Gå til innhold
Fiskersiden

Tweek's Rapporter


tweek
 Share

Recommended Posts

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Tusen takk alle sammen! Har blitt veldig lite fiske i det siste ja. Men abstinensene blir vel for kraftige etterhvert. Kjenner det klør litt i fingrene av og til når jeg leser noen av rapportene her... Men men... Får nok ta en liten pause nå. Men jeg gleder meg VELDIG til han blir stor nok til å bli med pappa på fisketur!!! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jomfrulandstur 6 - 7 Juni

Tok meg en tur til jomfruland med kona, unge og bikkje for å nyte livet et par dager. Og selvfølgelig var fiskestanga med. :D

Etter å ha fått satt på plass matvarer, kone og barn i campingvogna, så tok jeg stanga under armen og gikk en tur bort til ferjebrygga for å meite litt...

Jeg hadde ikke så mye utstyr med. Tok bare med meg et par sluker og et par tackel ferdig laga bra butikk. Satt på noen reker, kastet uti og la meg så ned på en benk for å vente... Og lenge måtte jeg vente... Etter over en time uten noen annet enn et par smånapp vurderte jeg å gi meg og heller vente til kvelden. Men idet jeg begynte å sveive inn så satt det fast fisk på kroken! En sandflyndre på ca 500g kom opp.

Jeg regnet med å få en del flatfisk der siden jeg har fått det før. Målet var å få skrubbe siden jeg ikke har det på "lista" mi. Eller i det minste perse på sandflyndre eller rødspette...

Jeg kastet uti igjen og etter bare et par minutter satt en ny sandflyndre... og så en til og en til og en til...

Etter 7-8 sandflyndrer på rappen, så ble det plutselig helt stille igjen. Merkelig det der altså...

Så etter en time til uten fisk igjen så bestemte jeg meg for å sjekke om det var noen bergylter eller annet "kjedelig" (f.eks. rødnebb, bergnebb osv...) rett under brygga der jeg satt.

Jeg hadde ikke noen små kroker med meg, så det var myyye napping, men jeg fikk ingen til å bite over den relativt store kroken. Men så skjedde det som gjorde hele jomfrulandsturen til en suksess! Å hold dere fast............ Plutselig satt det en fisk på... Jeg tenkte det var sikkert bare en kjip rødnebb eller noe, men nei da... Det var en fjesing! En stor og fin og etterlengtet fjesing!! :dribble:

Lykken var enorm! Jeg hadde jo dessverre ikke med meg noen vekt eller noe, men jeg hadde jo veldig lyst å få dokumentert en vekt på den. Jeg har allerede lomre og ulke på lista mi uten vekt og jeg ville ikke ha en tredje fiskeart uten vekt. Men vekta lå jo hjemme i Kragerø så jeg måtte bare innse det at denne arten kom til å stå uten vekt denne også.

Så jeg lempet den forsiktig uti igjen og så hvordan den svømte sakte og elegant bortover i overflaten en stund før den dykket nedover.

Jeg vurderte å prøve å få en til, men jeg valgte heller å kaste litt med sluk etter makrell...

Etter et par kast så ble den en liten vektøkning i stanga. Var det bare litt tang? Nei, det føltes ut som om det rørte på seg... Og jaggu satt det ikke en bitte liten dvergulke på sluken min! Og det verste av alt var at den hadde bitt på! Den satt fint kroka i munnen på den. Jeg har ikke noe bilde, men jeg fisket med en 12 grams atomsild og dvergulka var så vidt større enn sluken! Helt utrolig, men det beste av alt var at jeg kunne krysse av en ny art på lista mi. :thumbsup:

Jeg fisket en liten stund til og etter litt agnfiske igjen så klarte jeg å få en fjesing til. Da bestemte jeg meg for å ta livet av den med ingen annen grunn enn å ta den med hjem for å veie og ta bilde av den. Så det gjorde jeg og her er bilde av fjesing nr 2:

DSC02064.jpg

400g veie den. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med nye arter. fjesingen er visst en god matfisk har jeg lest her på forumet. ikke prøvd sjøl enda. men da har du jo mulighet til å fåp brukt fisken til noe(hvis du har den enda). godt mulig du finner tilbredningstips et eller annet sted her inne hvis du kikker litt.

Ja, jeg vurderte det. Men jeg er så redd for å stikke meg på den. Også fiska jeg litt i går kveld og fikk 2 fine torsk og en stor lyr som jeg tok med hjem til bestemor, men ho ville ikke ha fjesingen. Ho var litt skeptisk. :rolleyes:

Men nå er det for sent uansett. Har kasta den. Har litt dårlig samvittighet for at jeg drepte den bare for å drepe den, men men... Med tanke på at jeg slipper ut 95%+ av all fisk jeg får så har jeg ihvertfall fått sove litt i natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Makrell-tur i Fossing 27.06.10

Jeg, kona, Ingway og en annen venn tok turen til Fossing etter å ha hørt flere rykter om mye makrell i fjorden...

Jeg og Ingway tok først en liten prøve-tur i går og det viste seg at ryktene var sanne. Masse fisk å få. (I hvertfall en del...) Vi sto bare en liten stund i går, men fikk opp ca 15 makrell. Så idag skulle vi i utgangspunktet stå flere timer og bare kose oss, men vi kom oss sent ut døre og med tanke på at England møtte Tyskland i dag så fikk vi bare et par timer før vi måtte dra igjen. Litt synd, men det ble jo noen makrell da... Men den store overraskelsen fikk jeg allerede på første kast! Horngjell! Jeg vet det ikke er så fryktelig stas, men siden jeg aldri hadde fått den før så ble jeg MEGET glad! Fikk 2 stk, men ingen av de ble veid. Regnet bare med å få makrell i dag så jeg tok ikke med vekta... Men Ingway tok et par bilder, så here they are:

horgjell.jpg

horngjell2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fisketur i Fossing 4. August 2010

Jeg fikk en telefon fra en bekjent som lurte på om jeg visste om noen bra fiskesteder og om jeg ville bli med en liten tur. Og ettersom jeg bare satt på ræva å så på MTV Cribs med Ingvay så sa vi fort ja til å bli med...

Når vi kom frem til fossing så fisket vi en liten stund med sluk etter makrell og det startet bra med at Ingway fikk tre på rappen, men alle tre datt dessverre av idet han skulle lempe de opp... :D

Etter en stund går jeg for å tisse litt og da ser jeg at det er en stim med fisk helt i overflaten under brygga. En stim med fisker på rundt 200-400g hver... Det er to ting jeg fort legger merke til med disse fiskene:

1. Det er ikke makrell og 2: Det er ikke en fisk jeg noen gang har verken fått på kroken eller sett før i hele mitt liv...

Så art-jeger som jeg er og nyskjerrig av natur så forter jeg meg å sette på en liten krok og løper avgårde for å finne noe snegler eller noe annet agn å sette på.

Setter på en liten sneglebit, men fiskene er totalt uintresserte i agnet... De virker helt uintressert i alt som skjer egentlig. Vi prøver med agn, sluk og alt vi kan komme på, men de bryr seg ikke om noe...

Hva kan dette være?!? Spennende... :D

Han ene vennen min bestemmer seg for å prøve å "hook'e" en bare så vi kan få en opp så jeg kan se hva slags fiske det kan være. For etter å ha studert "Aschehougs store fiskebok" hver gang jeg sitter på do så var jeg rimelig sikker på at jeg skulle klare å finne ut av hva slags fisk det kunne være hvis vi fikk en opp på land.

Etter et par forsøk så klarer han det og jeg får studert fisken litt og finner ut av hva det er... Men det skal jeg ikke avsløre helt ennå... :D

Jeg finne fort ut av at jeg vil prøve å få denne på "lista" mi så jeg tar først å klipper av en liten bit å fisken vi fikk opp på land og kaster ned i vannet for å se om de prøver å spise det... Det gjør de selvfølgelig ikke... De virker totalt uintressert i mat og driver bare å svømmer frem og tilbake under brygga og "blåser bobler" i overflaten...

Men jeg gir meg ikke så lett! Jeg tar å finner frem en liten liten krok med en "smule" snegle på og kaster uti... De svømmer forbi fler ganger og jeg begynner å innse at de ikke er sultene og at det blir umulig å få en til å bite på en krok... Men så! En liten luring MÅ bare smake på snegla og den sitter på kroken! Jeg får den opp og kan endelig få oppført en ny art på lista mi! Jippi!!!

Jeg er mer enn fornød med dagen og begynner å fiske etter makrell igjen med de to andre...

Her er en liten film av fiskestimen:

http://www.youtube.com/watch?v=2skYNFhugXY

Tenkte dere kunne få lov til å gjette hva slags fisk jeg nå kan krysse av lista mi... Mange har nok denne arten allerede og jeg ble overrasket over hvor lite villige de var til å spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.