Gå til innhold
Fiskersiden

Tweek's Rapporter


tweek
 Share

Recommended Posts

Pen gylte det der altså, og grattis med sandflyndre!

For å få fisken til å se større ut, foreslår jeg at du legger en fyrstikkeske ved siden av fisken. Dette er jo et kjent triks :)

Men ikke hvilken som helst fyrstikkeske, har jeg fortalt om den megasvære musa jeg bruker til PC-en?

77108_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30933/77108.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

flotte fisk det der. grattis med gyltepers! et lite velment tips er at du bruker et eller annet fuktet underlag å legge fisken på mens den er på land. en plastpose oppå et sitteunderlag eller ei avkrokningsmatte.

Ja, har skjønt nå de siste dagene, etter å ha lest litt her på forumet, at det er viktig med avkrokningsmatte eller lignende. Skal gå til innkjøp av det så fort fiskebutikken her i byen åpner igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Grattis med fin ulke ja. Veide du den? Så slett ikke verst ut (til her sørpå å være :))

Du skjønner det at når jeg får en "spesiell" fisk (og da spesielt en ny art) så blir jeg så gira at jeg glemmer alt om å finne frem vekt osv. Alt jeg tenker på er å få den uti igjen. Pleier å huske på den sånn ca 5 sek etter jeg slipper de uti igjen at "filler, jeg skulle jo veid den!" :)

Så nei, den ble dessverre ikke veid. Begynner å få et par fisker på artlista mi som står uten vekt... :lol:

Men etter å kikket rundt litt på nettet så ser jeg nå at den hadde en ganske grei størelse. Var å fiska på et "nytt" sted når jeg fikk den. Blir kanskje en tur tilbake dit igjen snart. Synd det er så langt dit bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 Juni

Idag ringt bestefar og sa han var ivrig på å fiske. Jeg slipper selvsagt alt jeg har i hendene og kjører for å møte han. Han hadde satt ut båten, men mye vind gjorde at vi valgte å stå fra land å fiske etter makrell. (eller rettere sagt: han fisker etter makrell, jeg bryr meg svært lite om makrell så jeg fisker etter stort sett alt annet... Ny pers på flyndre (vilken som helst flatfisk), berggylte eller noe annet moro står i mitt hode...)

Kone og bikkje er også med på tur...

Noen bilder:

bilder_fra_kamera_001.jpg

bilder_fra_kamera_006.jpg

Det var dårlig med fisk der. Var ikke så dypt, så jeg anbefaller et annet sted og vi drar dit istedet...

Vi står på dypet en god stund. Bestefar med god gammeldags pilk og jeg med agn. Etter 1 time uten fisk så begynner bestefar å gå lei. Klager på at det ikke fins fisk. Så jeg skifter til mindre krok og går nærmere land og drar opp en sypike. Så en til.

Gammlefar går lei av lite fisk så han vil hjem... Jeg sier: -Men jeg får jo masse sypiker jo! Det er jo ihvertfall noe vel?

-Får du sypike her? sier bestefar.

-Ja, så du ikke de 2 jeg fikk nå nettopp???

-Hahaha. Nei, det gjorde jeg ikke!

-Se nå da! sier jeg og ler av gammla som ikke skjønner at har du liten krok og litt agn så er det nesten FOR enkelt å få fisk...

Så jeg senker agnet til bunnen og innen 2 sek sitter en sypike på, men jeg setter meg fast! Jeg sitter dønn fast og må slite av sena... Bestefar ler og jeg føler meg litt teit... :)

bilder_fra_kamera_008.jpg

(bevis på at jeg fikk sypike den dagen! B)

24 Juni

Jeg og en kompis drar for å fiske SØ og makrell...

bilder_fra_kamera_014.jpg

(alltid happy på fisketur!)

bilder_fra_kamera_018.jpg

(Ingway håper på SØ)

bilder_fra_kamera_016.jpg

(...men får makrell)

bilder_fra_kamera_019.jpg

Jeg går lei av å ikke få noe så jeg begynner å lete etter morsome småfisker...

Finner noen kutlinger og setter meg ned med en liten krok og rekehale...

bilder_fra_kamera_022.jpg

bilder_fra_kamera_026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 Juni

DSC00201.jpg

Jeg og kona dro til Åtangen i Kragerø for å prøve å få en sjøørret eller to, men det var så sinnsykt varmt idag så vi bestemte oss for å heller dra til svigemor og bade litt...

Så kona og familien hennes bada mens jeg sto å fiska. Er ikke det beste stedet å fiske på egentlig. Har aldri fått noe der før. Men jeg kasta uti en stang med litt reke på og håpa på det beste.

Etter en langt time uten napp så fikk jeg en liten torsk idet jeg dro inn for å sjekke om rekene fortsatt satt på...

DSC00225.jpg

Noen svaner kom også innom en tur for å få seg et par reker...

DSC00216.jpg

Men dagens høydepunkt kom etter et par timer. Da kom denne fargerike fisken opp av det blå!

DSC00236.jpg

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

02/07-09

Ble en tur ut til jomfruland med kona idag. Slappe av i campingvogna og nyte livet som nygift.

Og når man først er på jomfruland så må jo fiskestanga med. Om man er nygift eller ikke. :D

DSC00289.jpg

Det var veldig stille og rolig om dagen. Ikke et napp. Var nok for varmt. Men når solen gikk ned (og etter et lite nakenbad) så prøvde jeg meg igjen fra ferjebrygga. Satt allerede to personer der og fisket med sluk etter makrell. De fikk nada og jeg satte på reker og kastet uti. Etter ca en time uten et eneste napp (utenom masse bergnebb) så satt det plutselig en fast fisk på kroken. En liten sandflyndre. Kastet ute igjen og dro opp en til... så en til... 3 sandflyndrer på 10min. Da byttet naboen også over til agn og fikk låne noen reker av meg. Han dro også opp en sandflyndre rett før det ble nesten helt mørkt ute og nappingen sluttet helt... Satt et par timer til, men ingenting utenom et par krabber og sjøstjerner...

DSC00279.jpg

03/07-09

Tok en liten tur bortom brygga rett før vi skulle hjem...

Resultat:

Ei lita sandflyndre (ikke bilde av) og denne rødspetta... (pers på 280g :P )

DSC00286.jpg

DSC00285.jpg

Oppsumering:

Mye flatt på jomfruland, men langt (og dyrt) å dra dit. Tar kanskje en tur til uka igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine bilder fra kjente omgivelser :unsure:

Det finnes mye spennende fisker på flere av dem.

Vil fremheve uvanlig store forekomster av multe rundt åtangen til tider :lol:

Ta med polaroidbrillene,og gå fra brua og ut neste gang... kanskje du og får se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine bilder fra kjente omgivelser :lol:

Det finnes mye spennende fisker på flere av dem.

Vil fremheve uvanlig store forekomster av multe rundt åtangen til tider :)

Ta med polaroidbrillene,og gå fra brua og ut neste gang... kanskje du og får se dem.

Er du fra Kragerø? :unsure:

Du har ikke lyst å være med en dag da?

Mener du brua man kjører over? Skal teste der neste gang. Er bare litt i tvil om det er lov å fiske der... Men kanskje ingen som bryr seg...

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i kragerø i mange år,men har nå bosatt meg i langesund :lol:

Det jeg ville si var at ,om du går langs veien og titter i elva fra brua og ut kan du være heldig å oppleve det samme som jeg har gjort mange ganger...masse multe!!! digre er noen av dem også....en fin fiskeopplevelse å se dem,men kan være vrien å fiske.har aldri lykkes selv,men har nok ikke fisket med riktig agn :) i en annen tråd kan du jo lese litt om hvor lang tid det kan ta å fange en slik.... er nok noe av det største du finner av utfordring på våre kanter.

engelskmennene kaller den ofte shadowfish,og der blir den nok regnet som noe av det aller største man kan fange. svært svært sjelden får man en slik tilfeldig. kan jo si fra neste gang jeg skal nedover å fiske,det blir nok ikke før det er en røykelaks eller to å hente i kammerfoss :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

14.07

Jeg og Ingway var ute en tur idag etter ca 1 ukes fiskefravær. Var deilig å fiske litt igjen nå.

Vi begynte med en tur til Åtangen (Kragerø) der jeg fisket med agn og Ingway fiske som vanlig med sluk etter sjøørreten!

Jeg dro opp en rødnebb på første kastet og fulgt opp med en 3-4 berggylter litt seinere. Ingway fikk en makrell på grei størrelse.

Etter et par timer dro vi til brygga til svigers og jeg fortsatte med agn og fikk kjapt opp en blåstål. (Fikk stor blåstål der sist også. Bra plass for blåstål ser det ut som...) Ingway fortsatte med sin evige sjøørret-satsing.

Etter en stund hadde Ingway plutselig napp helt inne ved brygga og visst var det en nydelig SØ! Dessverre fikk han den helt ved brygga og da var det fortsatt så mye liv i den at den tok helt av og han mista den rimelelig kjapt. (Skulle virkelig ønske jeg hadde med kamera og tok et bilde av han da! Frustrasjoenen lyste ut av øynene på han der han sto å hoppa og banna! :) )

Litt seinere fikk han en makrell på, men også denne glapp når han skulle ta den opp. Han dro å henta en håv. Neste fisk skulle fader meg ikke slippe unna!

Etter en stund får han plutselig fikk et kraftig napp igjen! Kan det være SØ igjen??? Å ja da! Og denne gangen hadde han hentet håv så jeg fikk fanget den og opp kom en nydelig og VELDIG etterlengtet SØ! Denne har han jakta lenge nå!

soorret.jpg

Byttet til sluk jeg også i håp om å få en jeg også, men det gikk dårlig...

Dro opp en torsk, men det er jo nesten ikke verdt å nevne...

Ingway:

1stk SØ

1stk makrell

1stk torsk

Tweek:

1stk torsk

4stk berggylter

1stk rødnebb

1stk blåstål

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det at når jeg får en "spesiell" fisk (og da spesielt en ny art) så blir jeg så gira at jeg glemmer alt om å finne frem vekt osv. Alt jeg tenker på er å få den uti igjen. Pleier å huske på den sånn ca 5 sek etter jeg slipper de uti igjen at "filler, jeg skulle jo veid den!" :)

Har det sånn jeg også! Angrer enda på at ikke haien fra isfiske i vinter ble veid. Det var rekordmateriale, men i tillegg til å være gira over fisken, så trodde jeg at fisken var fredet også, og tok meg bare tid til et par mobilbilder før jeg slapp den ned igjen...

SØen Ingway fikk så veldig pen ut, god kondis. Tenker gleden var stor! :)

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 Juli 09

Ble en laaangt fisketur idag! Først tok jeg og Ingway en tur til hellefjorden, men der var det skremmende stille. Sto der en time eller noe. Kjedelig...

Så vi dro heller en tur til svigers. Var der Ingway fikk SØ for et par dager siden, så det har blitt en liten favoritt-plass. :)

Ingway fisket med sluk som vanlig og jeg fisket med reker.

Dro kjapt opp en del berggylter. En god del faktisk. De fleste rundt kiloen.

Etter et par timer så fikk jeg et kraftig napp og sena forsvant fort som f! Gjorde mothugg og kjørte den ca 10 sek før det plutselig ble veldig lett... ;) Fisken hadde slite av sena på takkelet. Kjipt. Og sånn går det når man bruker ferdig-takkel som er kjøpt på billig-salg. Irriterende...

Etter en time eller to senere (og en del berggylter senere) så fikk jeg et passe stort napp igjen. En fin torsk på 1650g. som ble middag til svigers som takk for at vi får stå der hele dagen å fiske...

Dro også opp en knurr på 170g. Ikke stor, men en knurr er alltid moro...

Knurr_170g.jpg

Ps: Jeg fikk en god del fisk på de 7-8 timene vi fiska idag. Ingway fikk 0! Hahahaha... Noen dager er agn bare best! :D

Han byttet til agn til slutt, men ble bare en halvtime med agnfiske på han før jeg måtte hjem å se fotball...

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

19 Juli 09

Etter et par timer så fikk jeg et kraftig napp og sena forsvant fort som f! Gjorde mothugg og kjørte den ca 10 sek før det plutselig ble veldig lett... ^_^ Fisken hadde slite av sena på takkelet. Kjipt. Og sånn går det når man bruker ferdig-takkel som er kjøpt på billig-salg. Irriterende...

har opplevd akkurat det samme. i mitt tilfelle tror jeg ganske sikkert at det var en svær berggylte som flia av snøret mot inngangen til steinhula si. etter den gangen så har jeg bremsen knallhardt stilt og legger fullt press på fisken for å tvinge den opp et par meter fra den uryddige bunnen. det har funka ved seinere anledninger. så hvis du tror det kan finnes svære berggylter på plassen så vil jeg anbefale den metoden. ikke noe vits i å bruke så tynn fortom på berggyltefiske heller. troikke de vraker agnet på fortomstylkkelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hmm... lenge siden jeg har skrive noe her nå. Glemmer alltid å ta med kamera. Er litt kjedelig med raporter uten bilder...

Men idag (08.09.09) så var jeg en tur i Langesund.

Tok mest turen opp for å kjøpe litt utstyr i den fine fiskebutikken de har der, men tenke jeg fikk fiske litt også når jeg først var i Langesund.

Prøvde å få tak i Ingway (min faste kompanjong), men han har blitt vampyr eller noe for han lever bare om natta for øyeblikket... Så jeg fikk dra alene...

På den første timen fikk jeg 4 fisker og 4 forskjellige arter! Moro! Først en berggylte (liten), så en torsk (baby), så en sypike også kom dagens fangst! En lomre! Ny art for min del! En venn av meg fikk lomre på samme sted i sommer så det er tydlig det er noen av de der. Så jeg må nok tilbake å prøve å få et par til. (Spesielt med tanke på at jeg glemte å veie den...)

Etter den første timen med fisk så var det heeelt stille i ca 2 timer. Fikke så en meget hissig berggylte, men den veide "bare" 900g. (Trodde den var oppimot ny pers (1500g) med tanke på hvor hissig den dro, men dessverre...)

Gjorde klart kamera idag før jeg dro, men glemte det alikevel... Så det får holde med 2 mobilbilder av lomra...:

lomre2.jpg

lomre1.jpg

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt blir det nattfiske! Har gått til innkjøp av "tobis" som agn og "esca"-kroker (de som lyser) så får se om det funker. Og jeg skal nok huske kamera i natt! Men jeg regner ikke med noe særlig fangst siden jeg ikke har fått noe de forrige nettene jeg har fiska...

Endret av tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.