Gå til innhold
Fiskersiden

Tweek's Rapporter


tweek
 Share

Recommended Posts

12/02-09

Fossingfjorden

Var en tur på fossingfjorden i dag. Satt vel ca 3 timer eller noe.

Jeg hadde en skikkelig god følelse idag! Hadde fått med en kamerat også, så jeg slapp sitte alene.

Starten var myyye dårligere enn fortventet. Satt sikkert en time før første fisk. Den var en torsk på pinlige 130g. Skuffelsen var stor! Skuffelse ble fort til irritasjon når jeg hører folk hoje og skrike og drar opp den ene syke makrellen på 1kg+ etter den andre, 20meter bort... Etter å ha rådført meg med disse irriterende ( :lol: ) menneskene 20meter bort om hva de fiska med så får jeg plutselig et bra napp jeg også. Makrell på 1030g dras forsiktig opp av hullet! Det var stort sett det som skjedde for min del... Moro med ny pers da!

Kompisen min dro også en sypike (tror jeg).

Synd bare at ikke jeg fikk sypiken da jeg ikke har den på lista mi...

ingvessypike.jpg

Tror det er en sypike...

Makrell_1030g.jpg

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

13/02-09

Fossingfjorden

Ble en ny tur i dag. Lillebror, bestefar og Tshawe (bikkja til bestefar) var med denne gang...

Startet med napp med en gang, men ikke noe fast fisk... Og det skulle ta litt tid idag også før det skjedde noe. Etter en liten stund nappa det og en sild på 130g kom opp. Ny art. Så turen var allerede vellykket for min del.

Lillebror ble fort utålmodig og jeg ga han pilkesnøre mitt som jeg hadde fått silda på til han og etter en time ca så fikk han napp. Hele 4 makreller kom opp og den største på 1170g... Det var bra, for da hold han ut en time til før han gikk lei igjen...

Bestefar satsa på pilk, sånn som i gammledager, men måtte etterhvert bytte taktik han også. Og det hjalp. En makrell på litt under 1kg ble det på han da...

Tshawe (bikkja) spiste reker og var bort i ny o ne å plaga "fiskekongen" (med følge). (Tror det var "fiskekongen" ihvertfall...)

fredrikfisker.jpg

bestefarpilk.jpg

tshawe.jpg

tshawe2.jpg

Fredrikmakrell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du med flere stenger eller mest pilkesnører/snører med hekle?

Idag hadde jeg 2 stenger med agnet tackel som lå stille ned mot bunnen... Disse skjedde det lite på. Ene med glidetakel og andre med vanlig takel.

Hadde også en stang med agnet sluk på... Ikke stort som skjedde her heller... Nappet litt bare noen ganger...

Også satt vi med fiskeharper med rekefluer på eller hva det heter. Det var bare de vi fikk fisk på idag. Makrellharpe kanskje det også kalles. Disse var også agnet med reke og makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke lenge før du havner på samme kjøret som mange andre og meg selv: Å fiske med balansepilk mens agnstengene står rigget. :wub:

Det er i alle fall noe jeg syns er veldig spennende, samt en fin måte å "tråle" vannlagene for å finne hvor fisken står. Ved å måle hvor mye sene som går inn på en hel omdreining på snellen, så teller jeg meg meter fra bunn og oppover. Man må bare ikke gå i surr i tallene når det første hugget kommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18.02.09

Fossing

Spurte samboern (snart kona) om ho ville være med å fiske idag. Ho sa utrolig nok ja, så jeg dro ho med før ho rakk og ombestemme seg... :o

Ville dra til Langangen, men dama nekta dra så langt! Så det ble fossing... Greit nok egentlig...

Satt en kar der og han hadde flere stenger uti, men han sa det var veldig lite liv i dag. Litt kjipt, men men... Kan jo få fisk. Kanskje han fisket "feil".

Men han hadde nok dessverre rett. Var stille idag. Makrellen var ikke tilstede. Vi satt et par timer og jeg dro opp en hvitting på 370g og kona fikk en liten en pluss en sei på ca 500g...

Litt lite action, men sånn er det noen ganger... Deilig å bare være ute...

Fossing.jpg

Sexy_fisker.jpg

Christina_med_liten_hvitting.jpg

Sexys_sei_540g.jpg

Håper på bedre lykke neste gang... Moro å få med kona ut en tur da...

EDIT: Fiksa bildene...

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte samboern (snart kona) om ho ville være med å fiske idag.

Vi satt et par timer og jeg dro opp en hvitting på 370g og kona fikk en liten en pluss en sei på ca 500g...

Håper på bedre lykke neste gang... Moro å få med kona ut en tur da...

Gifta dere dere på isen i dag? :D

Synd at dere ikke fikk oppleve godt fiskebett i dag, men tur er jo hyggelig uansett. Bra at dama ville være med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur på brygga i Kragerø idag og prøvde meg på litt kystmeite.

Det første jeg fant ut av er at jeg må bytte kroker. Tror ikke de billig-krokene jeg har er skarpe nok. Masse napp i hele dag, men få som satt... Kjedelig...

Men dagens fangst ble alikevel:

1 sandflyndre på 270g

1 liten teit torsk.

1 liten sypike

Men dagens fisk var helt klart fisken jeg fikk idet jeg gjorde meg klar for å dra hjem.

En herlig berggylte på 1210g! Det var moro! Tok den på en lett stang også så jeg måtte kjempe litt for å få den opp. Utrolig moro å få store bergylter på lett utstyr! Klart ny pers også for min del...

Skal prøve å få lagt ut bildene av sandflyndra og berggylta i løpet av kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott berggylte! Krokar er den tingen i utstyret som ein ikkje bør kjøpe billig. Men det er vel ikkje umulig å få fisk på billigkrokar :) .

Skarpe kroker er viktig og jeg har også lagt merke til at visse kroker passer bedre til visse typer fisker... Om man skal bruke sirkelkroker, lange kroker osv...

Har bare halvdårlige kroker, så der må jeg helt klart invistere i noen nye....

Berggylte er absolutt undervurdert som sportsfisk, den er rå til å sloss!

Ja, den er utrolig moro å få... Den er faktisk ganske rå i forhold til andre fisker på samme størrelse... Men når man får 15 berggylter om dagen på rundt 500g så går man litt lei av de, men den som jeg fikk i dag på over en kilo, den var utrolig artig å få! Dessverre så overlevde den ikke... Slapp den uti igjen og den svømte nedover, men noen sekunder senere så fløyt den opp igjen... :(

Jeg hater når fiskene ikke klarer seg... Og jeg blir så sykt forbanna på alle som drar opp småfisk og bare slenger de på brygga. Som bare lar de ligge der for å dø helt uten mål og mening! Blir så forbanna provosert!!! :angry2:

Er derfor det er så kjipt å få småtorsker også... De har en tendens til å svelge kroken også må man ta livet av de, men de er for små til å spises...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist så var jeg ute en tur 27/02-09 og fikk da:

Fisk 1: Knurr

2: Knurr (160g og ny pers. Ikke så stor, men fortsatt ny pers...)

3: Berggylte

4: Berggylte

5: Sei

6: Sandflyndre (240g)

03/03-09

1: Berggylte (440g)

2: Sei (430g)

3: Rødnebb (220g)

Idag, 05/03-09

1. Torsk (410g)

2. Sypike

3. Berggylte (1500g!!! Ny pers igjen!)

4. Sei

5. Sei

6. Torsk

Tydelig at berggyltene er store nå. Har fått 6-7 berggylter i vinter og 2 av de har vært over kiloen. Største idag på nøyaktig 1500g. Moro å fiske etter berggylte nå... Neste tur blir til mandag igjen. Gleder meg allerede... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper alltid ut berggyltene... I fjor sommer fikk jeg noen som jeg tok med opp til bestemora mi så laga ho suppe av de. Det var sinnsykt godt! Så det må helt klart prøves, men det er mye stress å rense osv. Men skal nok få overtalt bestemora mi til å gjøre det igjen snart.

Men store berggylter synes jeg man skal slippe ut igjen... Eller all fisk man ikke skal spise iofs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig. å kakke fisk bare for å vise fram er sånn man burde vokse fra seg i barndommen.

Men det er skremmende mange som fortsatt gjør det... Polakkene (ikke BARE polakker, men ofte) som står langs brygga legger all fisken opp på brygga uten å ta livet av den eller kaste den uti igjen. De får fisk, rister godt i sluken så fisken detter av og ned på brygga. Så, når de går hjem, tar de med seg noen få fisker som de skal spise, mens resten, små torsker, sei, berggylter osv., blir liggende igjen på brygga... Skjønner ikke at det er mulig å være så lat at man ikke engang gidder å kaste fisken man vet at man ikke skal ha, tilbake i vannet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.