Gå til innhold
Fiskersiden

Drømmestang


Myklebust
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av fiskebaronen

Med Berkley lightning MVP 9,6 fot 2-12 g kan du kaste til månen og tilbake...

Du kaster enda lengre med Series One 2-12 gr.Jeg vil ikke si at Lightning Rod er noe kastemaskin.

Når det gjelder drømmestanga så må man jo nesten svare etter hva man skal bruke den til.

Til UL-fiske bruker jeg Berkley Fireflex 7` 0-10gr...kanonstang!

Til fiske med sluker rundt 10 gr er nok drømmestanga GLX 2-12gr...

Jeg fisker derimot mest med 20gr sluker, og der har jeg ei stang som jeg er meget fornøyd med Berkley Fireflex 10`8-32gr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Siden vi snakker sneller i klassen Stella i en annen tråd, så er vel stanga for Myklebust enten G.loomis ( ja det er overpriset, men det har status) og Shimano Aspire...

Er ikkje ute etter status... er berre ute etter å oppfylle ein draum. Klarer meg fint med dei stengene eg har. Kunne ikkje tenkt meg å butta dei i verken GLX eller Aspire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei...

Drømmestanga er en selv langd medium lett haspel stang. Denne tar sluker fra 18-75 gram.

Noe av det beste jeg har fisket med, skal sies at det tok et halvt år å bygge denne også.

Etter mye knote arbeid ved å sure fast øyene og lage og tilpasse kork til håndtaket. Dette er drømmen av alle fiskestenger når det gjelder slukfiske fra land.

Pleier å bytte med bruk av sneller til denne, etter hva jeg fisker etter. Varier fra en lett Haspel til ørett fiske og Stor grov Shimano snelle til tyngre fiske som sei og torsk.

Også er det jo mye morsomere å fiske med noe enn selv har lagd..

PS. Fiske er og blir livet. Spesielt nå når fisken har kommet tilbake i stor stil på Østlandet..

MVH.

Hermy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmestangen eksisterer selvsagt ikke, da hadde den jo ikke vært stanga jeg drømmer om men stanaga jeg bruker.

Problemet er å finne en stang som både er:

1 Rå å kaste med

2 Super å kjøre fisk med

3 Beghagelig å bruke

Andre spesifikasjoner; Slukvekt: 15-50g, Lengde: 10 - 10.5', Snellefeste med trigger, Vekt: max 250g.

Å finne stenger som oppfyller 1&3 er ikke noe problem, å finne stenger som oppfyller 2&3 er også mulig. Men å finne en stang som kombinerer alle kravene er tilnærmet umulig.

Gode kasteegeneskaper krever spenstige matrialer og en forholdsvis progresiv aksjon. For kjøring av fisk er dyp helaksjon med forholdsvis stiv tupp å foretrekke. Mener også at stenger med mindre spenstig matriale er bedre å kjøre fisk på. Stengene som er gode å kjøre fisk på har også en tendens til å bli noe topptunge. Når man prøver å kombinere alle disse motstridende kravene/egenskapeene blir det vel tilnærmet umulig å få til. Har i hvertfall ikke funnet noen enda, og jeg har kjøpt mange stenger for å finne en og prøvd mange fler.

Dette her gjelder for fiske etter storørret, 3kg++. For "vanlig" slukfiske etter ørret finnes det mange gode stenger. Leverandører som Shimano, Berkley, Fenwick, Loomis, Hardy, Guideline og Milo har alle gode stenger for vanlig ørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermy, jeg antar dette er snakk om glassfiberstang? Kjenner faktisk noen som har gått tilbake til det, kanskje mest pga holdbarheten.

Har hørt om en i Sør-Sverige som har spesialisert seg på å lage slike sånn at de blir helt korrekte.

abbor: "Drømmestangen eksisterer selvsagt ikke, da hadde den jo ikke vært stanga jeg drømmer om men stanaga jeg bruker."

Joda, en ting kan være så bra at det er som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.