Gå til innhold
Fiskersiden

Kultivering av "myrtjern"


rug
 Share

Recommended Posts

Det er fordi du fremstår som en karpefisker, og karpemiljøet i Norge er vel ikke så fryktelig stort. Derfor kunne noen tro at du var medlem i interesseorganisasjonen NCS.

(bokmål for anledninga)

Helt riktig. ;)

Da vet jeg at poenget er blitt oppfattet og jeg håper flere skjønner hvorfor det trengtes en oppklaring.

For ordens skyld er kultiveringen av ørret strengt regulert, men siden ting er lagt til rette og alle papirer og kontroller er gjennomført, kan ørretutsettinger virke lettvint. Men her ligger masse arbeid bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ser poengene dine og innlegget ditt var glitrende skrevet.

For meg er/ var det viktig at vannet har huset abbor fra 1930 og iallefall frem til 1980. Tråden her var tenkt som tips til kultivering av et abborvann, noe de fleste vist er enige i er noe få gidder å gjøre, og hvordan jeg best kunne gjøre dette.

Utover det, som skrevet før om årene, jeg farer, kmrt, betydelig mer varsomt frem i naturen enn hva jeg gjør her inne og også betydelig mer varsomt frem en veldig mange andre gjør mhp å sette spor etter meg.

Som skrevet over, enhver ting en gjør får konsekvenser. Så også det å fiske opp en flott stor subbe av en abbor i et vann og ta livet av den.

Det blir for snevert å tillegge enhver handling kriseperspektiv.

Det kan være at jeg kommer til å søke fylkesmannen om tillatelse til å sette ut abbor og kultivere, dog må ikke papirmøllen være for omfattende.

Vi får se.

Prøvefiske først iallefall.

Rug: Tenker man litt helhetlig så er det flere interesser inne i bildet enn din her, alt biologisk liv har sin verdi og biomanipulasjon, som du foreslår, har alltid uforutsette effekter. Mtp utsetting av fisk, så er det fullt mulig - eller nesten garantert, at dine inngrep vil ødelegge for dyrearter som er avhengig av fiskens fravær. Så snart et vann blir fisketomt vil det komme mange insekt/amfibiearter til, som ikke ville overlevd dersom det var fisk tilstede. Mange av disse dyreartene er også på rødlista, noe som betyr at de er ekstra verneverdig. Så utsetting av fisk får ofte uante konsekvenser, det er disse konsekvensene jeg ønsker at du innser og tenker over. Vannet er slettes ikke dødt selvom det er fisketomt!

Og drenering av myrer er heller ikke spesielt fordelaktig for ulike dyrearter (og selvsagt plantearter), som er avhengig av et fuktig miljø. Så jeg ville vært litt forsiktig med å forme omgivelsene dine for mye. Dersom du ikke tilgodeser annet liv enn abbor og ørret, er jo det synd både for deg og de artene du potensielt utrydder. Det er alltid et større perspektiv enn ditt eget. Håper du ser noen av poengene mine, innlegget er kun ment konstruktivt.

Og nordkarpe, du ødelegger for deg selv og mange andre med det du holder på med i denne tråden!

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg så veldig kontroversielle tror ikke det gitt. Tenker heller jeg siger det de fleste andre ikke tør sige alene ;) og noen her gjemmer seg bak et skjul som hetter loven selv om de nokk mener noe annet og da skjule seg enda bedre ved og anngripe på en slik måte for og få en stjerne smakløst

En farlig påstand du fremsetter her, at mange her inne er hyklere, og mener en ting og sier noe annet. Husk på at det er en STOR forskjell på å mene at en lov er gal, og å oppfordre til å bryte den. Jeg mener også at loven om naturforvaltning burde vært revurdert og omarbeidet på visse områder, særlig de som omhandler kultivering av fisk, men så lenge den er rettskraftig må jeg respektere den. Hvis jeg vil forandre den må jeg gå den vanlige demokratiske veien. Altså lansere et lovforslag, og få forslaget opp på den politiske agendaen, og få den behandlet i de rette organer. Men før man kommer så langt kan man ikke bare ta loven i egne hender. Det tror jeg de fleste her inne verken mener eller gjør. Jeg har rimelig oversikt over hva som er foretatt av ulovlige utsettinger i Norge de siste drøye 15 år, selv om det kanskje bare er toppen av isfjellet. Men uansett har jeg inntrykk av at de som har gjort dette er svært lite representative og er i sterkt mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vil faktisk påstå at alle her inne bryter lover støtt og stadig. Og at de er 100% bevisste på det.....

Joda, det er godt mulig, men jeg ser ikke nytten av en ny "fartsynderdebatt" som skal skaffe alibi til andre lovbrudd - akkurat den runden har vi hatt nok ganger her antakelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at jeg ikke har et myrtjern men et skogstjern med dystroft (myrvanns-) preg.

Og vedkommende mente at abboren her helt klart ville leve godt og at han ikke trodde det var for surt. Med andre ord, har det vært abbor der så bær det fortsatt finnes abbor der.

Jeg gleder meg til å måle pHen, håper den er finfin!!

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste skal den stenges?

Ryddes er ikke dumt, men stenges?

Her kommer jeg med en kuriositet som burde være virkelig noe for "anderledesfiskerne" på denne siden.

Hvor mange gidder å kultivere abborvann?

Selv er jeg i kontakt med OFA og noen universiteter for å få info.

Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg deg rett, er du kun ute etter å provosere igjen!

Hvorfor den bør stenges har jeg allerede sagt. Den inneholder for mange personangrep, ufine kommentarer og utgangspunktet for tråden er ønsket om en ulovlig handling fra din side!

Mitt siste ord i denne debatten, så får heller moderatorene gjøre det de mener er riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vil faktisk påstå at alle her inne bryter lover støtt og stadig. Og at de er 100% bevisste på det.....

Tror nok det ja.. men jeg legger ikke ut de i en tråd for det blir så inn i granskauen mye diskusjoner av det :):) men må si det piffer opp siden litt he he dette blir en bra besøkt tråd he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske provoserende at du vil stenge en tråd med de grunner.

Jeg har ryddet klart og tydelig opp i min uvitenhet mhp at jeg antok at siden vannet hadde huset, evt huser abbor og at grunneier hadde gitt tillatelse så var utsetting ok.

Etter det har jeg klart og t y d e l i g sagt at jeg i første runde skal sjekke om der er en bestand og evt jobbe med kultivering av denne.

Og kultivering er ikke ulovlig såfremt grunneier tillater det.

Forøvrig har jeg nå fått lånt meg litt snadderutstyr. Skikkelig pH-måler og trolig en måler for oksygeninnhold i vann.

Kjenner jeg deg rett, er du kun ute etter å provosere igjen!

Hvorfor den bør stenges har jeg allerede sagt. Den inneholder for mange personangrep, ufine kommentarer og utgangspunktet for tråden er ønsket om en ulovlig handling fra din side!

Mitt siste ord i denne debatten, så får heller moderatorene gjøre det de mener er riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug:

Du kan kjøpe ei ruse på biltema,for så å stikke noen små grankvister rundt inngangen.

Abborens rogn henger som perler på snor. Når abboren gyter så klebes rognen til kvister og annen egnet vegitasjon.

Igjen slår det meg at enkelte personer burde beskyttes mot seg selv.

Og relevansen til denne tråden var?

Utenomsnakk,person angrep,avsporinger og svært få svar som angår spørsmålet i trådstarters første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del gjerne dine tanker rundt det. Det blir en facit på hva som har sneket seg inn i hodet ditt og blitt der :)

Heldt erlig Potemkin hva er det du driver med. Har du ikke lert og skrive på en hyggelig måte til folk.

Husk nå du selv fisker i vann med ulovlig uttsatte fisk ikke bli for stor i munnen din, du vet vel man ikke skal kaste med stein når man selv bor i et glas hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldt erlig Potemkin hva er det du driver med. Har du ikke lert og skrive på en hyggelig måte til folk.

Husk nå du selv fisker i vann med ulovlig uttsatte fisk ikke bli for stor i munnen din, du vet vel man ikke skal kaste med stein når man selv bor i et glas hus.

Det kan vanskelig bli en trivelig tråd når enkelte kun er ute etter å diskutere hvordan det diskuteres - ønsker man gjøre det foreslår jeg at man ringer hverandre eller oppretter egnet tråd...(fortrinnsvis på vg-nett ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldt erlig Potemkin hva er det du driver med. Har du ikke lert og skrive på en hyggelig måte til folk.

Nå må du huske hvem som foreslo lovbrudd og ikke har tatt det inn over seg.

Du fikk et relativt godt begrunnet svar og jeg følte da at jeg ikke trengte å tilføre noe mer enn det som var forklart av andre.

Når du allikevel ikke tror hva jeg skrev, må det være lov til å etterlyse et svar som du tydeligvis hadde.

Så hvis du har en begrunnelse på hvorfor du ikke tror at svaret jeg ga deg stemmer, kan du gjerne utdype det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug:

Du kan kjøpe ei ruse på biltema,for så å stikke noen små grankvister rundt inngangen.

Abborens rogn henger som perler på snor. Når abboren gyter så klebes rognen til kvister og annen egnet vegitasjon.

Og relevansen til denne tråden var?

Utenomsnakk,person angrep,avsporinger og svært få svar som angår spørsmålet i trådstarters første innlegg.

Var dette tipset tenkt som prøvefiskemetode eller som sjekk på om det er gytende abbor i vannet?

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En intreresant tråd å lese igjennom på morraskvisten.

Piscator; "Å selv sette ut fisk, og å fiske i et vann der andre har satt ut fisk er da to HELT uavhengige handlinger."

At ikke Hunter tok den selv overrasker meg. Helt enig med deg. Jeg driver selv og oppsøker ulovlig utsatt fisk og kakker de. Har ikke brydd meg om annet enn fjøsmekka fettfinnefisk langs kysten så langt (og kommer vel nok ikke til å gjøre det heller).

Remy;

"Vil bare si i denne debatten at MORT må IKKE flyttes rundt."

Vil det si at du mener at det finnes andre arter som godt kan flyttes rundt?

Nordkarpe; "Hvorfor ikke svare ham på spørsmålet i stedet……."

For ved å ikke nevne disse tinga du mener er en selvfølge, så kan det fort bli oppfatta som en stilletiende samtykke i slik kriminalitet. Det er en av de beste momenta ved FS spør du meg, at det er mange faglig flinke og / eller fornuftige folk som sier ifra.

Rug;

”En tanke:

Kort sagt, straks en starter med "forbedrende" tiltak for en art, så ofrer en av en annen. Enkelt og greit.

Bare det at vi fisker i et vann og tar opp ett individ og individet ikke settes tilbake så ødelegger vi faktisk noe i vannet. Det kan være at akkurat den fisken, eks en stor abbor, er akkurat den fisken som opprettholder balansen i vannet slik at det ikke glir over i 1000brødre.

Forøvrig;

Vi alle ferdes i en land som nesten 100% er kultivert og vi alle nyter vakre enger, skoger, vann osv osv. Alt, stort sett, er kultivert i nyere tid.

Men nå skal en ikke røre noe. Sukk...”

Huffameg, jeg syntes du startet debatten helt OK jeg, og stiller noen gode spørsmål, men her syntes jeg du falt litt utpå! Realitetene er at det ikke er et problem verken nasjonalt eller internasjonalt at vi tar opp et individ uten å sette det tilbake, men derimot at næringslivet og nært sagt Hvermannsen nå har økonomisk og teknisk mulighet til å gjøre omfattende og dramatisk inngrep i naturen på kort tid. Lovverket er til for å hindre en ukontrollert ødeleggelse av naturen og dens ressurser, og er ikke laget for å irritere lystfiskere selv om det enkelte gang er konsekvensen.

(Litt redd for at NRVA skal få ideer av argumentet ditt, og gå inn for null rensing av kloakken til oslofjorden fordi lystfiskerne langs strendene pisser rett i sjøen).

Rug; Selv er jeg i kontakt med OFA og noen universiteter for å få info.”

Det skal bli spennende å følge med. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad2, det var en del ironi i det med at en ikke skal ta opp fisk....tanken var at enkelte av kritikerne av prosjektet mitt kanskje overdrev en del mhp konsekvenser av utsetting.

Dog mer morro:

Utstyret jeg har fått låne måler følgende:

pH, oppløst oksygen, ledningsevne og tempratur ned til 20 m dyp.

Så nå skal jeg først kartlegge et "vinterstabilt" vann på mange dyp hele arealet. :)

Og min kollega, som jeg får låne utstyret av, har mye utdannelse på vann og miljø og jobber som rådgiver på det feltet. Så her antar jeg at jeg kan få en del faglige tips på vannkvalitetsforbedrende tiltak som selvsagt skal være lovlige.

Men jeg må vel si at motivasjonen :blush: for grundige rapporter med bilder her på foraet er særs lav nå.

Men noe smådrypp blir det vel sålenge folk er interessert.

:o

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg driver selv og kakker ulovlig utsatte fisk"

Hvilke arter er det du kakker ? Karpe ? Regnbueørrett ? Ulovlig utsatt ørrett ?

Er ikke det også en måte å ta seg til rette på ? Man kan jo komme inn på farlige veier hvis folk

begynner å ta seg til rette på egenhånd enten det gjelder utsettting eller fjerning av fisk.

Om noen for.eks ikke liker karpe som er ulovlig utsatt mange steder,kan disse da bare sette igang med å

kakke karper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.