Gå til innhold
Fiskersiden

Kultivering av "myrtjern"


rug
 Share

Recommended Posts

Espen;

For vannets del, som det står idag, heller jeg mot at det er mer naturlig at det er abbor der enn at det ikke er det....hva som var tilfellet for vannet for 200 år siden eller 2000 år siden er faktisk ganske uinteressant.

Faktisk er det ikke usansynlig at arter der forsvinner nettopp fordi abboren er forsvunnet eller er i ferd med å forsvinne...

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er svert skuffet over og ser at der desverre er flere der tar en hvis form for personlig drejning her. og beskyller meg for ting jeg ikke har gjort her i Norge. Og hvis du vil kan du jo prøve finne et ex. istedet og stevne meg. Ellers ikke ta den tone takk.:)

rug Ja det er de 4 kantet små lett presset halmballer jeg mener. De vel gjøre vannet klare og bedre for rovfisk, men ikke glem grantrærne der de skal gjyte. Dette er brukt i andre vann med veldig bra resultat netop for flere abbor/gjedder skal komme til verden og spise alle de små karpefisk for at oppnå et klare vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke jeg ta stilling til, men du kan vel ikke forvente at noen vil gi deg tips og råd og dermed indirekte bidrar til ulovligheter når du helt tydelig viser at du gir balnke ***** i lover og regler når de hindrer deg i å utføre egotripen din. Kanskje det er derfor du ikke får den hjelp du etterlyser.

Du kan liste opp så mange PH-verdier du bare vil, det er ikke mer lov å sette ut fisk for det.

Og du bør vel også lese SMS sitt innlegg i posten. Det er mange hensyn å ta vet du. Eller kanskje du ikke visste det?

Hunter

Har du fisket karper her i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Artig å se hvordan denne diskusjonen har tatt av. La meg tippe: Rug kommer neppe til å få store penger for en artikkelserie om kultiveringseksperimentet i "Myrputt"...

Nei, alvorlig talt, det er ingen grunn til å bryte loven for å gjøre "sin" private pytt til et abborvann. Det finnes nok abborvann å ta av i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Hunter.

Som du ser, jeg antok altså at det ikke var nødvendig å søke.

Men likevel hadde jeg også tatt kontakt med grunneier for å spørre, og fikk lov...

Handlet i god tro? Eller skal en ringe statisministerens kontor før en gjør uansett hva som helst?

Som sagt, en ide at du går litt inn i deg selv?

Kanskje vurdere om du er egnet til å være moderator i det hele tatt kanskje?

Forøvrig var mitt betalingsønske for en artikkelserie et par utsett-fisker fra leserne her. Ikke mye forlangt i forhold til hva siden kunne ha fått.

Men når sånt er søknadspliktig uansett så ser jeg at fiskersiden ikke ville kunne brukt artiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det med saken og gjøre at de er jo ikke kommet der av seg selv 99,999% er ulovlig satt utt så om inndirekte eller ikke?? :)

Jeg har fisket etter karpe i et vann som sannsynligvis har en av de eldste karpebestandene i hele landet. Og da snakker vi fisk som er utsatt langt tilbake i tid. Disse fiskene ble satt ut lenge lenge før utsetting ble regulert.

Du mener vel ikke at det å fiske etter en utsatt art er liketillt med å sette ut en art? I så fall er det mange syndere i sportsfiskenorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det mener jeg ikke. Men det er gleden ved og fiske etter fisk som ikke er lov og sette utt som ikke har kommet av seg selv. Det innlegg jeg ref. til fra deg er vekk nå.

Du ligger stor vekt på hva som er riktig og forkert, det var det jeg reageret på. Så er det riktig og fiske etter en art som i uttgangspungtet ikke er lovlig eller er lovlig og er der fra før. Det var moralen i det jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det mener jeg ikke. Men det er gleden ved og fiske etter fisk som ikke er lov og sette utt som ikke har kommet av seg selv. Det innlegg jeg ref. til fra deg er vekk nå.

Du ligger stor vekt på hva som er riktig og forkert, det var det jeg reageret på. Så er det riktig og fiske etter en art som i uttgangspungtet ikke er lovlig eller er lovlig og er der fra før. Det var moralen i det jeg mente :)

Som jeg påpekte er denne bestanden satt ut lenge før utsetting var regulert. Da ser jeg ikke noe galt i å fiske etter den. Men om arten var satt ut etter regulering i lovverket kom er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at all kommunikasjon med Fylkesmannen blir gjort tilgjengelig for gjennomlesing i denne tråden.

Hvis trådstarter primært ønsker å sette abbor i vannet, tror jeg det holder med en telefon. Svaret blir Nei!

Kultivering ved utfisking trengs kun grunneiers tillatelse. Men siden det ikke er mye fisk i vannet er nok dette ikke et tusenbrødre vann som trenger utfisking, men heller en vellykket gyting.

Skal du sette ørret, må settefisken være godkjent for den sonen myrtjernet befinner seg.

Fylkesmannen kan svare på hvordan mulighetene dine er for å starte prosjektet.

Men jeg anbefaler å skaffe litt mer lesestoff om kultiveringsarbeid slik at en langsiktig plan kan fremlegges.

Og ikke minst undersøke litt om hva loven sier.

Stå gjerne frem som enkeltperson og ikke som en del av et fiskemiljø. :)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd:

La være å innføre noe friskt blod i vannet før du vet nøyaktig hva som finnes der.

Enkelte vann kan virke fisketomme selvom det er tusenbrødre der.

Abboren kan ikke justere flyteblæra slik som mange andre fisker kan,så ved endringer mellom høytrykk og lavtrykk blir fisken værsyk.

Prøv å lage deg ei abbor ruse til våren,så merker du snart om det er fisk der.

Når det gjelder re etablering av en eventuelt utdødd bestand,så SKAL du sende skriftlig søknad til fylkesmannens kontor. (Det beste er nok å møte han ansikt til ansikt.)

Artig med litt temperatur her på siden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selv sette ut fisk, og å fiske i et vann der andre har satt ut fisk er da to HELT uavhengige handlinger. Å sette ut fisk uten tillatelse er ulovlig, det er ikke noe forbud mot å fiske etter slik fisk. Og grunneier har ikke det siste ordet her. Man kan gjerne mene at risikoen er liten for skader på økosystemet, og det er den nok i mange situasjoner, uansett hvilken art vi snakker om. Men det er egentlig irrelevant. Og å selv sette ut fisk - uansett hvor harmløst det kan fortone seg - blir jo uansett å sitte i glasshus og kaste stein, dersom man samtidig kritiserer andre som driver tilsvarende aktivitet. At karpe ikke er en "opprinnelig" art mens for eksempel abbor er det, er egentlig lite relevant. I det aktuelle tilfellet kan man naturligvis hevde at det er en forskjell siden vannet ihvertfall tidligere har hatt abbor, men man må jo uansett søke om tillatelse. Jeg er faktisk litt rystet over at du bagatelliserer dette rug. For som andre her er inne på, dette dreier seg ikke bare om fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gyting er grantræer veldig bra du sager dem bare ved roten og hiver de utt i det beste er jo og la det ligge en stunn til alle nållene er fallet av. Er vannet grumset hiver du utt et par halmballer da vil vannet bli mere klart. Kalkning kan jeg dsverre ingen ting om.

Det og flytte fisk om vintern kan jeg ikke se noe problem i så lenge tempen i det vann du har fisken i og vannet den skal i ikke er forskjelig. Men prøv med lidt mort og sørv som abborn kan leve av i tillægg hvis det er mulig og det ikke er mulig de kan rømme utt i andre vasdrag.

Vil bare si i denne debatten at MORT må IKKE flyttes rundt. Den er en pest og plage, og er absolut døden om den innføres til ett vann der den ikke bli kontrollert. Heller ikke sørv. Abboren blir størst på abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå påstå at så godt som alle arter blir størst med mangfold i et vann. :lol:

Når det er sakt vil jeg komme med en liten oppfordring. Når en spør som han i denne tråd stiller et spørsmål. Hvorfor ikke svare ham på spørsmålet istedet for alle siger det vi alle vet fra før, envær kan klikke oss inn på www.lovdata.no og se hva som er lov. Gi et godt råd eller hva man tror er et godt råd istedetfor og hakke ned. Det er jo opp til den enkelte og sørge for loven blir fuldt. Det kunne jo henne han fikk så mange nye god ider at der kom en ortenlig søknad utt av tråden . Det er med sånne tanker jeg altid svare folk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå påstå at så godt som alle arter blir størst med mangfold i et vann. :lol:

Joda, man mener hva man vil og man kan ikke ta fra andre meninger, men morten desverre, nei... den passer fint der den naturlig er :P Borre og gjedde i ett vann, mye småborrer, mye små gjedder = ett par store abborer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er klinkende klart for alle som leser denne tråden.

Nordkarpe er ikke medlem i NCS og kommer heller ikke til å bli det.

Det er direkte hoderystende å lese hans innlegg og jeg vil på det sterkeste advare andre om å følge hans tankegang.

Det er stikk i strid med hva NCS jobber for og er direkte skadelig for fremtidig aksept for karpefiske i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovrydding foretatt - Karl Inge har allerede gjort det klart at personangrep ikke blir godtatt - hold derfor videre diskusjon fri for den minste antydning av slikt eller tråden stenges...

Så det å skrive at man er sjokkert over hva som blir uttalt - spesielt halvveis personangrep - gjør at man får slettet sin post :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selv sette ut fisk, og å fiske i et vann der andre har satt ut fisk er da to HELT uavhengige handlinger. Å sette ut fisk uten tillatelse er ulovlig, det er ikke noe forbud mot å fiske etter slik fisk. Og grunneier har ikke det siste ordet her. Man kan gjerne mene at risikoen er liten for skader på økosystemet, og det er den nok i mange situasjoner, uansett hvilken art vi snakker om. Men det er egentlig irrelevant. Og å selv sette ut fisk - uansett hvor harmløst det kan fortone seg - blir jo uansett å sitte i glasshus og kaste stein, dersom man samtidig kritiserer andre som driver tilsvarende aktivitet. At karpe ikke er en "opprinnelig" art mens for eksempel abbor er det, er egentlig lite relevant. I det aktuelle tilfellet kan man naturligvis hevde at det er en forskjell siden vannet ihvertfall tidligere har hatt abbor, men man må jo uansett søke om tillatelse. Jeg er faktisk litt rystet over at du bagatelliserer dette rug. For som andre her er inne på, dette dreier seg ikke bare om fisk.

Synnes bare du munn hugger nå, og du mangler et par innlægg der er slattet av moderator

Så det er klinkende klart for alle som leser denne tråden.

Nordkarpe er ikke medlem i NCS og kommer heller ikke til å bli det.

Det er direkte hoderystende å lese hans innlegg og jeg vil på det sterkeste advare andre om å følge hans tankegang.

Det er stikk i strid med hva NCS jobber for og er direkte skadelig for fremtidig aksept for karpefiske i Norge.

:lol: HA :P HA :P HA

Det er sku det dummeste jeg har hørt på riktig lenge "Det er stikk i strid med hva NCS jobber for og er direkte skadelig for fremtidig aksept for karpefiske i Norge" Og hva har du gjort annet en og siutte bag din data og spille toff for karpefiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.