Gå til innhold
Fiskersiden

Jerking i vest.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis jan.. Jeg og vil ha sånne...

Vestlandets støtste? tror ikke det, jeg har ikke noe dokumentasjon, men snakket med en som har fisket en del Gjedde i Bergen. Han sier at han tatt gjedde på 14kg i grimevannet, og 12kg i gaupåsvannet. noe jeg egentlig ikke tviler på, siden jeg fikk gjedde i et lite vann ved gaupås på 3kg med ferske, dype sår i siden. dette er vel 1-2år siden. pers er 4kg i vannet. I fjord så kompissen min ett beist som fulgte etter ene gjedden han fikk.

Så kanskje grimevannet burde vert prøvd med jerk-fiske? Jan, Jeg blir med en tur:)

Ihvertfall Vestlandets største gjedde som er godt dokumentert. Hørte stadig om digre gjedder fra forskjellige vann rundt Bergen (tror den største jeg har hørt om fra Grimevannet er 17 kilo) uten at jeg noensinne så fnugg av bevis for noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Dyktig fiskermann du rønsingen, tror jeg nok !

Skal være tatt gjedde på borti 14 kg. i Samdalen/Haugsdalen (Osvassdraget).

I Grimevannet har jeg selv sett gjedde som temmelig sikkert var over 10 kg., og det verserer vel også historier om flere over 10 kg herfra.

Jordalsvannet er vel også et 10+ vann.

På Tysnes skal det være tatt gjedde over 10 kg i Flatråkervannet/Nordbustadvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått grei gjedde i Nestunvannet siste årene ?

Jeg fisket endel gjedde der tidligere med brukbart hell.

Nå er det veldig mye abbor der ...skulle ikke det være bra for gjedden ?

Det som er rart er at jeg har fått mindre gjedde der etter at det kom abbor ..

Det er mangen vann i alle bydeler med gjedde i Bergen ,men det var det med å få noen brukbart store da ;)

Ellers er jeg enig med Hunter om at Jordalsvannet sikkert er det beste .

Jeg har aldri blitt bortvist derifra .

Jøss! Dyktig fiskermann du rønsingen, tror jeg nok !

Skal være tatt gjedde på borti 14 kg. i Samdalen/Haugsdalen (Osvassdraget).

I Grimevannet har jeg selv sett gjedde som temmelig sikkert var over 10 kg., og det verserer vel også historier om flere over 10 kg herfra.

Jordalsvannet er vel også et 10+ vann.

På Tysnes skal det være tatt gjedde over 10 kg i Flatråkervannet/Nordbustadvannet.

Hvor mangen år bruker en gjedde på å bli 14 kg ?

Har det vært gjedde i Osvassdraget lenge nok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at Jordalsvannet er stedet for å ta de største.

Men 5+ fisk er det jo tatt mange steder i Bergen. Mange er allerede nevnt i tråden her.

Tror også det er håp om stor fisk i kråvannet på hjortland. (går også under navnet hjortlandsstemma). Vet hvertfall at det er tatt fisk på 6kg her. Kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle være mulig å ta større fisk der.

Det som er felles for en del av gjeddevannene hvertfall i arna/åsane er at fisken er helt ubrukelig som matfisk. Hjortlandstemma er godt preget av tilsig fra et gammelt avfallsdeponi. Og da det er connection mellom dette og alle vannene på gaupås(arna) så havner dem i samme uføret.

Tveitevannet som Hunter nevner er vel regnet som det vannet i Norge med høyest konsentrasjon av pcb. Gammelt deponi som er årsaken her også.

Men stor gjedde er vel c&r-fisk anyway. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker igjen.

Helt klart tatt større gjedde en dette på vestlandet, ting har skjedd både før og utenfor FS ;)

Den du nevner Angler er samme fisken jeg nevnte tidligere i tråden. Og ja det var et bilde av den, men klarer ikke å finne igjen avisen. Sikkert brukt til oppfyring i vinter...

Ellers så er jeg blitt fortalt om gjedde på 13 i hallandsvannet og 14 i myking bare synd det ikke fins bilder av disse fiskene, men det betyr alikvel ikke at de ikke er sanne.

En ting er i hvert fall sikkert, jeg skal gjøre mitt for å bevise at det fins gjedde over 13 i Hallandsvannet :) (lov til å drømme i hvert fall)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert med siste tur :)

Fine fisker!

Meiner å huske at det står på fiskekortet at gjeddene skal avlives? Blir nok dessverre nødt til å melde fra om dette til grunneigarlaget..... :P

Mvh

Sigurd

Hehe står ikke noe om det på årskortet mitt i hvert fall, samt at de grunneierne jeg har pratet med er smertelig klar over at jeg slipper så og si alt ut igjen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike for noen gjedder du har dratt i det siste Jan..... :o

Du får gi beskjed hvis du trenger en "lett"matros en dag :)

Bildene av gjeddene har blitt studert med skrekk og gru på jobben.... Har et par kolleger og en elev fra Radøy, og de skal aldri bade i Hallandsvannet mer :)

Endret av truttakiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

det er tatt gjedde på 20 kg i nøklevann i oslo. og husk på den 5 meter lange gjedda fra tyskland-det er tidenes mest veldokumenterte største!!!!!

holder vann herfra til evigheten!!!!

og jorda er flat!!!!


gjeddene blir ikke så store i bergen. den på 8.2 må være en av de største som er tatt der som er bevis for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ment ironisk. opplagt å se det vel. les måten det er skrevet på. ingen tror på en gjedde på 5 meter- som faktisk var en gammel bløff fra 1800-tallet . den bestod av skjeletter som var satt sammen. det er nok liten sjanse for gjedde over 10 kilo på vestlandet- absjørn fra bergen skriver jo at de gjeddene han har fått over 90 cm er veldig tynne og i dårlig kondisjon.

nøklevann er for lite og næringsfattig.

audiosan-tok du det alvorlig???

er forresten tatt flere gjedder nærmere 30 kg i garn i tyskland og østerrike. det sto en oversikt over de største gjeddene man visste om i et sportsfiskeblad på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeddene jeg får på 70-85 cm har fin kondisjon , men de som bikker 90 pleier være tynne. Med tanke på hvor lite byttefisk av anseelig størrelse de har her i vest sammenlignet med vann stappfulle av feite stimfisk er ikke det så rart. Jeg har fått to gjedder jeg har veid som har vært over 100 cm - 104 cm og 109 cm. Den ene var 6.7 kg, den andre 7.16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.