet over: Fisken har tatt det tokroks penneltackelet med sandmark, og pappa kroker den.

godystrmmen007.jpg

Bildet over: Mange tanker surrer rundt i hodet mitt når jeg fisker. Spesielt når jeg meiter, i grunn. ”Var det et napp…?” Jeg gir litt slakk på sena for å se om den strammer seg. I dette tilfellet gjorde det ikke det.

fravideo010.jpg

Bildet over: Ny kystmeitepers på torsk – 5,9 kilo! Tatt på et pulley pennel agna med sandmark og blåskjell.

100_1357.jpg

Bildet over: Solnedgang i Saltstraumen. Jeg står og fighter med noe som slettes ikke vil opp. Tankene surrer som vanlig rundt der oppe mellom ørene. ”Har jeg kroka en steinbit, mon tro…?” Da fisken viser seg for første gang, viser det seg at det er nok en torsk.

100_1387.jpg

Bildet over: Det er godt å koble fisket helt ut og drive med noe annet, for eksempel tørrtrening med nye fluestenger. Pappas nye stolthet er nå en Zpey Switch #6.

100_1301.jpg

Bildet over: Litt praktisk fluefiske ble det selvfølgelig tid til også.

100_1302.jpg

Bildet over: Ørreten siger innover sandbunnen, og det viser seg at den ikke var så stor som vi venta oss. Likevel er ørret på fire hekto sprek fisk. Pappa var fangstmannen av denne.

ferie08015.jpg

Bildet over: Fotosafari var nytt på agendaen i år. Mjelde, en drøy halvtime nord for Bodø, er et sted der man kan se sola hele døgnet – her går sola aldri bak et fjell i horisonten. Derimot kan se sola flytte seg bortover havoverflata – sakte men sikkert. Dette bildet av rød sand tok jeg under solgangen.

100_1284.jpg

Bildet over: ”Tåkeheimen”.

100_1307.jpg

Bildet over: Variert landskap og store fjellsletter.

100_1308.jpg

100_1321.jpg

Bildet over: På sene kveldsturer i bilen kom vi over enorme mengder med elg som etter solas beskjedenhet har kommet ut på jordene for å gresse. Det var normalt å se opp til tjue elg i løpet av en slik fototur.

100_1326.jpg

Bildet over: Solnedgang over Saltstraumen.

Etter hvert begynte kveitekallet for alvor å melde seg, og vi satset etter denne fantastiske flatfisken med et så kritthvitt og smakfullt kjøtt at selv en fiskehater liker fisk. Vi tok våre forhåndsregler, og la satsingen vår til en fjordtarm der vi har forsøkt å fiske sild tidligere. Tanken har slått oss mange ganger før – her bare må det være kveite! Og kveite var det…

Kveite22kilo-1.jpg

Bilde over: Den første kveita i Saltstraumen i år, og definitivt den som ga oss lønn for strevet. Etter vel åtte år på jakt etter kveita her oppe, traff vi den endelig på målrettet fiske. En glidetacklet sild var resepten. Vekt: 2,2 kilo.

HPIM1103-1.jpg

Bildet over: En fantastisk vakker kveite lot seg friste av den hele silda med en 7/0 sirkelkrok gjennom hodet, og ga en fin fight på det relativt lette kystmeiteutstyret. Vakker, vakker, VAKKER kveite på på ca. 2,5 kilo.

Kveite56kilo.jpg

Bildet over: JAAAAAAAA! Endelig! Følelsene ble satt kraftig i sving da denne viste seg for første gang etter en ganske så artig fight. Ikke bare har jeg tatt kveite over fem kilo, men den er i tillegg tatt på målretta fiske! Sild, 7/0 sirkelkrok og glidetackel var det som lurte årets største kveite på 5,6 kilo.

Kveite51kilo.jpg

Bildet over: Og ikke nok med det! Neste dag var vi tilbake på samme plassen, og nok ei kveite lot seg lure! Denne veide 5,1 kilo, med mamma som fotograf og klepper. Oppskriften var nok en gang ei hel sild.

100_1422.jpg

Bildet over: Jeg ble stum da denne fisken ble landa. Pappa har fått kveite!! Uten tvil den fisken jeg har blitt gladest for i år. Det er stort å være kystmeitementor for sin far i nybegynnerfasen i dette spennende fisket, når han først blir vitne til at jeg drar opp tre kveiter foran nesa hans, og han ikke har vært borti noe, og da det endelig er et run som sitter, og fighten er i gang, levnes det ingen tvil om hva som har slukt silda hans. Pappas første kveite veide akkurat 2,5 kilo. Fantastisk opplevelse!

Kveite26kilo.jpg

Bildet over: Pappa med sin andre kveite, og ny pers! Et hekto tyngre enn gårsdagens nye art, som ga fra seg en meget frisk fight på karpestanga! For en fantastisk ferie! På tre dager landa vi sju kveiter – de tre første ble tatt samme dag. Det råeste jeg har vært borti!

Jeg legger ingen skjul på at familien er det aller viktigste for meg, og derfor var det ekstremt stort at mamma var med oss da pappa landa sin første kveite. Som jeg har nevnt lenger opp her, ble det i grunn lite fiske på mamma denne ferien, ettersom hun har tatt en gastric bypass-operasjon, og trenger hvile for å restaurere seg. Men – jeg og pappa får fremdeles høre det fra henne – ”det er jeg som har fått størst sei av oss”. Og smilene kommer frem med en gang. Fjorårets sei på nesten 8,5 kilo ser ut til å være en umulig oppgave å slå – spesielt fra land, slik hun gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.